Hur hitta bästa lyssningspositionen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: Hur hitta bästa lyssningspositionen?

Inläggav STDI » 2024-01-09 17:21

Ja, jag fick PM om att jag hade ett tredubbelt inlägg i Steindl-tråden. När jag har skrivit tittar jag alltid efteråt hur det blev. Då borde jag upptäckt om det blivit fler än ett inlägg. Så kanske något händer så småningom.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2024-01-09 17:52

petersteindl skrev:Det var I Steindl-tråden som det blev 3 lika inlägg på rad.
Ibland får systemet hicka. :)

Jag tror att det felet främst är självförvållat av den som gör inlägget, det kan ibland dröja lite längre tid innan något sker efter att man tryckt på skicka-knappen, och om då användaren trycker en eller två gånger till på skicka-knappen innan något har hänt så blir det flera identiska inlägg.

Det har nog bara hänt mig en gång, sen förstod jag vad som troligtvis var orsaken och har sedan dess bara väntat de där extra-sekunderna tills inlägget postas.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-01-09 17:56

goat76 skrev:

Jag tror att det felet främst är självförvållat av den som gör inlägget, det kan ibland dröja lite längre tid innan något sker efter att man tryckt på skicka-knappen, och om då användaren trycker en eller två gånger till på skicka-knappen innan något har hänt så blir det flera identiska inlägg.

Det har nog bara hänt mig en gång, sen förstod jag vad som troligtvis var orsaken och har sedan dess bara väntat de där extra-sekunderna tills inlägget postas.

Självförvållat är det kanske. Men i alla fall inte för att jag tryckt flera gånger på "Skicka". Det är min bestämda uppfattning att jag inte gjort.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2024-01-09 17:58

Kronkan skrev:
STDI skrev:
Kronkan skrev:
Jag har tidigare rattat in både nuvarande och flera tidigare bioförstärkare. Men jag är numera, dels av ålder, ointresse och ovana, inte speciellt ägnad åt sådana sällan återkommande händelser.

Att man har en kunskap om akustik är något helt annat. Att jag använt detta i planeringen av lägenheten är en helt annan sak. Vi är också två.

När vi köpte ny tv så köpte jag också installation. När jag vid ett senare tillfälle inte klarade att göra det jag ville så ringde jag teknikern. Denna kom snabbt och med rutavdrag var det inga större bekymmer.

I början när jag hade bil lagade jag och servade dessa helt utom när det behövdes svets. Med hus och hem var det likadant. Nu tvättar jag inte ens bilen själv. Gör dock fortfarande en del i hem och sommarstuga.

Med drygt 13 000 inlägg har du i alla fall stor erfarenthet av att skriva på faktiskt.io. Varför är det då ganska ofta man ser dubbla identiska inlägg av dig? Eller t o m fyrdubbla som det var häromdagen?
Hur de uppstår vet jag inte. Men det är väl i alla fall ganska lätt att efteråt kolla tråden man skrivit i och då ta bort onödiga inlägg.

Varför skulle jag överhuvudtaget vilja göra sådant själv. Jag använder i många fall hellre yrkesmän än mig själv. Det går snabbare och jag slipper de ”lärpengar/misstag” som lätt uppstår.

Jag satte upp en akustikvägg bakom anläggningen. Jag skulle kunnat gjort arbetet själv. Men ringde elektriker och snickare. Det gick snabbt och totalen blev bättre än om jag gjort det själv. Det finns på väggen 4 uttag varav två är styrda av plejd. Jag hade själv gjort installationen utan plejd men resultatet blev bättre. Jag/hustru vill ha lite kablar på golvet. Jag fick på köpet en styrning till den belysning som jag vill ha tänd när vi tittar på tv.

Jag har numera inga behov av att läsa manualer.

Så du är beredd att bara godta de inställningar någon okänd person gör i ditt ljudsystem, kanske helt och hållet utan att ta hänsyn till dina egna preferenser vad gäller både ljud och funktionsinställningar?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-09 18:00

JM skrev:Jag har bra lyssning utmed och invid vänstra långväggen med bägge högtalarna ca 5 resp 9 m från lyssningspositionen. Positionen ger påtaglig höjning av basen med är korrigerat med PEQ. Dipol högtalarna är belägna 2 m från närmaste väggar och ger ingen kollaps av stereobilden till närmaste vänstra högtalaren utan stereoutbredningen är påtaglig.
Hur kommer det sig att denna lyssningsposition inte ger kollaps?

JM

Sådant handlar alltid om positiva effekter från riktverkan. Det bör dock betonas att mittplacerade ljudhändelser ändå vanligen ganska tydligt förskjuts mot den närmaste högtalaren även om sceneriet inte kollapsar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2024-01-09 18:35

STDI skrev:
goat76 skrev:

Självförvållat är det kanske. Men i alla fall inte för att jag tryckt flera gånger på "Skicka". Det är min bestämda uppfattning att jag inte gjort.

Kanske kan problemet uppstå av att det sker något hack precis i det skedet när man postar inlägget, men varför sker det så ofta för vissa medlemmar medans det i pricip aldrig sker för mig?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-10 10:11

goat76 skrev:
Kronkan skrev:
STDI skrev:Med drygt 13 000 inlägg har du i alla fall stor erfarenthet av att skriva på faktiskt.io. Varför är det då ganska ofta man ser dubbla identiska inlägg av dig? Eller t o m fyrdubbla som det var häromdagen?
Hur de uppstår vet jag inte. Men det är väl i alla fall ganska lätt att efteråt kolla tråden man skrivit i och då ta bort onödiga inlägg.

Varför skulle jag överhuvudtaget vilja göra sådant själv. Jag använder i många fall hellre yrkesmän än mig själv. Det går snabbare och jag slipper de ”lärpengar/misstag” som lätt uppstår.

Jag satte upp en akustikvägg bakom anläggningen. Jag skulle kunnat gjort arbetet själv. Men ringde elektriker och snickare. Det gick snabbt och totalen blev bättre än om jag gjort det själv. Det finns på väggen 4 uttag varav två är styrda av plejd. Jag hade själv gjort installationen utan plejd men resultatet blev bättre. Jag/hustru vill ha lite kablar på golvet. Jag fick på köpet en styrning till den belysning som jag vill ha tänd när vi tittar på tv.

Jag har numera inga behov av att läsa manualer.

Så du är beredd att bara godta de inställningar någon okänd person gör i ditt ljudsystem, kanske helt och hållet utan att ta hänsyn till dina egna preferenser vad gäller både ljud och funktionsinställningar?

Men det är jag som är beställaren/köparen. I detta fall tycker jag att det är hyggligt okomplicerat. Det finns alldeles utmärkta möjligheter till egen utveckling om man möter andra människor.. Om man anser sig alltid vara världsbäst i alla avseenden så kommer man inte utvecklas. Är man två sådana tillsammans kan det bli ”död i gemensam sjukdom” eller ständiga outvecklande konflikter.

Jag är född på 50-talet och såg en rördriven första gången jag var 7 år. Och därefter har det rullat på i snabb takt. Jag litar fullständigt på rådet att appen är bättre än den automatiska inställningen men appar och sådant är inte min grej.

…..
Den här tråden är ett exempel på ett här vanligt fenomen. Det som skrivs handlar inte om ämnet. Gärna lite angripa person vilket nästan alltid är dysfunktionellt. Trådämnet finns men för få vill ägna sig åt detta på konstruktiva sätt.

…..
Det som är min ganska bestämda uppfattning är att innan man börjar med digitala rumskorrigeringar så börjar man med rum, möblering, placering av högtalare, lyssningsposition. Och om rummet skall göras från början kan man exempelvis använda IÖ för att få rätt väggbeklädnad m m.

Det finns en del saker som inte går att riktigt mäta sig till och det handlar om så kallade tidiga reflexer.

