Surroundhögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Surroundhögtalare

Inläggav DVD-ai » 2017-09-30 10:50

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev: jag har ej kört en Atmos med multipla högtalare/kanal men det borde kunna bli bäst såhär långt i mitt liv ?

Problemet med det är att sätta 16 högtalarare i taket för 4 atmos kanaler blir väldigt många högtalare... och med viss risk att två skulle behöva sitta på samma ställe.... och om man inte monterar dolt så blir det väldigt "busy" i taket på ett normalt rum... Har själv inte ens "vågat" räkna på var 16st skulle behöva sitta i mitt rum.... :lol:

4st för Auro3D VoiceOfGod går däremot bra hos mig... men inte lika sugen på att flytta ned existerande surround för att ge plats åt mellanlagret.... får inte plats med min belysning då... plus att det vore icke-optimalt för äldre standarder...

Fast jag är inte övertygad om att kanalerna för framtida format behöver många högtalare/kanal, det beror ju på hur man kodar och får dom olika kanalerna att arbeta ihop för att på så vis skapa en mer otydlig ljudkälla/ så att man inte hör dom individuella högtalarna.
Dock är det ju ett faktum att dom äldre och nuvarande formaten behöver multipla högtalare/kanal för att börja kunna återge ljud på ett sätt som är omslutande.
Jag tror på att framtida t.ex. 18st surround kanaler så duger det med 1st högtalare/kanal.
2st främre surround/ knyter ihop fronthögtalare och surround, 6st surround, 4st Back, 6st höjd kanaler.
Aldrig har jag hört en surround anläggning som inte har ett stort glapp mellan fronthögtalare och surround, därav tänker jag att man vill fylla i där på något vis ?!

Här över är det sniller spekulerar :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-09-30 10:56

"Inte det minsta, men det är allt lite underhållande att se hur det intas försvarsställning när man bara ger kortfattad info om att det är väldigt lokalt detta rekommenderas."

Kan ju vara så att huvuddelen av vissas kunskap består av innehållet i Ino Audios Manifest.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-09-30 17:11

Evil_Homer skrev:Nej nej, det är BARA Öhman som vet något om hembio :wink:
man kan ju ställa sig frågan varför butiker som tjänar sitt levene på att jag och du handlar hos dom ändå väljer att rekommendera att inte använda mer högtalare, dom har ju knappast något att förlora på att sälja mer produkter, eller?

Fast det är klart, alla som står i butikerna är väl lite korkade och inte vet bättre antar jag :roll:

Det är ju självklart att de rekommenderar i första hand en högtalare per kanal när de som finns att sälja inte är tillverkade för att parallellkopplas. Flera surround ligger på 4-6Ohm. Det min lokala butik kör är 4Ohm t.ex. Vilken stärkare hade du planerat skulle driva tre stycken sådana per kanal? Och som jag sa i mitt tidigare inlägg så har inte folk ambitionen att ha fler högtalare de vill ha så få som möjligt - helst en sound bar. Dessutom har de flesta inte råd. De mer seriösa väljer t.ex. att köra 7.1 med dipoler som säkert funkar utmärkt det med, speciellt om allt 5.1-material upmixas till 7.1. Men det vi pratar om här är väl ändå 5.1-system med 2 vanliga högtalare där bak. Detta duger inte, det vet alla som testat.

Men kollar jag på t.ex. https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... 2&istart=1 så ser jag att nu för tiden verkar det vara ganska vanligt med surround som sprider åt flera håll och även flera plattare modeller. Typ 10-15 år sedan fick man köpa vanliga stativhögtalare mer eller mindre. Så det händer lite ser det ut som. Vi får se vad som händer om 10-15 år till :roll:

Vad tycker du om flera subbar kopplade till en kanal? Så som Ino har kört med i inte vet jag 20 år? Typ senaste 1-2 åren så har storbutikerna och forum börjat snacka mer om att jo man skall ha minst två basar. Vet du vad om några år till kommer det heta minst två helst fyra även i butikerna. Så som alla Ino-anläggningar kör med men även alla andra seriösa bios - forskningen på detta har ju funnits hur länge som helst men vanligt folk bryr sig inte. Alla seriösa kör minst två men ofta fler. Men det är klart detta var ju bara puckade Ino-nördar och folk med andra high-end anläggningar som körde några år sedan så det är nog bara trams :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-30 21:31

DVD-ai skrev:Fast jag är inte övertygad om att kanalerna för framtida format behöver många högtalare/kanal, det beror ju på hur man kodar och får dom olika kanalerna att arbeta ihop för att på så vis skapa en mer otydlig ljudkälla/ så att man inte hör dom individuella högtalarna.
Dock är det ju ett faktum att dom äldre och nuvarande formaten behöver multipla högtalare/kanal för att börja kunna återge ljud på ett sätt som är omslutande.
Jag tror på att framtida t.ex. 18st surround kanaler så duger det med 1st högtalare/kanal.
2st främre surround/ knyter ihop fronthögtalare och surround, 6st surround, 4st Back, 6st höjd kanaler.
Aldrig har jag hört en surround anläggning som inte har ett stort glapp mellan fronthögtalare och surround, därav tänker jag att man vill fylla i där på något vis ?!

Här över är det sniller spekulerar :D

Om du menar att de skall fatta att avkoda ut ljudet i multipla högtalare när de fattat att man har dem pss som om man satt multipla högtalare per kanal - då håller jag med dig. Tyvärr ser jag inte att det ligger i pipelinen för utrustning de närmsta 10 åren, tyvärr...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-30 22:27

Nattis:

Ja typ så :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-10-01 11:08

Datasat rs20i t.ex. kan redan idag kopiera input-kanaler till flera output-kanaler så att man får effekten av att parallellkoppla eller har jag missat något?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-01 12:33

Bra, köp en sån! :wink: 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-10-01 13:03

philipbtz skrev:
man kan ju ställa sig frågan varför butiker som tjänar sitt levene på att jag och du handlar hos dom ändå väljer att rekommendera att inte använda mer högtalare, dom har ju knappast något att förlora på att sälja mer produkter, eller?

Fast det är klart, alla som står i butikerna är väl lite korkade och inte vet bättre antar jag :roll:

Det är ju självklart att de rekommenderar i första hand en högtalare per kanal när de som finns att sälja inte är tillverkade för att parallellkopplas. Flera surround ligger på 4-6Ohm. Det min lokala butik kör är 4Ohm t.ex. Vilken stärkare hade du planerat skulle driva tre stycken sådana per kanal? Och som jag sa i mitt tidigare inlägg så har inte folk ambitionen att ha fler högtalare de vill ha så få som möjligt - helst en sound bar. Dessutom har de flesta inte råd. De mer seriösa väljer t.ex. att köra 7.1 med dipoler som säkert funkar utmärkt det med, speciellt om allt 5.1-material upmixas till 7.1. Men det vi pratar om här är väl ändå 5.1-system med 2 vanliga högtalare där bak. Detta duger inte, det vet alla som testat.

Men kollar jag på t.ex. https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... 2&istart=1 så ser jag att nu för tiden verkar det vara ganska vanligt med surround som sprider åt flera håll och även flera plattare modeller. Typ 10-15 år sedan fick man köpa vanliga stativhögtalare mer eller mindre. Så det händer lite ser det ut som. Vi får se vad som händer om 10-15 år till :roll:

Vad tycker du om flera subbar kopplade till en kanal? Så som Ino har kört med i inte vet jag 20 år? Typ senaste 1-2 åren så har storbutikerna och forum börjat snacka mer om att jo man skall ha minst två basar. Vet du vad om några år till kommer det heta minst två helst fyra även i butikerna. Så som alla Ino-anläggningar kör med men även alla andra seriösa bios - forskningen på detta har ju funnits hur länge som helst men vanligt folk bryr sig inte. Alla seriösa kör minst två men ofta fler. Men det är klart detta var ju bara puckade Ino-nördar och folk med andra high-end anläggningar som körde några år sedan så det är nog bara trams :roll:

Vet inte riktigt vad jag skall säga, men när du skriver ” så ser jag att nu för tiden verkar det vara ganska vanligt med surround som sprider åt flera håll och även flera plattare modeller.” Så verkar du inte ha haft koll på marknaden på väldigt länge.
Och pratar om multipla subbar som skall spela signaler ofta under 80hz och blanda in det i det i diskussionen, om du tror att set är något påfund Öhman har kommit på och är den enda som förespråkar så är du ute och snurrar rejält.

Undvik nu att svara som en politiker, utan säg nu rakt ut om jag har fel i mitt första påstående till ts?

Alltså inte svara på vilken lösning du tycker är bäst eller inte, utan bara infon jag gav till ts.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-10-01 13:12

Evil_Homer skrev:
philipbtz skrev:

Vet inte riktigt vad jag skall säga, men när du skriver ” så ser jag att nu för tiden verkar det vara ganska vanligt med surround som sprider åt flera håll och även flera plattare modeller.” Så verkar du inte ha haft koll på marknaden på väldigt länge.
Och tror du på riktigt att det skulle vara något problem för någon tillverkare att erbjuda modeller med ”annan ohm” om det skulle efterfrågas?!
Och pratar om multipla subbar som skall spela signaler ofta under 80hz och blanda in det i det i diskussionen, om du tror att set är något påfund Öhman har kommit på och är den enda som förespråkar så är du ute och snurrar rejält.

Undvik nu att svara som en politiker, utan säg nu rakt ut om jag har fel i mitt första påstående till ts?

Alltså inte svara på vilken lösning du tycker är bäst eller inte, utan bara infon jag gav till ts.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-10-01 14:08

Evil_Homer skrev:
philipbtz skrev:

Misstänkte att du skulle missa att läsa allt jag skrev och trodde att min fetade text skulle synas, men det gjorde den inte? Jag har ingen aning vem som kom på multipla subbar och jag har skrivit flera gånger nu att alla seriösa kör så inte bara Ino-ägare - oavsett vad standarder eller tillverkare rekommenderar. Jag har ingestans påstått att Ingvar skulle ha hittat på detta. Varför drar du denna slutsats? Det jag dock skulle kunna påstå är att han som tillverkare av högtalare var extremt tidig med att rekommendera det.

Jag tyckte det var en bra liknelse för att det var samma veva några år sedan när det pratades om multipla basar i Ino-system. Att det bara var något IÖ hade hittat på för att han gillade att sälja högtalare. Givetvis är det inte så utan det är allmänt känt och alla som är pålästa kör så.

Vi är på ett forum där väldigt många äger eller har ägt Ino-högtalare. Många av de mest aktiva här är av en händelse också ägare till Ino-högtalare. Om man kommer hit för råd om surround-högtalare som får man faktiskt förvänta sig att många som bidrar till tråden kommer ge råd utifrån vad de själva har funnit funka bäst.

Så mitt svar på din fråga är ja det är främst Ino-ägare som ger detta råd på forumet men det är ganska onödigt och missvisande att påpeka detta med den ton som du gör. Som att det skulle vara ett konstigt råd.
Senast redigerad av philipbtz 2017-10-01 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-10-01 14:10

Johan_Lindroos skrev:Bra, köp en sån! :wink: 8)

Precis - de flesta kommer aldrig ens se en sådan i sitt liv. Då får man fundera på alternativen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-01 19:13

philipbtz skrev:
Evil_Homer skrev:
philipbtz skrev:

Misstänkte att du skulle missa att läsa allt jag skrev och trodde att min fetade text skulle synas, men det gjorde den inte? Jag har ingen aning vem som kom på multipla subbar och jag har skrivit flera gånger nu att alla seriösa kör så inte bara Ino-ägare - oavsett vad standarder eller tillverkare rekommenderar. Jag har ingestans påstått att Ingvar skulle ha hittat på detta. Varför drar du denna slutsats? Det jag dock skulle kunna påstå är att han som tillverkare av högtalare var extremt tidig med att rekommendera det.

Jag tyckte det var en bra liknelse för att det var samma veva några år sedan när det pratades om multipla basar i Ino-system. Att det bara var något IÖ hade hittat på för att han gillade att sälja högtalare. Givetvis är det inte så utan det är allmänt känt och alla som är pålästa kör så.

Vi är på ett forum där väldigt många äger eller har ägt Ino-högtalare. Många av de mest aktiva här är av en händelse också ägare till Ino-högtalare. Om man kommer hit för råd om surround-högtalare som får man faktiskt förvänta sig att många som bidrar till tråden kommer ge råd utifrån vad de själva har funnit funka bäst.

Så mitt svar på din fråga är ja det är främst Ino-ägare som ger detta råd på forumet men det är ganska onödigt och missvisande att påpeka detta med den ton som du gör. Som att det skulle vara ett konstigt råd.

Svaret är ganska givet:

Alltsedan man började lyssna med två högtalare, så att säga stereo, har man nyttjat "multipla" ljudkällor för basregistret. Men man kallade det inte för multipla subwoofrar/subbar/basmoduler. Det var ju helt naturligt två bashögtalare. Detta blev alltså avsevärt sämre då konceptet en subbwåffer med två små toppar* började populäriseras.

*) Vilket inte heller var något direkt nytt, det har funnits väldigt länge, men jag vet inte riktigt hur länge, kanske sedan 50-talet?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-01 19:48

philipbtz skrev:Datasat rs20i t.ex. kan redan idag kopiera input-kanaler till flera output-kanaler så att man får effekten av att parallellkoppla eller har jag missat något?

Kan den kopiera mer än en input-kanal till samma output-kanal samtidigt också? Så en enskild högtalare kan ingå i en array för sidokanal OCH bakkanal samtidigt?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-10-02 15:23

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Datasat rs20i t.ex. kan redan idag kopiera input-kanaler till flera output-kanaler så att man får effekten av att parallellkoppla eller har jag missat något?

Kan den kopiera mer än en input-kanal till samma output-kanal samtidigt också? Så en enskild högtalare kan ingå i en array för sidokanal OCH bakkanal samtidigt?

Jag är inte helt med på scenariot men t.ex. detta gör folk med sina datasats:
I have a 7.1 system. When I listen to 5.1 I copy the side surrounds to the back surrounds, or use both, or the sides only.

The RS20i has 16 very flexible channels - any input can be routed to any output, crossovers can be applied in various ways, one input channel can be mapped to multiple output channels, etc. The LS10 has 15 fixed outputs - Left, Center, Right, etc. up through 7.1, Neo:X 11.1 or Auro-3D 13.1.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-02 15:38

philipbtz skrev:Jag är inte helt med på scenariot men t.ex. detta gör folk med sina datasats:
I have a 7.1 system. When I listen to 5.1 I copy the side surrounds to the back surrounds, or use both, or the sides only.

The RS20i has 16 very flexible channels - any input can be routed to any output, crossovers can be applied in various ways, one input channel can be mapped to multiple output channels, etc. The LS10 has 15 fixed outputs - Left, Center, Right, etc. up through 7.1, Neo:X 11.1 or Auro-3D 13.1.

Det första brukar de flesta receivers fixa, Det senare är naturligtvis utmärkt och fler borde vara lika flexibla i om-mappning. Det jag tänkte på var lite mer avancerat är så dock.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-10-02 16:19

Från det jag läst tror jag faktiskt att det är möjligt att göra även något såndant. Annars har du miniDSP där man kan göra otroligt avancerade grejer. Redan två år sedan skrevs detta
I was in contact with MiniDSP and they are planning to implement also the mapping of serval incoming channels to one output channel as well as a free mapping between incoming and output channels.
så vem vet det kanske finns nu i deras 88A BM plugin. Enda problemet är att du behöver flera sådana á 10kkr.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-02 16:37

philipbtz skrev:Från det jag läst tror jag faktiskt att det är möjligt att göra även något såndant. Annars har du miniDSP där man kan göra otroligt avancerade grejer. Redan två år sedan skrevs detta
I was in contact with MiniDSP and they are planning to implement also the mapping of serval incoming channels to one output channel as well as a free mapping between incoming and output channels.
så vem vet det kanske finns nu i deras 88A BM plugin. Enda problemet är att du behöver flera sådana á 10kkr.

Och huruvida de är transparenta nog.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-10-03 10:06

Ja det kan man fråga sig. De nersamplar allt till 48kHz med.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-10-09 01:37

Evil_Homer skrev:
DQ-20 skrev:
Evil_Homer skrev:Till trådskaparen!
Inte att glömma, det är i stort sett ( läs nu vad jag skriver, I STORT SETT ) endast här på faktiskt och personer med högtalare ifrån Ino detta förespråkas!

Kul att se lite klassiskt flame bait. Det är inte varje dag. Lite vintage-känsla faktiskt.

/DQ-20

Inte det minsta, men det är allt lite underhållande att se hur det intas försvarsställning när man bara ger kortfattad info om att det är väldigt lokalt detta rekommenderas.

Fast du ljuger ju lite, eller för fram väldigt mycket okunskap på ett sätt som framställer det som att du vet vad du snackar om?

Den som vill sälja något säljer det man bedömer att man kan få en kund att köpa.

Sedan 1997 har jag haft rätt mycket kontakt med de som sätter upp filmrum/surrounder och multipla surrar är inget unikt för det här forumet. Faktum är att jag inte visste att Faktiskt fanns när jag kom i kontakt med det första gången. Själv hade jag ju fördagit att så få surrar som möjligt behövdes, men det blir helt enkelt bättre med fler. Jag har inga Ino om du funderar över det.

Och som sagt, för de flesta är det nog svårt nog att få baxa in ett par bakhögtalare i vardagsrummet, men det fixar försäljaren. Han kanske tom fixar 7.1-uppsättning - men försöker försäljaren sig på att sälja n 6 sidosurrar, 4-6 bakhögtalare, 2 front-high och 4 atmoshögtalare, center och dubbla subwoofers så börjar det bli svårare än de flesta mäktar med....man riskerar att inte sälja något, vare sig kablar, spelare och hembiogrunka. Det riskerar man net.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-10-09 18:29

Östberg, kalla inte mig lögnare så är du snäll!

Visa istället vart det annars brukar rekommenderas än där jag berättade för ts!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-10-09 20:14

Evil_Homer skrev:
DQ-20 skrev:
Evil_Homer skrev:Till trådskaparen!
Inte att glömma, det är i stort sett ( läs nu vad jag skriver, I STORT SETT ) endast här på faktiskt och personer med högtalare ifrån Ino detta förespråkas!

Kul att se lite klassiskt flame bait. Det är inte varje dag. Lite vintage-känsla faktiskt.

/DQ-20

Inte det minsta, men det är allt lite underhållande att se hur det intas försvarsställning när man bara ger kortfattad info om att det är väldigt lokalt detta rekommenderas.

Jag skrev ett längre inlägg med citat och argument och grejor men insåg till slut att mängden ord förtog inläggets pregnans. Jag nöjer mig därför med de huvudsakliga slutsatserna:

Men Guuud så genomskinligt. "bara ger kortfattad info"... Pfff...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-09 22:07

AndersP skrev:"Inte det minsta, men det är allt lite underhållande att se hur det intas försvarsställning när man bara ger kortfattad info om att det är väldigt lokalt detta rekommenderas."

Kan ju vara så att huvuddelen av vissas kunskap består av innehållet i Ino Audios Manifest.

Bibeln ja, och allt som står där ren och skär fakta. (för de som har den tron)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-10-09 23:09

Evil_Homer skrev:
DVD-ai skrev:Evil_Homer

...
Att du vill vinkla det till att vara en "ino grej" för att förminska den lösningen med multipla surround, när det egentligen ej stämmer.

Är inte med på vad du menar, vart ser du rekommendationerna runt detta om inte här på faktiskt och/eller ägare till Ino?

...

Kolla JBL:s installationsguide för bioljud!
http://www.jblpro.com/pub/cinema/cinedsgn.pdf

Så här sa NHT:s Ken Kantor i en intervju publicerad i MoLT, på frågan om inte många surrounder per kanal är bättre:
"Men för den som verkligen vill ha det bästa... Visst jag håller med dig. Man behöver många högtalare."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2017-10-09 23:15

Tänk på retoriken grabbar... det är surroundhögtalare ni talar om. Inte krig eller kärlek.

Peace out /K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-10-09 23:37

Paa, jag försöker läsa via mobilen, inte så smidigt men vid en snabb titt så

”When to use which surround model?• For houses with seating no greater than 200 patrons, use either moderate or high power surrounds.• For houses with seating greater than 200 patrons, always use high power surrounds.3. How many surrounds?• In most houses the ideal number will be 12 to 16.• Normally, specify at least four surrounds on the back wall.• An exception here is in very small houses, where there may be two on the back wall. In this case a total of eight surrounds (three on each side; two on the back wall) will be suffcient.”

Och placeringshöjder på 12-15 feet, 3,6-4,5m så det känns inte som jag hittar rätt i dokumentet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-10-10 00:07

KarlXII skrev:Tänk på retoriken grabbar... det är surroundhögtalare ni talar om. Inte krig eller kärlek.

Peace out /K12
livsviktiga saker!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-10 08:09

Evil_Homer skrev:• An exception here is in very small houses, where there may be two on the back wall. In this case a total of eight surrounds (three on each side; two on the back wall) will be suffcient.

Låter som de är helt överrens med både mitt tv-rum och min bio då.

Och så kan man notera att man använder 'sufficient' vilket pekar på att de tycker fler vore bättre även då.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-10 16:50

Det är intressant hur man vill få det till att påpekanden om felaktigheter i ett påstående är "enbart en anhängergrej" och sedan dessutom vrida bevisbördan bort från sig och istället på den som ifrågasätter påståendet. :lol:
Klart att dom som anser sig veta något om saken kommer att ifrågasätta påståenden som dom anser är fel, vill du som har påstått något från första början dra detta vidare så bevisa gärna att ditt påstående är sant och sluta kom med larviga nerskrivningar av "vissa grupper"... :mrgreen: :lol:

Kan tråden snälla få fortsätta fram i RÄTT riktning nu när "vad som hände" är tydliggjort så tydligt som det bara kan bli.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-10-10 19:15

Jag ger upp, fy fan vilken låg nivå det är just nu, blir det inte in med rödpennan och borttagning av inlägg här så kan K12 ta bort mitt konto!

Jag har varit saklig hela vägen och enbart sagt att det är i stort här på faktiskt som man ser dessa rekommendationerna.
Har ni annan åsikt så sluta kasta paj och visa så som Paa gjorde.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-10 19:37

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi