Njae, riktigt så fungerar det inte med sådana där "högströmskonstruktioner".
Det blir inget distorsionsminimum, utan man får som regel lägre dist ju större ström man trimmar in. Gränsen för valet brukar bestämmas av hur stor effektförlust man bedömer vars rimlig/eller som kylningen klarar att hantera. Och om det inte är värmen som sätter gränsen så kan det vara plånboken.

Det kan förvisso finnas ett distorsionsminimum i p-p-konstruktioner, men det inträffar vid mycket mindre tomgångsströmmar och detta är därför aktuella att jaga i normala KlassAB-konstruktioner. Inte i "nästan KlassA-konstruktioner". Där gäller ju mera desto bättre, tills det... Blir för mycket!

- - -
jbass skrev:Hej!
Jag har ett likadant slutsteg och justerade på inrådan av Per Abrahamsen in viloströmmen till 20mV över emittermotstånden, dvs. 90mA per transistor. Att serviceteknikern enligt uppgift skruvat in 2A per transistor (0.44 volt över 0.22 Ohm) låter inte rimligt. Undrar om du, Majjen04, möjligtvis kan steka ägg på chassit..?

Mitt steg blir snorvarmt med bråkdelen av den bias du möjligtvis har fått intrimmat. Nu tror jag inte att potentiometern för viloströmsinställningen har detta stora omfång, men ändå....
Fast nu tror jag det blev förvirrat igen...
Service-teknikern har väl rimligtvis skruvat fram 0,44 volt som SUMMA över alla totempolar per kanal, och jag tror att det finns 8 sådana. Självklart är inte strömmen genom varje transistor 2 ampere!
Å andra sidan låter 20 mV per transistor i minsta lager då det ger en summa av bara 0,16 mV, det vill säga bara 0,73 A tomgångsström... Om jag minns rätt vill säga. Kanske är det 16 transistorpar per kanal? Isåfall är ditt steg trimmar till knappt 1,46 A, vilket ju är rätt så nära 2 A trots allt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).