När man byter ingångs rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: När man byter ingångs rör

Inläggav Morello » 2022-12-27 20:43

EL41 är en effektpentod - E80CC är en småsignaltriod! Jag måste rekommendera basala elektronikstudier.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-27 20:46

Morello skrev:EL41 är en effektpentod - E80CC är en småsignaltriod! Jag måste rekommendera basala elektronikstudier.

Merci beaucoup monsieur!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-12-27 20:56

hifikg skrev:PrimaLunan jag hade kunde hantera vilka rör som helst, bara de passade i socklarna. Adaptive Auto Bias, det är grejor det. Jag skulle inte heller rör rakt av utan att dubbelkolla hit o dit, tycker att E80CC är mer lika EL41-rör som jag har i min samling, men jag har inte kollat fötterna på dem, de kanske inte alls passar.
Den som skriver kanske refererar till heeelt olika förstärkare. Det kan förklara ljudskillnaden :)

Men visst måste väl ändå äkta WE300B låta vackrare än mina ryska, kines 300B? Andra byter andra komponenter o påstår att det låter olika med bättre kvalitet, varför skulle inte rör kunna ge någon påverkan? Erik hävdar bestämt att kinesiska rör är SKIT t ex, kanske för att de inte håller lika bra? Måste fråga honom nästa gång vi språkas.

Primaluna har kostat mig 8 KT88.

En kund köpte 4. Efter några dagar mailade han att hans primaluna gav felindikation på rören. Jag
gav honom 4 nya KT88, samma sak där.
Det enda jag kunde göra var att betala tillbaka pengarna, tyvärr sitter jag nu med 8 KT88 ( felfria) som jag inte
kan sälja som nya. 4 av dem hamnade i min VTA70 och fungerar alldeles utmärkt.
Så till primaluna säljer jag inga rör mera. Auto bias i primaluna verkar trasig det är enda slutsatsen jag kan dra.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Henrik36

Inläggav Henrik36 » 2022-12-27 21:03

hifikg skrev:PrimaLunan jag hade kunde hantera vilka rör som helst, bara de passade i socklarna. Adaptive Auto Bias, det är grejor det. Jag skulle inte heller rör rakt av utan att dubbelkolla hit o dit, tycker att E80CC är mer lika EL41-rör som jag har i min samling, men jag har inte kollat fötterna på dem, de kanske inte alls passar.
Den som skriver kanske refererar till heeelt olika förstärkare. Det kan förklara ljudskillnaden :)

Men visst måste väl ändå äkta WE300B låta vackrare än mina ryska, kines 300B? Andra byter andra komponenter o påstår att det låter olika med bättre kvalitet, varför skulle inte rör kunna ge någon påverkan? Erik hävdar bestämt att kinesiska rör är SKIT t ex, kanske för att de inte håller lika bra? Måste fråga honom nästa gång vi språkas.

Att vissa komponenter påverkar ljudet är solklart, dock är långt ifrån dyrast bäst utan mer att dom ska passa in i helheten.
Att det är skillnad på rör är lika solklart. Min röris har vi även valt att bygga med manuell justering av bias för utgångsrören för att ibland kunna köra dom lite varmare eller kallare.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Henrik36

Inläggav Henrik36 » 2022-12-27 21:05

peterh skrev:

En kund köpte 4. Efter några dagar mailade han att hans primaluna gav felindikation på rören. Jag
Det enda jag kunde göra var att betala tillbaka pengarna, tyvärr sitter jag nu med 8 KT88 ( felfria) som jag inte
Så till primaluna säljer jag inga rör mera. Auto bias i primaluna verkar trasig det är enda slutsatsen jag kan dra.

Vad är det för KT88or du har? Jag kan vara intresserad om det är bra grejor
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-12-27 21:07

Henrik36 skrev:
peterh skrev:

Vad är det för KT88or du har? Jag kan vara intresserad om det är bra grejor

JJ KT88.
Men de jag kan sälja är nya matchade och med garanti. De 4 jag har över från primaluna affären är bortlovade till
en bekant.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-12-27 21:09

Vilken modell av Prima luna talar vi om?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-12-27 21:32

Morello skrev:Vilken modell av Prima luna talar vi om?

PrimaLuna Classic

jansch

Inläggav jansch » 2022-12-28 00:54

hifikg skrev:
Morello skrev:EL41 är en effektpentod - E80CC är en småsignaltriod! Jag måste rekommendera basala elektronikstudier.

Merci beaucoup monsieur!

Nu var han hård mot dej.....
Beteckningar på rör är inte direkt logiska, varken de amerikanska eller europeiska.

T.ex ECC83 står för:
E= 6,3volt glödström (som lyser så varmt och fint) fast röret har 2 glödtrådar som går att koppla parallellt eller i serie (12,6volt)
C = triod, röret innehåller 2 trioder, alltså 2 elektronrör egentligen. C=triod =3 bokstaven i alfabetet?
8 = står för vilken sockel röret passar på som då är 9-polig (vilket inte känns direkt logiskt?)
3 = ett löpnummer som i praktiken står för hög förstärkning.
Vänder man lite på beteckningen t.ex E83CC får man ett rör med bättre kvalitet/livslängd....förhoppningsvis.
Man kan också lägga till en nolla (ECC803) så blir beteckningen längre och även röret. Hänger man på ett "S" börjar vi närma oss audiofiler, mm.

EL34 står för:
E = 6,3volt glödspänning
L= är här en pentod, det måste man veta då det också kan betyda tetrod.
3 = står för sockeln som då är 8-polig (jovisst, 8:an är ju upptagen till den 9-poliga Novalsockeln.)
4 = är ett "löpnummer"

Är röret amerikanskt, t.ex KT88 är K= "kinkless" och hör och häpna, T står för tetrod (äntligen lite logiskt)! Siffrorna är bara ett löpnummer. Första 8:n är alltså inte lika med samma sockel som på ECC83 utan likadan sockel som EL34!

Ovanstående är bara en introduktion i förunderliga beteckningar på rör. Det måste varit en påtänd marknadsförare som varit inblandad i denna "standard".....

Så var inte ledsen, det är nog lättare att lära sig alla årets namnsdagar. Hoppas ingen hittar nåt fel i ovanstående, då får jag också börja med basala studier

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-28 02:37

Int´e jag less in´t, när det gäller rör är jag en noob av värsta sort, men jag brukar fråga innan jag pillar, har hittat ett gäng kunniga personer som jag litar på och fler verkar ansluta ju mer jag skriver om rör. Särskilt när jag skriver galenskaper, tack och lov. Jag har ett gäng böcker om rör liggande, någon dag ska jag ta mig för att studera dem. När jag bläddrat i dem har det mest varit tabeller, sida upp och sida ner, men någonstans kanske det står lite mer matigt.

Ett "kinkless" rör är det ett rör som inte är kinky? Låter mer spännande med kinky rör, he he. Jag jagar inte det "perfekta ljudet" med mina rör (vill jag uppleva det helt perfekta ljudet är det bara att veva igång dansken och 208:an), jag jagar "det perfekta rörljudet" och det har jag en alldeles egen definition på inne i mitt huvud. Börjar ana att det inte finns annat än när jag är djupt förkyld och hör lite flummigt och luddigt i mig själv, kan jag ha varit i ett alldeles särskilt mindset när jag hörde det ljud som jag tror att rör ska representera? Lodström är utomordentligt välljudande på alla sätt medan Andersson är mer åt det rörhåll som jag har eftersträvat, eller så är det bara de feta 300B rören som förför mig i mörkret :) Oavsett är det awesome!

Sedan jag plockade bort skydden runt smårören på lodisen lyser den mäktigt vackert i mörkret, det är ändå elva rör som är aktiva när den kombon drar igång och det har den gjort hela julhelgen och även idag. Avslutade nyss mitt lyssningspass med Dire Straits. Wow, wow, wow.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-12-28 10:41

"Skydden" är skärmhylsor, som finns där för att minska mängden påstrålning i form av HF/RF. Antingen har man rören i en skärmande låda eller så monterar man skärmhylsorna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-28 18:37

Morello skrev:"Skydden" är skärmhylsor, som finns där för att minska mängden påstrålning i form av HF/RF. Antingen har man rören i en skärmande låda eller så monterar man skärmhylsorna.

Jo, någon sa att de kunde vara där för att undvika brum, jag hör inget brum vare sig med eller utan hylsor, men eftersom Janne valde att utrusta steget med sådana så kommer jag att sätta tillbaka dem. Var mest nyfiken på vilka rör som dolde sig under. Nu vet jag. Och just nu är steget kallt, läge att montera tillbaka hylsorna. EL34 rören då? De sitter inte i några skydd, inte heller smårören på försteget. Eller något rör alls på förstärkaren som Erik konstruerat. Tycker det är tråkigt att gömma rören inuti en låda, halva glädjen (minst) med rör är att se dem glöda. Nu blev jag osäker på om skydden ska återmonteras. Rören får vara nakna över nyår. Sen får vi se.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-12-28 20:38

Nein, aluminium skärmar inte mot lågfrekventa H-fält, dvs brum, däremot skyddar de mot radiofrekvent påstrålning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-28 21:06

Morello skrev:Nein, aluminium skärmar inte mot lågfrekventa H-fält, dvs brum, däremot skyddar de mot radiofrekvent påstrålning.

Och vad gör sådan strålning för skada?
Och varför är så många (de flesta?) rör ”nakna”?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-12-28 21:32

"Nakna" rör är ett flagrant övertramp mot gällande direktiv (bla. SS-EN 62368-1) både med avseende på temperatur och högspänning - sådana apparater får helt enkelt inte förses med CE-märke, än mindre saluföras. Därtill medför "nakna" rör dålig immunitet mot radiofrekvent påstrålning (testa att ringa med GSM-telefonen i närheten).

Att sådant trots ovanstående förekommer i audiobranschen beror på att sagda bransch är en samlingsplats för en stor mängd charlataner.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-28 21:52

Morello skrev:"Nakna" rör är ett flagrant övertramp mot gällande direktiv (bla. SS-EN 62368-1) både med avseende på temperatur och högspänning - sådana apparater får helt enkelt inte förses med CE-märke, än mindre saluföras. Därtill medför "nakna" rör dålig immunitet mot radiofrekvent påstrålning (testa att ringa med GSM-telefonen i närheten).

Att sådant trots ovanstående förekommer i audiobranschen beror på att sagda bransch är en samlingsplats för en stor mängd charlataner.

Kallar du Erik för charlatan? he he... jag använder ofta mobilen i lyssningsrummet, mellan lyssningspassen utan störningar (folk har även oskicket att ringa medan jag lyssnar, inte heller det har orsakat några störningar). Audio-Innovation häcken jag hade hade en hel del hyss för sig, bl a bytte den ingång på min DAC, mycket irriterande. Till det kom ett brus, eller var det brum? som var synnerligen störande. På senaste brommamässan träffade jag killen som så småningom fick ta över projektet och han hade fått ordning på allt och numera lirar den hos hans bror i Gävle.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-12-28 22:05

Nej, jag kallar inte Erik charlatan - han är säkerligen högst medveten om gällande direktiv och senast jag såg en Erik-konstruktion hade den skyddshuv.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-28 22:50

Morello skrev:Nej, jag kallar inte Erik charlatan - han är säkerligen högst medveten om gällande direktiv och senast jag såg en Erik-konstruktion hade den skyddshuv.

Gott så, det hade min PrimaLuna också, använde den sällan, men det var mitt val.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-12-28 23:35

Vad så kallad "auto-bias"(ej att förväxla med katodförspänning) anbelangar kan det enkelt konstateras att det inte fungerar speciellt bra. Det hela bygger på att man känner spänningen över (och därmed strömmen genom) katodmotstånden, integrerar sagda spänning för att sedan återkoppla till rörens styrgaller. Så länge man inte spelar någon musik eller slik signal fungerar detta alldeles utmärkt, men när signal påförs räcker det med att rören har jämna ordningens övertoner (vilket de de facto har), att signalen är asymmetrisk och/eller att rören arbetar i klass AB/B för att medelströmmen i rören skall avvika från noll. Denna avvikelse kommer att integreras och återkopplar till rörens styrgaller, varför det inte fungerar som kanske hoppats på. Man kan tillgripa vissa abrovinker för att mildra detta oönskade beteende, men riktigt bra (som en korrekt inställt potentiometer) blir det aldrig.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-29 00:57

Morello skrev:Vad så kallad "auto-bias"(ej att förväxla med katodförspänning) anbelangar kan det enkelt konstateras att det inte fungerar speciellt bra. Det hela bygger på att man känner spänningen över (och därmed strömmen genom) katodmotstånden, integrerar sagda spänning för att sedan återkoppla till rörens styrgaller. Så länge man inte spelar någon musik eller slik signal fungerar detta alldeles utmärkt, men när signal påförs räcker det med att rören har jämna ordningens övertoner (vilket de de facto har), att signalen är asymmetrisk och/eller att rören arbetar i klass AB/B för att medelströmmen i rören skall avvika från noll. Denna avvikelse kommer att integreras och återkopplar till rörens styrgaller, varför det inte fungerar som kanske hoppats på. Man kan tillgripa vissa abrovinker för att mildra detta oönskade beteende, men riktigt bra (som en korrekt inställt potentiometer) blir det aldrig.

Nä, så är det, min Lodis har individuella potentiometrar för varje EL34 rör. Prima Luna har inte autobias utan adaptiv autobias, då blir det något helt annat verkar det som, det är en utveckling av autobias. Andersson kör med katodförspänning, tror jag, den har i varje fall ingen inbyggd funktion för att kolla/ställa in bias och Erik sa något om att det inte behövdes med tanke på hur den är konstruerad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-12-29 09:06

Man kan kalla det (autobias, adaptiv bias, automagisk adaptiov bias, superduperautobias....) vad man vill, men principen är att känna strömmen genom katodmotstånden, integrera och sedan återkoppla till styrgallret.

Katodförspänning, som ibland slarvigt kallas "autobias" är något helt annat och fungerar endast vid klass A-drift.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-29 09:12

Den stora grejen med PrimaLuna, som jag ser det, är att en noob kan testa olika rör utan att skjuta förstärkaren. Jag tog mig ändå inte för att byta mellan olika rör, bara olika fast lika, ja... EL34 mot EL34 och olika kompatibla märken på smårören. Allt utan att höra skillnad. När jag växlade 300B rör inbillade jag mig att de olika uppsättningarna lät något lite annorlunda, men har inte fördjupat mig i det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-12-29 10:26

Rör märkta med samma typnummer skall vara likvärdiga och därför skall det inte vara några konstigheter att byta mellan olika fabrikat. Självklart bör man kalibrera förspänningen. Va beträffar Primaluna, så verkar det ju som att den har lite knasigt implementerad komparator då de tjeckoslovakiska JJ(f.d. Tesla)-rören gav röd signal.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-12-29 10:46

Rörförstärkare i all ära.
De har ett skönt ljud.
Det har siats mycket om vad som är bäst med rör.
Ska de vara i förförstärkaren eller i slutsteget eller i båda delarna.
Jag har dom i slutsteget.
Finns en del rör i CD spelare också.
Har ni något förslag var i kedjan ni vill se rör?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-12-29 10:52

Min slutsats efter GDS-rörbögsprojekten samt studier att mätdata från bl.a. Stereophile är att rör på linjenivå kan fungera alldeles utmärkt, men att rörslutsteg i praktiken blir mer eller mindre färgande/distorderande - oftast är distorsionen på tok för hög för riktigt god återgivning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-12-29 11:05

Morello skrev:Min slutsats efter GDS-rörbögsprojekten samt studier att mätdata från bl.a. Stereophile är att rör på linjenivå kan fungera alldeles utmärkt, men att rörslutsteg i praktiken blir mer eller mindre färgande/distorderande - oftast är distorsionen på tok för hög för riktigt god återgivning.

Om jag jämför mitt rörslutsteg med mina KlassD Icepower monosteg så får jag bättre ljudbild med Icepower men kanske inte så mjukt ljud.
Jag kör Icepower balanserat från CD till Slustegen.
Rörslutsteget går inte köra balanserat.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-12-29 11:16

Morello skrev:Min slutsats efter GDS-rörbögsprojekten samt studier att mätdata från bl.a. Stereophile är att rör på linjenivå kan fungera alldeles utmärkt, men att rörslutsteg i praktiken blir mer eller mindre färgande/distorderande - oftast är distorsionen på tok för hög för riktigt god återgivning.

Visst är det så, och det är just den egenskapen musiker har upptäckt och uppskattar. Speciellt dom som spelar elgitarr. :D

jansch

Inläggav jansch » 2022-12-29 11:42

LeifB skrev:

Om jag jämför mitt rörslutsteg med mina KlassD Icepower monosteg så får jag bättre ljudbild med Icepower men kanske inte så mjukt ljud.
Jag kör Icepower balanserat från CD till Slustegen.
Rörslutsteget går inte köra balanserat.

Så e livet...
Rörslutsteg har dålig effektbandbredd och oftas "avrundad" frekvensgång. Lägger man därtill lite mysig dist av typ 2:a ton blir det mjukt och fint för hörseln, det blir dock inte rätt. Det blir som att sitta framför braskaminen.

Balanserat eller inte påverkar bara eventuellt brum/störningar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-12-29 11:54

Mja, GDS-slutsteget ger full effekt även vid 20 Hz!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-12-29 12:59

Eftersom rörförstärkare är omständligt, har dålig verkningsgrad och oftast sämre prestanda än transistordito så ser jag sällan anledning att använda det i linjesteg, undantaget ren nostalgi eller kul projekt som GDS.
Som slutsteg kan jag däremot se en mer naturlig användning om man är ute efter någon speciell färgning, t.ex. singel ended med trioder.
Kombinationen rörslutsteg <-> högtalare kan ge resultat som är både njutningsbart och svårt att uppnå med transistorsteg (symbios som en del kallar det).
Om än inte helt transparent men som sagt, ibland är det inte målet.
Jag gillar rörförstärkare men bara man vet vad man sysslar med och är medveten om dess tillkortakommanden.

Hade vi inte någon här på forumet som drev sina i32s med Eriksson SET-triodsteg?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi