Fundering på slutstegets viloström?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Fundering på slutstegets viloström?

Inläggav majjen04 » 2017-01-12 21:06

IngOehman skrev:Då ändrar du hur varm förstärkaren blir, eftersom du ändrar övergångsnivån för KlassA till KlassB.

Dynamiska uteffekten påverkas förhållandevis lite, men sjunker något med den högre tomgångsströmmen

Vh, iö

Okey IÖ

Får väl lita på att konstruktören gjort rätt! Låter bli att manipulera steget! :wink:
Det låter ju utmärkt som det är redan!

Mv
Kenth
Electrocompaniet From Norway ruels! Like The Northen Lights

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2017-01-12 23:41

Hej!

Jag har ett likadant slutsteg och justerade på inrådan av Per Abrahamsen in viloströmmen till 20mV över emittermotstånden, dvs. 90mA per transistor. Att serviceteknikern enligt uppgift skruvat in 2A per transistor (0.44 volt över 0.22 Ohm) låter inte rimligt. Undrar om du, Majjen04, möjligtvis kan steka ägg på chassit..? 8O Mitt steg blir snorvarmt med bråkdelen av den bias du möjligtvis har fått intrimmat. Nu tror jag inte att potentiometern för viloströmsinställningen har detta stora omfång, men ändå....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-12 23:46

jbass skrev:Hej!

Jag har ett likadant slutsteg och justerade på inrådan av Per Abrahamsen in viloströmmen till 20mV över emittermotstånden, dvs. 90mA per transistor. Att serviceteknikern enligt uppgift skruvat in 2A per transistor (0.44 volt över 0.22 Ohm) låter inte rimligt. Undrar om du, Majjen04, möjligtvis kan steka ägg på chassit..? 8O Mitt steg blir snorvarmt med bråkdelen av den bias du möjligtvis har fått intrimmat. Nu tror jag inte att potentiometern för viloströmsinställningen har detta stora omfång, men ändå....

Det var ju viss skillnad. Om det är ok att skruva in biasen lite hit och dit skulle jag prova att sätta viloströmmen per transistor till 160 mA med 0,22 ohm emittermotstånd per transistor.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-01-13 00:03

När jag ställde bias på mina 28B-sst hamnade jag på ca 7-8mV per trissa (0,3ohm emittermotstånd), dvs ca 26-27mA per trissa (32 trissor per steg).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-13 00:06

Rydberg skrev:När jag ställde bias på mina 28B-sst hamnade jag på ca 7-8mV per trissa (0,3ohm emittermotstånd), dvs ca 26-27mA per trissa (32 trissor per steg).

Kan man ställa in 28B-sst transistor för transistor?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-01-13 00:36

petersteindl skrev:
Rydberg skrev:När jag ställde bias på mina 28B-sst hamnade jag på ca 7-8mV per trissa (0,3ohm emittermotstånd), dvs ca 26-27mA per trissa (32 trissor per steg).

Kan man ställa in 28B-sst transistor för transistor?

Nej men jag mätte per trissa för att få ett bra medelvärde då det fanns variationer. En variation verkar dessutom systematisk då den var precis likadan på det andra steget.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-01-13 02:03

Vill varna lite för det här med att hålla på och skruva på bias i tid och otid. Man bör ha mycket bra koll på vad man gör. Risken att man skadar slutsteget finns (been there done that) och i värsta fall sig själv om man råkar slinta.

Tillverkaren ska ju rimligen ha valt ett värde där man får minimal övergångsdistorsion men samtidigt inte på frestar komponenter med för hög värme.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-13 03:40

Njae, riktigt så fungerar det inte med sådana där "högströmskonstruktioner".

Det blir inget distorsionsminimum, utan man får som regel lägre dist ju större ström man trimmar in. Gränsen för valet brukar bestämmas av hur stor effektförlust man bedömer vars rimlig/eller som kylningen klarar att hantera. Och om det inte är värmen som sätter gränsen så kan det vara plånboken. ;)

Det kan förvisso finnas ett distorsionsminimum i p-p-konstruktioner, men det inträffar vid mycket mindre tomgångsströmmar och detta är därför aktuella att jaga i normala KlassAB-konstruktioner. Inte i "nästan KlassA-konstruktioner". Där gäller ju mera desto bättre, tills det... Blir för mycket! :)

- - -

Fast nu tror jag det blev förvirrat igen...

Service-teknikern har väl rimligtvis skruvat fram 0,44 volt som SUMMA över alla totempolar per kanal, och jag tror att det finns 8 sådana. Självklart är inte strömmen genom varje transistor 2 ampere!

Å andra sidan låter 20 mV per transistor i minsta lager då det ger en summa av bara 0,16 mV, det vill säga bara 0,73 A tomgångsström... Om jag minns rätt vill säga. Kanske är det 16 transistorpar per kanal? Isåfall är ditt steg trimmar till knappt 1,46 A, vilket ju är rätt så nära 2 A trots allt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2017-01-13 08:53

Det gängse sättet att ange viloström är som spänning över vardera emittermotstånd. Allt annat, tex att ange summan av strömmarna i alla ben uttryckt som en spänning över ett motstånd, låter förvillat om något.

Borde väl lita på vad mr E.C sa till mig, 15-20mV mätt över 0.2ohm, men blir samtidigt lite misstänksam. Skulle bra gärna vilja ha kretsschemat till steget ifråga. Någon dom sitter på det?

Det sitter för övrigt sex st. transistorpar per kanal. Viloströmmen är mao 600mA totalt som jag fick tips att trimma in det av konstruktören. Jag tycker det låter lite för ett s.k. "high bias class AB" som det annonseras som.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-13 09:51

IngOehman skrev:
- - -

Fast nu tror jag det blev förvirrat igen...

Service-teknikern har väl rimligtvis skruvat fram 0,44 volt som SUMMA över alla totempolar per kanal, och jag tror att det finns 8 sådana. Självklart är inte strömmen genom varje transistor 2 ampere!

Å andra sidan låter 20 mV per transistor i minsta lager då det ger en summa av bara 0,16 mV, det vill säga bara 0,73 A tomgångsström... Om jag minns rätt vill säga. Kanske är det 16 transistorpar per kanal? Isåfall är ditt steg trimmar till knappt 1,46 A, vilket ju är rätt så nära 2 A trots allt.

Vh, iö

Är du säker på att summan endast skulle bli 0,16 mV? :) Du menar kanske 160 mV.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-13 10:04

jbass skrev:Det gängse sättet att ange viloström är som spänning över vardera emittermotstånd. Allt annat, tex att ange summan av strömmarna i alla ben uttryckt som en spänning över ett motstånd, låter förvillat om något.

Borde väl lita på vad mr E.C sa till mig, 15-20mV mätt över 0.2ohm, men blir samtidigt lite misstänksam. Skulle bra gärna vilja ha kretsschemat till steget ifråga. Någon dom sitter på det?

Det sitter för övrigt sex st. transistorpar per kanal. Viloströmmen är mao 600mA totalt som jag fick tips att trimma in det av konstruktören. Jag tycker det låter lite för ett s.k. "high bias class AB" som det annonseras som.

Fråga konstruktören vad han anser om att ställa in 160 mA över varje transistor där varje transistor har ett emittermotstånd på 0,2/0,22 ohm. Med 6 transistorpar i PP så blir strömmen 960 mA per kanal.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2017-01-13 13:40

Hej Peter,

Jag ska testa det vid tillfälle. Är det av någon speciell anledning du vill till just 160mA?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-13 15:15

jbass skrev:Hej Peter,

Jag ska testa det vid tillfälle. Är det av någon speciell anledning du vill till just 160mA?

Japp, om emittermotstånden vardera är på 0,22 ohm så bör det bli ett nollställe i distorsion med ungefär 160 mA per transistor. Med 0,2 ohm blir det ungefär 175 mA.

Mvh
Peter

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2017-01-13 15:47

Vad är det för fjuttiga slutsteg ni diskuterar?Kolla bara på en simpel Philips 22RH720 som har en tomgångsström på 410mA!
https://vissenogenserie.files.wordpress ... 720-re.jpg

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2017-01-13 16:20

petersteindl skrev:

Japp, om emittermotstånden vardera är på 0,22 ohm så bör det bli ett nollställe i distorsion med ungefär 160 mA per transistor. Med 0,2 ohm blir det ungefär 175 mA.

Mvh
Peter

Intressant! Är det enligt D. Self's teorier?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-13 17:20

jbass skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Intressant! Är det enligt D. Self's teorier?

Nej, det fick jag lära mig av en eminent farbror som nu är ur tiden, men då det begav sig bodde han 5 km från där jag bor. Han visade hur det med Pspice kan simuleras. Det handlar om en olinjäritet i utimpedansen kring nollgenomgången. En typ av övergångsdistorsion och den blir man inte av med även om förstärkaren går i ren klass A.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2017-01-17 23:30

Kretsschema nu funnet! Detta säger Vre=15mV över 0R2, dvs. 75mA per utgångspar och 450mA totalt per kanal.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-17 23:44

Ah, är det bara sex totempolar. Jag hade för mig att jag sett en bild där de såg ut som åtta.

Låter hur som helst som en rätt så lagom ström. Det finns ju mycket att ta hänsyn till när man väljer tomgångsström. några är:

1. Tänkt lastimpedans.

2. Interna konstruktionen, det vill säga samverkanseffekter.

3. Kylkapacitet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2017-01-17 23:52

Hur resonerar du runt tänkt lastimpedans?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-18 13:39

Ett slutsteg som lastas lätt (hög impedans, t ex 16 ohm) kan gå i KlassA hela vägen upp till klippning, men bli ett KlassAB-steg i en lägre (säg 2 ohm) lastimpedans.

Mer tomgångsström än vad som behövs för att få KlassA hela vägen upp till klippning är svårt att motivera, om det inte är att värma rummet som är syftet vill säga. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-18 14:56

PS. Om ett slutsteg är i sann KlassA i 16 ohm och lastas med 2 ohm (och utgångspunkten är en slutsteg och nätdel med låg utimpedans, så låg att spänningstapp är försumbart) så kommer steget att övergå från KlassA till KlassB vid endast 1/64 av klippeffekten. Det är alltså mindre än 1,6% av klippeffekten.

Så lasten är av mycket stor betydelse för vilken tomgångsström man väljer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi