Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-07-23 00:38

Hur många LTS medlemmar hade egentligen suttit med sina Nad 208, Pioneer 668 och övriga LTS komponenter om inte någon talat om för dem att det var just dessa de skulle/borde/måste ha för att njuta av musik? Om LTS istället skulle rekommendera ett Vincent steg och en Sony cd så nog skulle samma personer slaviskt använda dessa och lika övertygande hävda dessas suveränitet jämfört med andra komponenter. Har en känsla av att LTSare följer med i ledet (liksom folk gjort i diverse historiska händelser genom årtusenden) för de VET ju att de får det bästa... :roll:

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-07-23 01:27

Vilken anläggning man bör välja som novis är helt avhängigt beroende på vilket fora man är i, även om det ges som tipps av mycket erfarna medlemmar eller moderatorer. 8O

Det finner jag vara lite lustigt, att det inte går att enas kring ett eller några absolut väljudande anläggningsuppsättningar som ger en high-fidelity inom normala lyssningsförhållanden < 100dB?

Med detta i åtanke kan man bara förklara "hifi" för de mera intresserade vara nån sorts religioner, där den ena eller den andra anläggningen pekar i en viss troende inriktning.

Frågan är med vad och vilka uppsättningar man når närmast high-fidelity? Hur många högtalare av vilken sort/sorter placerade hur
och drivet av vad för att uppnå uppspelning som det var tänkt att låta oavsett musik-stil? Och nu menar jag inte i vilken miljö, det är ett annat problem som man får brottas med då.

När det är utrett kan man börja bygga upp sitt lyssningsrum kompromisslöst och äntligen njuta som musikern/producenten tänkt att det borde låta/precenteras.

Men det kan man titta i stjärnorna efter, "tror" jag...eller?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-07-23 01:39

Kan inte någon go´Göteborgare ge StefanB en mangling med pi60(s) och 208 så att karln kommer på rätsida? :wink:
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning

Inläggav IngOehman » 2005-07-23 02:35

StefanB skrev:Vad har jag för glädje av en musikanläggning som är helt ofärgad, mäter perfekt, men inte engagerar eller lockar till musiklyssning?

Jag har ingen aning, men frågan är ju rätt tendensiös, eftersom den antyder att något som mäter perfekt kan vara annat än just perfekt. :o

Vilken definition har du på "mäter perfekt" egentligen?

Menar du att en apparat som har rak tonkurva (men hög distorsion) mäter perfekt?

Menar du att en apparat som har rak tonkurva och låg distorsion (men hög störnivå) mäter perfekt?

Menar du att en apparat med rak tonkurva, låg distorsion och låg statisk störnivå (men en musiknivåmodulerad brusnivå) mäter perfekt?

Menar du att en apparat med rak tonkruva, perfekt fasgång, superbt stegsvar, ultralåg distorsion, fenomenalt låg störnivå, inga av musiken modulerade störsignaler (men... ja gissa vad#) mäter perfekt?

Och så vidare...

Egentligen borde jag kanske fråga dig:

1. Vilken definition på "mäter perfekt" tror du att jag har?
(Och alla andra också som tror att mätdata inte bara påverkar, utan till 100% styr hur en apparat "låter".)

2. Vad är det som får dig att tro att en kedja av apparater som uppfyller det som jag skulle kalla "mäter perfekt", kan låta på något annat sätt än just perfekt?

(Fast "låter perfekt" skulle jag inte uttrycka mig, i nyktert tilstånd, men det skall här tolkas "återger varje nyans, sväng och känsla som musiken har".)

Man skulle kunna omformulera min fråga - varför tar du egentligen ställning mot mätningars relevans (så uppfattar jag det i varje fall), samtidigt som du antyder att du INTE kan tolka dem?

Om jag inte kan tolka en uppgift tar jag inte ställning varken för eller emot. Jag brukar föredra att lämna sådana frågor öppna. Man behöver ju inte ha åsikter när man saknar fakta. Det är en frihet (att inte behöva tycka) man har rätt att ta sig. :P

Jag är inte alls säker på detta, men jag får nästan intrycket att du i dina frågor mest ventilerar din eget osäkerhet, och bristande förtroende till att mätningar relaterar till hur apparater låter.

Tro mig: En apparats egenskaper (alltså det man undersöker just med hjälp av mätningar) påverkar definitivt hur musiken låter (förändras) när den tvingas igenom apparaten.

Detta om något är INTE voo doo.

Icke heller är det voo doo (ehuru en subjektiv uppfattning, som jag gärna bjuder på) att det låter alldeles FANTASTISKT bra om nästan all musik som spelas av apparatur (obs - rummet måste inräknas) som är ihopkomponerad av idel mättekniskt god utrustning.

Om du nu är av annan uppfattning (ett intryck jag fått) - varifrån kommer den?

Hur vet du att den utrustning du avlyssnat för att få erfarenhet nog att kunna ointresseförklara mätbarheter (läs: det du lyssnat på och baserat din uppfattning på) verkligen har varit god appartur?
(Rätt igenom - alla bitar alltså.)

Hur vet du att det du ogillat i det du trott vara "perfekt apparatur", inte är just det som INTE har varit perfekt hos apparaterna?

Något att tänka på för dig... :wink:

Vh, iö

PS. Vill klargöra att resonemanget i det ovanstånde innehåller en del grava förenklingar, exempelvis blandas tekniska prestanda ihop med systemuppbyggnad och enkodings- dekodningsteknik. Så får man naturligtvis inte göra i en seriös debatt, men någonstans måste man ju börja. Vill bara klargöra detta, så inte kritik mot förenklingarna fördunklar den verkliga frågan - är prestanda det som bestämmer hur en apparat hanterar de signaler som man kör genom den, eller finns det en massa magi* också?

PPS. Jag vet att vissa förvisso kan gilla färgningar på helt subjektiva grunder, men - hur vet man att man (innerst inne) är ointresserad av tekniska prestanda innan man läst sig vad de olika prestanda betyder upplevelsemässigt? Alltså i det skedet att man deklarerar att det kan vara så att någon sak som är "helt ofärgad, mäter perfekt" inte engagerar eller lockar till musiklyssning. Borde inte nollhypotesen vara den motsatta?

Att man är ointresserad av att titta på mätgrafer man inte förstår kan jag förstås förstå, det är ju tämligen självklart. Men är man verkligen ointresserad av ATT apparaten har de prestanda som behövs för att man skall gilla hur den presenterar musiken? Näppeligen.

*Magi skall tolkas - egenskaper som har med annat att göra än hur spänningen varierar i tiden, i förhållade till hur den gjorde det innan den kom fram till samma apparat. (Se även första PS:et)

#Svaj! 8)
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-23 14:20, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-23 02:40

Floyd E. Toole.

Informativa studier, generellt sett.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-07-23 04:05

Kul att du tittade in IngOehman !

Har du erfarit ett, ska vi kalla det ljud-nirvana i någon form av apparatur uppsättning där du ansåg att närmare verkligheten går inte att komma? Eller kanske rättare sagt: Närmare än så här har jag alldrig varit. :roll:

Isf. hur såg den konfigen ut? (apparatur, miljö (sinnelag? :wink: ) )

Jag är nyfiken på ditt svar med tanke på allt experimenterande och den långa (långa vägens) erfarenhet som du måste anskaffat dig genom åren.

Det skulle kanske ge en vägledning i vad som krävs för att i sanningens namn komma i närheten av målet = high fidelity.

Tackar på förhand !

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-07-23 04:14

Ett inlägg från "svansen".

Tidigare ville jag att det "skulle låta bra". Jag tyckte att efter flera år som DJ och efter att ha byggt ljud och ljus på flera dansgolv kunde jag ganska mycket.

Sen gick jag med i LTS och insåg att jag kan väldigt lite, jag ska nog inte hålla på och bygga egna högtalare och absolut inte utsätta andra för det jag byggt.

Jag lärde mig mycket, och fortsätter att lära mig. Flera illusioner försvann och intresset för "dyr-HiFi" försvann. Jag har slutat att läsa kommersiell HiFi-press, som bara skriver massa "tyckande".

Nu har jag en Pioneer DVD, Denon 2105, NHT-subbar byggs och jag har plannerat att köpa piP till hösten. Det låter bättre än nånsin, men det är kanske inte lika kul med HiFi nu...

(musiken är dock ännu roligare nu)

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-23 04:14

...
Senast redigerad av E 2005-07-23 04:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-23 04:16

jonasz skrev:Hur många LTS medlemmar hade egentligen suttit med sina Nad 208, Pioneer 668 och övriga LTS komponenter om inte någon talat om för dem att det var just dessa de skulle/borde/måste ha för att njuta av musik? Om LTS istället skulle rekommendera ett Vincent steg och en Sony cd så nog skulle samma personer slaviskt använda dessa och lika övertygande hävda dessas suveränitet jämfört med andra komponenter. Har en känsla av att LTSare följer med i ledet (liksom folk gjort i diverse historiska händelser genom årtusenden) för de VET ju att de får det bästa... :roll:

Jonas

Detta är ett totalt genomdrygt (felaktigt vet jag intet om, men inte ett snällt hur som helst) påstående! Du menar att alla i LTS bara köper vad någon bestämmer att man ska ha? Jag är inte medlem i LTS hur ser du då på min anläggning då? Ska du då räkna mig som något som inte går in i din ekvation, men eftersom "alla andra" följer din tankegång så välutstuderat, så räknar man bort mig?

Tänkte du verkligen två gånger innan du skrev (lite tarvligt uttryckt, men detta kände jag när du skrev det du skrev)? Vet du hur LTS testar saker? Du verkar tro att "alla bör tro på någons subjektiva sessioner" istället för något som faktiskt kan förklaras via genomtänkta och verkliga (bevisbara) fysiska egenskaper?

Du får gärna förklara hur du tänkte när du "på sätt och vis" kallade alla LTS-anhängare med en 208, eller liknanade verktyg, som "slaviska anhängare"? Ska vi svara med att du är en slavisk "kabeldistortionslyssnare" (i brist på en ordentligt sammansatt förening drog jag till med något som kanske stämmer, för jämförelsens skull -du får döpa föreningen till vad du vill och hur du vill) då? Jag kan tänka mig att jag genom att ta disskussionen med dig här och nu sänker nivån på tråden, men ta det som att jag inte gillar ditt sätt att uttrycka dig i denna tråd!

Jag antar du är lite nöjd med din anläggning iallafall, dvs lyssnar på skivor som alla andra (Jag känner! Självklart kanske det inte inte är så runt ikring dig, det får du själv redovisa om du känner det nödvändigt.) genom dina högtalare, inte "ljud"* för att leta felaktigheter i densamma. Det gör jag, jag verkligen njuter av de skivor jag tycker är bra! Jag hatar verkligen de skivor jag köpt i onödan.. Men att säga att jag trampar med i ledet som du beskriver låter så väldigt dåligt! Vet du om att det gör det?

Du vet intet om vad jag lyssnast igenom, tyckt om eller ratat, men du bara antar att jag "trampar med i LTS-takten" eller? Skönt att du antar vi trampar med i "högsta fanan bästa ledet" melodin..

Du vet att Frank Zappa gjorde ett test på detta i Tyskland i efterkrigstiden va? Han ska ha gått upp på scenen och skrikit "Zieg heil" och gjort den berömda armrörelsen, tills alla hängde med.. han gick av med orden "You did it again you dumb fuckers". **

Om du inte anser oss så dumma så ser det nu ut för en mindre insatt som vi är lika dumma som de, vilka ställt sig i leden de senaste årtusendena! Dessa kan ha startat/avslutat alla de största massakrerna som någonsin ägt rum eller bara råkat dricka den reomderade "nyttigaste" mjölken***.. Känns skönt att jämföras med dem när vi talar om en liten sak som tyckande i en återgivningsfråga..

Vänligen Jonasz, kom med ett mer givande inlägg om vad du ville säga. Vill du säga till 'denna tråd'/'detta fora' att allt vad LTS gjort under de gångna åren är att startat en kult, får du kanske (vet inte, aldrig varit delaktig i det hela) tänka om? Det är inte svårt att läsa på vad föreningen gjort om man är intresserad. Dock är det hur lätt som helst att läsa detta ur ditt inlägg, på samma sätt som någon annan säkert skulle kunna läsa ut något annat ur den. Det är svårt detta med internet, det märkte jag iom mitt uteslutande från ett annat hififorum.****

matte skrev:Viktigast är ljudåtergivningen,iallafall i mitt fall! :lol:
Jag använder min anläggning främst till att lyssna,såklart!
However...kabeldåre som man är 8) blir det ju alltid lite omkopplingar samt efterföljande (omedvetna) tester!
Tycker mina Cyrus har sån fantastiskt ofärgat ljudåtergivning,
så de förtjänar det bästa.(inom min budget,då)

Nya kablar förresten,Van den Hul såklart! 8) Kolla min fotosida,ni hittar den under min presentation.
Kommentarer välkomnas :D

Är du därmed en i gänget som "mäter med öronen" så fort du lyssnar på något? Eller finns det något mellanting kanske.. När du lyssnar, lyssnar du på perfekta (i din bemärkelse) inspelningar, för att kontrollera anläggningen så fort du lyssnar eller har du bara återgivningen i åtanke i bakgrunden när du lyssnar?

dimitri skrev:Trådens titel:
"Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning)"

jag hade gärna svarat om titeln var:

"Vad är viktigt för Oss på Faktiskt? (om musikåtergivning)"

Ordmärkeri? Nej, det tycker jag inte. Du (StefanB) är ju uppenbarligen medlem här. För övrigt många bra svar som jag sympatiserar med.
D

Känns fånigt med ordmärkeri, men nu när det framställs är jag nog böjd i att hålla med! Lite konstigt formulerat, om man inte helt vill utesluta sig själv i debatten (varför vill man det?)!
Det kanske finns lite LTS i dimitri också? Kanske även i mig. Innebär det att det finns ett mått på LTSighet också?

Ranefjord skrev:Jag vill bara att det ska "låta bra", så jag skiter rätt rejält i debatten om färgat och ofärgat ljud, distorsion och frekvenssvep. :) Alla predikar sin egen sanning, från konstruktörer till säljare till "svansar", så jag föredrar att göra som jag alltid gjort; nämligen att lyssna och tycka till. Funkar det, så funkar det.

De mest transparenta anläggningarna jag hört, har varit sådana som de som mest använder ordet "transparent", sannolikt inte skulle kallat för detsamma. 8)

Kan hålla med dig i mycket av ovanstående! Mitt intresse är att lyssna på musik, driva lite trevlig fritid på forum och kanske ställa några frågor som svider (om jag kan?). Det jag tycker känns dåligt är att ordet "svans" eller "Adept eller dylika bemärkningar har blivit härligt välanvändna utttryck på forumet den senaste tiden. Jag har alltid varit skarpt emot detta, även dena gång -varför jag kommenterar det- och anser det vara lite falskt att använda uttrycket istället för att ställa de som verkligen menas till svars! Ranis, är det några speciella personer du menar med svansar eller kan du iallafall benämna hur dessa svansar tycker och tänker när de benämns såsom du gör.

Jag kanske bara är petig, men att inte peka ut indiver på forumet bygger upp en hel del frustration, vet någon om de är med i detta "svansgänget till något" igentligen? Att utelämna vad som menas "för den goda stämningens skull" verkar väl också fel? En god stämning där människor inte förstår varandra är väl bara en förtryckt "god stämning" för tillfället, det hela håller nog inte i evigheter helt enkelt! Alltså, antingen så låter man bli att uttala sig om en grupp, som inte är välinförstådd, eller så låter man väl bli att uttrycka något om dessa "några som ni kansnke vet vilka de är men jag kommer inte säga vilka de är öppet"-grupperingar. Helt enkelt, bör man som okänd kunna ha tillräckligt med civilkurage att uttala sig om vad som menas, och kanske peka ut ett antal som är i åttalanden så alla är insatta i det hela. Klart mycket bättre än som det är nu med uttryckt förakt mot grupperingar (kanske de finns, jag vet ju inte vilka som menas) utan att villja ha en vidare disskussion med denna gruppering.

Tycker man att någon bär sig idiotiskt åt, har man säkert belägg för detta vilka kan frambringas i fokus för alla! Detta ger större förståelse i området förr absolut alla! Om det dessutom är en större gruppering är det väl bättre att det kommer ut till oinsatta också?!

Jag vill inte uttala mig om "de mest transparenta anläggningarna" utan att ha gjort någon direkt konstruktiv undersökning själv, men jag kan berätta vilka som är de mest (i mina öron) välljudande anläggnigar jag upplevt efter att gått igenom stora delar av hifibutikerna i Stockholm. Men jag kanske bara är feg som inte vill peka på "transparent" nu när jag hugger lite på de som hugger på det jag använder mig av och är nöjd med.
Om alla verkligen vill kan jag väl gå samma runda som jag gjorde sist med en vän (Baltazar sist) för att skapa en, kanske annorlunda, uppfattning!

I stort anser jag att alla kan uttala sig (och ska om de så känner för det oberoende vad de lyssnar med för saker då detta inte efterfrågas) i denna tråd utan att utelämna några förenklingar, detta menas även för redakörer!*****

*"ljud" som någon sade i en tråd om musik (kan det varit Flint? Sedan dess har jag börjat digga dina inlägg om det nu var du som talade om Stravinsky..).

**För att göra det lätt för en redaktör att ta bort det enda politiska i mitt medelande lät jag markera det rött, resten är klart opolitiskt, utan rent av mina tyckanden och bara kan färga mitt anseende. Alltså inte någon politik menat i resten om nu någon kan få det till det!

*** Vem rekomenderade och på vilka grunder, en fråga som tas upp detta forum just nu fast i skepnaden av att det är HIFI som samtalas, ungefär..

****Kanske någon läser ut något ur denna postning än det jag menat också, eller förklarar hur fel jag läst. I det senare fallet måste/kommer jag verkligen be om ursäkt till den jag svarat felaktigt till om det är "påhoppande"!

*****Kanske en onödig pik till den enda redaktör som uttalat sig, Ranefjord, men när jag skrivit ett så enormt inlägg som omfattar mina tankar om samtalstonen och skrivsättet som verkar bli standard så vet jag inte om jag vill vara med i kalaset längre! Då vill jag hellre säga till på skarpen och se om någon förändring kan ske -framförallt i en tråd som denna som lär bli välläst!

Nu om min musikåtergivning.. jag har alltid tyckt det varit lite roligt att bygga lite högtalare, men har inte kunnat teorin och ansett det för dyrt att köpa något. Mitt stora intresse har legat i att spela/lyssna på skivor bara, som säkerligen de flesta här delar med mig! Genom att jag kom på en god vän med att byta högtalare blev jag sugen på annat än det jag hade, varpå jag hörde att hififorum.nu och dvdforum.nu var bra kanaler att läsa på. Ett par år senare när jag köpt stora delar av den anläggning jag har idag (ett år gammal för grundstomen, och mindre för resterande delar) så inser jag vilket bra val jag gjorde med mina peningar! Att satsa 10kkr på att spela upp sina skivor är intet emot att ha köpt skivor för mångdubbelt mer, vilket är min ursäkt till varför jag är här nu! Jag har nu lagt ner än mer pengar på skivor, och ligger på några kronor till på anläggningen sedan tanken dök upp.

Jag har alltid varit "nöjd" med att höra det som spelas upp, må det vara i billigaste hörluren från Sony eller ett par dyrare högtalare (DIY 10kkr/st högtalare).. Men nu känns det som jag har hittat en ok väg att gå, och den stannar jag nog på ett tag föröver! Den är att lyssna på musik och skaffa saker jag vill ha enbart istället för att gå på influenser! Jag lyssnar på mysik, och spelar dylik, och är helt tillfreds med detta -nästan oberoende ljudet- dock har mina krav höjts litet de senaste två åren.

Om en låt är bra lyssnar jag på den, om den är dålig men välinspelad skiter jag oftast i den. Undantag finns. Jag kommer aldrig sluta lyssna på musik, och om jag skulle välja synen eller hörseln är ett ganska givet val!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-23 11:42

Mr_Ekan skrev:Kan inte någon go´Göteborgare ge StefanB en mangling med pi60(s) och 208 så att karln kommer på rätsida? :wink:

Kanske men det finns också bättre. Det är dags att sluta tjata om 208 an hela hela tiden. Vi har förstått nu att ni tillber den :lol:

Jag skämtar bara, men ni vill gärna banka in på varenda person att 208:an är guds gåva :wink:

Annars vill jag ha ett ljud som jag trivs med om det är färgat eller transparent, det struntar jag i, och om det hade stått en 208 eller något annat är utan betydelse, trivs jag med apparaten så trivs jag med den. Hade någon tjatat hela tiden om någon dyrkabel så hade jag också tröttnat på det. 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-23 11:58

mats skrev:Kanske men det finns också bättre. Det är dags att sluta tjata om 208 an hela hela tiden.

Visst finns det battre! Rotel rb1090 ju! :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-23 13:01

Naqref™ skrev:
mats skrev:Kanske men det finns också bättre. Det är dags att sluta tjata om 208 an hela hela tiden.

Visst finns det battre! Rotel rb1090 ju! :P

Sedär :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-23 20:14

Men vilken är bäst av de tu per krona?

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-07-23 20:39

Slartibartfast: Ber om ursäkt för den olyckliga parallellen. :(

I övrigt så tror jag att det är som jag skriver att de flesta (inte alla) LTS'are köper det som rekommenderas utan att bilda sig en egen uppfattning först. Det är kanske inget fel i det iofsig bara man blir nöjd. Själv gillar jag ju Liverpool oavsett om de spelar som krattor... :wink:

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-07-23 20:46

jonasz skrev:Själv gillar jag ju Liverpool oavsett om de spelar som krattor... :wink:

:lol: :lol: :lol:
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-07-23 20:50

jonasz skrev:LTS'are köper det som rekommenderas utan att bilda sig en egen uppfattning först.

Det tror inte jag. Tror att LTSare är väldigt medvetna om vad dom köper. En anledning att ett flertal som är med i LTS köper det som rekomenderas är att dom grejorna levererar det ljud som efterfrågas.
Det är ganska bra om en förening som förespråkar det ljud som man själv testar apparater så att medlemmarna slipper själva gå igenom dom alla apparater på marknaden om man ska köpa nytt eller uppgradera.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-24 00:25

IÖ: Nad 208 givetvis. Mina två steg har jag totalt gett mindre än 3500 för, och det är ju helt oslagbart.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-24 10:07

nl1970 skrev:
jonasz skrev:LTS'are köper det som rekommenderas utan att bilda sig en egen uppfattning först.

Det tror inte jag. Tror att LTSare är väldigt medvetna om vad dom köper. En anledning att ett flertal som är med i LTS köper det som rekomenderas är att dom grejorna levererar det ljud som efterfrågas.
Det är ganska bra om en förening som förespråkar det ljud som man själv testar apparater så att medlemmarna slipper själva gå igenom dom alla apparater på marknaden om man ska köpa nytt eller uppgradera.

Man kan ju göra som jag också... bli nyfiken på vad det är för "skrot" som LTS propagerat för, testa själv, bli frälst på egen hand och därefter gå med i LTS för att få lite lättare att lyssna på vad folket som letat upp så fantastisk utrustning ur maskinfloran åt oss har att säga om annat också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-24 12:23

Nattlorden skrev:Man kan ju göra som jag också... bli nyfiken på vad det är för "skrot" som LTS propagerat för, testa själv, bli frälst på egen hand och därefter gå med i LTS.

Eller som jag: Först bråka med- och sen bli nyfiken på LTS, därefter konstatera att prylarna dom rekommenderar inte verkar attrahera mig men ändå gå med! Detta tack vare LTS' sunda anti-inställning till alla hifimyter (som underblåses friskt av kommersiella intressen) och tack vare deras logiska och konsekventa profil... :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-24 13:52

Sanny_X skrev:Sen gick jag med i LTS och insåg att jag kan väldigt lite, jag ska nog inte hålla på och bygga egna högtalare och absolut inte utsätta andra för det jag byggt.

Jag tycker abslout att du ska fortsätta bygga egena högtalare. Skaffa dig kunsper, bygg vidare och lär dig mer.

Max säger: Det finns knappt några bra högtalare alls att köpa på den öppna marknaden och man kan, även med "relativt begränsade" kunskaper nå långt med tålamod, rätt information och hårt arbete.

Tålamod är det viktigaste. Det tog mig ett antal år att förstå vad det egentligen innebär att dela upp en våg form så att olika frekvenser skicaks till olika element. En av anledningarna till att det tog så lång tid var att jag "lärde mig" från fel källor, t.ex. bygg-själv-böcker, tidningsartiklar i komersiella hifi-blaskor etc. Det var när jag läst tillräckligt (?) med matematik och ljudsyntes (!) som jag började förstå. Senare har jag lärt mig mer om vad som krävs av en högtalare för att få det här att funger i praktiken. Knappt någon kommeriellt tillgänglig högtalare klarar det här.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-24 15:13

Knappt något hemmabygge heller. :wink:

(Mera sällan till och med, men det är ju statistik och har inget med enkilda fall att göra.)

Vh, iö

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-07-24 16:04

jonasz:
jag är liksom slartibartfast-Jocke inte heller medlem i LTS. Har haft lite för mycket prylar genom åren utan att liksom någonsin varit helt nöjd men har efter goda rekommendationer (50% bekanta 40% hififorum 10%LTS om vi ska slänga in svårverifierbar statistik för skojs skull - observera att hifirekommendationer från HIFI tidningar utgör hela 0%... ) nu hittat "min" anläggning.

Är inne i mitt längsta svep av "jag-är-nöjd" känsla jag varit i hittills (snart ett helt år vilket i hifi-nörd-sammanhang är en "evighet") och lägger numera pengar på skivor/dvd/filmer - klart mer givande och kul. Till och med vänner som inte är intresserade av hifi (men av musik) tycker det låter överjävligt bra hemma hos mig, trots att det är ett skitrum som jag småpiffat till lite rent akustiskt med dämpning av bakvägg - allt till en rimlig penning, ja rent av billigt faktiskt.

Funderar på att bli medlem i LTS av samma skäl som Hetsporren; sunda rekommendationer av hifiintresserade människor. Punkt.
Det behöver ju inte betyda att jag köper allt vad de rekommenderar (vilket ingen vettig människa som prenumererar på Hifi&Musik skulle göra heller, right?) men deras test verkar mer sunda än diverse andra musiktidningars grupptester av stativare typ; "denna högtalare får en att vilja stampa takten..." - det säger ju fanimej ingenting egentligen.

Att ett annat forum/grupp generellt skulle komma med andra rekommendationer är väl inte konstigt. Jag har dock lyssnat på den andra sidan med - det bör man göra innan man viktar av och bestämmer sig.

Att jag idag sitter med; Pioneer 668, Denon 2105, pi60 (och piP) och kör på EKK kabel är ju kanske en smula :oops: men det har berott på att jag gett de produkterna en chans efter rekommendation och sedan har de varit så pass bra att de stannat kvar hemma 8) - och då har jag haft mångdubbelt dyrare - men sämre återgivare - i racket hemma.

Rent estetiskt är ju min anläggning ingen exotic fantastique (jag gillar dock skarpt formen på pi60 - nästan lika mycket som ljudet den alstrar) och jag hade tidigare en klart mer estetisk anläggning... ...men saknar den inte. Idag känner jag att jag har en mer nykter syn på hifi och det är kul att ibland gå och lyssna på snygga/dyra produkter för att höra hur min står sig eller bara för att man är estet. Dock har jag fortfarande inte hört något som ens verkar ha potentialen att bräcka mitt för rimliga pengar. Dock har jag hört system hemma hos bekanta som låter bättre än mitt, förvisso i bägge fallen med Ino Audio system, men i och med pi60:s intåg på hemmaplan så har den marginalen krympt.

Som man säger - sekten är värst.

Framöver hoppas jag få tillfälle att lyssna på Cayin 252B förstärkaren som jag tycker är jättesnygg och definitivt skulle vilja ha om den låter så pass bra att jag inte saknar något. Dock kostar den så pass mycket att man inte gärna köper den på chans eller olyssnad på med mina högtalare. Sedan vill man ju helst ha den matchande Cdspelaren med...

Mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
sztation

Re: Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning

Inläggav sztation » 2005-07-24 16:26

StefanB skrev:Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)
Ser framemot att få ta del av vad som är viktigt för Er här på Faktiskt.

Först o främst så tycker jag att många i forumen kan erkänna att de har kärlek till ljudåtergivning som hobby (etc). Jag ogillar liknelser men precis som en person kan sitta hela helgen och tweaka motorn på sin bil eller måla den i fina färger. Då kan man tycka "Varför håller du på att mecka med bilen 10 timmar i veckan när du kanske bara är ute o kör en gång i månaden?" Jo, därför att det är kul.. ett intresse som man också delar med andra. En produkt av ett samhälle som tillåter det.

Skillnaden mellan forumen tycker jag är att man har olika åsikter om vilka saker som påverkar resultatet.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-07-24 17:16

szstation:
håller med om att det på olika forum läggs olika vikt vid vad som påverkar resultatet... ...just DÄRFÖR som jag fastnat för detta forum. 8)

Att sitta och debattera huruvida en signal/högtalarkabel för 6000kr/m kan hjälpa eller stjälpa en anläggning känns som flumesoterik. Speciellt när det inte är ett uns tankar kring rumsakustik med i bilden.

Att sitta i en kal betongbunker med trägolv och tycka att det låter lite "spretigt" men att "den här kabeln" "rundar av topparna" (och därmed isåfall skulle färga så pass mycket att den antagligen är helt olämplig som kabel eller att den skulle bedriva positiva rumsakustiska ingrepp på eget bevåg... :roll: ) och se det som en bra lösning känns inte så troligt. För mig ska jag skyndsamt tillägga...

(observera att ovanstående exempel är fritt framfabulerade men har ändock förekommit i någorlunda samma tappning på andra, icke namngivna forum)

Dock vill jag inte rakt av såga andra forum, det finns en hel del kunniga och trevliga människor där med förstås! Dock tycker jag att oligarkin inom vissa andra forum hämmar debatten. Faktiskt.se känns som ett lagom kontroversiellt forum där ALLA fakstiskt får komma till tals (och ibland sota för det, förvisso) men där tonen är mer saklig och trevlig som regel och där medlemmarna till viss del är självmodererande och där stridsyxor till slut verkar kunna grävas ned.

Inget forum är perfekt eller allsmäktigt (Mats får ursäkta) men faktiskt.se har en så grym bredd att jag känner mig trygg i vetskapen att här finns otroligt kompetenta människor som kan hjälpa en mindre bemedlad på traven.
:wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-07-24 17:37

Oj vad jag håller med herr Lakrits :D

Nu är jag iofs utslängd från hf, å ett tag känndes det surt, men idag finns de inte ens kvar i "favoriter" och jag sparar en massa tid och saknar inte hf en sekund.

Kunnskapsnivån upplever jag (subjektivt :wink: ) som större. Trots att faktiskt är så mycket mindre. Till viss del tror jag karaktärsskillnaden beror på att inte finns en köp och sälj-avdelning här.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-24 17:40

Det är väl bara trevligt att forumen har olika stilar. Om forumen hade varit likartat så kunde man lika gärna slå iihop det. Men det jag känner ibland är att om någon nämner att han skall köpa den högtalaren eller den förstärkaren, så kommer vissa och anfaller ständigt och jämt, varför skall man det när det finns ino och Nad 208. Hela tiden detta tjat, som kan skrämma den som skall skaffa nytt. Alltså motsatt effekt. Jag blir lika trött om någon hade tjatat på, varför skall du köpa Ino och Nad 208 när det finns Krell?

summarum, jag menar att folk kanske inte vågar skriva om andra märken med rädsla för att bli "hängda" av vissa.

Det skall tilläggas att jag har hört både Pip och Nad 208 och dom är riktigt bra

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-24 17:55

mats, några anfall handlar det väl ändå inte speciellt ofta om?

Att rekommendera något som är riktigt bra, det är väl inte fel?
Common sense is not that common.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-07-24 18:00

Ja Mats, det har du helt rätt i - stil efter stil och don efter person...

Håller också till fullo med om att det finns BRA alternativ till de ständigt återkommande rekommendationerna...

...dock finns det en förståelse från min sida när det gäller dem eftersom de i sin prisklass ÄR svårslagna och har man, som jag, betat av flera av alternativen och bedömt dem som sämre så måste man ju instämma i kören som prisar de ständigt återkommande produkterna...

Självklart är jag för mångfald istället för enfald.

En ny bekant som var ute efter ett helt nytt system började beta av högtalare i rask takt vid provlyssning och det som var lite lustigt var att han gick igenom precis samma modeller som jag (Dynaudio A42, Quad 11L, B&W etc...) innan han kom hem till mig och provlyssnade piP direkt efter att vi tillsammans provlyssnat Dynaudio Contour s1.4 (20.900kr) med "tung"Krellelektronik. Ja, han tyckte ju faktiskt att det som han hörde hemma hos mig var bäst hittills, klart bäst.
Han klippte till på piP, färdigbyggda i Ekfanér ca 7000kr dvs 1/3 av ljudmässigt "närmaste" konkurrenten (och som ju finns att få för så pass blygsam penning i monteringssats i rå mdf, ca4000kr, att man inte annat än kan hålla dem för de mest prisvärda stativarna på marknaden - någon som inte håller med? Motivera!).

Så piP framstår som ett av de sällsynta klippen utan större svagheter bland stativarna och då är det ju lätt att, slentrianmässigt kan tyckas, dra till med dem som köpråd.

Själv är jag grymt nyfiken på att höra Thiel högtalarna (de något större golvarna 2.4) som i designfilosofi och specar ser mycket mycket lovande ut - någon som lyssnat?
Inaktiv

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-24 19:20

pingvinlakrits skrev:Ja Mats, det har du helt rätt i - stil efter stil och don efter person...

Håller också till fullo med om att det finns BRA alternativ till de ständigt återkommande rekommendationerna...

...dock finns det en förståelse från min sida när det gäller dem eftersom de i sin prisklass ÄR svårslagna och har man, som jag, betat av flera av alternativen och bedömt dem som sämre så måste man ju instämma i kören som prisar de ständigt återkommande produkterna...

Självklart är jag för mångfald istället för enfald.

En ny bekant som var ute efter ett helt nytt system började beta av högtalare i rask takt vid provlyssning och det som var lite lustigt var att han gick igenom precis samma modeller som jag (Dynaudio A42, Quad 11L, B&W etc...) innan han kom hem till mig och provlyssnade piP direkt efter att vi tillsammans provlyssnat Dynaudio Contour s1.4 (20.900kr) med "tung"Krellelektronik. Ja, han tyckte ju faktiskt att det som han hörde hemma hos mig var bäst hittills, klart bäst.
Han klippte till på piP, färdigbyggda i Ekfanér ca 7000kr dvs 1/3 av ljudmässigt "närmaste" konkurrenten (och som ju finns att få för så pass blygsam penning i monteringssats i rå mdf, ca4000kr, att man inte annat än kan hålla dem för de mest prisvärda stativarna på marknaden - någon som inte håller med? Motivera!).

Så piP framstår som ett av de sällsynta klippen utan större svagheter bland stativarna och då är det ju lätt att, slentrianmässigt kan tyckas, dra till med dem som köpråd.

Själv är jag grymt nyfiken på att höra Thiel högtalarna (de något större golvarna 2.4) som i designfilosofi och specar ser mycket mycket lovande ut - någon som lyssnat?

Tur då att det finns Phonar monitor II, som enligt mitt tycker är minst lika bra som Piparna.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-24 19:22

dawen skrev:mats, några anfall handlar det väl ändå inte speciellt ofta om?

Att rekommendera något som är riktigt bra, det är väl inte fel?

självklart inte men man har sett inlägg typ att man ifrågersätter varför man letar högtalare när det finns Ino eller Nad 208, precis som att man är knäpp om man lyssnar på annat.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi