Nattlorden skrev:DVD-ai skrev: jag har ej kört en Atmos med multipla högtalare/kanal men det borde kunna bli bäst såhär långt i mitt liv ?
Problemet med det är att sätta 16 högtalarare i taket för 4 atmos kanaler blir väldigt många högtalare... och med viss risk att två skulle behöva sitta på samma ställe.... och om man inte monterar dolt så blir det väldigt "busy" i taket på ett normalt rum... Har själv inte ens "vågat" räkna på var 16st skulle behöva sitta i mitt rum....![]()
4st för Auro3D VoiceOfGod går däremot bra hos mig... men inte lika sugen på att flytta ned existerande surround för att ge plats åt mellanlagret.... får inte plats med min belysning då... plus att det vore icke-optimalt för äldre standarder...
Fast jag är inte övertygad om att kanalerna för framtida format behöver många högtalare/kanal, det beror ju på hur man kodar och får dom olika kanalerna att arbeta ihop för att på så vis skapa en mer otydlig ljudkälla/ så att man inte hör dom individuella högtalarna.
Dock är det ju ett faktum att dom äldre och nuvarande formaten behöver multipla högtalare/kanal för att börja kunna återge ljud på ett sätt som är omslutande.
Jag tror på att framtida t.ex. 18st surround kanaler så duger det med 1st högtalare/kanal.
2st främre surround/ knyter ihop fronthögtalare och surround, 6st surround, 4st Back, 6st höjd kanaler.
Aldrig har jag hört en surround anläggning som inte har ett stort glapp mellan fronthögtalare och surround, därav tänker jag att man vill fylla i där på något vis ?!
Här över är det sniller spekulerar