Audiofili = Begränsning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: Audiofili = Begränsning?

Inläggav Ogjort » 2020-07-04 14:53

Conan skrev:[

En musikintresserad använder ljudanläggningen till att lyssna på musik. En audiofil använder musik till att lyssna på ljudanläggningen.

Lysande Sickan, lysande!
Skicka in definitionen till Akademien!

(nytt för mig - men kanske för att jag inte växte upp i djungeln)

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-04 15:06

Ogjort skrev:

En musikintresserad använder ljudanläggningen till att lyssna på musik. En audiofil använder musik till att lyssna på ljudanläggningen.

Lysande Sickan, lysande!

Anders O.

Conan verkar dock inte heller växt upp i djungeln.
Kolla bilden, det ser mer ut som ett ökenlandskap.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-04 15:07

Ogjort skrev:

Lysande Sickan, lysande!

Anders O.

+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2020-07-04 15:16

Musikern utvärderar musiken via sin musikanläggning.
Audiofilen utvärderar anläggning tekniskt med musiken.
De absolut flesta njuter känslomässigt av musiken utan hämmande musikaliska eller tekniska tankar.

JM
Senast redigerad av JM 2020-07-04 16:11, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-04 15:34

Men allvarligt, jag tror att det finns rätt många audiofiler som är mer intresserade av enskilda ljud och hur de låter i ljudsystemet, men som samtidigt inte nödvändigtvis är speciellt intresserade av musik. :)

Jag säger inte att det är en väldigt stor grupp audiofiler som i stort sett saknar intresse för musik, men de finns och deras lyssnande styrs därmed mer av ljudkvaliten på inspelningarna oavsett vad de består av, mer än att de låter det musikaliska intresset styra över vad de lyssnar på.

Jag är främst musikintresserad och kan acceptera en lägre ljudkvalitet ifall det musikaliska tilltalar mig, jag kan även i vissa fall lyssna på musik som inte hör till mina absoluta favoriter bara p.g.a att det är inspelningar av mycket hög kvalitet, men då är det mer för att analysera hur det är gjort och att jag förhoppningsvis kan lära mig något då jag även har intresse för musikproduktion.

Öde-ö senario:
Om jag stod inför valet att i all framtid behöva välja mellan att lyssna på 10 skivor av skyhög ljudkvalitet men som musikaliskt inte tilltalar mig och det genom ett riktigt högklassigt ljudsystem, eller lyssna på mina 10 favoritskivor genom den inbyggda högtalaren i en mobiltelefon, så hade valet landat på det sistnämnda. :D
Senast redigerad av goat76 2020-07-04 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Inläggav Tell » 2020-07-04 16:14

Sen finns det ju en hel hög audiofiler som säger sig vara intresserad av det tekniska o tror att dom kan det, men i själva verket så går dom mer på nån slags känsla, hänger kvar i gamla myter o vad andra säger om produkterna. Tror faktiskt den kategorin av audiofiler är den absolut största.
O så finns det också den där kategorin med riktigt rika audiofiler som slänger pengar på det o är nöjda så.
Dom som faktiskt kan det tekniska o vet hur man utnyttjar det för att få det att låta fint på riktigt är dock relativt få. Men här på faktiskt.io är ju den kategorin ändå lite större än bland audiofiler i stort vilket ändå är lite skönt :) Sen att det pratas mer än teknik än musik är väl kanske lite trist, men eftersom musiken i sig är lite mer subjektiv så är det svårare att diskutera den. Tror dock att dom flesta här ändå lyssnar rätt mycket på den :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-04 17:19

Sedan finns det nog de som säger att de huvudsakligen är intresserade av musik men som egentligen snarare är intresserade av ljudet.

Utöver det så vimlar det nog hyfsat friskt av människor som vare sig kan eller vill skoja om sig själva eller erkänna något om sig själva som riskerar att sätta dem i dålig dager.

Jag har ju berättat om min hifi-begynnelse. Jag kan även passa på att förlöjliga mej lite ytterligare och nämna att hobbyfotografen Strmbrg under många år ägnade sig mer åt utrustningen än åt bilderna. Fototidningarnas teknik- och prylsidor lästes med stort intresse, men bild-sidorna och intervjuer med fotografer bläddrades raskt förbi.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-07-04 17:21

goat76 skrev:
Ogjort skrev:

Lysande Sickan, lysande!

Anders O.

Conan verkar dock inte heller växt upp i djungeln.
Kolla bilden, det ser mer ut som ett ökenlandskap.

[ Bild ]

Conan + svärd = ingen mer djungel... 8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-04 17:23

Tell skrev:Sen finns det ju en hel hög audiofiler som säger sig vara intresserad av det tekniska o tror att dom kan det, men i själva verket så går dom mer på nån slags känsla, hänger kvar i gamla myter o vad andra säger om produkterna. Tror faktiskt den kategorin av audiofiler är den absolut största.
...

Lite som det där om CO2 och klimatet. Ja-men dom säger ju att... då måste det ju...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-04 17:41

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:Alternativt finns det fler aspekter hos musik än musiker förstår sig på. 8) När såg du angivningar för stereopanoreringar sist i ett partitur t.ex.?

Jag tror väl att du skojar här, visst gör du det? :D

Nej, varför skulle jag göra det? Sådant görs på inspelningar, men finns det notation för det som en musiker skulle kunna läsa och "höra" hur det skall vara?

Eller: "Äldre herre hostar lätt nasalt på plats 44 i tredje raden."
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-04 18:09

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:Alternativt finns det fler aspekter hos musik än musiker förstår sig på. 8) När såg du angivningar för stereopanoreringar sist i ett partitur t.ex.?

Jag tror väl att du skojar här, visst gör du det? :D

Nej, varför skulle jag göra det? Sådant görs på inspelningar, men finns det notation för det som en musiker skulle kunna läsa och "höra" hur det skall vara?

Eller: "Äldre herre hostar lätt nasalt på plats 44 i tredje raden."

Kanske har en musiker ingen koll på en mixnings-detalj som stereopanorering, men det är ju ingenting som existerar eller ens är något som har med musiken i grunden att göra, inte förens man har fått för sig att spela in den och att den ska spelas upp i ett högtalarsystem, det är ju först då stereopanorering är något att ta hänsyn till.

Om du pratar om en hel symfoniorkester som ska spelas in där mikrofoner i en stereouppställning är den huvudsakliga upptagningen och har ytterligare närmickningar av de individuella instrument-sektionerna, ja då får du väl som musiker anta att den platsen du sitter på kommer motsvara panoreringen på den slutgiltiga inspelningen. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-04 18:25

Andrafiolerna kanske kan instrueras att spela i motfas för mäktig Q-soundeffekt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-04 18:41

goat76 skrev:Kanske har en musiker ingen koll på en mixnings-detalj som stereopanorering, men det är ju ingenting som existerar eller ens är något som har med musiken i grunden att göra, inte förens man har fått för sig att spela in den och att den ska spelas upp i ett högtalarsystem, det är ju först då stereopanorering är något att ta hänsyn till.

Fast det är inte förrän det är inspelat, mixat och mastrat som vi har ett originalverk att lyssna på - det är då det är musik - resten är produktion. Hostningen ingår och kan således reproduceras olika bra av olika anläggningar. Det kan till och med visa sig för vissa vara det enda intressanta med hela fonogrammet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-04 19:08

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Kanske har en musiker ingen koll på en mixnings-detalj som stereopanorering, men det är ju ingenting som existerar eller ens är något som har med musiken i grunden att göra, inte förens man har fått för sig att spela in den och att den ska spelas upp i ett högtalarsystem, det är ju först då stereopanorering är något att ta hänsyn till.

Fast det är inte förrän det är inspelat, mixat och mastrat som vi har ett originalverk att lyssna på - det är då det är musik - resten är produktion. Hostningen ingår och kan således reproduceras olika bra av olika anläggningar. Det kan till och med visa sig för vissa vara det enda intressanta med hela fonogrammet.

Nämen, nu vekar du börja sticka en tröja av det vi diskuterade. :D

Varken du eller jag har väl specifikt pratat om något "originalverk"?
Du pratade ju om ifall någon musiker skulle ha angivningar för stereopanoreringar i deras partitur, och antydde att musikern kanske inte annars förstår vissa aspekter av musik om han inte har koll på vad just stereopanorering är.

Musik är ju det som spelas av musikerna, om de inte spelar något så finns det ju inget att spela in, och sedermera panorera i stereobilden. Musikern kan ju utan att veta något alls om stereopanorering veta precis allt vad gäller själva musiken. :)

Hostningen har jag inte kommenterat eller hur den skulle låta i olika anläggningar, borde musikern även ha med det i sin partitur? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-04 19:23

goat76 skrev:Varken du eller jag har väl specifikt pratat om något "originalverk"?
Du pratade ju om ifall någon musiker skulle ha angivningar för stereopanoreringar i deras partitur, och antydde att musikern kanske inte annars förstår vissa aspekter av musik om han inte har koll på vad just stereopanorering är.

Musik är ju det som spelas av musikerna, om de inte spelar något så finns det ju inget att spela in, och sedermera panorera i stereobilden. Musikern kan ju utan att veta något alls om stereopanorering veta precis allt vad gäller själva musiken. :)

Det det gällde var musikern som inte behövde anläggning för att veta hur det lät. Men för han skall veta hur t.ex. Stings Q-sound placeringar skall låta, så måste det ju för honom noteras ned på något sätt... hur skall han annars utan anläggning kunna göra sig en inre bild av det?

goat76 skrev:Hostningen har jag inte kommenterat eller hur den skulle låta i olika anläggningar, borde musikern även ha med det i sin partitur?

Om han skall kunna uppleva samma sak som vi - ja.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-04 20:11

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Varken du eller jag har väl specifikt pratat om något "originalverk"?

Det det gällde var musikern som inte behövde anläggning för att veta hur det lät. Men för han skall veta hur t.ex. Stings Q-sound placeringar skall låta, så måste det ju för honom noteras ned på något sätt... hur skall han annars utan anläggning kunna göra sig en inre bild av det?

goat76 skrev:Hostningen har jag inte kommenterat eller hur den skulle låta i olika anläggningar, borde musikern även ha med det i sin partitur?

Om han skall kunna uppleva samma sak som vi - ja.

Aha, är det den biten du pratar om, det med att musikern upplever den riktiga musiken så mycket bättre än det som spelas in och sedermera spelas upp i en ljudanläggning?

Det som är grejen är ju att musikern inte bryr sig alls om vilka inspelnings-teknikaliteter eller andra gimmicks som återfinns på det inspelade verket, det är ju inte han som ska återge det inspelade utan tvärtom. Musikern är ju noll intresserad av den där inspelningen som sedan spelas upp ur ett ljudsystem där varken någon av dessa delar imponerar på honom, då han uppenbarligen inte tycker dessa någonsin kommer i närheten av det verkliga ljudet han får höra när musiken framförs live.

Han vill uppenbarligen inte uppleva samma sak som oss, då han anser att det oavsett anläggningen kvalitet aldrig kommer i närheten av det verkliga ljudet ändå. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-04 20:34

Jag sticker ut nyllet och säger det igen:
Alla hifisnubbar och så kallade audiofiler är primärt intresserade av ljudet, prylarna och tekniken.
Det framgår ju tydligt när man scrollar runt på hifi-fora.
:)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-07-04 20:43

Strmbrg skrev:Jag sticker ut nyllet och säger det igen:
Alla hifisnubbar och så kallade audiofiler är primärt intresserade av ljudet, prylarna och tekniken.

Det ligger något i detta påstående.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-04 20:45

peterh skrev:

Det ligger något i detta påstående.

Ja, något åtminstone. :)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2020-07-04 21:08

Ted_B skrev:Helknepigt!
Hur kan man vara intresserad av apparaterna om man inte lyssnar på musik?

Ska väl till min kompis försvar nämna att han senare i livet blev mer intresserad av musik än hifi :) .
Har tyvärr inte träffat honom särskilt många gånger sen skolan men var hemma hos honom en gång och då hade han varit i Norge och köpt en mycket udda dubbel strängad folkmusik fiol, medan stereon var någon standard japansk sak.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-04 22:40

goat76 skrev:Han vill uppenbarligen inte uppleva samma sak som oss, då han anser att det oavsett anläggningen kvalitet aldrig kommer i närheten av det verkliga ljudet ändå. :)

Precis... jag har däremot själv nästan aldrig hört något live som kommer i närheten av en bra hemmastereo... (Undantaget så små sättningar att det inte blandas in elektronik alls...)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-07-04 23:45

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Han vill uppenbarligen inte uppleva samma sak som oss, då han anser att det oavsett anläggningen kvalitet aldrig kommer i närheten av det verkliga ljudet ändå. :)

Precis... jag har däremot själv nästan aldrig hört något live som kommer i närheten av en bra hemmastereo... (Undantaget så små sättningar att det inte blandas in elektronik alls...)

Skulden för detta är dessa d-a ljudrattare som kör allt genom PA anläggningen. Det låter skit och ofta
alldeles för hög volym.
Vid enstaka tillfällen har jag hört band spela där enbart sångmickarna gick ut i PA och gitarr elbas blås mm
fick låta för egen kraft. Gitarrförstärkare har mycke volym om man drar på, och en elbas i egen låda
låter MYCKET bättre än om man försöker köra det genom halvkassa PA.

Samma med kyrkokörer, varför skall man mica och köra ut sångare och blås i PA när de hörs alldeles utmärkt
naturligt. Använd micade ljudet till hörslingan så är jag nöjd.

Botten nåddes när jag i göteborgs konserthus lyssnade (en stund) på gwo ( storband), som reporoducerades
i konserthusets usla PA, trots att blåset alldeles utmärkt kan fylla konserhallen. Nu blev det bara gröt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-05 00:31

Nattlorden skrev:

Det finns flera saker som kan låta klart renare och mer städat på en bearbetad musikproduktion, denna "rengöring" och städning" av materialet är direkt nödvändiga för att det som spelats in inte ska låta extremt grötigt från endast två ljudkällor, men det finns helt klart fördelar med producerad musik som inte är möjliga att göras i real-tid vid ett live-framförande.

Sen finns det andra aspekter som helt enkelt inte går eller är väldigt svåra att fånga på inspelning, vilket jansch och även jag var inne på i tråden Låter det "högtalare" hos dig. Transient-dynamiken, kraften, sprödheten, den naturliga spridningen från varje enskilt instrument i rummet, hur musiken taktfast känns i hela lokalen.
Det är helt enkelt så mycket som går förlorat på en inspelning så det är tur att det finns några parametrar (ren och städad produktion) som kan kompensera, iallafall lite grann för allt det ovanstående som gått förlorat vid inspelningen.

Det finns många fantastiska inspelningar att njuta av, även om de inte lyckats fånga alla parametrar från det riktiga framförandet.

Tell

Inläggav Tell » 2020-07-05 02:09

Strmbrg skrev:ag kan även passa på att förlöjliga mej lite ytterligare och nämna att hobbyfotografen Strmbrg under många år ägnade sig mer åt utrustningen än åt bilderna. Fototidningarnas teknik- och prylsidor lästes med stort intresse, men bild-sidorna och intervjuer med fotografer bläddrades raskt förbi.
:D

Vill minnas att du hängde en del på Nikonforum, eller hur? Minns dock inte vad exakt du skrev om, men jag har nåt svagt minne av att du var en av dom där som tog några av dom bättre bilderna. Vet att du iaf inte var som vissa av gubbarna där som hade kamerautrustning för 100k+ kr o som pratade teknik som om dom visste nåt men som ändå inte kunde ta bättre bilder än en tioåring med en gammal point-n-shoot-kamera ;)

Jag är intresserad av det tekniska för att det är kul och för att få musiken jag lyssnar på att låta så bra det bara går. Inte svårare än så :)
Samma sak med foto, jag är intresserad av det tekniska för att kunna ta så bra bilder som möjligt ^^

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-05 07:37

Jag vill betona att (jag tycker att) det inte på något somhelst vis skulle vara något fel med att intressera sig för prylarna eller tekniken. Det är självklart inte ens fel att främst eller ens nästan enbart vara intresserad av de sakerna.
Det lite konstiga uppstår - tycker jag - när man påstår att man huvudsakligen är musik- eller bildintresserad men likafullt fokuserar mest och mycket ingående på tekniken och utrustningen. Som om man fått för sig att det är mer liksom "ädelt" att intressera sig för vissa saker än andra saker.

Jo, jag hängde på Nikonforum. Jag hade nikonprylar då men har aldrig varit direkt "märkesfrälst". Vissa tycks bygga upp hela sin identitet kring ett varumärke. Jag tänker aldrig i de banorna.
Kul att du tyckte om mina foton.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-07-05 10:49

Strmbrg skrev:Intressant ämne!
Väldigt många audiofiler är - gissar jag - intresserade av teknik och/eller apparater.
Det krävs såklart teknik och apparater för att ”få till det”.
Men jag gissar (igen) att musiken ofta utgör någotslags verktyg snarare än ett isolerat intresse.
Det krävs musik för att njuta av anläggningens prestationer!Jag har erkänt det många gånger förr: I begynnelsen var jag en apparatsuktande tonåring med närmast noll koll på musik.

