jonasz skrev:Hur många LTS medlemmar hade egentligen suttit med sina Nad 208, Pioneer 668 och övriga LTS komponenter om inte någon talat om för dem att det var just dessa de skulle/borde/måste ha för att njuta av musik? Om LTS istället skulle rekommendera ett Vincent steg och en Sony cd så nog skulle samma personer slaviskt använda dessa och lika övertygande hävda dessas suveränitet jämfört med andra komponenter. Har en känsla av att LTSare följer med i ledet (liksom folk gjort i diverse historiska händelser genom årtusenden) för de VET ju att de får det bästa...
Jonas
Detta är ett totalt genomdrygt (felaktigt vet jag intet om, men inte ett snällt hur som helst) påstående! Du menar att alla i LTS bara köper vad någon bestämmer att man ska ha? Jag är inte medlem i LTS hur ser du då på min anläggning då? Ska du då räkna mig som något som inte går in i din ekvation, men eftersom "alla andra" följer din tankegång så välutstuderat, så räknar man bort mig?
Tänkte du verkligen två gånger innan du skrev (lite tarvligt uttryckt, men detta kände jag när du skrev det du skrev)? Vet du hur LTS testar saker? Du verkar tro att "alla bör tro på någons subjektiva sessioner" istället för något som faktiskt kan förklaras via genomtänkta och verkliga (bevisbara) fysiska egenskaper?
Du får gärna förklara hur du tänkte när du "på sätt och vis" kallade alla LTS-anhängare med en 208, eller liknanade verktyg, som "slaviska anhängare"? Ska vi svara med att du är en slavisk "kabeldistortionslyssnare" (i brist på en ordentligt sammansatt förening drog jag till med något som kanske stämmer, för jämförelsens skull -du får döpa föreningen till vad du vill och hur du vill) då? Jag kan tänka mig att jag genom att ta disskussionen med dig här och nu sänker nivån på tråden, men ta det som att jag inte gillar ditt sätt att uttrycka dig i denna tråd!
Jag antar du är lite nöjd med din anläggning iallafall, dvs lyssnar på skivor som alla andra (Jag känner! Självklart kanske det inte inte är så runt ikring dig, det får du själv redovisa om du känner det nödvändigt.) genom dina högtalare, inte "ljud"* för att leta felaktigheter i densamma. Det gör jag, jag verkligen njuter av de skivor jag tycker är bra! Jag hatar verkligen de skivor jag köpt i onödan.. Men att säga att jag trampar med i ledet som du beskriver låter så väldigt dåligt! Vet du om att det gör det?
Du vet intet om vad jag lyssnast igenom, tyckt om eller ratat, men du bara antar att jag "trampar med i LTS-takten" eller? Skönt att du antar vi trampar med i "högsta fanan bästa ledet" melodin..
Du vet att Frank Zappa gjorde ett test på detta i Tyskland i efterkrigstiden va? Han ska ha gått upp på scenen och skrikit "Zieg heil" och gjort den berömda armrörelsen, tills alla hängde med.. han gick av med orden "You did it again you dumb fuckers". **
Om du inte anser oss så dumma så ser det nu ut för en mindre insatt som
vi är lika dumma som de, vilka ställt sig i leden de senaste årtusendena! Dessa kan ha startat/avslutat alla de största massakrerna som någonsin ägt rum eller bara råkat dricka den reomderade "nyttigaste" mjölken***.. Känns skönt att jämföras med dem när vi talar om en liten sak som tyckande i en återgivningsfråga..
Vänligen Jonasz, kom med ett mer givande inlägg om vad du ville säga. Vill du säga till 'denna tråd'/'detta fora' att allt vad LTS gjort under de gångna åren är att startat en kult, får du kanske (vet inte, aldrig varit delaktig i det hela) tänka om? Det är inte svårt att läsa på vad föreningen gjort om man är intresserad. Dock är det hur lätt som helst att läsa detta ur ditt inlägg, på samma sätt som någon annan säkert skulle kunna läsa ut något annat ur den. Det är svårt detta med internet, det märkte jag iom mitt uteslutande från ett annat hififorum.****
matte skrev:Viktigast är ljudåtergivningen,iallafall i mitt fall!
Jag använder min anläggning främst till att lyssna,såklart!
However...kabeldåre som man är

blir det ju alltid lite omkopplingar samt efterföljande (omedvetna) tester!
Tycker mina Cyrus har sån fantastiskt ofärgat ljudåtergivning,
så de förtjänar det bästa.(inom min budget,då)
Nya kablar förresten,Van den Hul såklart!

Kolla min fotosida,ni hittar den under min presentation.
Kommentarer välkomnas

Är du därmed en i gänget som "mäter med öronen" så fort du lyssnar på något? Eller finns det något mellanting kanske.. När du lyssnar, lyssnar du på perfekta (i din bemärkelse) inspelningar, för att kontrollera anläggningen så fort du lyssnar eller har du bara återgivningen i åtanke i bakgrunden när du lyssnar?
dimitri skrev:Trådens titel:
"Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning)"
jag hade gärna svarat om titeln var:
"Vad är viktigt för Oss på Faktiskt? (om musikåtergivning)"
Ordmärkeri? Nej, det tycker jag inte. Du (StefanB) är ju uppenbarligen medlem här. För övrigt många bra svar som jag sympatiserar med.
D
Känns fånigt med ordmärkeri, men nu när det framställs är jag nog böjd i att hålla med! Lite konstigt formulerat, om man inte helt vill utesluta sig själv i debatten (varför vill man det?)!
Det kanske finns lite LTS i dimitri också? Kanske även i mig. Innebär det att det finns ett mått på LTSighet också?
Ranefjord skrev:Jag vill bara att det ska "låta bra", så jag skiter rätt rejält i debatten om färgat och ofärgat ljud, distorsion och frekvenssvep.

Alla predikar sin egen sanning, från konstruktörer till säljare till "svansar", så jag föredrar att göra som jag alltid gjort; nämligen att lyssna och tycka till. Funkar det, så funkar det.
De mest transparenta anläggningarna jag hört, har varit sådana som de som mest använder ordet "transparent", sannolikt inte skulle kallat för detsamma.

Kan hålla med dig i mycket av ovanstående! Mitt intresse är att lyssna på musik, driva lite trevlig fritid på forum och kanske ställa några frågor som svider (om jag kan?). Det jag tycker känns dåligt är att ordet "svans" eller "
Adept eller dylika bemärkningar har blivit härligt välanvändna utttryck på forumet den senaste tiden. Jag har alltid varit skarpt emot detta, även dena gång -varför jag kommenterar det- och anser det vara lite falskt att använda uttrycket istället för att ställa de som verkligen menas till svars! Ranis, är det några speciella personer du menar med svansar eller kan du iallafall benämna hur dessa svansar tycker och tänker när de benämns såsom du gör.
Jag kanske bara är petig, men att inte peka ut indiver på forumet bygger upp en hel del frustration, vet någon om de är med i detta "svansgänget till något" igentligen? Att utelämna vad som menas "för den goda stämningens skull" verkar väl också fel? En god stämning där människor inte förstår varandra är väl bara en förtryckt "god stämning" för tillfället, det hela håller nog inte i evigheter helt enkelt! Alltså, antingen så låter man bli att uttala sig om en grupp, som inte är välinförstådd, eller så låter man väl bli att uttrycka något om dessa "några som ni kansnke vet vilka de är men jag kommer inte säga vilka de är öppet"-grupperingar. Helt enkelt, bör man som okänd kunna ha tillräckligt med civilkurage att uttala sig om vad som menas, och kanske peka ut ett antal som är i åttalanden så alla är insatta i det hela. Klart mycket bättre än som det är nu med uttryckt förakt mot grupperingar (kanske de finns, jag vet ju inte vilka som menas) utan att villja ha en vidare disskussion med denna gruppering.
Tycker man att någon bär sig idiotiskt åt, har man säkert belägg för detta vilka kan frambringas i fokus för alla! Detta ger större förståelse i området förr absolut alla! Om det dessutom är en större gruppering är det väl bättre att det kommer ut till oinsatta också?!
Jag vill inte uttala mig om "de mest transparenta anläggningarna" utan att ha gjort någon direkt konstruktiv undersökning själv, men jag kan berätta vilka som är de mest (i mina öron) välljudande anläggnigar jag upplevt efter att gått igenom stora delar av hifibutikerna i Stockholm. Men jag kanske bara är feg som inte vill peka på "transparent" nu när jag hugger lite på de som hugger på det jag använder mig av och är nöjd med.
Om alla verkligen vill kan jag väl gå samma runda som jag gjorde sist med en vän (Baltazar sist) för att skapa en, kanske annorlunda, uppfattning!
I stort anser jag att alla kan uttala sig (och ska om de så känner för det oberoende vad de lyssnar med för saker då detta inte efterfrågas) i denna tråd utan att utelämna några förenklingar, detta menas även för redakörer!*****
*"ljud" som någon sade i en tråd om musik (kan det varit Flint? Sedan dess har jag börjat digga dina inlägg om det nu var du som talade om Stravinsky..).
**För att göra det lätt för en redaktör att ta bort det enda politiska i mitt medelande lät jag markera det rött, resten är klart opolitiskt, utan rent av mina tyckanden och bara kan färga mitt anseende. Alltså inte någon politik menat i resten om nu någon kan få det till det!
*** Vem rekomenderade och på vilka grunder, en fråga som tas upp detta forum just nu fast i skepnaden av att det är HIFI som samtalas, ungefär..
****Kanske någon läser ut något ur denna postning än det jag menat också, eller förklarar hur fel jag läst. I det senare fallet måste/kommer jag verkligen be om ursäkt till den jag svarat felaktigt till om det är "påhoppande"!
*****Kanske en onödig pik till den enda redaktör som uttalat sig, Ranefjord, men när jag skrivit ett så enormt inlägg som omfattar mina tankar om samtalstonen och skrivsättet som verkar bli standard så vet jag inte om jag vill vara med i kalaset längre! Då vill jag hellre säga till på skarpen och se om någon förändring kan ske -framförallt i en tråd som denna som lär bli välläst!
Nu om min musikåtergivning.. jag har alltid tyckt det varit lite roligt att bygga lite högtalare, men har inte kunnat teorin och ansett det för dyrt att köpa något. Mitt stora intresse har legat i att spela/lyssna på skivor bara, som säkerligen de flesta här delar med mig! Genom att jag kom på en god vän med att byta högtalare blev jag sugen på annat än det jag hade, varpå jag hörde att hififorum.nu och dvdforum.nu var bra kanaler att läsa på. Ett par år senare när jag köpt stora delar av den anläggning jag har idag (ett år gammal för grundstomen, och mindre för resterande delar) så inser jag vilket bra val jag gjorde med mina peningar! Att satsa 10kkr på att spela upp sina skivor är intet emot att ha köpt skivor för mångdubbelt mer, vilket är min ursäkt till varför jag är här nu! Jag har nu lagt ner än mer pengar på skivor, och ligger på några kronor till på anläggningen sedan tanken dök upp.
Jag har alltid varit "nöjd" med att höra det som spelas upp, må det vara i billigaste hörluren från Sony eller ett par dyrare högtalare (DIY 10kkr/st högtalare).. Men nu känns det som jag har hittat en ok väg att gå, och den stannar jag nog på ett tag föröver! Den är att lyssna på musik och skaffa saker jag vill ha
enbart istället för att gå på influenser! Jag lyssnar på mysik, och spelar dylik, och är helt tillfreds med detta -nästan oberoende ljudet- dock har mina krav höjts litet de senaste två åren.
Om en låt är bra lyssnar jag på den, om den är dålig men välinspelad skiter jag oftast i den. Undantag finns. Jag kommer aldrig sluta lyssna på musik, och om jag skulle välja synen eller hörseln är ett ganska givet val!
Mvh Jocke