smile skrev:VintageHiFi skrev:Som liten parentes jag har kört 2st av mina gamla BMW motorer i bänk med följande resultat.
BMW M20B25 (2,5L rak sexa 171Hk original) Bromsad till 167Hk när den gått 17k mil.
BMW M42B18 (1,8L rak fyra 136Hk original) Bromsad till 139Hk när den gått 30k mil. (lite lagom inkörd)![]()
Så när det gäller mekaniska konstruktioner handlar väldigt mycket om skötsel & underhåll
samt att konstruktionen från början är sund utan allt för mycket potentiella problem.
Är det också din bänkning som ligger till grund för orginaleffektsiffrorna?
Är det inte det så är jämförelsen inte särskilt tillförlitlig och säger inte särskilt mycket.
Bänkningen var bara till för att se hur status på motor var. Bänken i fråga var en Dynapac 4000
dvs en navdyno dessa brukar inte ge några glädje effekter.
Vi körde även effektmätning med accelerationsmätningar dvs
Vägde bilen på cornerweight vågar körde sedan accelerations tester.
Mätaren mäter så att den räknar ut vilken effekt som krävs för att accelerera en viss vikt till en bestämd hastighet.
Dessa siffror korrelerade bra med bromsbänken.
Sen har jag ju ingen aning hur mycket motorn gav från början då BMW inte brukar ange några glädjesiffror normalt sett.