Jag är intresserad av fysik (varför) och ingenjörsskap (tillämpning) rent allmänt så givetvis även hifi men även bilar, MC, kameror, hus, en toarulle som delar sig då den är slut, TV ja allt. Jag njuter av en välkonstruerad hammare trots att jag inte är snickare, njuter av en välkonstruerad utegrill och kan fundera på varför de byggt som de gjort och inte. Kan fundera över hur de byggde gamla borgar o slott med perfekt inpassning av stenblock.
Men vissa vill hellre meka med bilar/hifi andra vill köra/lyssna/... man är olika. Inget är sämre eller bättre
Jag gillar att veta varför men gillar inte att meka med bilar, gillar inte att reparera huset- trots att jag kan en hel del om det.

Strmbrg skrev:I
Ibland funderar jag över varför det är lättare att ta till mig musik när jag lyssnar på en hyfsat illaljudande apparatur, såsom en standardbilstereo, smådassiga lurar eller radion i garaget.
När jag lyssnar på finstereon så slås prestations-kritiken igång och de jämförelsevis små felen upplevs ibland mer störande än de stora felen i skräpanläggningen.

No offence men din finstereo är sämre musikförmedlare = sämre enl min definition.
Skaffa en musikanläggning som förmedlar musik inte ljud.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-07-05 12:31

sportbilsentusiasten skrev:No offence men din finstereo är sämre musikförmedlare = sämre enl min definition.

Tänk dig samma uttalande inom bilden och filmens värd så låter det rätt skumt:

"Din finhemmabio är sämre filmförmedlare. Skaffa en projektor som förmedlar film och inte rörliga bilder." :wink:

Vad beror det på?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-05 13:33

Conan skrev:
sportbilsentusiasten skrev:No offence men din finstereo är sämre musikförmedlare = sämre enl min definition.

Tänk dig samma uttalande inom bilden och filmens värd så låter det rätt skumt:

"Din finhemmabio är sämre filmförmedlare. Skaffa en projektor som förmedlar film och inte rörliga bilder." :wink:

Vad beror det på?

Jag tror kanske att det där mest är en "förväntan-effekt" som kan drabba oss i mer eller mindre grad, vi har absolut inga förväntningar alls att klockradion ska låta fantastisk och kan därmed fullt ut koncentrera oss på musiken som spelas. När det kommer till finstereon så kommer vi hemdragandes med en ny komponent till ljudsystemet, och det blir onekligen en fokuserad analytisk lyssning, förmedlar den nya apparaten ett bättre ljud?

Det kan kanske för vissa bli svårt att släppa den där fokuserade lyssningen på basen, separationen mellan instrumenten eller något liknande. För dem som håller på med hifi främst p.g.a intresset att optimera för ljud, men som kanske inte i grunden har ett genuint intresse för musik så är inte detta ett problem, de får ju då syssla med precis det de var intresserade av. Problemet för den genuine musikälskaren är väl att han skriver och läser på samma forum för att även han vill hitta bra apparater och högtalare för att maximera förmedlandet av musik, och naturligtvis lockas in att lyssna efter samma saker som "de andra" snackar om, och därmed mot sin vilja fastnar i det analytiska tänket hur de enskilda ljuden låter istället för att bara konstatera att det antingen låter bättre eller sämre rent musikaliskt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-05 16:26

Ja, om man nu i grund och botten är just musikintresserad, då vore det ju fan så mycket billigare och enklare att utveckla sin tolerans för apparatbrister, än att grotta ner sig i hur man optimerar ljudet.
Annorlunda uttryckt: För den rent musikintresserade så vore det väl jättebra om en klockradio gav en fullgod musikupplevelse.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-07-05 17:26

Jag är mer ljud intresserad än musik intresserad, och mer musik intresserad än pryl intresserad.
Men det menar jag att det för mig går utmärkt att bara sitta och lyssna på intressanta ljud och jag njuter av det lika mycket som av bra musik :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi