Som synes är det en diy-högtalare med SB15CAC och SB26CDC med en egendesignad waveguide.
https://audiofirstdesigns.co.uk/fidelia
Mäter ju väldigt bra. Waveguiden ser inte ut att ha samma problem som somasonus waveguide
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Lite synd att lådan inte har gerade ihoplappning upptill.
sammel skrev:Jasså ni är såna finlirare,
jag är glad om mina 90 graders kanter blir raka
sprudel skrev:RogerGustavsson skrev:Lite synd att lådan inte har gerade ihoplappning upptill.
En laxstjärt hade varit ännu snyggare!
Calleberg skrev:sammel skrev:Jasså ni är såna finlirare,
jag är glad om mina 90 graders kanter blir raka
Jag fubbar med en så här.
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:RogerGustavsson skrev:Lite synd att lådan inte har gerade ihoplappning upptill.
En laxstjärt hade varit ännu snyggare!
Undrar om det ens är möjligt med plywood? Det ser lite ruggat ut i videon.
Ino piP har rätt hög dist i diskanten men är en lättare last.
sprudel skrev:Jag är nyfiken. Snyggt gjord räv-baffel är det. Men nu har jag mina piP.
Tål de högre ljudtryck än piP tro?
kimmen skrev:Enligt Erins mätningar (se från 12:34- i videon) så verkar huvudloben vid delning peka ca 20 grader uppåt.
Det verkar därför finnas en utsläckning vid 20 grader nedåt men ingen utsläckning uppåt.
Det måste väl bero på att den är konstruerad med elementen ur fas vid delning.
Neuhausen skrev:Vilka toleranser har man när man gör en waveguide? Jag tittar lite på hur man kan såga, fila och slipa en waveguide direkt i baffeln.
Än så länge har jag bara ritat en waveguide med samma form som Somasonus ovala waveguide, tanken var att be en vän fräsa grundformen direkt i baffeln, men när jag ritade modellen så fick jag känslan att det inte är så svårt att forma den manuellt så länge som toleranserna är hanterbara.
Hi Erin and everyone! This is Harry Yeung, the founder and designer of Audio First Designs. Thank you very much for this great review and all the comments here. As a fresh new brand established just a few months ago, I would like to take the chance and introduce myself and the brand here.
I started as a typical audio enthusiast back in Hong Kong 10 years ago when I was still studying at university. My first pair of HiFi speakers is the KEF R300, and yes, I spent all my part-time earnings on this hobby and I have bought many silly things like many others too, hahah!
But I took a step further for my passion and went to the UK to study acoustic engineering because I really want to design my own products, I just love this so much. I was also very lucky that I got an opportunity to do my MSc thesis research with KEF. However, an R&D engineer vacancy in a HiFi speaker company is quite a rare thing to find, so I began my career as an architectural acoustic consultant. This is where I had my first-hand experience with how sound sources interact with different spaces and how we perceive the result, which later on influenced some of my focus on loudspeaker design (e.g. Directivity). I kept doing my own research at home after work, and eventually, I found my way into the industry. I worked as an engineer for a few companies such as Celestion, Monitor Audio, and KEF. Those are some of the happiest years of my life. I made some lifetime friends and I learned so, so much.
People here are probably quite familiar with the KEF products because of the reviews. I worked on the R series Meta together with David and also designed the recent Ci-REFM-THX series, which consists of the first THX-Dominus class speaker in the UK. Before I decided "It is the time to do my own thing!" and left KEF, Prathmesh and I finished the design of the latest Q Meta series. I was very glad to see a very positive review of the Q Concerto Meta from Erin, and I hope people will enjoy my work.
....
snip
Johan_Lindroos skrev:Maarten, det är väl ganska enkelt att hitta något som t.o.m. är billigare, exempelvis ett par Räv-L:are!
Maarten skrev:Neuhausen skrev:Vilka toleranser har man när man gör en waveguide? Jag tittar lite på hur man kan såga, fila och slipa en waveguide direkt i baffeln.
Än så länge har jag bara ritat en waveguide med samma form som Somasonus ovala waveguide, tanken var att be en vän fräsa grundformen direkt i baffeln, men när jag ritade modellen så fick jag känslan att det inte är så svårt att forma den manuellt så länge som toleranserna är hanterbara.
Skulle gissa på 0,1 mm? Men det beror på t ex hur nära domen olika delar hamnar.
Jag hade inte utgått från Sonasomus utan istället titta på Purifis variant: https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... -design-12
I-or skrev:Cykloperna bör för övrigt kunna klassificeras som relativt bredspridande, vilket bör leda till ett större ljudsceneri än tidigare.
I-or skrev:Här finner man programmaterialet: https://tidal.com/browse/playlist/7d4b5 ... 50b821d1ae (man kan förstås inte bedöma klangen på ett korrekt sätt utifrån Tidals svårt snålkodade gratislyssning).
Zappa skrev:I-or skrev:Cykloperna bör för övrigt kunna klassificeras som relativt bredspridande, vilket bör leda till ett större ljudsceneri än tidigare.
Ja, det märks tydligt att ljudsceneriet med Cykloperna är större än med den tidigare uppställningen; det var faktiskt det första jag lade märke till. Detta bidrar till att ljudet känns mer levande.
Neuhausen skrev:Maarten skrev:Neuhausen skrev:Vilka toleranser har man när man gör en waveguide? Jag tittar lite på hur man kan såga, fila och slipa en waveguide direkt i baffeln.
Skulle gissa på 0,1 mm? Men det beror på t ex hur nära domen olika delar hamnar.
Jag hade inte utgått från Sonasomus utan istället titta på Purifis variant: https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... -design-12
Purifi diskanten ser ut att ha många delar för att styra spridningen. Men när man ser på Audio First räven så ser den också ut att vara ungefär lika grund.
En grundare design blir lättare att tillverka så om det dyker upp lite mer information om dem så är det värt att titta på.
Mig själv skrev:Pida's vågledare är rätt så stor men trots det får man nog säga att vinsten med vågledare inte är jättestor, även om den finns där om man vill maximera prestanda.
Delningen till Räven ger förhållandevis lite lobing och att den är i fas (huvudloben går i noll grader vertikalt).
mig själv skrev:Om man jämför med Revel 226be (som fått mycket goda omdömen och mäter verkligen bra) och nu istället normaliserar mot frekvensgång, så ser det ut så här. Förvånansvärt lika Räv-L!
Tog även med Wharfedale Linton (Kina-varning) som jämförelse och som fått rätt goda omdömen, som alltså har ett klart sämre polärdiagram med avsevärt större oregelbundenheter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 219 gäster