Strmbrg skrev:Intressant ämne!
Väldigt många audiofiler är - gissar jag - intresserade av teknik och/eller apparater.
Det krävs såklart teknik och apparater för att ”få till det”.
Men jag gissar (igen) att musiken ofta utgör någotslags verktyg snarare än ett isolerat intresse.
Det krävs musik för att njuta av anläggningens prestationer!Jag har erkänt det många gånger förr: I begynnelsen var jag en apparatsuktande tonåring med närmast noll koll på musik.
Jag är intresserad av fysik (varför) och ingenjörsskap (tillämpning) rent allmänt så givetvis även hifi men även bilar, MC, kameror, hus, en toarulle som delar sig då den är slut, TV ja allt. Jag njuter av en välkonstruerad hammare trots att jag inte är snickare, njuter av en välkonstruerad utegrill och kan fundera på varför de byggt som de gjort och inte. Kan fundera över hur de byggde gamla borgar o slott med perfekt inpassning av stenblock.
Men vissa vill hellre meka med bilar/hifi andra vill köra/lyssna/... man är olika. Inget är sämre eller bättre
Jag gillar att veta varför men gillar inte att meka med bilar, gillar inte att reparera huset- trots att jag kan en hel del om det.
Strmbrg skrev:I
Ibland funderar jag över varför det är lättare att ta till mig musik när jag lyssnar på en hyfsat illaljudande apparatur, såsom en standardbilstereo, smådassiga lurar eller radion i garaget.
När jag lyssnar på finstereon så slås prestations-kritiken igång och de jämförelsevis små felen upplevs ibland mer störande än de stora felen i skräpanläggningen.
No offence men din finstereo är sämre musikförmedlare = sämre enl min definition.
Skaffa en musikanläggning som förmedlar musik inte ljud.