Harryup skrev:jonasp skrev:Det sista stycket håller jag med om till 100%. Det finns många sätt en apparat eller ett rum kan förstöra musikupplevelsen. Detta står på intet sätt i motsatsförhållande till att en apparat inte kan vara musikalisk! Jag medger att jag tycker det är störtlöjligt att kalla en apparat eller högtalare för musikalisk.
Det är nog så när teknisk medvetna får höra vad användare berättar om en grunka oavsett vad det är. Spelar ingen roll om man tar sin bil till en verkstad och man kan inget om bilar eller man beskriver sin upplevelse för en kock utan att man vet något om matlagning. Personligen så tycker jag att man får ha lite förståelse för att något ords betydelse i andra sammanhang blir fel när det används för att beskriva något som man upplever. T.ex. formulering "långsam bas" är en upplevelse som mycket väl kan beskriva vad man hör. Sen att det finns rumsresonanser, group delay, eller dåligt matchad skivspelare etc. som kan vara orsaken är inget som en en person utan teknisk insikt kanske ens hört talas om. Om man nu har kunskapen om vad som är tekniskt möjligt så kan man ju som jag ser det hellre försöka reda ut möjlig orsak snarare eller bara strunta i uttalandet än att tycka att någon upplevelse är löjlig.
Notera att bara för att jag tycker uttrycket är löjligt så behöver ju inte upplevelsen vara vare sig fel eller löjlig! Men om man tycker att ett uttryck är felaktigt kan man väl få diskutera det? Jag vill absolut inte idiotförklara någon. Ett annat liknande uttryck som jag har invändningar mot är ”långsam bas”, precis som du nämner. Givetvis har även den upplevelsen sina naturliga förklaringar. Det blir dock inte mer rätt att kalla basmodulen musikalisk när man väl löst problemet.