Strmbrg skrev:IngOehman skrev:PS. Rent audiologiskt/psykoakustiskt så är vår förmåga att få stereofoni (i betydelsen tvåkanalig) att fungera inte beroende av kognitiv förmåga, utan av kognitiv oförmåga. Sättet som hörselsinnet fungerar på, ger oss en påtaglig oförmåga att höra skillnaden mellan en riktig ljudkälla och en fantomprojicerad.
Så att säga att det fungerar tack vara att vi är så bra, är möjligen en misstolkning av verkligheten. Snarare så fungerar det för att vi är så neurologiskt handikappade.
Tittar man på hur verkligheten fungerar så är vi inte praktiskt handikappade av vår hörsels oförmåga dock. Hörseln är utvecklad således att den inte ställer till det för oss när vi lyssnar på verkligheten. Så att dess brister är gynnsamma vid stereolyssning är en bonus bara!
Om jag upplever att realismen hos symfoniorkestern jag spelar upp hemma
minskar med tilltagande alkoholintag, trötthet, distraktion etc. Vad beror det på?
Beror det på att hörselns brister har
minskat med alkoholintaget, tröttheten och distraktionen?
Jag ställer inte frågan i syfte att påstå att du har fel. Jag ställer frågan för att komma vidare i resonemangen, OAVSETT hur de fortlöper.
Jag skall svara så bra jag kan, och jag hoppas ingen del av svaret stör dig, och att du förstår att jag av nödvändighet måste spekulera.
Detta är fakta:
1. Vi kan kompensera och ”höra bort” problem som finns i anläggningen. Vissa sorters fel lättare än andra. Typiskt hör vi lättast runt de fel som liknar de intrinsiska instabiliteterna, alltså den naturliga variation mellan olika dagars hörande. Dessa är vi bra på att kompensera, eller omkalibrera.
2. Vi kan också ”höra fram” problem som finns i anläggningen, eller som bara misstänks finnas där, fokusera på dem så de stör mer och mer. Det kan i sig ses som ett problem, och det kan man behöva träna bort om det handlar om nojj-lyssning.
Både 1 och 2 blir man som regel sämre på när man är berusad, vilket faktiskt kan göra det berusade tillståndet ”bättre” i betydelsen att det ger en sannare bild av återgivningskvaliteten. Det man upplever när man är berusad är sannare. Men självklart fungerar vår intrinsiska oförmåga som beror av hur hörseln är konstruerad (av evolutionen) lika bra då vi är berusade, så stereofoni fungerar enligt samma förutsättningar.
- - -
Slutsatserna man kan dra från detta (eller de spekulationer som man kan frestas göra, eller vara ombedd att göra) blir att den som tycker stereon låter sämre i berusat tillstånd (berusad ägare, inte anläggning) nog har en anläggning med just de brister som ägaren hör berusad. Ägaren förlorar med spriten förmågan att höra bort felen - som alltså troligen finns där.

En person som tycker allt låter bättre berusad kanske har en tendens att suggerera sig till att höra fel som på riktigt inte finns, när denne är nykter. Det är svårare att göra något åt det eftersom felet ju inte finns i anläggningen. Ofta finner den sortens personer att det låter bättre senare på kvällen, ju senare desto bättre, eftersom man kanske är mera avslappnad då. Samma fördel som vid lättare berusning. Så boten är en mera avslappnad lyssnare, inte nödvändigtvis en ändring i anläggningen.
Detta kanske inte var vad du ville höra, men min erfarenhet är att den riktigt goda anläggningen låter lika bra när man är nykter (och avslappnad/i harmoni) som när man är berusad. Låter det sämre när man är lätt onykter så finns det nog potential att rätta till brister i anläggningen.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det finns även en massa specialfall, så många att jag inte kan nämna dem alla, men en kan jag nämna. Människor med en lättare hyperakusis (känner obehag av vissa ljud, särskilt när de är starka) av en specifik typ, nämligen överkänsliga skyddsmuskler i mellanörat (stapedius- och tensor tympanie-musklerna överreagerar) och skapar både obehag och påverkan av ljudupplevelsen, kan SIGNIFIKANT uppleva reducerade besvär då de fått i sig lite alkohol. Den kan definitivt påverka hörupplevelsen positivt.
Men samtidigt så vill jag då nämna att man vid större alkoholkonsumtion sätter skyddet ur funktion. Skyddet är hos människor inte så bra, det skyddar i princip bara hörseln från mycket låga frekvenser, som ändå oftast är rätt så ofarliga, men ändå. Jag avråder från extrema ljudtryck i kombination led stupfullhet.
Djur, särskilt hundar och katter är studerade, har väsentligt bättre fungerande skyddsfunktioner i hörseln och kan i princip göra sig döva om det behövs.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).