Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Har ett 3-huvuds Denon-däck över om någon vill ha...
Bill50x skrev:Jag förstår ingenting.
/ B
music4ever skrev:RogerGustavsson skrev:Har ett 3-huvuds Denon-däck över om någon vill ha...
Om det är bra skick och ljud, så är jag det.
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Du kan använda Fidelify för Spotify om du vill köra WASAPI eller ASIO. Precis som du säger så får man i regel bara de allra senaste versionerna av äldre album - det kan låta väldigt illa jämfört med tidiga CD-utgivningar. Dessvärre så är nästan all nyare musik inom pop/rock och även en hel del jazz illa mastrad. Spelar ingen roll om du köper på CD eller tar det strömmat.
Fidelity testade jag, men det är så extraordinärt dåligt på alal tänkbara vis att jag avinstallerade skräpet ganska snabbt och sedan avbeställde jag även Spotify.
Jag köper riktiga fonogram istället och jag köper mera nu än någonsin!
Spotify och liknande duger för slölyssning men är inget seriöst alternativt till riktiga fonogram.
Slölyssningen på jobbet har jag löst på så vis att jag har rippat ett antal album från CD, vilka jag sparat på en extern hårddisk.
Bill50x skrev:Morello skrev:Skräcknix 1200 har väl aldrig varit en vettig hifi-maskin?
Tonarmen är av tveksam kvalitet och den saknar rimlig avkoppling mot underlag, vilket gör den känslig för återkoppling.
Vad är det för en maskin? Jag trodde alla äääälllskade Technics 1200, om det är den du menar?
/ B
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Skräcknix 1200 har väl aldrig varit en vettig hifi-maskin?
Tonarmen är av tveksam kvalitet och den saknar rimlig avkoppling mot underlag, vilket gör den känslig för återkoppling.
Vad är det för en maskin? Jag trodde alla äääälllskade Technics 1200, om det är den du menar?
Hur många sådana har sålts då?
Med tanke på att LP12 fortfarande säljs, torde väl den vara mer "älskad" iof...
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:Vad är det för en maskin? Jag trodde alla äääälllskade Technics 1200, om det är den du menar?
Hur många sådana har sålts då?
Med tanke på att LP12 fortfarande säljs, torde väl den vara mer "älskad" iof...
Jag försökte vara lite ironisk. Technics 1200 är mycket omhuldad på detta forum och anses av flera/många som den bästa och vettigaste skivspelaren. Min lilla erfarenhet av billigare direktdriftar (snurrade ca ett år hemma hos mig, det var just en Technics fast annan modell) är att det är den inte. Just återkopplingen var ett stort problem men i övrigt lät det inte speciellt "stabilt" heller.
Det går säkert att få direktdrift att låta bra, men precis som med allt annat så kostar det. Det finns billiga rempolkor som låter rätt illa för den delen också, en rem är ingen garanti för välljud. Jag har faktiskt funderat på en slags mellanvariant med en direktdriftmotor och där ett antal magneter drar med sig tallriken. Då skulle magneterna fylla samma filterfunktion som remmen men på ett mycket säkrare och mer förutsägbart sätt. Givetvis kan man tänka sig en likadan lösning med utväxling, helt enkelt fler magneter i tallriken än på motoraxeln. Men det blir med all säkerhet en dyrare lösning än en rem.
Problemet med direktdrift är nog inte att få ett tillräckligt lågt svaj och en stabil drift utan att det är så svårt att filtrera bort motorvibrationerna från tallriken. Det är ju inget som syns i en svajmätning men som kan gravt påverka vad pickupen "ser" i spåret.
/ B
Vinylcalle skrev:Vilka motorvibrationer? Hur uppstår dom? Borde väl vara enkelt att få fram via mätningar av rumble?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 17 gäster