Strmbrg skrev:För egen del har jag inte så mycket fokus på hur anläggningen beter sig vid max- eller riktigt höga ljudtryck. Jag tycker att det är betydligt intressantare att fokusera på hur de riktigt små signalerna hanteras. De som bland annat avgör illusionen av rum och möjligheten att särskilja enskilda instrument från varanda.
Självklart är det ju ingen nackdel om jättehöga ljudtryck kan återges, men i praktiken så blir det en teoretisk fråga för min del eftersom jag inte utnyttjar sådana egenskaper. Detaljåtergivningen däremot är hela tiden viktig.
De flesta "hifi entusiaster" som pratar med (och även jag) lyssnar som du och värderar detaljeri återgivningen. Jag lyssnar nog på lite högre volym - en "tillvänjning" som ett resultat av att spelat i "popband" (vilket skönt nostalgist ord!) i många år. Numer lyssnar jag på "allt" utom kanske syntmusik där takt handlar mer om matematisk millisekundsprecision än rytmkänsla. Drygt hälften av vad jag lyssnar på är nog "klassiskt".
Nåväl, nu kommer jag till min kommentar på dit inlägg...
Ska försöka att vara så lite "teknisk" som möjligt.
- Det är en myt att rock och liknande musik kräver mer "toppeffekt"
- det är ockå en myt att det är effekten som begränsar, den som vi läser om i datablad. Det är det maximala spänningssvinget som begränsar. Vad betyder det då?
Förklaring längre ned.
- Generellt går det att lyssna högre på "rock" än på "klassiskt" i samma anläggning innan den begränsar.
- Då hörseln är logaritmiskt och dessutom har en inbyggd tröghet för transienter (typ pianoanslag) hör vi dom sämre. = det låter inte mycket men det kräver stort spänningssving (notera igen - inte "förstärkareffekt" utan spänningssving).
- klassisk musik har generellt större dynamik, säkert 10dB (d v s 100ggr skillnad i "förstärkareffekt"). Medeleffekten bir låg.
Förklaring till spänningssving
En förstärkare är spänningsstyrd, Därför får vi ut ca dubbelt så mycket effekt vid 4ohm jämfört med 8ohm - vid statisk sinusvåg! ("förstärkareffekt").
Om du nu har en förstärkare på 100W och spelar upp ett transientrikt pianostycke kommer kanske förstärkaren att "klippa" vid 1W medeleffekt. Allt beroende av hu tätt det är mellan tangentanslagen.
Du tycker dessutom att volymen är låg pga av hörselns transienttröghet som jag nämnde ovan.
I sig är hörseln inte jättekänslig för korta klippningar av transienter om förstärkaren återhämtar sig direkt. Dock klippningen får alla anslagen att låta mer lika, musiken känns inte lika intressant.
Kanske man kan jämföra med bilkörning...
Rockmusik är som att köra i 140km/h på motorväg, det krävs kanske 50Hp. Klassisk musik är som att köra i 50km/h och köra om var annan minut med mötande trafik, det krävs 150Hp men bara då och då....