Moderator: Redaktörer
daCapo skrev:Perfector,
du har ingen anledning att göra en pudel för att chrisss anslog en irriterande raljant ton. Upplägget på hans första inlägg hade bara ett syfte, eller rättare sagt två, att trycka till och förminska. Vem på detta forum hade inte blivit smått förbannad över det?
Harryup skrev:I mitt vanliga vardagsrum hade jag först en sub i väntan på att hitta en till. Ingen som var hemma hos mig tyckte att de kunde höra var den stod, delad vid 80Hz 24dB. Och tidskorrigerad. Däremot när nummer 2 kom så kunde man höra att ljudbilden på inspelningen liksom alltid hade kantrat över då det fanns en stor sal inspelad ju längre bak i "konsertlokalen" som ljuden härrörde ifrån. Med 2 subbar fick konsertlokalen rektangulära mått igen.
Förvisso var det ju en aningens annan kompensering som användes för 2 subbar en bara en.
/Harryup
chrisss skrev:
เพลงแดนซ์มันๆ2016 (MiNi-NonStop VoL.28)-(bOe Remixer 130)
https://www.youtube.com/watch?v=Zkk366X ... -x&index=4
djup bas
mycket bas
dynamiska beats
Jonathan Johannson "Aldrig ensam" är en bra testlåt.
https://open.spotify.com/track/0430F6pa9ricA4wUXWOsNn
Snällare än föregående m.a.p djupbas
Sköna snärtiga trummor
Rille skrev:Talar vi om lokalisering av en ljudkälla eller två i frittfällt eller i rum?.
Rille skrev:I rum så finns mer eller mindre reflexer som gör det svårare än i fritt fällt.
En monobas eller två/fler stereo kopplade basar?
Nattlorden skrev:Testa med fasvänd bas i ena kanalen och jämför resultatet i rummen mellan om det summeras i mono, eller spelas upp i stereo. Berätta som om upplevelsen på alla punkter i rummet är densamma.
mawes skrev:Minns inte vilken tråd det var men nyligen nämndes en studie Ingvar gjort om hur långt ner i frekvens vi kan riktningsbestämma ljud i frifält. Jag skulle väldigt gärna läsa den om det går. Finns den på nätet eller går den att hitta någon annanstans?
Jag har provat lite att bara lyssna på basmodulerna utan topparna med väldigt brant delning och jag har ingen chans att peka ut var ljudet kommer ifrån när det gäller vanlig musik. Vad skulle kunna tänkas vara lämpligt att testa med för att ha så stor chans som möjligt att höra riktning på?
Tusk skrev:mawes skrev:Minns inte vilken tråd det var men nyligen nämndes en studie Ingvar gjort om hur långt ner i frekvens vi kan riktningsbestämma ljud i frifält. Jag skulle väldigt gärna läsa den om det går. Finns den på nätet eller går den att hitta någon annanstans?
Jag har provat lite att bara lyssna på basmodulerna utan topparna med väldigt brant delning och jag har ingen chans att peka ut var ljudet kommer ifrån när det gäller vanlig musik. Vad skulle kunna tänkas vara lämpligt att testa med för att ha så stor chans som möjligt att höra riktning på?
Varför svarar inte IÖ på detta? Han (IÖ) har ju skrivit rätt mycket på forumet sedan denna tråd startades, så varför inte publicera resultatet av Din studie, eller iaf. kommentera frågorna om resultatet inte är publicerbart?
music4ever skrev:Vem säger att den finns att publicera? Det kan ju varit tester där resultaten mer hamna i kunskapsbanken och "några lappar" än några regelrätta studier.
music4ever skrev:Vem säger att den finns att publicera? Det kan ju varit tester där resultaten mer hamna i kunskapsbanken och "några lappar" än några regelrätta studier.
IngOehman skrev:
När det gäller grunden till att vi med vår hörsel i förekommande fall kan detektera ljudkällors riktning nedåt 50 Hz har jag noga redovisat denna i artikeln ifråga. Jag har noga redovisat hela experimentets upplägg och därtill reslutat. Bara att läsa innantill. Jag lyckades även visa att man med stor framgång kan detektera riktningen även till ljudkällor som genererar frekvenser nedåt 20-30 Hz, om man flyttar isär huvudets vänstra och högre halva några fot eller så.
För den som inte är så läsbegåvad fanns även tydliga illustrationer.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster