Johan_Lindroos skrev:Antonic skrev:Tangband skrev:Behringer A800 har hyfsat låg gränsfrekvens på riktigt enl audiosciencereview och inga fläktar . Ganska lågt pris. Du kommer behöva flera steg med 6 subbasar. Seriekoppling är ingen bra ide .
Det som kommer avgöra mest hur det låter är dock hur du delar och integrerar baslådorna. Dvs stereokoppling av basmodulerna och separat LP/HP filter är en bra början. Oftast låter det bättre med modulerna placerade innanför topparna. Testa olika alternativ.
Börja med att jobba med placeringen av topparna där de låter absolut bäst i rummet. Det är topparnas ljud och dess övertoner som kommer avgöra hur bra du uppfattar basinstrumentens ljud med subbasarna inkopplade.
Bestäm inget i förväg angående delningsfrekvens. Det kan lika gärna låta bäst med en delning vid 68 Hz eller 93 Hz .
80 Hz är en ( bra ) kompromiss men ingen tumregel.
Varför är inte seriekoppling bra?
Jag kommer testa byta plats på subbar och högtalare senare men bästa platsen på högtalarna är där dom står nu.
Men ska givetvis testa.
Börjar på 80hz sedan bara testa sig fram

Min tankar går:
Har 3st alternativ:
2st Bryggkopplade steg i 12ohm (dvs 2x6ohm i effektangivelse)
2st 4kanalssteg 6st kanaler 4ohm
1st 7kanals Klass AB hembiosteg. 6x 4ohm
Fick du något bra svar på din fråga?
Jo, antag att du har två högtalarelement seriekopplade till en enda förstärkare. Då får varje element bara halva spänningen vardera (jämfört om du hade drivit ett elelement enbart). Därmed kan det bli så att förstärkaren klipper och respektive element inte kan nå sin fulla slaglängd.
Men, frestas inte att då bryggkoppla förstärkaren för du vinner inget på det. Men det kan vi reda ut senare.
Vad jag spontant gissar är dina element rätt så kapabla och det kan fungera fint med 200 - 300 (rent av 400?) åttaohmswatt per element.
Nej fick inget bra svar faktiskt.
Såg tidigare tråd om serie och parallell där åsikterna gick isär.
Om du kollat på det du svarat på så handlar det om 3st 4ohm element.
Vad är det som gör att ett slutsteg klipper lättare vid 3x4ohm i serie än ett 12ohm element?
Vad är det jag inte vinner på att bryggkoppla vid 12ohm mot 12ohm per kanal?
Eller tänkte du kanske om det var 2 element istället för 3?
Med lite Headroom så vill jag ha 300W per element i alla fall.
Märks efter första testen
Hoppas du kan sortera ut det lite för mig.