Som det är just nu hos mig är att jag är ganska nöjd om jag sitter i lyssningspositionen. Vill dock prova lite till eftersom jag vill prova att få isär högtalarna. Gällande panelhögtalare så kan detta vara möjligt problem eftersom man har reflexer från en tv-skärm. Min erfarenhet är att det inte riktigt går att mäta sig till detta. Man får lyssna.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-01-10 10:55

Min erfarenhet är att så länge man inte har ett dedikerat lyssningsrum för enbart stereo (och eventuellt hembio) så har man redan en massa begränsningar vad gäller placering av högtalare och lyssningsplats.
Sen har man ju en begränsning i att man vill hålla stereotriangeln till vettiga vinklar. Ofta kan man inte flytta sig speciellt mycket vare sig i sidled eller fram/bak men 20cm kan göra stor skillnad ibland.

Så givet dessa begränsningar så får man kolla på rummet och se hur man eventuellt kan förbättra saken. En del löser man teoretiskt med att veta rumsdimensioner och var saker bör stå för att inte maximalt eller minimalt påverka nodfrekvenser.

Sen får man kika på vad man kan göra i form av absorbenter och diffusering.
Här finns ju eventuell lågt hängande frukt som att byta ut skira gardiner till tyngre, tjockare tyger (eller hänga upp gardiner om de saknas). Gardinerna bör gå hela vägen från tak till golv.
Lägga in en matta eller byta befintlig matta till en tjockare fluffigare och eventuellt lägga in fler mattor.
Har man skinnmöbler så kan man skaffa fler kuddar eller hänga yllefiltar över sidorna på nåt stiligt sätt. Funderar man på nya möbler för de ha klädtygsel.
På väggarna hänger man gärna tavlor som med fördel vinklas ut från väggen i nåt hörn så man får de att vinklas åt lite olika håll.
En bokhylla fylld med böcker, gärna bakom lyssningsplats, är väldigt effektivt.
Sidoväggarnas reflektionspunkt adresseras med en absorbent av något slag. Finns ju absorbenter att köpa med valfritt tryck (dvs funktionen tavla och absorbent kan samverka).
Vill man gå längre så kan stoppa dämpmaterial under soffbordet och i soffor/fåtöljer.
Har man speciella högtalare som dipoler av olika slag, panelhögtalare osv så får man anpassa vissa saker till dessa. Beroende på vad man vill uppnå förstås.

När man gjort det man kan så är nästa steg att använda EQ för att få till det och då gäller det kanske främst basen.

Allt det här har förstås tagits upp flertalet gånger på forumet förut men kanske tål att upprepas.

Här är en gammal tråd om lyssningsvinkel som kanske är intressant. På sida två finns några inlägg från Öhman om vad olika vinklar har för inverkan.
viewtopic.php?f=10&t=14036&hilit=lyssningsvinkel&start=30
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-10 13:25

Det är självklart en skillnad mellan en anläggning i familjens gemensamma, multifunktionella och sociala yta och mellan en dedikerad yta. Men det behöver inte enbart vara en nackdel. Ytan kan vara mera komplex och större vilket kan ge, i vissa avseenden, bra förutsättningar. Andra förutsättningar får man köpa som de är.

IÖ skriver i ett inlägg till den tråd Kraniet klokt länkar till:

”Vill bara lite försiktigt påpeka att man i denna tråd inte behöver göra inlägg där man bara berättar om vilka vinklar man använder och inget annat - för det kan man ju berätta genom att rösta bara.

Däremot går det bra att berätta lite om sin uppställning och varför man valt den möblering man gjort. Alltså om vad som bestämt hifi-anläggningens möblering, som exempelvis:

1. Hustrun,

2. Rummets övriga möblering eller dess form och funktion,

3. Information utifrån om hur det "skall stå",

4. En använd bioduks bredd,

5. "Det blev så bara",”

Alltså skrivit av IÖ 2006.

Om det är en gemensam och allmänt social yta så kan detta vara en påverkande faktor. Detta innebär inte att ett dedikerat rum är en social yta men med en klarare funktion.

Jag jobbade till slut i förra lägenheten med soffan. Jag hade stora problem i basen och kom till slut att sluta soffan mot golvet samt göra den helt tätt. Spridningen av energin i basområdet kom att skapa andra stående vågor liksom det blev någon lindring i ett större problem. IÖ undrade lite och jag angav att problemet minskade med 3 dB men högtalarna kom att spela lägre. Detta genom att jag tryckte ut mera energi till hallen och pentryt. Detta hade jag inte kunnat göra i ett rektangulärt rum.

Men den konstruktion som jag jag hade under soffan var aldrig populär och förstådd. Under soffor skall det städas m m, Nu tror jag mig inte behöva dem så jag slängde dem förra veckan.

Bara exempel.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-10 15:09

Ursäkta dubbelposten som orsakades av att jag då befann mig i sjukvårdens omsorg och inte kunde styra min tid. Nu bra och hemma och skall hämta barn-barn till fots.

Jag har ju ett par hybrider från Martin Logan som ställer lite andra krav. I tidigare lägenheten har jag provat olika behandlingar och avstånd till väggen bakom högtalarna. På sätt och viss kom jag väl till slutsatsen att diffusion var bra bakom men att lättare absortion var helt ok. Åsså har man ju en tv emellan eftersom man försöker åstadkomma en kombo mellan klassisk stereo samt bioanläggning.

Just nu har jag 2,5 fot till tv-skärmen samt 3 fot till bakre väggen som ät täkt med paneler med 6 cm total absorberande material. Så är de ställda just nu och bryr mig inte i detta skedde om avståndet mellan dem. 1 fot = ca 30 cm.

Hittar några filmer också med ungefär samma budskap. Med en skillnad. Mina paneler lutar inte bakåt. Nej!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-11 19:20

Det finns i praktik en del frågeställningar jag/vi har brottats med kring hur man skall veta var en högtalare skall placeras. De flyttas bl a vid städning och av barnbarn.

Nu är vi eniga om att mattkanten vid soffbordet anger hur långt fram högtalarna skall stå. Vi är också eniga om att det nu låter bättre än tidigare. Alltså 2,5 fot ut från tv-skärmen. En fot ca 30 cm.

Detta klargör varken bredd mellan högtalarna och hur mycket de skall vridas inåt. Och eventuella begränsningar till andra väggar m m.

…..
Idag har jag kontrollerat hur der står till med högtalarnas koppling till golvet. Utifrån tidigare upplevelser föredrar jag numera mjuk koppling till underlaget. De mjuka fötter som finns att köpa kommer att lossna. Detta också erfarenhetsmässigt.

Sedan 70-talet använder jag dock filttassar till detta. Dessa sitter fast även om högtalarna flyttas. Så nu förbättrat detta med ytterligare filltassar. Varje mjuk fot består nu av 5 lager av filt-tassar. Tjockleken blir då ca 1,8 cm. Säkert vetenskapligt bättre med de dedikerade njukfötterna men ..

Anledningen till mjukfötterna är att minska överföringen till andra lägenheter samt att minska vibrationer i golvet. Det ljudande resultatet är en smaksak. Jag föredrar mjuk koppling. Nu har jag en påtaglig mjuk koppling.

….

Nästa steg är att testa bredd och tilt.

Därefter få till 5 kanalerna. Alla 5 högtalare finns men balansen mellan dem är en fråga. Med mera.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-01-12 09:52

Igår prövade jag lite olika bredder mellan högtalarna. Prövade mest med det jag ville se. Stereon fungerar inte ännu så det blir att lyssna på tv både med hjälp av mitthögatalare och stereo. Prövade lite olika bredder. Nu är jag inne i sådant som blir subjektivt och tyck. Så är det.

Bredare uppställning så blev munnarna enligt min uppfattning för breda om det var tvåkanalslyssning som gäller. Men lite isär fick jag dem utan att jag kunde höra något negativt. Men obs detta kan självfallet bara vara falsk slutsats. Det är helt subjektivt och bör nog prövas mera.

Här är en som använder en liknande metod såsom jag använder. Om man funderar så är mitt mål att sitta ihop med hustrun i soffan. Så lite bredare lyssningsposition.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi