sprudel skrev:Hur vanligt är det att du själv utför blindtester med precision i din egen anläggning?
Det är inte ofta längre (det har det i och för sig aldrig varit). Men när jag bytte försteg senast så blev den några snabba blintdester av ett märkligt fenomen i tonkontrollerna, mest eftersom det var lätt gjort med tone defeat via fjärr.
När det förekom mer frekvent för kanske 20 år sedan så tappade jag snabbt intresset för banala tweaks.
Men en lärdom som jag då drog var att även om det ibland kan vara lätt att snabbt detektera skillnad, blindt eller inte. Så är det en annan sak att bestämma sig för om man gillar skillnaden. Nyast och dyrast är inte automatiskt=bättre även om t.ex hifipressen alltid påstår det. (Jag har t.ex för mig att jag läst om hur RB1092 hyllades som bättre än RC1090 i någon publikation men jag kan minnas fel och jag kan inte hitta det igen.)
Men hur som helst, om jag på ett hififorum skulle ge mig till att påstå något av det som kabelentusiasterna brukar påstå, skulle jag se till att testa det blinDt utav själve faen innan jag gav mig ut på DEN tunna isen, en inställning som verkar delas av i stort sett ingen av kabelfetischisterna.
Däremot har jag råkat ut för nocebo eller i vart fall något liknande vid ett par tillfällen även dessa vid förstegsbyten.
Bytte från RC990 till RC995 bara för att kunna byta ljudkälla via fjärr, hade på förhand bestämt mig att det egentligen inte var värt besväret efter att ha konstaterat att de båda förutom ingångsväljaren i vart fall på schemat var identiska.
Blev svårt förvånad när det visade sig att jag gillade RC995 bättre.
Nu när jag tänker efter så har jag nog kört igenom samtliga rotelförsteg utom pre 900 grejor och michi. Inte blindtestat något av det förutom ovanstående, det har alltid varit funktionsmässiga anledningar till byten, sist var det blåtand och digitalingångar jag villhövde, det kostade mig 1500:- mindre än nypriset på Strömmis XLR juveler.
Och det är väl det som är mitt största problem med dyr-kablar, att det alltid är en sällsynt dålig ekonomisk prioritering.
Ibland nästan i klass med att tända brasan med tusenlappar.