Optimal spridning högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel

Re: Optimal spridning högtalare?

Inläggav sammel » 2025-01-05 18:23

I-or skrev:
Daad skrev:
Undvik symmetriska kombinationer, då detta leder till problematiska vertikala strålningslober och ojämnheter i riktindex.
M
För bästa möjliga vertikala spridning med en plan vertikal baffel (d.v.s. med diskantkalotten typiskt placerad ett par cm framför det akustiska centrumet för bas-/mellanregisterelementet) så bör egentligen diskantelementet av spridningsskäl sitta underst (huvudstrålningsloben pekar då något uppåt). Eftersom man för en konventionell konstruktion helst vill ha diskantelementet i öronhöjd så leder dock ett sådant montage till en ganska hög låda, varför detta sällan blir fallet i praktiken.

Vad finns det för bieffekter med att vända polariteten på diskanten.
När jag började mäta högtalare så såg jag att loben pekade nedåt när man
kopplade som ”man skulle”. Märkte när jag vände på tåtarna på diskanten så
pekade loben uppåt vilket jag tyckte var bra. Men har inte hört någon säga något om det.
Jag tänkte man kan väl lika gärna sträcka på halsen för att komma i fas som att krypa ner med
huvudet mellan benen.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-05 18:30

Om loben pekar fel, är det väl ändringar i delningsfiltret som ska till?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-01-05 18:33

Jo nen om skälet är att diskantens centrum ligger längre fram
så hjälper det inte med ett ”rätt ” filter.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-05 18:35

Ingvar Öhman visade något i LTS' tidskrift Molt beträffande det där.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-01-05 18:38

RogerGustavsson skrev:Ingvar Öhman visade något i LTS' tidskrift Molt beträffande det där.

Intressant tycker jag :)
Och av en händelse så har Roger den artikeln eller :) ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-05 19:11

Jo, självklart kan man med diverse filterlösningar påverka huvudlobens riktning, men detta kan leda till andra nackdelar som t.ex. ojämn frekvensgång och suboptimala filterflanker.

Som de flesta känner till så är det därför vanligt att man istället vinklar/stegar baffeln eller försänker diskantelementet för att hantera detta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-05 19:21

Daad skrev:Tackar för svaret.

Trevägshögtalare med plan vertikal baffel som har diskanten nederst är väldigt ovanligt, de som jag sett har diskanten långt ner. Har fått intrycket att Tyska märken såsom Canton och Heko ofta använder sig av WTM (nerifrån och upp) medans WMT verkar vara vanligast. Innebär WTM att huvudstrålningsloben pekar något uppåt? I så fall borde väl WTM vara vanligast om det inte medför några andra nackdelar jämfört med WMT?

För en plan vertikal baffel utan monteringstrick eller filtertrick enligt ovan så pekar huvudloben något uppåt med WTM och något nedåt med WMT eftersom mellanregisterelementets akustiska centrum sitter något bakom diskantkalotten (en rent geometrisk effekt).

Svårigheten med WTM är som skrivet var att diskanten hamnar alltför lågt i en normalhög låda.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-05 19:21

sammel skrev:
RogerGustavsson skrev:Ingvar Öhman visade något i LTS' tidskrift Molt beträffande det där.

Jag har ett urgammalt simuleringsprogram där man kunde utläsa strålningsloben med valt delningsfilter och drivelement.

jansch

Inläggav jansch » 2025-01-05 19:25

sammel skrev:
I-or skrev:
Daad skrev:
Undvik symmetriska kombinationer, då detta leder till problematiska vertikala strålningslober och ojämnheter i riktindex.
M
För bästa möjliga vertikala spridning med en plan vertikal baffel (d.v.s. med diskantkalotten typiskt placerad ett par cm framför det akustiska centrumet för bas-/mellanregisterelementet) så bör egentligen diskantelementet av spridningsskäl sitta underst (huvudstrålningsloben pekar då något uppåt). Eftersom man för en konventionell konstruktion helst vill ha diskantelementet i öronhöjd så leder dock ett sådant montage till en ganska hög låda, varför detta sällan blir fallet i praktiken.

Vad finns det för bieffekter med att vända polariteten på diskanten.
När jag började mäta högtalare så såg jag att loben pekade nedåt när man
kopplade som ”man skulle”. Märkte när jag vände på tåtarna på diskanten så
pekade loben uppåt vilket jag tyckte var bra. Men har inte hört någon säga något om det.
Jag tänkte man kan väl lika gärna sträcka på halsen för att komma i fas som att krypa ner med
huvudet mellan benen.

"Allt" handlar om att minimera 2 ljudkällors (t.ex bas- och diskantelements) interferens där de båda överlappar varandra frekvensmässigt. Det finns flera trådar här på faktiskt.io som konstaterar att fasen inte har någon betydese över frekvensbandet för en enskild högtalare.
(om man däremot har 2 högtalare, stereo, som är olika fasmässigt kan man nog få problem i vissa lägen). Hörlurar?
Alltså, det gäller att optimera frekvensgång i lyssningsposition, inte fokus på fasavvikelse.
Senast redigerad av jansch 2025-01-05 19:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-01-05 19:27

RogerGustavsson skrev:
sammel skrev:

Jag har ett urgammalt simuleringsprogram där man kunde utläsa strålningsloben med valt delningsfilter och drivelement.

Du behöver inte anstränga dig med det, inget problem nu. Och då gjorde jag som jag gjorde, var bara kul att höra om
nån kunde säga vad det blir för problem med att vända fasen på diskanten. Jag vet inte om något.

Edit
Tack Jansch

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-01-06 00:41

Tackar, tackar för era svar.

De som har högtalare från Meridian (aktiva högtalare med WMT-konfigurering) kan justera lobens riktning, antar att det sker genom att fördröja fasen från mellanregistret respektive diskanten för att sänka eller höja loben.
Axis Control.jpg
Axis Control.jpg (66.13 KiB) Visad 1813 gånger

Bang & Olufsen har en funktion som kallas Beam Width Control, på Beolab 90 (18 högtalarelement per högtalare 8O ) går det att ändra mellan smal-, bred- och rundstrålande. Detta sker genom att aktivera eller deaktivera olika högtalarelement.
Beolab 90 utan kläder.jpg
Beolab 90 utan kläder.jpg (57.9 KiB) Visad 1813 gånger

JM

Inläggav JM » 2025-01-06 08:19

Jag har lyssnat flera gånger på Bolag 90 bla 2 x Kapstaden där jag kunde lyssna igenom mina egna test låtar. Rummet var ca 5 x 6 m. Högtalarna var placerade på kortändan någon meter från bakre väggen. Lyssningspositionen ca 1 m från bakre väggen. Takhöjd ca 3 m. Inte speciellt dämpat rum. Inställningen var smal ljudbredd. Vid ljudbredd var ljudet diffust och kolorerat likt en bra lådhögtalare. Se Stereophiles lyssningstest. Vid ljudbredd skapade bredare lyssningsposition med mer reflexer i rummet och därmed sämre spatial upplevelse.
Jämfört med mina dipoler i ett bättre större rum var ljudintrycket mycket bra. Mycket låg distorsion. Spatiala ljudet i inspelningar utan reverb från 1950 talet var extremt bra. De flesta inspelningar med reverb låter mycket bra på mina dipoler lät mycket bra med Beolab 90.
Beolab 90 verkade försena laterala reflexerna optimalt och minimera övriga reflexer likt mina Apogee dipoler.

Således erhålls låg färgning av direktljudet och hög spatial upplevelse med rätt försenade och dämpade laterala reflexer samt starkt dämpade övriga reflexer enligt tidigare inlägg.

https://www.stereophile.com/content/ban ... ker-page-2

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2025-01-06 08:54

I ett vanligt lyssningsrum borde mer direktstrålande högtalare typ horn och linjelådhögtalare, gärna från tak till golv mot väggen bakom högtalaren, minska färgningar och oönskade reflexer ovan 500 Hz. PEQ fixar basen under 500 Hz. Lyssningsposition någon meter framför väggen bakom.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-06 14:07

TLDR-version:
Man måste i hög grad beakta delningsfilterfunktioner när man diskuterar vertikal spridning samt även distans mellan elementen.
Horisontell spridning beror i huvudsak på den storleken av den strålande ytan (små element sprider mer).

Vad som är "optimal spridning" kan (utöver det som I-or redan skrivit) delvis utläsas av sammanfattningen av Floyd T sound repro i slutet av detta inlägg. Bla:
Jämn och relativt bred horisontell spridning är bra, då de ger större sweetspot och hjälper till avseende ASW (apparent source width) och envelopment (omslutning).
Lite lagom invinkling av frontar är bra men ställer högre krav på god spridning. Man kan dämpa delar av sidoväggar men helst inte där första laterala reflexen infaller

Vertikal spridning och lobing
RogerGustavsson skrev:Om loben pekar fel, är det väl ändringar i delningsfiltret som ska till?

sammel skrev:Jo nen om skälet är att diskantens centrum ligger längre fram
så hjälper det inte med ett ”rätt ” filter.

Jodå, det hör till filterdesign och det är (oavsett djupledsförskjutning av elementen) något man bör beakta och hantera i delningsfiltret, - om man vill ha till en god delning.

Så här kan fasen se ut på ekvidistant avstånd (dvs mätt HOR 0 mellan bas och diskant på avstånden 100 cm, 130 cm och 220 cm för sb17cac och sb26cdc, två utan och en med vågledare). Fas är konverterad till minimumfas mha Vcad för att slippa fasrotationen i diagrammen pga löptid. Som synes lite variationer men och stora likheter, där diskanten är ca '30 grader före' (vilket är 1/12-del av 360 grader eller 1/6-del från att hamna i motfas, - 180 grader).

sb26cdc_sb17cac-GD+Phase.png
sb26cdc_sb17cac-GD+Phase.png (99.12 KiB) Visad 1706 gånger

Men det intressanta är fasgången från filtret och så här ser det ut för delningen i Räven (export från Vcad inkl elementens impedans). Som synes ligger här basen (sb17 mellan 50-70 grader 'före' diskanten mellan 300-20000 Hz ( den lila kurvan):

Bild

Detta kompenserar med marginal för den tidsförskjutning som elementen i sig bidrar med (och som här handlar om ca 3-5 grader vinkel ner eller upp för strålningsloben i delningsområdet). Utifrån dessa diagram kan man anta att Rävens lob i delningen pekar 3-5 grader uppåt. Jag vill minnas att så inte är fallet utan den pekar rakt fram , dvs 0 grader mätt mellan bas och diskant. (Skillnaden i simulerad och verklig fasgång kan bero på osäkerheter i impedansmätningar mm).
I-ors råd att låta loben peka lite uppåt verkar vettigt beaktat att det då är lättare att få hyfsat rak frekvensgång både i takreflex (VER +40-+50 grader) och golvreflex (VER -30 grader) och dessutom för stående lyssnare (VER +10-+15 grader). Räven lyckades uppnå de två första men inte med den sista, se diagram nere till höger:

Bild

Kontentan; det är i mina ögon suboptimalt att fokusera på elementens akustiska centrum, lutande eller stegade bafflar eller djup på vågledare. Förvisso kan de ibland förenkla något men det stora jobbet är och förblir i filterdesignen. Med t ex LR4 får man minimalt överlapp mellan elementen, minimal lobing och en fasgång som följs åt mellan elementen. Med lämpliga värden uppnår man den fördröjning som behövs för att vertikal utstrålning ska bli som önskat.

Gällande MTM har det skrivits massor även om detta, t ex:
viewtopic.php?f=10&t=72378&start=30#p2194719
I-or skrev:1. Notera dalen centrerad vid ca 700 Hz (ca 1/5 av delningsfrekvensen) i mätningen som Morello länkar till ovan (vertikal vinkel på z-axeln):

2. Studera Tooles/Olives forskning angående spridning (eller ta den enkla vägen och utgå ifrån det som skrivs här).

Bild
I-or skrev:Detta har absolut ingenting med delningen mellan elementen att göra utan handlar om interferenseffekter mellan två separerade källor (bas/mellan-elementen). När man rör sig utanför referensaxeln kommer bidragen inte att summeras i fas och detta ger upphov till en kraftig dal. Fenomenet är tydligt för samtliga MTM-konstruktioner.

Problem uppstår redan vid ca 500 Hz, precis som jag skrev ovan. Diskanten har naturligtvis ingen inverkan vid vare sig 500 Hz eller 900 Hz.

Studera gärna grundkursmaterial för vågrörelselära, så trillar nog polletten ned.

I-or skrev:Diffraktionen spelar i praktiken ingen större roll här och filterflankernas branthet har ingen eller låg betydelse eftersom mellanregistren drivs med samma signal. Problemet är mycket påtagligt och kan alltid noteras i mätningar av den vertikala spridningen för MTM- eller BMTMB-konfigurationer. Detta är naturligtvis mycket enkelt att visa även rent teoretiskt, separerade källor med ett avstånd som är stort i förhållande till våglängden ger alltid upphov till interferensfenomen.

viewtopic.php?f=3&t=73462&p=2305506&hilit=MTM#p2305510
petersteindl skrev:MTM kom jag och lilltroll fram till att det är en oanvändbar lösning. Även om det sker loobning vid alla delningar mellan frekvensregister så kan total utstrålad energi ändå vara konstant men med olika nivå i olika riktningar.
Men i fallet MTM är det inte så. Den totala utstrålade energin får en dip i frekvensgång. Då faller principen. Så ser jag på saken. Jag hade nämligen börjat skissa på sådan centerhögtalare och lilltroll simulerade. Det var katastrofresultat hur man än gjorde och det är inte runt delningsfrekvensen mot diskant, vilket jag tror syns i Maartens kurvor. Det kan vara så att med treväg och 2 basar och delning i just det känsliga området så kan utstrålad energi bevaras?

Det finns dock en synnerligen finurlig lösning runt problemet med 2-vägare och MTM, men den lösningen behåller jag internt för stunden.

Horisontell spridning
... Är mycket enklare att hantera då det i princip bara beror på den storleken på elementen eller storlek på ev vågledare eller horn.

Utdrag ur superkondenserad sammanfattning av Floyd's ljudrepro

Superkort sammanfattning av Floyd's ljudrepro avseende spridning mm, tog med det mesta då det rör ganska mycket av det som diskuteras: viewtopic.php?f=3&t=72656&start=60#p2211871
Maarten skrev:Några noteringar efter att nu har skummat Floy's Ljud Repro (utgåva år 2008).
...
Inspelningen har stor betydelse för spatialt intryck
The principal conclusion is that recording technique is often the prime determinant of spatial impressions perceived in sound reproduction. The directivity of the loudspeakers is a factor, as is the reflectivity of the surfaces involved in the first lateral reflections, especially in recordings incorporating left- or righthand panned sounds.

Vissa reflektioner ger timbre (klangfärg), bredd och omslutning
Reflektioner kan vara bra, i synnerhet laterala. De bidrar till ASW (apparent source width) och envelopment (omslutning eller "att vara där"). De minskar också problemen med fantomcenter, dvs stereosystemfelen, som är mer eller mindre omöjliga att undvika utan centerkanal.
... Snip....

Dämpning, frekvensoberoende och 'lagom' samt välplacerad?
Dämpning ska göras så frekvensoberoende som möjligt vilket ofta leder till tjocka dämpväggar. Hellre då ingen dämpning (i synnerhet gällande laterala reflexer) än dålig sådan.
Front, bak-väggar bidrar inte positivt, dessa kan därmed dämpas om man vill, eller har stora avstånd till dem (vilket ger ett lite annat resultat).
Undvik givetvis fladder-eko (de som studsar mellan motsatta väggar, t ex genom diffusering).

Rumsanpassning?
Små rum är svårare än lite större rum, bla för att tidsfördröjningar för reflexer blir väl korta.
Complete listener gratification is likely to require reflections that are higher in level and later in time than those naturally occurring in small listening rooms.

Det har varit för stort fokus på rummets dimensioner inom akustiken. Det är många fler variabler (som ofta är okända) som avgör var bukar och noder hamnar.
Likaså skriver han ang efterklang och tidiga reflektioner att :
What we hear in a small listening room is dominated by the directional characteristics of the loudspeakers and the acoustic behavior of the room boundaries at the locations of the strong early reflections. RT reveals nothing of this. As a measure, it is not incorrect; it is just not useful as an indicator of how reproduced music or films will sound. Nevertheless, excessive reflected sound is undesirable, and an RT measurement can tell us that we are in the ballpark, but so can our ears, or an “acoustically aware” visual inspection.

Människor har en stor förmåga till adaption, på gott och ont. Man vänjer sig och bortser snart från rummets egenskaper.

Jämn och lagom spridning
Jämn spridning är bra, då de ger större sweetspot och hjälper till avseende ASW ((apparent source width)) och envelopment (omslutning).
Lite lagom invinkling av frontar är bra men ställer högre krav på god spridning. Man kan dämpa delar av sidoväggar men helst inte där första laterala reflexen infaller.
For maximum “preference,” it seems that refl ections from about 30° to 90°are most effective. The most important message is that “preference” is associated with a strong “spatial impression.”

Surroundhögtalare ska ha +-90 graders spridning. Man nyttjar då spegelkällor i övriga väggar (men kanske helst inte spegling i front resp bakvägg).

Skattningar och lyssningstester, lurigt!
Skattningar av välljud är i snitt är lägre för blinda tester gentemot öppna. Lyssnares träning spelar roll.
Icke förvånande skriver de att
"So strong is that attachment of “perceived” sound quality to the identity of the product that in sighted tests, listeners substantially ignored easily audible problems associated with loudspeaker location in the room and interactions with different programs."
These findings mean that if one wishes to obtaincandid opinions about how a loudspeaker sounds, the tests must be done blind.

Hörselns förmåga och hörselskador
Toole tar även upp en del om hörselns förmåga och hörselskador och att det inte är ovanligt att musiker och andra professionella inom audio-industrin har nedsatt hörsel inom vissa områden.
Ålder är självklart en faktor som berör alla. Vidare nämner han faktorer som 'maskering'.

Frånvaro av bakgrundsljud i lyssningsrum är förstås viktigt.

Vad hör vi?
Vi hör ej fas men är känsliga för amplitudvariationer. Med alla reflektioner under inspelning och uppspelning kan man dessutom glömma linjär fas.
Vi kan höra en avvikelse om 0,1db/oktav från rak frekvensgång men vi kommer att adaptera till den.

'Toppar' hörs generellt lättare än 'dalar' och toppar beror ofta på resonanser (och interferenser) medan dalar oftare beror på interferenser
Resonanser är en viktigt del för att skapa klangen i ett musikinstrument men är destruktivt vid ljudåtergivning.

Möjlighet att detektera missljud beror på programmaterialet (och lyssnares hörsel resp träning).
Bortsett från tidigare nämnda kamfiltereffekter, som kan se värre ut än vad är, är resonanser lätta att se på frekvenskurvor, om de har tillräcklig upplösning och är fria från rumsinterferenser, vilket långt ifrån alltid är fallet.
Låga Q-värden för resonanser ger bredare 'toppar' och exciteras (triggas) lättare. De exemplifierar med Q=1 som ger hörbara effekter med någon db's avvikelse, trots att denna avklingar snabbt (inom någon cykel).
Höga Q-värden ger smala och höga toppar.
Toole varnar för tolkning av vattenfallsdiagram som inte beaktar hörbarhet av resonanser och hur lätt dessa exciteras.

Det finns annat att nämna här, som bland annat rör riktning. Delar av detta finns med indirekt i övriga delar av detta inlägg.

Distorsion då?
Toole tar även upp lite om distorsion och maskeringseffekter, där han nämner synsättet att maskeringseffekterna påverkar övertoner mer än de nedblandade produkterna, dvs skillnadstonerna stör mer.
Dock säger han (som andra här på Faktiskt, ffa Morello) att dessa olika distorsionsmått bara är olika sätt att kvantifiera olinjäriteter. Toole närmast förkastar distorsionsmåtten då dessa inte tar hänsyn till maskering. Alla som läst tråden med den danska studien vet att detta var en förhastad slutsats, då korrelationen mellan THD och upplevd ljudkvalitet var hög; 0,46. Danskarna ger mått på psykoakustiskt anpassade distorsionsmått med mycket hög korrelation. Se viewtopic.php?f=9&t=72114&hilit=danska&start=30#p2182949

Toole tar upp kompression och att egenskaperna hos högtalare kan ändras ganska markant med kraftigt ökande ljudtryck (här 102 db). Detta känns som alltför sällan undersökt fenomen.

Proportioner direktljud och reflekterat ljud?
Slutligen, gällande ASW (apparent source width), ljudbild och envelopment, så finns det en optimal balans mellan direktljud och reflekterat ljud (helst lateralt), som naturligtvis är beroende på rummet och placering av högtalare och lyssnare.
Han refererar till Klippels experiment på tidigt 90-tal;
The optimum amount by which the combined reflected sounds should exceed the direct sound is about 3 dB for speech, 4 dB for a mixed program, and 5 dB for music. There is no frequency dependence considered in these numbers, and we know that loudspeakers do not exhibit constant directional behavior at all frequencies.
(difference between the reflected and direct sound fields as represented by the sound power and on-axis measurements of a loudspeaker)
A good loudspeaker for this purpose would therefore be one that has two qualities: wide dispersion, thereby promoting higher levels of reflected sound, and a relatively constant directivity index so that the direct-sound and refl ectedsound curves have similar shape.

Enligt bild 20.2 gäller detta upp till 5 KHz.

Olive's formel för att prediktera välljud
Därefter går han igenom Olive's formel för att prediktera välljud (korrelation om 0,86) som kan ses slutet av första sidan i denna tråd: viewtopic.php?f=3&t=72656#p2210837

I korthet ska högtalare inte ha några tvära kast i frekvenskurvorna on- resp off-axis, samt on-axis ska vara så 'rak som möjligt'. De övriga kurvorna ska inte nödvändigtvis vara raka (då de beror på uppställning), däremot utan toppar och dalar.
.."there is no doubt about the importance of minimizing coloration due to spectral undulations and narrow-band bumps associated with resonances."

Se tidigare inlägg i denna tråd som utvecklar Spinorama och Olive's formel för välljud:
viewtopic.php?f=3&t=72656#p2210837
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=30#p2210874

En liten kul bild som visar gamla JBL-grejer. Bra grejer var bra då liksom de är rätt bra nu (dock alldeles för "taggiga" kurvor men medelvärdena hamnar inte helt obalanserat):
Bilagan JBL4310 o andra.png finns inte längre

Nu får vi se om tråden dog med denna 'wall of text' innefattande en del recycling. Det har dock skrivits massor som tål rekapitulering och Farbror Floyd är aldrig fel.
Senast redigerad av Maarten 2025-01-06 15:55, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

JM

Inläggav JM » 2025-01-06 15:52

Floyd är en luring.
Han är fysiker o är köpt av Harman. Han är duperande. Han har tidigare visat i egen studie vad som är korrekt hur vi hör i stora o små rum. Underlager för spinorama data är korrekt för Harmans stora lyssningsrum.
https://www.academia.edu/27512185/Louds ... fic_Review

Tvärsemot sina egna resultat extrapolerar han korrekta data från Harman stora optimala lyssningsrum till mindre suboptimala rum i sina spinorama- algoritmer utan hänsyn till att vi hör annorlunda i mindre rum vilket han visat egen studie. Laterala reflexerna kommer för tidigt o är för starka vilket ger negativ färgning av direktljudet i mindre rum.

Ditt långa utlägg gäller ffa om vi hörde som en mikrofon.
Nu hör vi i subeko-intervaller vanligen på ca 50 ms med undre upplösning på ca 1 ms. Klickljud ger undre gräns på 1 ms intervall. Viss tät musik o klassisk musik har intervall på bortåt 200 ms. Ekotröskeln ger övre gränsen.
Vi segmenterar således hörandet i intervall från några få/s till 1000/s beroende på temporala upplösningen. I tempotallobeb finns områden där det sker viss integrering/korrektion mellan varje intervall. Vi hör således inte enskilda sekvensenheter utan integrerade större segment.
Lätt att kolla med fysikaliska o fysiologiska data.
Synen integrerar på liknande sätt massor med 2 graders bilder till max 60 180 graders bilder/s beroende på aktuella ljusstyrkan. .

JM

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2025-01-06 16:07

Fantastiskt informativa inlägg från dig, Maarten.
Stort tack för det jobb du lägger ner.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-06 16:12

stort är inte Harmans lyssningsrum (7,3 x 6,4 x 2,7 m, d.v.s. ca 47 m2).

Som de flesta känner till föreligger vissa skillnader gällande hur vi uppfattar ljudet i medelstora (20-30 m2) och större rum (40-50 m2), men man kan inte påstå att detta är avgörande för vilka spridningsegenskaper som är eftersträvansvärda. I mindre rum blir det dock viktigare med absorption av framförallt de första sidoväggsreflektionerna.

Toole-kritiken och mikrofonkommentaren är för övrigt helt tagna ur luften.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-06 16:13

Angående filterkorrektion av grupplöptid/fasgång för lobkontroll så bör man känna till att man för kommersiella konstruktioner av både kostnadsskäl och (huvudsakligen påstådda) prestandaskäl ofta försöker att minimera antalet filterkomponenter. En elementplacering som i sig ger önskat resultat här är förstås en fördel.

Det är även intressant att notera att Toole inte gör skillnad mellan horisontell och vertikal riktverkan, något som jag alltså av psykoakustiska skäl anser att man bör göra.

JM

Inläggav JM » 2025-01-06 16:18

Du har uppenbarligen inte läst studien och referenserna!

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-06 16:20

Jodå, och mycket, mycket mer. Dessutom har jag förstått vad jag har läst.

JM

Inläggav JM » 2025-01-06 16:31

I-or skrev:Jodå, och mycket, mycket mer. Dessutom har jag förstått vad jag har läst.

Betvilas angående studien jag hänvisar till. Du som fysiker har missat de viktiga nya fynden inom neuropsykologin och neuropsykologin. Men det är bara läsa de artiklar jag har hänvisat till tidigare.
I mina tiotal publicerade vetenskapliga artiklar inom neuropsykologi o neurofysiologi har ingen noterat några feltolkningar.

JM

jansch

Inläggav jansch » 2025-01-06 21:38

Vill bara kommentera "att vi hör inte som en mikrofon"
Det är inte bara JM som vid flera tillfällen påpekat detta. Ock JA, det är alldeles sant och de flesta som mäter med mätmikrofoner vet väl det! (eller lär sig den "hårda vägen")

Det skulle helt enkelt inte fungera att omsätta mätresultat i fysik och matematik om en mätmikrofon fungerade som hörseln!
Om det vore så, alltså hörsel = mätmikrofonsignal, skulle alla mätningar hamna i någon subjektiv psykoakustisk sörja utan någon som helst objektivitet.

Hörseln är fantastisk på det hörseln måste vara bra på och urkass på det som en mätmikrofon är bra på. Sedan kan man ofta stöta på romantiskt dravel om att vår hörsel är överlägsen en mätmikrofon. Jag skulle vilja känna den människa som t.ex kan konstatera att flygplansbullret under start var 119,3dB(C) +/- 0,2 dB 40meter från startbanan, vi kan ju inte ens definiera avståndet (40m) med +/- 10% noggranhet utan mäta.
Å andra sidan är en mätmikrofon urusel på coctaileffektens fördelar.

Om man är någorlunda påläst avseende mätmikrofoners prestanda/egenskaper och dessutom har viss insikt om psykoakustik kan man faktiskt hantera fysikaliska mätdata och åtminstone delvis inse hur vi upplever/bearbetar ljud och då, i viss mån, förstå sambandet mellan fysik och människa.

Vad som dock, för min del, är omöjligt att förstå är dessa audiofiler som hör saker som inte finns......och som dessutom kan hitta problem som går emot all logik och vedertagen kunskap. Det kanske krävs en professur för det ..... vilket jag inte har.....

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-07 18:18

Låt oss istället för diverse ovidkommande diskussioner återgå till grundfrågan:

Min personliga erfarenhet är alltså att framförallt rundstrålande men även ortoakustiska konstruktioner i normalfallet ger en väl simmig återgivning. Andelen reflekterat ljud relativt direktljud blir betydligt högre med allt vad detta innebär. Simmighet blir inte sällan fallet även för dipoler, där panelhögtalare är den vanligaste typen. Här är både uppställning och dämpning av bakåtstrålningen avgörande. Panelhögtalare, d.v.s. typiskt linje- eller areastrålande dipoler, leder dock till betydligt mindre simmighetsproblem via ett totalt sett högre riktindex (på engelska Directivity Index, d.v.s. hur mycket mindre den totalt utstrålade ljudeffekten är relativt en ideal punktkälla med samma ljudtrycksnivå i referenspunkten).

Rent teoretiskt ger en bafflad ideal monopol ett riktindex om 3 dB medan en dipol ger 5,6 dB. Vi noterar att dipolen, trots bakåtstrålningen, därför bör leda till en lägre grad av simmighet. Dessutom kommer utstrålningsmönstret att ge upphov till helt andra tidiga reflektioner.

En mycket vanligt felslut är dock att panelhögtalares dipolkarakteristik gäller även för höga frekvenser. Så är sällan fallet i praktiken, då den horisontella spridningen för frekvenser över ca 1 kHz (d.v.s. i det hörselkritiska området för detektion av reflektioner) oftast har multipolskaraktär som i vissa frekvensområden kan liknas vid rundstrålning, vilket Magnepan MG-20 är ett tydligt exempel på:

295MG20fig6.jpg
295MG20fig6.jpg (64.01 KiB) Visad 1502 gånger

https://www.stereophile.com/content/mag ... asurements

En enkel FEM-simulering i två dimensioner för en ganska typisk konstruktion (endast bandelementet) som är hyggligt lik Apogee Duetta ger oss en ännu tydligare överblick än Stereophiles mätresultat ovan gällande den horisontella spridningen:

Panel speaker ribbon 1.png
Panel speaker ribbon 1.png (184.3 KiB) Visad 1502 gånger

Panel speaker ribbon 2.png
Panel speaker ribbon 2.png (149.75 KiB) Visad 1502 gånger

Panel speaker ribbon 3.png
Panel speaker ribbon 3.png (180.23 KiB) Visad 1502 gånger

Vi ser hur spridningen slår om från dipolär till multipolär/rundstrålande mellan 500 Hz och 1250 Hz, vilket är ett fullt normalt resultat för denna typ av högtalare. Vid 4 kHz framträder en mycket komplex multipolsstrålning. Verkliga panelhögtalare fungerar alltså i realiteten som komplexa multipoler för frekvenser, där hörseln effektivt kan separera bidragen från olika reflektioner. Horisontellt riktindex är nära noll (och t.o.m. på något ställe negativt) ca 1-5 kHz, vilket leder till höga nivåer för både tidiga och sena laterala reflektioner här. Som tur är reduceras simmigheten betydligt av ett skyhögt vertikalt riktindex för långa bandelement, men dipoler som huvudsakligen kan karakteriseras som punktkällestrålare uppvisar förstås inte den fördelen.

För ca 35 år sedan utförde jag en ganska omfattande studie av panelhögtalares egenskaper för ett flertal uppställningar i ett par olika lyssningsrum. Överlägset bäst resultat erhölls i ett femkantigt rum som av flera skäl ledde till psykoakustiskt optimala reflektioner för bakåtstrålningen. I det fallet blev aldrig torra studioproduktioner alltför simmiga utan försågs bara med ett oerhört imponerande ljudsceneri och en luftighet som fortfarande med förkrossande marginal är det bästa som jag överhuvudtaget har hört när det gäller tvåkanalssystem. Mer naturtrogna inspelningar av akustisk musik producerade ibland ett närmast skrämmande trovärdigt ljudsceneri (för den främre halvsfären, multikanalssystemens närmast helsfäriska ljudfält är en annan sak). Riktigt "sant" var förstås detta inte eftersom det inte var vad som hördes i kontrollrummet vid inspelningen, men upplevelsen fick åtminstone alla besökande audiofilvänner att bli helt omtumlade.

Samma högtalare i ett nästan exakt lika stort rektangulärt rum med i princip samma möblemang lät förvisso fortfarande bra, men här var ljudsceneriet långt ifrån lika överväldigande och dessutom kunde simmigheten inte sällan framstå som störande. Det senare problemet kunde förvisso hanteras med lämplig absorption för bakåtstrålningen, men ljudsceneriet kom aldrig upp i samma klass som i det tidigare rummet.

För övrigt har jag även i varierande grad studerat inverkan av lyssningsrum/uppställning i fallen mycket smalspridande (Audio-Tronic CM3 Pro), någorlunda rundspridande (OA-5), speciella strålningslober (OA-52) och för en uppsjö konstruktioner med högst varierande men mer konventionell spridning.

Panelhögtalarstudien visar på hur viktiga rumsegenskaperna kan vara - speciellt för högtalare med stor och okonventionell spridning. Liknande resonemang kan föras gällande rundspridande konstruktioner och även i varierande grad för diverse ortoakustiska dito. Ju större spridning, desto mer påverkar lyssningsrummet naturligtvis de ljudande resultaten. Komprimerade slutsatser från både praktiska och teoretiska (fysikaliskt och psykoakustiskt) studier sammanfattades i mitt första inlägg i denna tråd.

JM

Inläggav JM » 2025-01-07 20:38

I-or skrev:För ca 35 år sedan utförde jag en ganska omfattande studie av panelhögtalares egenskaper för ett flertal uppställningar i ett par olika lyssningsrum. Överlägset bäst resultat erhölls i ett femkantigt rum som av flera skäl ledde till psykoakustiskt optimala reflektioner för bakåtstrålningen. I det fallet blev aldrig torra studioproduktioner alltför simmiga utan försågs bara med ett oerhört imponerande ljudsceneri och en luftighet som fortfarande med förkrossande marginal är det bästa som jag överhuvudtaget har hört när det gäller tvåkanalssystem. Mer naturtrogna inspelningar av akustisk musik producerade ibland ett närmast skrämmande trovärdigt ljudsceneri (för den främre halvsfären, multikanalssystemens närmast helsfäriska ljudfält är en annan sak). Riktigt "sant" var förstås detta inte eftersom det inte var vad som hördes i kontrollrummet vid inspelningen, men upplevelsen fick åtminstone alla besökande audiofilvänner att bli helt omtumlade.

Samma högtalare i ett nästan exakt lika stort rektangulärt rum med i princip samma möblemang lät förvisso fortfarande bra, men här var ljudsceneriet långt ifrån lika överväldigande och dessutom kunde simmigheten inte sällan framstå som störande. Det senare problemet kunde förvisso hanteras med lämplig absorption för bakåtstrålningen, men ljudsceneriet kom aldrig upp i samma klass som i det tidigare rummet.

Tack I-or för simuleringen av Apogee Duetta! Mycket intressant för mig personligen.
Vid 1250 Hz avviker spridningen från dipolspridningen vid lägre frekvenser. Är det övergången från dipol 8:a vid lägre frekvenser till mer beamande högre frekvenser utan egentlig lateral utsläckning? Är det baffeln som spökar?
Kort sagt förstår jag inte vad som sker.

Utifrån spridningen vid 500 Hz bör kanske diskanterna vara så nära som möjligt till laterala väggarna för att minska förtidiga laterala reflexer.

Är det absolut- eller relativvärden i varje bild resp mellan spridningsbilderna med avseende på dB.

JM
Senast redigerad av JM 2025-01-07 20:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-08 00:58

Huvudskälet till att typiska panelhögtalare över ca 1 kHz avviker från dipolkarakteristik med total utsläckning på sidorna är att membranet är asymmetriskt placerat i djupled, vilket leder till asymmetrisk diffraktion runt baffeln. Diffraktionseffekterna blir dubbelt så starka för dipoler som för monopoler. Tilläggas bör att även konventionella högtalare huvudsakligen av diffraktionsskäl ofta får en ganska flikig utstrålningskarakteristik när vinklarna börjar bli stora relativt referensaxeln.

Så här kan det se ut vid 1250 Hz för en mer ideal, 20 mm tunn, baffel med symmetri i djupled:

Panel speaker ribbon 4.png
Panel speaker ribbon 4.png (206.47 KiB) Visad 1362 gånger

Som synes ser det betydligt bättre ut med en variation om huvudsakligen endast några dB relativt figur-8-mönster längst ut i cirkeln på ett avstånd om 1,5 m.

Runt 1-2 kHz får man ingen tydlig nivåsänkning i +/- 90-gradersriktningarna för den tjocka/asymmetriska "Duetta-baffeln", men en åtminstone hygglig nivåsänkning kommer tillbaka över ca 5 kHz (den fullständiga utsläckningen hamnar i andra vinklar (frekvensberoende)). Diffraktion är knepigt.

Ljudtrycksnivåerna i diagrammen är absolutnivåer även om detta inte har någon betydelse i det här fallet.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-08 14:36

Ted_B skrev:Fantastiskt informativa inlägg från dig, Maarten.
Stort tack för det jobb du lägger ner.

Tack! Kul att du uppskattar det! Ofta när en diskussion pekar på någon otydlighet eller öppen fråga och jag har data sen tidigare, tar jag chansen att på lekmannanivå dyka ner lite i frågan. Jag har sparat massor med mätningar och i många fall finns gamla inlägg att kopiera så jobbet är numera inte så stort att sammanställa (annars hade jag idag nog inte gjort det, tidigare när jag var mer grön var det mer motiverat).
Just i detta tråd kom jag på att jag inte hade sammanställt fasgången i relation till lobing; jag antog att det skulle bli som det blev men det var intressant att se efter.

Håller med om Janch:
jansch skrev:Vill bara kommentera "att vi hör inte som en mikrofon"
Det är inte bara JM som vid flera tillfällen påpekat detta. Ock JA, det är alldeles sant och de flesta som mäter med mätmikrofoner vet väl det! (eller lär sig den "hårda vägen")

Det skulle helt enkelt inte fungera att omsätta mätresultat i fysik och matematik om en mätmikrofon fungerade som hörseln!
Om det vore så, alltså hörsel = mätmikrofonsignal, skulle alla mätningar hamna i någon subjektiv psykoakustisk sörja utan någon som helst objektivitet.

Hörseln är fantastisk på det hörseln måste vara bra på och urkass på det som en mätmikrofon är bra på. Sedan kan man ofta stöta på romantiskt dravel om att vår hörsel är överlägsen en mätmikrofon. Jag skulle vilja känna den människa som t.ex kan konstatera att flygplansbullret under start var 119,3dB(C) +/- 0,2 dB 40meter från startbanan, vi kan ju inte ens definiera avståndet (40m) med +/- 10% noggranhet utan mäta.
Å andra sidan är en mätmikrofon urusel på coctaileffektens fördelar.

Om man är någorlunda påläst avseende mätmikrofoners prestanda/egenskaper och dessutom har viss insikt om psykoakustik kan man faktiskt hantera fysikaliska mätdata och åtminstone delvis inse hur vi upplever/bearbetar ljud och då, i viss mån, förstå sambandet mellan fysik och människa.

Vad som dock, för min del, är omöjligt att förstå är dessa audiofiler som hör saker som inte finns......och som dessutom kan hitta problem som går emot all logik och vedertagen kunskap. Det kanske krävs en professur för det ..... vilket jag inte har.....

Intressant I-or:
I-or skrev:För ca 35 år sedan utförde jag en ganska omfattande studie av panelhögtalares egenskaper för ett flertal uppställningar i ett par olika lyssningsrum. Överlägset bäst resultat erhölls i ett femkantigt rum som av flera skäl ledde till psykoakustiskt optimala reflektioner för bakåtstrålningen. I det fallet blev aldrig torra studioproduktioner alltför simmiga utan försågs bara med ett oerhört imponerande ljudsceneri och en luftighet som fortfarande med förkrossande marginal är det bästa som jag överhuvudtaget har hört när det gäller tvåkanalssystem. Mer naturtrogna inspelningar av akustisk musik producerade ibland ett närmast skrämmande trovärdigt ljudsceneri (för den främre halvsfären, multikanalssystemens närmast helsfäriska ljudfält är en annan sak). Riktigt "sant" var förstås detta inte eftersom det inte var vad som hördes i kontrollrummet vid inspelningen, men upplevelsen fick åtminstone alla besökande audiofilvänner att bli helt omtumlade.

För övrigt har jag även i varierande grad studerat inverkan av lyssningsrum/uppställning i fallen mycket smalspridande (Audio-Tronic CM3 Pro), någorlunda rundspridande (OA-5), speciella strålningslober (OA-52) och för en uppsjö konstruktioner med högst varierande men mer konventionell spridning.

Panelhögtalarstudien visar på hur viktiga rumsegenskaperna kan vara - speciellt för högtalare med stor och okonventionell spridning. Liknande resonemang kan föras gällande rundspridande konstruktioner och även i varierande grad för diverse ortoakustiska dito. Ju större spridning, desto mer påverkar lyssningsrummet naturligtvis de ljudande resultaten. Komprimerade slutsatser från både praktiska och teoretiska (fysikaliskt och psykoakustiskt) studier sammanfattades i mitt första inlägg i denna tråd.

Din föregångare Isidor skrev ju intressanta inlägg för redan 20 år sen: Värt att veta om linjekällor och bandelement. Där även dr Svante m.fl kommenterar. Dessvärre är bilderna borta men ovan finns ju färggranna sådana som kompenserar gott och väl.

Här finns fler roliga trådar:
Linjekälla/CBT eller nåt (Som Juanth startade innan hann försvann helt ner i fyrvägskaninhålet :-) ).

Linjehögtalare - funderingar.
JM har väl varit på gång i flera år med linjekälla, undrar vad det blivit av den?

Varför så få banddiskanter?

Extremt tamt jämfört med verkligheten
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-01-08 15:22

Vill bara utifrån det Ior ni sist har skrivit ge några ytters enkla kommentarer.

I princip besöker jag bara 1 biosalong men ganska regelbundet. Så någon jämförelse kan jag inte ge. Men igår en fransk film.

Biosalongen är 8-kantig samt med balkong och dubbla ingångar. Jag uppfattar basen som korrekt. Alltså utan bumlighet men med tryck. Jag har dock ingen aning om digitala kompensationer. Men jag tycker att ljudet är bra överlag.

Jag har paneler typ Martin Logan med delningsfrekvens vid ca 400 hz. Kommer dock inte så långt från högtalarväggen som önskvärt. I tidigare lägenheten så gjorde jag prov med kall vägg samt dämpning och diffusion. Det blev rangordnat som diffusion, dämpning och kall vägg. Så diffusion bakom högtalarna.

Men vid flytten till nya lägenheten så skruvades jag upp en modern vägg med absorbenter med elen dragen bakom.

I den tidigare lägenheten provade jag med snedställda väggar. Provade i samband med att vi bytte garderobsdörrar. Mätte riktigt dåligt. Löste inga problem alls. Det blev dock en viss ombyggnad av soffan. Så den skulle hjälpa med diffusion. Hjälpte något faktiskt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-08 16:04

Erin vidhåller att +/-60 grader (i värmediagram) är sötpunkten för spridning. Dvs 30 grader åt vardera håll.

Tex som Kef Q3 Meta
Bild
Bild

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... f_q3_meta/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-08 16:57

Vilket förstås bara gäller i Erins lyssningsrum och i hans föredragna uppställning även om det inte är särskilt långt ifrån vad som typiskt brukar föredras av flertalet lyssnare i någorlunda normala lyssningsrum.

För en första ordningens analys gällande en konventionell konstruktion är det dock betydligt smidigare att bara titta på riktindex (DI) ca 1-10 kHz. För lite djupare analyser bör man inkludera ERDI (eller ännu hellre mer detaljerade beskrivningar av hur tidiga reflektioner kommer att produceras) och även skilja mellan horisontell och vertikal riktverkan även om detta mest är av värde för okonventionella konstruktioner, då konventionella konstruktioner typiskt är så pass likartade att DI räcker långt.

Jag har för övrigt starka dubier angående Erins kompetens både som lyssnare och uttolkare av mätresultat: viewtopic.php?p=2329674#p2329674

Mätsystemet Klippel NFS som han använder sig av är dock totalt sett state-of-the-art, varför mätresultaten är utmärkta.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-09 09:16

Harman och Revel va ju de som populariserade mätning i en 360 grader hemisfär.
Det bästa de kunde producera är Ultima Salon2. Läste nånstans att de till och med beaktade ljudet rakt bakåt vid utformning av waveguide och högtalarens form 8O

https://www.soundstagenetwork.com/equip ... salon2.htm
https://www.soundstagenetwork.com/measu ... ma_salon2/
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till Generellt om hifi