En annan liten räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

En annan liten räv

Inläggav Kraniet » 2024-11-26 09:26

Såg att Erin numera har en Audio first designs fidelia som referenshögtalare. Inte hört talas om tidigare och va tvungen kolla upp den.
Som synes är det en diy-högtalare med SB15CAC och SB26CDC med en egendesignad waveguide.

Bild

https://audiofirstdesigns.co.uk/fidelia

Mäter ju väldigt bra. Waveguiden ser inte ut att ha samma problem som somasonus waveguide
Bilagor
Fidelia spino.jpg
Fidelia spino.jpg (116.75 KiB) Visad 3839 gånger
Fidelia inroom.jpg
Fidelia inroom.jpg (83.38 KiB) Visad 3839 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: En annan liten räv

Inläggav sprudel » 2024-11-26 10:52

Ser fint ut ur en amatörs ögon. Ser fram emot vad I:or, Maarten har för synpunkter. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-11-26 11:45

Många waveguides verkar ha fokus mer på att höja amplituden långt ned än att forma tonkurvan som helhet. Sonasomus är troligen alltför djup och möter nog inte optimalt längst in mot kalotten där de översta frekvenserna med kortast våglängd går att påverka. Som jag förstått det så är det olika branthet i mötet som krävs för mjuka respektive hårda kalotter då vågfronten skiljer sig i form. (Mer eller mindre sfärisk)

Extremt prisvärd högtalare.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-26 13:17

Ja den där mäter ju skitfint å anständigt pris åxå.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-26 13:45

Högtalaren mäter överlag väl, men ser ut att ha inbyggd antipresning med den breda svackan ca 3-12 kHz i nollgradersriktningen. Med majoriteten av populärmusikinspelningar reduceras den jobbiga "övertydlighet", vilken även ibland kan leda till hårdhet, som studiogökarna envisas med. Svackan leder för övrigt även till ett något mer distant ljudsceneri och goda inspelningar kommer att låta något murrigt/otydligt, men detta är förstås lätt att avhjälpa med ekvalisering.

Utöver detta är det bara den låga spänningskänsligheten som inte är riktigt som man skulle önska, även om den vertikala spridningen med tanke på elementplaceringen antagligen inte heller är utan invändningar. I basen krävs, som alla säkerligen inser, stöd av basmoduler om man inte vill förlora en eller två oktaver beroende på pådrag.

Skälet till att vågledaren har en begränsad inverkan i toppoktaven är precis som juanth är inne på att den har en mycket flack vinkel för halsen. Eftersom en typisk kalott (inklusive surround) inte längre rör sig som en ideal kolv i toppoktaven så måste man för en optimerad vågledare anpassa denna på lämpligt sätt efter den strukturella svängningsformen (vilket innebär FEM-simuleringar för den som inte vill tillverka något halvdussin prototyper).

Dessutom medför den låga spänningskänsligheten förstås att det finns mer utrymme för att via filtret ge en lite högre relativ nivå i toppoktaven.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-11-26 17:33

Det var en riktigt fin byggasts.
Synd att man är så egotrippad så att man
”kan själv ” ,hela tiden :)
Tittade på ihopsättningsvideon.
Ser verkligen bra ut tycker jag.
Inte många som vågar ha så låg delning för diskanten,
Men utan subb är väl risken inte så stor att man spelar sönder diskanten.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-26 18:49

Lite synd att lådan inte har gerade ihoplappning upptill.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-26 23:33

RogerGustavsson skrev:Lite synd att lådan inte har gerade ihoplappning upptill.

En laxstjärt hade varit ännu snyggare!

IMG_1334.jpeg
IMG_1334.jpeg (324.34 KiB) Visad 3561 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-11-27 07:51

Jasså ni är såna finlirare,
jag är glad om mina 90 graders kanter blir raka :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-11-27 08:12

sammel skrev:Jasså ni är såna finlirare,

Jag fubbar med en så här.
61tU2eQv7WL._AC_SL1500_.jpg
61tU2eQv7WL._AC_SL1500_.jpg (51.79 KiB) Visad 3489 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-11-27 09:22

En fin byggsats, och högtalaren låter säkert fantastiskt. Hade jag inte nyligen byggt en egen högtalare hade detta varit en stark kandidat.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-27 10:34

Jag är nyfiken. Snyggt gjord räv-baffel är det. Men nu har jag mina piP.
Tål de högre ljudtryck än piP tro?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-27 11:09

sprudel skrev:

IMG_1334.jpeg

Undrar om det ens är möjligt med plywood? Det ser lite ruggat ut i videon.

Ino piP har rätt hög dist i diskanten men är en lättare last.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-27 12:19

Calleberg skrev:
sammel skrev:Jasså ni är såna finlirare,

Jag fubbar med en så här.
61tU2eQv7WL._AC_SL1500_.jpg

En sån där slip har ja funtat på.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-11-27 14:26

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:

Bilagan IMG_1334.jpeg finns inte längre

Undrar om det ens är möjligt med plywood? Det ser lite ruggat ut i videon.

Ino piP har rätt hög dist i diskanten men är en lättare last.

Över 5 kHz är inte distorsionen så hög tycker jag.

piP distorsion.png
piP distorsion.png (423.46 KiB) Visad 3378 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-27 20:26

Intressant! Ca 15 laxar för en så väl presterande högtalare är inte mycket.
Det enda (som I-or skrev ovan) är att den ovanligt låga delningen (1500 Hz) ihop med det korta avståndet ger en lite ovanlig vertikal spridning, takreflexen kommer att få en stor dipp; Däremot kommer stående lyssnare få liknande återgivning som sittande.

Bild

Kunde inte låta bli att återanvända denna sammanställning för att se hur den står sig:

Bild

Som synes är Sointuva oxh Magico kungarna här men de är bra mycket dyrare och flera av de andra är inte så långt efter.

Fidelio har mycket stora likheter med Räven (bra spottat Kraniet) där den senare dock har annan vertikal spridning optimerad mot golv och takreflex, kommer inte ihåg vilket seriemotstånd till diskant denna mätning hade och orkar inte leta upp:

Bild

(piP distar ca 8-10 ggr mer än många av ovan högtalare vid ca 85 dB över ett par hundra Hz men det är inte diskanten som bidrar mest till det utan det gör primärt baselementet, vilket syns i mätningen Zappa bifogade ovan. Dessutom är den mer störande tredjetonen nästan lika hög som andratonen, vilket inte gäller för SbA's metallelement, där andratonen dominerar den redan mycket låga distorsionen över 300 Hz).

Edit,
sprudel skrev:Jag är nyfiken. Snyggt gjord räv-baffel är det. Men nu har jag mina piP.
Tål de högre ljudtryck än piP tro?

Ja, de bör klara lite högre ljudtryck.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2024-12-03 23:55

Enligt Erins mätningar (se från 12:34- i videon) så verkar huvudloben vid delning peka ca 20 grader uppåt.
Det verkar därför finnas en utsläckning vid 20 grader nedåt men ingen utsläckning uppåt.
Det måste väl bero på att den är konstruerad med elementen ur fas vid delning.
Bilagor
Screenshot_20241203_225129.png
Screenshot_20241203_225129.png (621.94 KiB) Visad 2999 gånger

nijo

Inläggav nijo » 2024-12-04 00:42

Det är väl precis så man vill ha det!? Mycket enklare att dämpa golvreflexen än takreflexen. Ser väl väldigt snyggt ut. Men låg känslighet som nämnts tidigare och för bästa prestanda bör en bas ta hand om området under 200 hz.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-12-04 09:17

Ja de där femtummarna komprimerar rejält i basen. Vilket inte är så konstigt med tanke på hur liten faktisk xmax elementen har.

Men satta i en sluten låda och delade mot en 12 tummare hade ju varit najs.

Om man tänker om toppdelen på denna KEF så är man ju hemma.
Bild
Bild
Mvh
Magnus

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-04 15:15

Jag tycker väldigt mycket om KEF 105 konceptet. Det är ganska praktiskt att ställa satellithögtalaren uppe på subbasen istället för att bygga ett separat stativ!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-04 15:26

Vilka toleranser har man när man gör en waveguide? Jag tittar lite på hur man kan såga, fila och slipa en waveguide direkt i baffeln.

Än så länge har jag bara ritat en waveguide med samma form som Somasonus ovala waveguide, tanken var att be en vän fräsa grundformen direkt i baffeln, men när jag ritade modellen så fick jag känslan att det inte är så svårt att forma den manuellt så länge som toleranserna är hanterbara.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-05 11:29

kimmen skrev:Enligt Erins mätningar (se från 12:34- i videon) så verkar huvudloben vid delning peka ca 20 grader uppåt.
Det verkar därför finnas en utsläckning vid 20 grader nedåt men ingen utsläckning uppåt.
Det måste väl bero på att den är konstruerad med elementen ur fas vid delning.

Aha, observant. Jag letade på Erin's site men fann den inte. Jag gissar att man här nyttjat vågledarens djupledsförskjutning till att få loben att peka lite uppåt, typ åtminstone 10 grader med c-c 140 mm och djup ca 25 mm (eller +15 grader med 35 mm djup och 120 mm distans mellan elementen). En enkel lösning för att fokusera på direktljud, takreflex och stående lyssnare. Det enda är väl att man inte följer Kimmo's/Kimmens regel om 1-1,4 lambda för att optimera DI men i detta fall verkar de funka bra ändå? Samt att golvreflexen nog blir kass men det är ju ofta mindre viktigt.

Neuhausen skrev:Vilka toleranser har man när man gör en waveguide? Jag tittar lite på hur man kan såga, fila och slipa en waveguide direkt i baffeln.

Än så länge har jag bara ritat en waveguide med samma form som Somasonus ovala waveguide, tanken var att be en vän fräsa grundformen direkt i baffeln, men när jag ritade modellen så fick jag känslan att det inte är så svårt att forma den manuellt så länge som toleranserna är hanterbara.

Skulle gissa på 0,1 mm? Men det beror på t ex hur nära domen olika delar hamnar.

Jag hade inte utgått från Sonasomus utan istället titta på Purifis variant: https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... -design-12

Så här skriver designern om sig själv i videon ovan:
Hi Erin and everyone! This is Harry Yeung, the founder and designer of Audio First Designs. Thank you very much for this great review and all the comments here. As a fresh new brand established just a few months ago, I would like to take the chance and introduce myself and the brand here.

I started as a typical audio enthusiast back in Hong Kong 10 years ago when I was still studying at university. My first pair of HiFi speakers is the KEF R300, and yes, I spent all my part-time earnings on this hobby and I have bought many silly things like many others too, hahah!

But I took a step further for my passion and went to the UK to study acoustic engineering because I really want to design my own products, I just love this so much. I was also very lucky that I got an opportunity to do my MSc thesis research with KEF. However, an R&D engineer vacancy in a HiFi speaker company is quite a rare thing to find, so I began my career as an architectural acoustic consultant. This is where I had my first-hand experience with how sound sources interact with different spaces and how we perceive the result, which later on influenced some of my focus on loudspeaker design (e.g. Directivity). I kept doing my own research at home after work, and eventually, I found my way into the industry. I worked as an engineer for a few companies such as Celestion, Monitor Audio, and KEF. Those are some of the happiest years of my life. I made some lifetime friends and I learned so, so much.

People here are probably quite familiar with the KEF products because of the reviews. I worked on the R series Meta together with David and also designed the recent Ci-REFM-THX series, which consists of the first THX-Dominus class speaker in the UK. Before I decided "It is the time to do my own thing!" and left KEF, Prathmesh⁩ and I finished the design of the latest Q Meta series. I was very glad to see a very positive review of the Q Concerto Meta from Erin, and I hope people will enjoy my work.
....
snip

Som sagt, väldigt mycket prestanda för pengarna. Nog svårt att finna något som är i närheten, även om man går upp en del i pris.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-12-05 18:09

Maarten, det är väl ganska enkelt att hitta något som t.o.m. är billigare, exempelvis ett par Räv-L:are! 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-12-05 18:26

Johan_Lindroos skrev:Maarten, det är väl ganska enkelt att hitta något som t.o.m. är billigare, exempelvis ett par Räv-L:are! 8)

Mina skapelser gick på ungefär 6000 kr att bygga, men huruvida de kan mäta sig ljudmässigt med Fidelia låter jag vara osagt. Det är i alla fall liknande element; SB Acoustics SB15NBAC30-4 och SB26ADC-C000-4.

Zappas högtalare med andra stativ.jpg
Zappas högtalare med andra stativ.jpg (133.26 KiB) Visad 2628 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-05 20:18

Det har du ju förstås rätt i Johan! :D

Zappa, på papperet bör de kunna mäta sig med Fidelia men det behövs lite mer mätningar för att veta mer säkert. Den stora skillnaden är förstås vågledaren och inverkan av den sker i samklang med placering och rum.
Erin var inne på en liten intressant sak, nämligen denna "In-Room"-response (från Klippel NFS);

Bild

I-or har ju återkommande pratat om direktljudet betydelse men även ibland även om takreflex som klangpåverkande. Om man har väggar/ytor nära högtalaren så kanske den stora spridningen från diskanter utan vågledare runt 2-8 KHz faktiskt påverkar klangen? Erins påstående ovan kan i varje fall tolkas så.
Det finns väl någon bild som visar hur reflexer uppfattas beroende på fördröjning och infallsvinkel?
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-06 01:08

Maarten skrev:
Neuhausen skrev:Vilka toleranser har man när man gör en waveguide? Jag tittar lite på hur man kan såga, fila och slipa en waveguide direkt i baffeln.

Skulle gissa på 0,1 mm? Men det beror på t ex hur nära domen olika delar hamnar.

Jag hade inte utgått från Sonasomus utan istället titta på Purifis variant: https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... -design-12

Purifi diskanten ser ut att ha många delar för att styra spridningen. Men när man ser på Audio First räven så ser den också ut att vara ungefär lika grund.

En grundare design blir lättare att tillverka så om det dyker upp lite mer information om dem så är det värt att titta på.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-06 14:34

Jag skulle nog vilja påstå att Erin tyvärr inte är den allra bästa lyssnaren, då han inte sällan kommer med ganska tveksamma påståenden. Dessutom är de inspelningar som han utnyttjar vid utvärderingen överlag ganska mediokra, vilket aldrig är ett gott tecken. Han motiverar användningen av dessa med att de utgör ett mer representativt programmaterial och är hans favoriter musikaliskt, men då kommer man genast in på "the circle of confusion". Majoriteten av dessa inspelningar är presade i studion/masteringen långt mer än den lilla topp som han anser vara "sibilance" när det gäller Fidelio.

Här finner man programmaterialet: https://tidal.com/browse/playlist/7d4b5 ... 50b821d1ae (man kan förstås inte bedöma klangen på ett korrekt sätt utifrån Tidals svårt snålkodade gratislyssning).

Utöver detta tycks han vara nästan totaldöv vad gäller distorsion. Jag tar därför bara del av hans mätresultat, vilka förstås via Klippel NFS är utmärkta.

Erins mätresultat skiljer sig en hel del från Audio First Designs egna mätningar. Det är också ganska illa att se att han tror att "Estimated In-Room Response" beräknat av Klippel NFS är vad han faktiskt hör. Han pratar en hel del om en beräknad topp om futtiga ca 1 dB som om den de facto existerade i hans lyssningsposition...

I videon för testet av Fidelia påstår han att högtalarna är bredspridande, vilket inte är korrekt, då riktindex (DI) är ca 6 dB vid 1 kHz och ca 8 dB vid 10 kHz. Högtalarna kan därför klassificeras som helt normala i detta avseende.

Sammantaget är det synd att han sprider en hel del misinformation i sina tolkningar, då mätresultaten är oerhört bra.

Vad gäller spridning och klangpåverkan gäller följande: om avståndet till sidoväggarna är litet (under ca 1 m) rekommenderas speciellt för lite mer bredspridande konstruktioner förstareflektionsabsorbenter här, både m.a.p. klangpåverkan och ljudsceneripåverkan. Eventuellt kan diffusorer/reflektorer också utnyttjas och då kan lämpligt placerade möbler vara en lösning. De första tak- och golvreflektionerna ger förvisso också upphov till klangpåverkan, men då handlar det huvudsakligen om lägre frekvenser som i mycket hög grad utjämnas av sena reflektioner i rummet. Att de horisontella reflektionerna i vissa fall kan ge upphov till något mer omfattande klangpåverkan har sin bakgrund i HRTF:er, vilka för huvuddelen av frekvensområdet över ca 1 kHz förändras betydligt mer i horisontalplanet än i vertikalplanet.

Cykloperna bör för övrigt kunna klassificeras som relativt bredspridande, vilket bör leda till ett något större ljudsceneri än tidigare.
Senast redigerad av I-or 2024-12-06 14:43, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-12-06 14:42

I-or skrev:Cykloperna bör för övrigt kunna klassificeras som relativt bredspridande, vilket bör leda till ett större ljudsceneri än tidigare.

Ja, det märks tydligt att ljudsceneriet med Cykloperna är större än med den tidigare uppställningen; det var faktiskt det första jag lade märke till. Detta bidrar till att ljudet känns mer levande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-06 15:20

I-or skrev:Här finner man programmaterialet: https://tidal.com/browse/playlist/7d4b5 ... 50b821d1ae (man kan förstås inte bedöma klangen på ett korrekt sätt utifrån Tidals svårt snålkodade gratislyssning).

Hittade 8 till spellistor med rubriken "Erin's Audio Corner Playlist"...
Skärmbild 2024-12-06 142501.png
Skärmbild 2024-12-06 142501.png (817.85 KiB) Visad 2446 gånger
Senast redigerad av RogerGustavsson 2024-12-06 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-12-06 15:23

Tack för det inlägget I-or! Mycket bra att reda ut detta.
Synd bara även välmenande entusiaster med bästa möjliga mätredskap sprider missuppfattningar (eller 'desinformation'' om man är hård, trots i detta fall goda ambitioner).
Och ja, jag märkte också att mätresultatet för Fidelia via Klippel NFS skiljde sig något, t ex detta (som kanske inte är ett exempel på de största skillnaderna):

Fidelia_SPIN2.png
Fidelia_SPIN2.png (236.4 KiB) Visad 2448 gånger

Som synes är DI lite mer ojämn och diskanten och mellanbasen något lägre i Erins mätningar än mätningar på Fidelia's site.

Zappa skrev:
I-or skrev:Cykloperna bör för övrigt kunna klassificeras som relativt bredspridande, vilket bör leda till ett större ljudsceneri än tidigare.

Ja, det märks tydligt att ljudsceneriet med Cykloperna är större än med den tidigare uppställningen; det var faktiskt det första jag lade märke till. Detta bidrar till att ljudet känns mer levande.

Zappa, ja det märkte även jag med Rävarna. Det blev ett större ljudsceneri än jag var van vid. Jag gillar det och tycker också att det upplevs vara mer levande, även om placering kan bli lite mer känsligt.

Här är för övrigt en jämförelse av THD, spårad data från Fidelia's site och Sointuva, samt egen stegad sinus av Räven (vilket gav lite lägre distorsion än logsvep):

THD_Fidelio_Räv_Sointuva.png
THD_Fidelio_Räv_Sointuva.png (105.92 KiB) Visad 2448 gånger

Edit:
Neuhausen skrev:
Maarten skrev:

Purifi diskanten ser ut att ha många delar för att styra spridningen. Men när man ser på Audio First räven så ser den också ut att vara ungefär lika grund.

En grundare design blir lättare att tillverka så om det dyker upp lite mer information om dem så är det värt att titta på.

Du kan kolla lite här också: viewtopic.php?f=3&t=72656&start=510#p2273076

Och där såg jag dessa bilder, apropå spridningsbilden som Kimmen klippte in ovan:

Ej normaliserade polärdiagram
Bild
Mig själv skrev:Pida's vågledare är rätt så stor men trots det får man nog säga att vinsten med vågledare inte är jättestor, även om den finns där om man vill maximera prestanda.
Delningen till Räven ger förhållandevis lite lobing och att den är i fas (huvudloben går i noll grader vertikalt).

Normaliserade polärdiagram, jämförelse mot Revel m.fl.
mig själv skrev:Om man jämför med Revel 226be (som fått mycket goda omdömen och mäter verkligen bra) och nu istället normaliserar mot frekvensgång, så ser det ut så här. Förvånansvärt lika Räv-L!
Tog även med Wharfedale Linton (Kina-varning) som jämförelse och som fått rätt goda omdömen, som alltså har ett klart sämre polärdiagram med avsevärt större oregelbundenheter.

Bild
Senast redigerad av Maarten 2024-12-06 15:47, redigerad totalt 4 gånger.
sb17nbac till alla!

Nästa

Återgå till DIY-forum