Moderator: Redaktörer
Rille skrev:Top Fuel på Tullinge dragway..
Vinylcalle skrev:Vill nog påstå att det inte är så stor skillnad ljudtrycksmässigt mellan Draken, Viggen och Gripen. Dock lite olika karaktär. Precis som med hifi är ju ljudminnet ganska kort, jag utgår ifrån att ha hört samtliga under samma flyguppvisning. Och ja det är riktigt imponerande att höra/känna ett stridsflygplans motor.
Top Fuel har jag enbart hört torrgasa och frågan är om inte det är ännu värre än stridsflyg, hela kroppen vibrerar kraftigt.
Mvh Carl
NADifierad skrev:Jag Var skytt/för på stridsvagn-S i lumpen. Vi var en skytt/för, för många på kompaniet, så ibland fick man sitta bredvid i en terrängbil-11 med befälen.
Vist var det mäktigt att själv sitta i vagnen och mata skott med kanonen, men det kommer inte i närheten av trycket man upplevde i bilen, bredvid ett gäng skjutande stridsvagnar.
Ted_B skrev:Hejarsmide med en femtio-tonnare känns rätt bra i kroppen, det smäller ordentligt speciellt de sista slagen när ämnet fått sin rätta form. Det är både en ljud- och tryckupplevelse som är imponerande när man står alldeles bredvid.
Tell skrev: ...inget slår enstånkor!
PerStromgren skrev:Jag lyssnar på en jazzlivekonsert i mina Stax-lurar och går ut på altanen, med lurarna på mig. Det är sval höstluft ute och jag får en jättestark förnimmelse av att höra konserten live, typ på Skeppsholmen. Detta är - liksom det förra minnet - tidigt 90-tal, alltså för 25 år sedan. men det sitter.
sladdbarn skrev:Top fuel slår allt...
Svante skrev:Jag har svårt att välja en enskild händelse, men ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag tystnaden. Är det en ljudupplevelse? Hursomhelst uppskattar jag även tystnaden när den finns inuti musik. Alltså, det finns något som jag skulle vilja kalla "svärta", alltså tystnad, som finns i riktigt rena inspelningar. Någon sorts frånvaro av oljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster