Spikfötter och speldosor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Spikfötter och speldosor

Inläggav Perfector » 2017-10-05 18:40

AndreasArvidsson skrev:Bara att ta en smartphone och ladda ner en accelerometer app. Lägg sedan telefonen på högtalare och underlag med olika fötter på högtalaren. Resultatet är ganska tydligt vad gäller vad som isolerar bäst. Sedan vad man föredrar ljudmässigt är en annan femma, men att spikes skulle få högtalaren att så mer still är helt enkelt inte sant.

Min tanke var nog mer hur mycket som överförs från högtalaren till spetsen på spiken sas.
Jag vet inte alls då jag enbart kört med dörrstoppar
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-10-05 19:09

AndreasArvidsson skrev:Bara att ta en smartphone och ladda ner en accelerometer app. Lägg sedan telefonen på högtalare och underlag med olika fötter på högtalaren. Resultatet är ganska tydligt vad gäller vad som isolerar bäst. Sedan vad man föredrar ljudmässigt är en annan femma, men att spikes skulle få högtalaren att så mer still är helt enkelt inte sant.

Jorå, det där har jag testat men jag ville mer få fram en tydlig graf så man tydligt visa skillnaderna typ.. per frekvens.. om det nu mejkar sens...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-10-05 19:53

Någon speldosa har jag inte men troligen skulle medsjungandet från bordet/golvet via spikes kunna exemplifieras om man slår i 3 st dyckert genom en träbit som man ställer speldosan på. Några avklippta snuttar suddgummi under träbiten kunde sen få symbolisera hur det funkar med avisolerande mjukfötter.

Det Andreas tipsade om och skillnaden mellan spikfötter och avisolering, både mot trä - och betonggolv visas bra i durörs-länken. (Efter ca 3 minuter börjar det bli mera "flum", tycker jag alltså.): https://www.youtube.com/watch?v=dW9-r83 ... e=youtu.be

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-05 20:11

Almen skrev:Låter som en boktitel.

Honung och malört, W. Somerset Maugham

Guitarr och dragharmonika, Gustaf Fröding

Spikfötter och speldosor, Svante

Ja, jag kände det också, men kom inte på vad jag associerade till förrän nu. Morrhår och ärtor...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-05 20:54

Ah, just ja. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-05 22:47

Svante skrev:
Evil_Homer skrev:Och varför en platt metallbit som har mycket yta mot bordet, en spike har väl minimal yta mot underlaget?
Är jag jobbig nu? :roll:

Nädå. Det är bra, tanken slog mig inte ens att man kan tro att kontaktytan är en viktig parameter. Eller jag har nog hört det men förträngt det.

Det kanske blir någon mer speldosefilm efter all input... :)

Nu står ju grejorna på en resonant skiva. Och det är ju golvet inte i lika hög grad vid höga frekvenser, dessutom så finns det ju faktiskt olika golvmaterial olika bra inlagt. Typ hård parkett, svajig parkett, stengolv etc. Sen sitter ju faktiskt spikarna fast i golvet av tyngden ifrån stativ och högtalare så en lätt speldosa på hala fötter avspeglar ju inte precis vad det är frågan om.

Du har aldrig känt att du vill göra testen så rättvis som det bara går för båda alternativen? ;)

mvh/Harryup

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-10-06 00:02

Harryup skrev:
Svante skrev:
Evil_Homer skrev:Och varför en platt metallbit som har mycket yta mot bordet, en spike har väl minimal yta mot underlaget?
Är jag jobbig nu? :roll:

Nädå. Det är bra, tanken slog mig inte ens att man kan tro att kontaktytan är en viktig parameter. Eller jag har nog hört det men förträngt det.

Det kanske blir någon mer speldosefilm efter all input... :)

Nu står ju grejorna på en resonant skiva. Och det är ju golvet inte i lika hög grad vid höga frekvenser, dessutom så finns det ju faktiskt olika golvmaterial olika bra inlagt. Typ hård parkett, svajig parkett, stengolv etc.

Jodå bortsett från stengolv/betongplatta så ger alla dina exempel ordentlig resonans/ljudförstärkning om man trycker en speldosa mot de ytorna, med eller utan spik (vilket faktiskt inte gör så stor skillnad).
Även med speldosan tryckt mot klinker på betongplatta ges en viss hörbar förstärkning med spiken i rätt läge, förmodligen genom att man får chassiet värre resonans än i fria luften.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-10-06 00:10

Evil_Homer skrev:Om man vill visa på skillnaderna så visa på ”riktigt” det är väl mycket mer intressant?
Tror att dom som kör med speldosor här är ganska lätträknade :wink:

Intressant vet jag inte, men mer realistiskt. Men du har ju redan fått svar av Svante, nämligen att exemplet med speldosan visar på effekterna mycket tydligare. Med en högtalare är effekten normalt sett mycket mindre och sannolikt ohörbar på en vanlig joobtoob-inspelning. Samtidigt får man vara allt bra dålig på fysik om man inte förstår hur en mjukfot som SD-foten ger mindre vibrationer i både högtalare och golv än en hård fot. Och är man det finns ju ingen insikt, bara övertygelse. Egentligen begriper jag inte vad som diskuteras. Hur mjukfötter och och spikfötter interagerar med högtalare och golv kan inte vara föremål för diskussion. Däremot kan man verkligen diskutera hur man uppfattar ljudet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-06 01:30

Både en speldosa och en högtalare skickar vibrationer ned i ytan de står på.

Fördelen med att visa det med hjälp av en speldosa istället för en högtalare är att högtalaren ju även genererar en massa ljud rakt ut i luften, vilket gör det svårare att tydligt höra hur problemet med spikfötter yttrar sig. Fören ovana lyssnare kan det till och med vara svårt att alls höga skillnader. Men vana får man ju med tiden så att välja fel bara för att man inte hör skillnad kan straffa sig.

Så genom att eliminera eller i varje fall minimera direktalstrat ljud (välja speldosa) så blir det lättare att höra problemens yttring för dem som är lite mindre hörande med mera mottagliga för suggestion. Då finns risken att de föredrar spikfötter i öppen lyssning, eftersom de lurats att tro att det är bättre. Genom att göra problemen ordentligt hörbara så behöver man inte lyssna blindt för att det skall framgå hur det är.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-06 08:05

DQ-20 skrev:
Evil_Homer skrev:Om man vill visa på skillnaderna så visa på ”riktigt” det är väl mycket mer intressant?

Intressant vet jag inte, men mer realistiskt. Men du har ju redan fått svar av Svante, nämligen att exemplet med speldosan visar på effekterna mycket tydligare. Med en högtalare är effekten normalt sett mycket mindre och sannolikt ohörbar på en vanlig joobtoob-inspelning. Samtidigt får man vara allt bra dålig på fysik om man inte förstår hur en mjukfot som SD-foten ger mindre vibrationer i både högtalare och golv än en hård fot. Och är man det finns ju ingen insikt, bara övertygelse. Egentligen begriper jag inte vad som diskuteras. Hur mjukfötter och och spikfötter interagerar med högtalare och golv kan inte vara föremål för diskussion. Däremot kan man verkligen diskutera hur man uppfattar ljudet.

/DQ-20

Jag tror att du överskattar hifiintresserades medelkunskap i fysik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-10-06 08:25

Jag undrar bara varför man inte visar på riktiga högtalare istället, hörs det inte så tydligt så visa då med andra hjälpmedel varför det ena är bättre än det andra och på samma sätt som produkterna är tänkta att använda.

SD fötter under högtalare är säkert skitbra, men visa det då.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-06 08:27

Evil_Homer skrev:Jag undrar bara varför man inte visar på riktiga högtalare istället, hörs det inte så tydligt så visa då med andra hjälpmedel varför det ena är bättre än det andra och på samma sätt som produkterna är tänkta att använda.

SD fötter under högtalare är säkert skitbra, men visa det då.

Kanske jämföra med 30x30 mm dörrstoppar och visa hur mycket bättre SD-fötter är.
Det skulle vara trevligt att se.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-10-06 09:34

Tycker ju demonstrationen i filmsnutten är väldigt klargörande och blir förvånad över att så många andra inte tycker det. Gillar dock det Andreas skrev om att helt enkelt mäta med en accelerometer app om man själv tvekar vad som får högtalaren att stå mest still.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-06 12:11

Kommer precis från en mässa i Holland där jag stötte på precis en sådan demonstration. En högtalare stod på mjukfötter och en stod på spikfötter, på varje högtalare låg en padda, som i realtid visade acceleration i tre dimensioner.

Resultatet överensstämde med vad man kan räkna ut. Det brukar vara så om man behärskar fysiken.

Perfector skrev:
Cortado skrev:
Perfector skrev:Kul film, men spikes har ju spetsar både uppåt och nedåt och då blir ju kontaktytan mindre än en mm.
Kan du möjligen hitta en spike och ställa den på de 3 som ska vila mot högtalaren så vore det väldigt intressant.

Det där är ju "det vanliga argumentet" för spikes, att kontaktytan blir mindre. Det är faktiskt bra att du tar upp det, ett eventuellt övertydligt men förhoppningsvis i stora drag jämförbart exempel:

En bil har istället för stötdämpare och fjäder en stålcylinder som är spetsig i båda ändar (som med magi sitter på plats utan skruvar, lim eller andra fästelement). Vad händer med komforten i bilen?

Jag tror inte att det spelar någon roll hur liten kontaktytan görs, de vibrationsmässiga fördelarna är ju borta. Nu är det kanske lite fuskigt iom att man har gummidäck med luft i men jag tror mer på att släpper idén med att spikes skulle vara en "vibrationsdiod" och att man tittar mer på hur man absorberar vibrationen t.ex dämpning och fjädring.

Hoppas att den där liknelsen inte är helt åt helvete.. :D

Svante/Ingvar;

Skulle det vara möjligt att med en accelerometer mäta ett underlag där man ställer en högtalare som man kör sinussvep och få in svepet i datorn i en graf t.ex? Typ.. mäta tonkurvan på länken mellan högtalaren och golvet..

.. och sedan gör man samma test med t.ex. spikes och SD-fötter?

Själv kör jag med 30x30 mm dörrstoppar som isolerar perfekt mot underlaget.

Det gör de inte. Men de är mycket bättre än spikfötter, som är något av det sämsta man kan ställa högtalare på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-06 12:23

IngOehman skrev:Kommer precis från en mässa i Holland där jag stötte på precis en sådan demonstration. En högtalare stod på mjukfötter och en stod på spikfötter, på varje högtalare låg en padda, som i realtid visade acceleration i tre dimensioner.

Filmade du?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-06 12:32

Ja, men jag råkade radera filmen! 8O :x

Som tur är kan vem som helst med en smartfån ladda hem t ex physics toolebox accelerometer och testa själv. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-10-06 12:53

Här finns en speldosefilm till, som är ännu tydligare:

https://www.youtube.com/watch?v=HMmZ58DKPUc

Samt en fin jämförelsefilm mellan spikes och en annan dämpning, med "seismografmätningar":

https://www.youtube.com/watch?v=dW9-r83IvhI
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-06 13:04

bomellberg skrev:Här finns en speldosefilm till, som är ännu tydligare:

Haha, det är ju min gamla film, fanns den på youtube...? 8O Man kan se att det är samma aluminiumbitar som i min nya film.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-10-06 13:07

Svante skrev:
bomellberg skrev:Här finns en speldosefilm till, som är ännu tydligare:

Haha, det är ju min gamla film, fanns den på youtube...? 8O Man kan se att det är samma aluminiumbitar som i min nya film.

Haha! Internet never forgets!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-06 13:07

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-10-06 13:32

IngOehman skrev:Ja, men jag råkade radera filmen! 8O :x

Som tur är kan vem som helst med en smartfån ladda hem t ex physics toolebox accelerometer och testa själv. :wink:

Vh, iö

https://www.youtube.com/watch?v=dW9-r83IvhI

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-06 14:03

IngOehman skrev:Ja, men jag råkade radera filmen! 8O :x

Självklart.... fast personligen har jag bara mätt mina pi60s-s på mjukfötter och känner inte för att lyfta dem över på spikes på mitt parkettgolv...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-06 15:36

Här kan man läsa om fysiken:

viewtopic.php?p=766908#766908

En kul grej är att jag i slutet av artikeln föreslår något liknande en speldosa (i betydelsen vibrerar men är inte avsedd att höra anustiskt) - en akvariepump! Alltså för den som vill leka.

Speldosan är ju (även om jag gillar Svantes tilltag) på ett sätt vilseledande - den SKALL transmisstera ljud till underlaget. Så den koppling (hård och linjär) som framstår som bäst med speldosan är inte alls en som bör eftersträvas för högtalare. Men jag tror ändå de flesta förstår vad som visas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-06 15:55

PS. Om någon tycker att det är konstigt att artikeln inte säger något om SD-fötter utan istället visar en bild på en tillskuren bit heltäckningsmatta 8O så beror det på att Sonic Design inte fanns ännu. ;)

Mitt förslag avsåg att erbjuda en bra lösning som man kunde åstadkomma själv i en tid då inga bra lösningar fanns att köpa. Artikeln (möjligen (mitt minne är suddigt) tillsammans med en annan artikel om en köpbar mjukfot som faktiskt dök upp på marknaden) ledde dock till att Per-Arne Almeflo ringde, och kind of ifrågasatte några saker (på ett sätt som fick mig att känna att han kanske spelades sjävulens advokat, alltså ifrågasatte för att utreda, inte för att han verkligen såg något fel) från artikeln.

Det slutade med att han kände sig nöjd med svaren och vi var helt överens, och då sa han något i stil med - okej, jag håller med om allt det du skrivit, men... jag kan göra en bättre fot än alla de föreslagna!

Och det kunde han.

Resten är historia.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-07 05:25

Svante skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Jag anser att man inte heller skall underskatta möjligheterna till andra uppställningar än just spikfot och göra den jämförelsen till något universiellt gällande. Jag var fotointresserad tills jag köpte SD-fötter till mina högtalare och fick ett sämre ljud. Jag köpte ett antal viktanpassade och det spelade ingen roll. Det var olika varianter på sämre ljudåtergivning som jag fick. Har ju faktiskt testat ihop med 4-5 personer där de flesta var/är övertygade om att det var mjukfötter som gällde och alla fann unisont att det faktiskt inte var så i detta fallet. Däremot så testade jag inte spikar eftersom jag inte är intresserad av det men testade en hårdfot med en aning dämpning i form av bluetak.

Så jag tycker inte man bör underskatta fysikens inverkan och bara se en lösning för alla olika uppställningar med olika förutsättningar. Jag ser demon som en tillrättalagd demo som inte nödvändigtvis visar på en bättre musikåtergivning alltid uppnås med mjukfötter eftersom det inte är det man "mäter".

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-07 10:34

Harryup skrev:
Svante skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Jag anser att man inte heller skall underskatta möjligheterna till andra uppställningar än just spikfot och göra den jämförelsen till något universiellt gällande. Jag var fotointresserad tills jag köpte SD-fötter till mina högtalare och fick ett sämre ljud. Jag köpte ett antal viktanpassade och det spelade ingen roll. Det var olika varianter på sämre ljudåtergivning som jag fick. Har ju faktiskt testat ihop med 4-5 personer där de flesta var/är övertygade om att det var mjukfötter som gällde och alla fann unisont att det faktiskt inte var så i detta fallet. Däremot så testade jag inte spikar eftersom jag inte är intresserad av det men testade en hårdfot med en aning dämpning i form av bluetak.

Så jag tycker inte man bör underskatta fysikens inverkan och bara se en lösning för alla olika uppställningar med olika förutsättningar. Jag ser demon som en tillrättalagd demo som inte nödvändigtvis visar på en bättre musikåtergivning alltid uppnås med mjukfötter eftersom det inte är det man "mäter".

/Harryup

Precis som DQ säger alltså; "Däremot kan man verkligen diskutera hur man uppfattar ljudet".

Alltså, mitt syfte med videon är att illustrera att en hård koppling till golvet ger mer strålning från golvet, och att det är lättare att det uppstår olinjäriteter. Om man sedan tycker att det blir "bättre ljud" när resonanserna i golvet ger ett extra tillskott så kan man inte gärna motsäga den upplevelsen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-07 11:53

Dessutom är det ju gång efter annan visat BÅDE att människors förmåga att suggerera sig till upplevelser är enorm, och att de saknar en fungerande intuition när det gäller den fysik som verkar här (folk tror ju till och med på att spikfötter är bra - deras intuitiva oförstånd får dem att tro både på nonsens som att spikfötter får högtalarna att stå stilla, att de isolerar från underlaget och till och med att en mekanisk spets ger likriktning så energin bara kan gå i en riktning! 8O ) så att skeva för väntanseffekter om olika fötter (vilken sort som helst) kan spela roll är ingenting konstigt.

Den sorts test som Harryup berättar om är därför utan värde. Folk hör inte som det är utan som de tror det skall/borde vara. Eller tvärtom. Suggestion kan verka på många sätt, förmågan stör, det är vad som är tydligt när man studerar effekterna av den.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-10-07 12:18

IngOehman skrev:Folk hör inte som det är utan som de tror det skall/borde vara.

Håller helt med.

En vild gissning skulle vara att man får mer bas (läs bi-ljud) när man kopplar högtalaren till golvet och kanske då uppfattar avkopplade högtalare som basfattiga. Isåfall behöver man väl en högtalare med mer/bättre bas.

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2017-10-07 12:31

Hej!

Att löpare ibland kör med spikskor fattar jag.

Men jag har aldrig förstått det där snacket om att man med spikar på högisarna skall få en "bättre koppling till golvet".
Är inte hela idéen med en välkonstruerad högtalare att det är membranet som skall sätta luften i rörelse, det är väl inte förän någon börjar dansa som golvet skall börja röra på sej?

Jag är ju i och för sej glad att duktiga forummedlemmar försökt empiriskt visa på det tokiga med spikar, men om producenterna av dessa produkter inte lyckas motivera produkterna bättre, än såhär, kan jag lika gärna äta sockerpiller för att få bättre hörsel :roll:

Eller är det något jag inte fattat?

Fridens liljer...

Hrrm, ursäkta jag spammar forumet, tror Ingenjör Öhman besvarade min fråga ovan. Suck. Fridens...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-07 13:33

Allas synpunkter är lika intressanta.

Som jag ser det är utmaningen alltid att förstå fenomen, inte att tro något om dem baserat på hur många som tror si eller så.

Så även om folk har samma uppfattning så kan det vara intressant att ta del av flera människors förklaring till deras uppfattning.

Det är ju (eller bör vara) varje persons mål att förstå, inte att skaffa statistiskt material för att tro. Massan, liksom en auktoritet, kan vara helt ute och cykla. Så att basera en tro på tumregler, någon auktoritet eller vad majoriteten tror, är ingen väg till kunskap.

Vägen till kunskap är grundkunskap och rationell analys, och i förekommande fall experiment.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi