Slutstegsval inte lika viktigt för subbas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Slutstegsval inte lika viktigt för subbas?

Inläggav Tangband » 2020-12-26 14:21

Antonic skrev:
Tangband skrev:Behringer A800 har hyfsat låg gränsfrekvens på riktigt enl audiosciencereview och inga fläktar . Ganska lågt pris. Du kommer behöva flera steg med 6 subbasar. Seriekoppling är ingen bra ide .

Det som kommer avgöra mest hur det låter är dock hur du delar och integrerar baslådorna. Dvs stereokoppling av basmodulerna och separat LP/HP filter är en bra början. Oftast låter det bättre med modulerna placerade innanför topparna. Testa olika alternativ.

Börja med att jobba med placeringen av topparna där de låter absolut bäst i rummet. Det är topparnas ljud och dess övertoner som kommer avgöra hur bra du uppfattar basinstrumentens ljud med subbasarna inkopplade.

Bestäm inget i förväg angående delningsfrekvens. Det kan lika gärna låta bäst med en delning vid 68 Hz eller 93 Hz .
80 Hz är en ( bra ) kompromiss men ingen tumregel.

Varför är inte seriekoppling bra?
Prova och lyssna hur det låter- håll allting öppet, det kanske duger ?

Jag kommer testa byta plats på subbar och högtalare senare men bästa platsen på högtalarna är där dom står nu.
Men ska givetvis testa.

Börjar på 80hz sedan bara testa sig fram :)

Min tankar går:
Har 3st alternativ:
2st Bryggkopplade steg i 12ohm (dvs 2x6ohm i effektangivelse)
2st 4kanalssteg 6st kanaler 4ohm
1st 7kanals Klass AB hembiosteg. 6x 4ohm
Man kan inte säga något om specifik kvalitet klass D eller klass A/B i basområdet , det beror på .
Det råd jag vill ge dig är :

1. Välj inte ett steg med fläkt- även om de är tysta så låter de ändå.
2. Håll allting öppet - billiga klass D typ Behringer A800 kan möjligen låta bättre än ett klass A/B steg för 30000:- i basområdet. Gamla sanningar gäller inte. Du måste nog testa själv och inte gå på råd från oss som inte testat specifika steg

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-26 15:45

Antonic skrev:
jansch skrev:
Det är rejält svårt att höra dist vid frekvenser under 100Hz och det är lätt att konstruera slutsteg för det frekvensområdet. Detta oavsett om man kör klass D eller AB med dubbla matningsspänningar. Klass AB blir då onödigt dyrt om man vill ha tillgång till stor effekt ( vilket kan vara bra....)

Men om man bortser från effekten, skulle ett bra AB ger några fördelar i ljudkvalité?

Nä......
eller ja - såhär i vintertid får du lite varmare i lyssningsrummet.....och då är det mysigare att lyssna.

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-12-26 16:51

Tangband skrev:
Antonic skrev:
Tangband skrev:Behringer A800 har hyfsat låg gränsfrekvens på riktigt enl audiosciencereview och inga fläktar . Ganska lågt pris. Du kommer behöva flera steg med 6 subbasar. Seriekoppling är ingen bra ide .

Det som kommer avgöra mest hur det låter är dock hur du delar och integrerar baslådorna. Dvs stereokoppling av basmodulerna och separat LP/HP filter är en bra början. Oftast låter det bättre med modulerna placerade innanför topparna. Testa olika alternativ.

Börja med att jobba med placeringen av topparna där de låter absolut bäst i rummet. Det är topparnas ljud och dess övertoner som kommer avgöra hur bra du uppfattar basinstrumentens ljud med subbasarna inkopplade.

Bestäm inget i förväg angående delningsfrekvens. Det kan lika gärna låta bäst med en delning vid 68 Hz eller 93 Hz .

Prova och lyssna hur det låter- håll allting öppet, det kanske duger ?

Jag kommer testa byta plats på subbar och högtalare senare men bästa platsen på högtalarna är där dom står nu.
Men ska givetvis testa.

Min tankar går:
Har 3st alternativ:
Man kan inte säga något om specifik kvalitet klass D eller klass A/B i basområdet , det beror på .
Det råd jag vill ge dig är :

1. Välj inte ett steg med fläkt- även om de är tysta så låter de ändå.
2. Håll allting öppet - billiga klass D typ Behringer A800 kan möjligen låta bättre än ett klass A/B steg för 30000:- i basområdet. Gamla sanningar gäller inte. Du måste nog testa själv och inte gå på råd från oss som inte testat specifika steg

Du får utveckla varför seriekoppla till 12ohm skulle göra att ljudkvalitet sjunker?
"Det kanske duger" är ingen bra förklaring.

Testa och se är inte heller något som hjälper mig eller någon annan.
Få har råd att testa 5-6 steg för se vilken som är bäst.

Utan man frågar för man vill se vilket håll man ska vandra åtminstone.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-12-26 16:52

jansch skrev:
Antonic skrev:
jansch skrev:
Det är rejält svårt att höra dist vid frekvenser under 100Hz och det är lätt att konstruera slutsteg för det frekvensområdet. Detta oavsett om man kör klass D eller AB med dubbla matningsspänningar. Klass AB blir då onödigt dyrt om man vill ha tillgång till stor effekt ( vilket kan vara bra....)

Men om man bortser från effekten, skulle ett bra AB ger några fördelar i ljudkvalité?

Nä......
eller ja - såhär i vintertid får du lite varmare i lyssningsrummet.....och då är det mysigare att lyssna.

Jag har ju en värmepump redan så har det supermysig ändå :mrgreen:
Trodde faktiskt flera skulle gå mot AB och t.ex ett monoblock Likt Emotiva t.ex

Så riktigt kul att läsa flera åsikter om detta.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-26 17:07

Du kan faktiskt.io köra alla tre parallellkopplade. 1,1 Ohm skall ett icke bryggkopplat Icepower klara utan problem.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-12-26 17:17

Har inte koll på dina krav/rum men jag kör förnärvarande mitt Behringer A800 steg mot 16 ohm /kanal (två SLS10 i serie per kanal (isobarik)) rattarna på kl 3 isch och det räcker gott och väl ( med marginal) till för mig, men så sitter jag också nära vägg i ett 12 m2 litet rum...

Enda nackdelen är att det aldrig blir riktigt varmt här :roll:
/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-26 17:19

Fanfaktiskt skrev:Du kan faktiskt.io köra alla tre parallellkopplade. 1,1 Ohm skall ett icke bryggkopplat Icepower klara utan problem.

Fast angiven min impedans verkar vara 2 Ohm för t.ex. ICEpower1000ASP.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-26 17:27

RogerGustavsson skrev:
Fanfaktiskt skrev:Du kan faktiskt.io köra alla tre parallellkopplade. 1,1 Ohm skall ett icke bryggkopplat Icepower klara utan problem.

Fast angiven min impedans verkar vara 2 Ohm för t.ex. ICEpower1000ASP.

Japp, och dem anger 3 Ohm för både bryggkopplat och icke bryggkopplat för 125ASX2. Praktiskt test på denna visade att den klarade 1 Ohm på maxeffekt under flera timmar utan att termosäkringen gick.

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-12-26 17:50

Att dra ner steg till 1ohm är inget jag vill göra.
Funkade dåligt när jag höll på med Bilstereo (SQ) och dom var ändå tänkt att gå ner till det.

Behöver inte effekten heller så ser ingen anledning till det.

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-12-26 18:02

RSG skrev:Har inte koll på dina krav/rum men jag kör förnärvarande mitt Behringer A800 steg mot 16 ohm /kanal (två SLS10 i serie per kanal (isobarik)) rattarna på kl 3 isch och det räcker gott och väl ( med marginal) till för mig, men så sitter jag också nära vägg i ett 12 m2 litet rum...

Enda nackdelen är att det aldrig blir riktigt varmt här :roll:
/Johan

Spelar högt ibland absolut men ingen Infra eller galen output.
Utan dessa ska funka till Musik framförallt så effekt räcker säkert med 600W inkl Headroom

Ritar på en till baslåda bakom soffan för hjälpa till rummet med ytterligare 3 element.
Mest för film och experimentera med output, delning osv.

Men kanske kan få ihop det bra med musik med.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-26 21:07

Lägger bara in detta ang den där 350 W subwoofer förstärkaren . Det var visst AC- AC , AC Dual AC24-28V. Talade om AC-DC tidigare. Ville bara klargöra det.

https://www.ebay.co.uk/itm/New-350W-sub ... 3140763889

Nop, har du testat/hört den. Vet ej hur pass bra/tillförlitlig den är.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-26 21:18

Nej Baffel, det där är nog bara skräp från Kina. Alldeles för liten kylfläns för 350 W, väldigt små glättningskondensatorer och med den matningsspänningen blir det inte mycket till spänningssving. 350 W?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-26 21:31

Jo det är ju mysko med så liten kylfläns. Dessutom vet i alla fall inte jag hur det är med filterkomponenter i en sådan. Vad tusan som kan tryckas ut till högtalaren. Större glättningskondensatorer kanske skulle minskat det?

eBay svämmar ju över med olika förstärkarkort. Är nog bäst att i så fall ta något beprövat, testat och utvärderat.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-26 22:43

RogerGustavsson skrev:Nej Baffel, det där är nog bara skräp från Kina. Alldeles för liten kylfläns för 350 W, väldigt små glättningskondensatorer och med den matningsspänningen blir det inte mycket till spänningssving. 350 W?

Allt är inte skräp från Kina . Däremot är det ofta glädjesiffror med 10% THD som används på eBay.

De flesta komponenter som används i high-end förstärkare för hundratusentals kronor tillverkas i Kina .

Ett nytt intressant hifimärke som håller på att etablera sig överallt är kinesiska Topping som gång efter gång släpper toppklass produkter till låga priser.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-26 22:51

Baffel skrev:Jo det är ju mysko med så liten kylfläns. Dessutom vet i alla fall inte jag hur det är med filterkomponenter i en sådan. Vad tusan som kan tryckas ut till högtalaren. Större glättningskondensatorer kanske skulle minskat det?

eBay svämmar ju över med olika förstärkarkort. Är nog bäst att i så fall ta något beprövat, testat och utvärderat.

Klass A/B förstärkare som den du länkade till och som körs med linjära oreglerade nätdelar behöver stora nätdelskondensatorer pga switchfrekvensen som är 50 Hz .
Saken är helt annorlunda med klass D kort som ska drivas med switchade nätdelar som redan är reglerade, typ din tpa3255. Pga den högre switchfrekvensen vid 100 kHz klarar man sig med 20-50 gånger mindre kondensatorer.

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-12-26 22:57

Vore grymt om ni startade en egen tråd om detta offtopic ämne

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-27 00:23

Antonic skrev:

Men ska givetvis testa.

Min tankar går:
Har 3st alternativ:

Fick du något bra svar på din fråga?

Jo, antag att du har två högtalarelement seriekopplade till en enda förstärkare. Då får varje element bara halva spänningen vardera (jämfört om du hade drivit ett elelement enbart). Därmed kan det bli så att förstärkaren klipper och respektive element inte kan nå sin fulla slaglängd.

Men, frestas inte att då bryggkoppla förstärkaren för du vinner inget på det. Men det kan vi reda ut senare.

Vad jag spontant gissar är dina element rätt så kapabla och det kan fungera fint med 200 - 300 (rent av 400?) åttaohmswatt per element.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Antonic

Inläggav Antonic » 2020-12-27 05:04

Johan_Lindroos skrev:
Antonic skrev:

Men ska givetvis testa.

Min tankar går:
Har 3st alternativ:

Jo, antag att du har två högtalarelement seriekopplade till en enda förstärkare. Då får varje element bara halva spänningen vardera (jämfört om du hade drivit ett elelement enbart). Därmed kan det bli så att förstärkaren klipper och respektive element inte kan nå sin fulla slaglängd.

Men, frestas inte att då bryggkoppla förstärkaren för du vinner inget på det. Men det kan vi reda ut senare.

Vad jag spontant gissar är dina element rätt så kapabla och det kan fungera fint med 200 - 300 (rent av 400?) åttaohmswatt per element.

Nej fick inget bra svar faktiskt.
Såg tidigare tråd om serie och parallell där åsikterna gick isär.

Om du kollat på det du svarat på så handlar det om 3st 4ohm element.
Vad är det som gör att ett slutsteg klipper lättare vid 3x4ohm i serie än ett 12ohm element?

Vad är det jag inte vinner på att bryggkoppla vid 12ohm mot 12ohm per kanal?
Eller tänkte du kanske om det var 2 element istället för 3?

Med lite Headroom så vill jag ha 300W per element i alla fall.
Märks efter första testen

Hoppas du kan sortera ut det lite för mig.

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-27 10:09

Antonic skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Antonic skrev:

Men ska givetvis testa.

Min tankar går:
Har 3st alternativ:

Nej fick inget bra svar faktiskt.
Såg tidigare tråd om serie och parallell där åsikterna gick isär.

Om du kollat på det du svarat på så handlar det om 3st 4ohm element.
Vad är det som gör att ett slutsteg klipper lättare vid 3x4ohm i serie än ett 12ohm element?

Vad är det jag inte vinner på att bryggkoppla vid 12ohm mot 12ohm per kanal?
Eller tänkte du kanske om det var 2 element istället för 3?

Med lite Headroom så vill jag ha 300W per element i alla fall.
Märks efter första testen

Hoppas du kan sortera ut det lite för mig.

Du behöver ju då ett slutsteg som är specat för minst 1350watti 8 ohm. Tänk på att då hörseln är "logaritmiskt" spelar det mindre roll om du nöjer dej med 1000 watt med i övrigt liknande prestanda. Alltså, är t.ex 1000W bevisligen för lite bör du minst dubbla effekten för att höra verklig skillnad.

Seriekoppling
Högtalare är "spänningsstyrda" dvs den frekvensgång som definieras gäller för en fix utspänning vid alla frekvenser. Vid seriekoppling måste högtalarelementen vara identiska elektriskt och elektromotoriskt sett för att högtalarelementen skall jobba lika. T o m placeringen av högtalarelementen kan påverka, t.ex är den akustiska impedansen lite olika även om det är marginellt.
Ett praktiskt exempel: om ett av högtalarelementen är lite mer "inkört" kommer Q-värdet att vara högre vid resonans. Detta medför högre impedans och spänningen fördelas inte jämt över de 3 högtalarelementen. Dämpfaktorn kommer också att variera och vara låg.

Hur stora "problem" som uppstår är svårt att få uppfattning om och om detta i praktiken spelar roll. Personligen hade jag inte seriekopplat 3st woofers.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-27 12:10

Tangband skrev:Allt är inte skräp från Kina . Däremot är det ofta glädjesiffror med 10% THD som används på eBay.

De flesta komponenter som används i high-end förstärkare för hundratusentals kronor tillverkas i Kina .

Ett nytt intressant hifimärke som håller på att etablera sig överallt är kinesiska Topping som gång efter gång släpper toppklass produkter till låga priser.

Visst är det så att väldigt mycket av de komponenter som sitter i mera etablerade varumärken har sitt ursprung i Kina men det finns så mycket kopior av kända komponenter i omlopp. Jag har i varje fall gjort dåliga köp från Kina där "utanverket" var exakt som från Sennheiser. Innanmätet vet jag inte var det var för ut kom endast monoljud ur USB-DAC:en. "Genuine fake"! Den modul som jag dömt ut ovan är ju långt ifrån vad som efterfrågas i denna tråd.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-12-28 05:03

Jag vidhåller att
1. Ingen generell prestandaskillnad föreligger mellan klass A/B och klass D eller ursprungsland eller ens priset på modulerna.
2. Bryggkoppling görs en kanal per element
3. Ordinär koppling görs en kanal per element

Altså
Vanlig koppling av 2-kanalsteg kräver 3 steg
Vanlig koppling av bryggade 2-kanalsteg kräver 6 steg

Förövrigt är det lätt att underskatte mängden arbete som krävs vid montering av förstärkarkort i även färdiga lådor.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi