Moderator: Redaktörer
Morello skrev:EL41 är en effektpentod - E80CC är en småsignaltriod! Jag måste rekommendera basala elektronikstudier.
hifikg skrev:PrimaLunan jag hade kunde hantera vilka rör som helst, bara de passade i socklarna. Adaptive Auto Bias, det är grejor det. Jag skulle inte heller rör rakt av utan att dubbelkolla hit o dit, tycker att E80CC är mer lika EL41-rör som jag har i min samling, men jag har inte kollat fötterna på dem, de kanske inte alls passar.
Den som skriver kanske refererar till heeelt olika förstärkare. Det kan förklara ljudskillnaden
Men visst måste väl ändå äkta WE300B låta vackrare än mina ryska, kines 300B? Andra byter andra komponenter o påstår att det låter olika med bättre kvalitet, varför skulle inte rör kunna ge någon påverkan? Erik hävdar bestämt att kinesiska rör är SKIT t ex, kanske för att de inte håller lika bra? Måste fråga honom nästa gång vi språkas.
hifikg skrev:PrimaLunan jag hade kunde hantera vilka rör som helst, bara de passade i socklarna. Adaptive Auto Bias, det är grejor det. Jag skulle inte heller rör rakt av utan att dubbelkolla hit o dit, tycker att E80CC är mer lika EL41-rör som jag har i min samling, men jag har inte kollat fötterna på dem, de kanske inte alls passar.
Den som skriver kanske refererar till heeelt olika förstärkare. Det kan förklara ljudskillnaden
Men visst måste väl ändå äkta WE300B låta vackrare än mina ryska, kines 300B? Andra byter andra komponenter o påstår att det låter olika med bättre kvalitet, varför skulle inte rör kunna ge någon påverkan? Erik hävdar bestämt att kinesiska rör är SKIT t ex, kanske för att de inte håller lika bra? Måste fråga honom nästa gång vi språkas.
peterh skrev:hifikg skrev:PrimaLunan jag hade kunde hantera vilka rör som helst, bara de passade i socklarna. Adaptive Auto Bias, det är grejor det. Jag skulle inte heller rör rakt av utan att dubbelkolla hit o dit, tycker att E80CC är mer lika EL41-rör som jag har i min samling, men jag har inte kollat fötterna på dem, de kanske inte alls passar.
Primaluna har kostat mig 8 KT88.
En kund köpte 4. Efter några dagar mailade han att hans primaluna gav felindikation på rören. Jag
gav honom 4 nya KT88, samma sak där.
Det enda jag kunde göra var att betala tillbaka pengarna, tyvärr sitter jag nu med 8 KT88 ( felfria) som jag inte
kan sälja som nya. 4 av dem hamnade i min VTA70 och fungerar alldeles utmärkt.
Så till primaluna säljer jag inga rör mera. Auto bias i primaluna verkar trasig det är enda slutsatsen jag kan dra.
Henrik36 skrev:peterh skrev:hifikg skrev:PrimaLunan jag hade kunde hantera vilka rör som helst, bara de passade i socklarna. Adaptive Auto Bias, det är grejor det. Jag skulle inte heller rör rakt av utan att dubbelkolla hit o dit, tycker att E80CC är mer lika EL41-rör som jag har i min samling, men jag har inte kollat fötterna på dem, de kanske inte alls passar.
Primaluna har kostat mig 8 KT88.
En kund köpte 4. Efter några dagar mailade han att hans primaluna gav felindikation på rören. Jag
gav honom 4 nya KT88, samma sak där.
Det enda jag kunde göra var att betala tillbaka pengarna, tyvärr sitter jag nu med 8 KT88 ( felfria) som jag inte
kan sälja som nya. 4 av dem hamnade i min VTA70 och fungerar alldeles utmärkt.
Så till primaluna säljer jag inga rör mera. Auto bias i primaluna verkar trasig det är enda slutsatsen jag kan dra.
Vad är det för KT88or du har? Jag kan vara intresserad om det är bra grejor
Morello skrev:Vilken modell av Prima luna talar vi om?
hifikg skrev:Morello skrev:EL41 är en effektpentod - E80CC är en småsignaltriod! Jag måste rekommendera basala elektronikstudier.
Merci beaucoup monsieur!
Morello skrev:"Skydden" är skärmhylsor, som finns där för att minska mängden påstrålning i form av HF/RF. Antingen har man rören i en skärmande låda eller så monterar man skärmhylsorna.
Morello skrev:Nein, aluminium skärmar inte mot lågfrekventa H-fält, dvs brum, däremot skyddar de mot radiofrekvent påstrålning.
Morello skrev:"Nakna" rör är ett flagrant övertramp mot gällande direktiv (bla. SS-EN 62368-1) både med avseende på temperatur och högspänning - sådana apparater får helt enkelt inte förses med CE-märke, än mindre saluföras. Därtill medför "nakna" rör dålig immunitet mot radiofrekvent påstrålning (testa att ringa med GSM-telefonen i närheten).
Att sådant trots ovanstående förekommer i audiobranschen beror på att sagda bransch är en samlingsplats för en stor mängd charlataner.
Morello skrev:Nej, jag kallar inte Erik charlatan - han är säkerligen högst medveten om gällande direktiv och senast jag såg en Erik-konstruktion hade den skyddshuv.
Morello skrev:Vad så kallad "auto-bias"(ej att förväxla med katodförspänning) anbelangar kan det enkelt konstateras att det inte fungerar speciellt bra. Det hela bygger på att man känner spänningen över (och därmed strömmen genom) katodmotstånden, integrerar sagda spänning för att sedan återkoppla till rörens styrgaller. Så länge man inte spelar någon musik eller slik signal fungerar detta alldeles utmärkt, men när signal påförs räcker det med att rören har jämna ordningens övertoner (vilket de de facto har), att signalen är asymmetrisk och/eller att rören arbetar i klass AB/B för att medelströmmen i rören skall avvika från noll. Denna avvikelse kommer att integreras och återkopplar till rörens styrgaller, varför det inte fungerar som kanske hoppats på. Man kan tillgripa vissa abrovinker för att mildra detta oönskade beteende, men riktigt bra (som en korrekt inställt potentiometer) blir det aldrig.
Morello skrev:Min slutsats efter GDS-rörbögsprojekten samt studier att mätdata från bl.a. Stereophile är att rör på linjenivå kan fungera alldeles utmärkt, men att rörslutsteg i praktiken blir mer eller mindre färgande/distorderande - oftast är distorsionen på tok för hög för riktigt god återgivning.
Morello skrev:Min slutsats efter GDS-rörbögsprojekten samt studier att mätdata från bl.a. Stereophile är att rör på linjenivå kan fungera alldeles utmärkt, men att rörslutsteg i praktiken blir mer eller mindre färgande/distorderande - oftast är distorsionen på tok för hög för riktigt god återgivning.
LeifB skrev:Morello skrev:Min slutsats efter GDS-rörbögsprojekten samt studier att mätdata från bl.a. Stereophile är att rör på linjenivå kan fungera alldeles utmärkt, men att rörslutsteg i praktiken blir mer eller mindre färgande/distorderande - oftast är distorsionen på tok för hög för riktigt god återgivning.
Om jag jämför mitt rörslutsteg med mina KlassD Icepower monosteg så får jag bättre ljudbild med Icepower men kanske inte så mjukt ljud.
Jag kör Icepower balanserat från CD till Slustegen.
Rörslutsteget går inte köra balanserat.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster