Jonas
Moderator: Redaktörer
StefanB skrev:Vad har jag för glädje av en musikanläggning som är helt ofärgad, mäter perfekt, men inte engagerar eller lockar till musiklyssning?
jonasz skrev:Hur många LTS medlemmar hade egentligen suttit med sina Nad 208, Pioneer 668 och övriga LTS komponenter om inte någon talat om för dem att det var just dessa de skulle/borde/måste ha för att njuta av musik? Om LTS istället skulle rekommendera ett Vincent steg och en Sony cd så nog skulle samma personer slaviskt använda dessa och lika övertygande hävda dessas suveränitet jämfört med andra komponenter. Har en känsla av att LTSare följer med i ledet (liksom folk gjort i diverse historiska händelser genom årtusenden) för de VET ju att de får det bästa...![]()
Jonas
matte skrev:Viktigast är ljudåtergivningen,iallafall i mitt fall!![]()
Jag använder min anläggning främst till att lyssna,såklart!
However...kabeldåre som man ärblir det ju alltid lite omkopplingar samt efterföljande (omedvetna) tester!
Tycker mina Cyrus har sån fantastiskt ofärgat ljudåtergivning,
så de förtjänar det bästa.(inom min budget,då)
Nya kablar förresten,Van den Hul såklart!Kolla min fotosida,ni hittar den under min presentation.
Kommentarer välkomnas
dimitri skrev:Trådens titel:
"Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning)"
jag hade gärna svarat om titeln var:
"Vad är viktigt för Oss på Faktiskt? (om musikåtergivning)"
Ordmärkeri? Nej, det tycker jag inte. Du (StefanB) är ju uppenbarligen medlem här. För övrigt många bra svar som jag sympatiserar med.
D
Ranefjord skrev:Jag vill bara att det ska "låta bra", så jag skiter rätt rejält i debatten om färgat och ofärgat ljud, distorsion och frekvenssvep.Alla predikar sin egen sanning, från konstruktörer till säljare till "svansar", så jag föredrar att göra som jag alltid gjort; nämligen att lyssna och tycka till. Funkar det, så funkar det.
De mest transparenta anläggningarna jag hört, har varit sådana som de som mest använder ordet "transparent", sannolikt inte skulle kallat för detsamma.
Mr_Ekan skrev:Kan inte någon go´Göteborgare ge StefanB en mangling med pi60(s) och 208 så att karln kommer på rätsida?
mats skrev:Kanske men det finns också bättre. Det är dags att sluta tjata om 208 an hela hela tiden.
Naqref™ skrev:mats skrev:Kanske men det finns också bättre. Det är dags att sluta tjata om 208 an hela hela tiden.
Visst finns det battre! Rotel rb1090 ju!
jonasz skrev:Själv gillar jag ju Liverpool oavsett om de spelar som krattor...![]()
jonasz skrev:LTS'are köper det som rekommenderas utan att bilda sig en egen uppfattning först.
nl1970 skrev:jonasz skrev:LTS'are köper det som rekommenderas utan att bilda sig en egen uppfattning först.
Det tror inte jag. Tror att LTSare är väldigt medvetna om vad dom köper. En anledning att ett flertal som är med i LTS köper det som rekomenderas är att dom grejorna levererar det ljud som efterfrågas.
Det är ganska bra om en förening som förespråkar det ljud som man själv testar apparater så att medlemmarna slipper själva gå igenom dom alla apparater på marknaden om man ska köpa nytt eller uppgradera.
Nattlorden skrev:Man kan ju göra som jag också... bli nyfiken på vad det är för "skrot" som LTS propagerat för, testa själv, bli frälst på egen hand och därefter gå med i LTS.
Sanny_X skrev:Sen gick jag med i LTS och insåg att jag kan väldigt lite, jag ska nog inte hålla på och bygga egna högtalare och absolut inte utsätta andra för det jag byggt.
StefanB skrev:Hur är det för Er????? Lyssnar ni också på grejerna eller mäter ni dem bara? Då ni lyssnar, är det då för avkoppling, engagemang, rekreation, eller för att spåra en så ofärgad, neutral återgivning som möjligt. (dvs mäter med öronen)
Ser framemot att få ta del av vad som är viktigt för Er här på Faktiskt.
pingvinlakrits skrev:Ja Mats, det har du helt rätt i - stil efter stil och don efter person...
Håller också till fullo med om att det finns BRA alternativ till de ständigt återkommande rekommendationerna...
...dock finns det en förståelse från min sida när det gäller dem eftersom de i sin prisklass ÄR svårslagna och har man, som jag, betat av flera av alternativen och bedömt dem som sämre så måste man ju instämma i kören som prisar de ständigt återkommande produkterna...
Självklart är jag för mångfald istället för enfald.
En ny bekant som var ute efter ett helt nytt system började beta av högtalare i rask takt vid provlyssning och det som var lite lustigt var att han gick igenom precis samma modeller som jag (Dynaudio A42, Quad 11L, B&W etc...) innan han kom hem till mig och provlyssnade piP direkt efter att vi tillsammans provlyssnat Dynaudio Contour s1.4 (20.900kr) med "tung"Krellelektronik. Ja, han tyckte ju faktiskt att det som han hörde hemma hos mig var bäst hittills, klart bäst.
Han klippte till på piP, färdigbyggda i Ekfanér ca 7000kr dvs 1/3 av ljudmässigt "närmaste" konkurrenten (och som ju finns att få för så pass blygsam penning i monteringssats i rå mdf, ca4000kr, att man inte annat än kan hålla dem för de mest prisvärda stativarna på marknaden - någon som inte håller med? Motivera!).
Så piP framstår som ett av de sällsynta klippen utan större svagheter bland stativarna och då är det ju lätt att, slentrianmässigt kan tyckas, dra till med dem som köpråd.
Själv är jag grymt nyfiken på att höra Thiel högtalarna (de något större golvarna 2.4) som i designfilosofi och specar ser mycket mycket lovande ut - någon som lyssnat?
dawen skrev:mats, några anfall handlar det väl ändå inte speciellt ofta om?
Att rekommendera något som är riktigt bra, det är väl inte fel?
Användare som besöker denna kategori: ajna, Bing [Bot], Daad, Imperial-Blomman, nasse och 33 gäster