Vad är High End ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-02 13:28

IngOehman skrev:Däremot är det naturligtivs sant att en anläggning med i sanning extrema prestanda, även avseende ljudtrycksförmåga, inte kommer att vara gratis. Men det är inte samma sak som att i sanning extrema prestanda med garanti uppnås genom att öppna plånboken.

Med andra ord, alla kor har fyra ben, men inte alla djur med fyra ben är kor... :-)

Fast det där med delmängder fattar jag inte 8O

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-09-02 13:49

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Däremot är det naturligtivs sant att en anläggning med i sanning extrema prestanda, även avseende ljudtrycksförmåga, inte kommer att vara gratis. Men det är inte samma sak som att i sanning extrema prestanda med garanti uppnås genom att öppna plånboken.

Med andra ord, alla kor har fyra ben, men inte alla djur med fyra ben är kor... :-)

Fast det där med delmängder fattar jag inte 8O

/ B

Delmängder:

"Säger man att B är en delmängd av A så kommer det alltid att finnas dom som anser att man sagt att A är en delmängd av B, att A uppfylls av B eller att C inte kan förekomma inom A... "

är ungefär som:

Säger man att IÖ är medlem på Faktiskt så kommer det alltid att finnas dom som anser att man sagt att Faktiskt är en medlem av IÖ, att Faktiskt endast har IÖ som medlem eller att Bill50x inte kan vara medlem på Faktiskt...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-02 14:06

UrSv skrev:Fast det där med delmängder fattar jag inte 8O

/ B

Delmängder:

är ungefär som:

Säger man att IÖ är medlem på Faktiskt så kommer det alltid att finnas dom som anser att man sagt att Faktiskt är en medlem av IÖ, att Faktiskt endast har IÖ som medlem eller att Bill50x inte kan vara medlem på Faktiskt...[/quote]

Hehe, nästan så jag håller med Mayro här ;-)

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-09-02 14:34

För mig som ren teknisk amatör men flitig musiklyssnare på konserter och hemma står begreppet high end för utrustning som återger musiken på ett sånt sätt att jag verkligen blir engagerad i lyssnandet. Att det låter naturligt och rätt utan några irriterande hyss som essighet och sånt. Och att allt hörs som ska höras men inte sånt som inte hör till musiken. Alltså, jag hör musiken och glömmer bort att det finns apparater mellan mej och musiken. Då är det high end tycker jag.

Ofta är sånt dyrt men inte nödvändigtvis. Å andra sidan har jag många gånger hört svindyra anläggningar som tillgodoser alla anspråk på att låta apparat. På mässor och tyvärr också hemma hos vänner. Och då är det inte Hi-end oavsett priset.

När det gäller design är det viktigt hur högtalarna ser ut om man ska kunna ha dem i möblerade rum. Apparaternas utseende är mindre viktigt, de kan ju alltid döljas. Men det är inte fel om grejorna är snygga, självklart. Och användarvänlighet är aldrig fel, att knappar syns och så.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-02 14:47

mapem skrev:För mig som ren teknisk amatör men flitig musiklyssnare på konserter och hemma står begreppet high end för utrustning som återger musiken på ett sånt sätt att jag verkligen blir engagerad i lyssnandet. Att det låter naturligt och rätt utan några irriterande hyss som essighet och sånt. Och att allt hörs som ska höras men inte sånt som inte hör till musiken. Alltså, jag hör musiken och glömmer bort att det finns apparater mellan mej och musiken. Då är det high end tycker jag.

Ofta är sånt dyrt men inte nödvändigtvis. Å andra sidan har jag många gånger hört svindyra anläggningar som tillgodoser alla anspråk på att låta apparat. På mässor och tyvärr också hemma hos vänner. Och då är det inte Hi-end oavsett priset.

När det gäller design är det viktigt hur högtalarna ser ut om man ska kunna ha dem i möblerade rum. Apparaternas utseende är mindre viktigt, de kan ju alltid döljas. Men det är inte fel om grejorna är snygga, självklart. Och användarvänlighet är aldrig fel, att knappar syns och så.

Kan bara instämma och vill gärna trycka lite extra på att dyr-fi ofta låter "apparat". Det låter ofta stort, rent, imponerande och ibland tom dynamiskt. Men ändå för "snyggt" och oengagerande. Imponatoreffekten brukar vara några minuter i bästa fall....

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-02 17:00

Hittade denna förklaring så vi slipper ha egna tolkningar.

From Wikipedia, the free encyclopedia.
"High-end audio audio equipment is created to be the best, regardless of what it might turn out to cost. High-end audio equipment can be extremely expensive. People who buy this type of equipment are sometimes called audiophiles.
High-end audio can refer to the build quality of the components, but more specifically, refers to the ability to reproduce more accurate music. This can be judged on a variety of levels, from accuracy to warmth, thus fueling the ever expanding high end audio market. Audiophiles tend to look at high end audio as a hobby, rather than a product that they purchase. It involves the careful tuning of a series of components, including the room itself.
Professional recording studios seldom use high-end audio gear for monitoring recording sessions. Instead, studios use their own kind of players, amplifiers, signal processors, and speakers, also built to very high or even uncompromising standards by the professional audio industry. Such monitor gear is designed to optimize acoustical accuracy, whereas high-end audio gear is designed to optimize the somewhat more subjective goal of musical accuracy. It can be interesting to compare the prices and engineering of monitor gear with that of high-end audio gear."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-02 17:05

Annars om man skall jämföra med bilar så är för mig både en Ferrari och en äldre Lotus high-end. Ferrarin kan man köra och Lotus får man meka med. Men båda har sina olika sätt att fängsla en entusiast.
Endast Lotusen är transparent, dvs där den har rostat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-02 18:18

Harryup skrev:Hittade denna förklaring så vi slipper ha egna tolkningar.

From Wikipedia, the free encyclopedia.

Wikipedia kan ju vem som helst ändra så det står det man vill.
Jag har just ändrat den refererade texten själv.
Finn fem fel! (Ungefär).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-02 18:22

Jaa Paa, det är väl bra att ingen har fel om det man tycker.
Klart att det inte finns en perfekt förklaring men nog är en allmän underförstådd mening med high-end allmänt att det är exklusivt. Inte billigt och bra eller kanske ens perfekt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-02 18:33

Nej, jag hade ingen direkt invändning mot texten, mera mot att Wikipedia skulle vara en instans som man inte kan ifrågasätta.
Kommentaren att i studio och kontrollrum används inte high-end-prylar, utan att man har där en annan målsättning än high end är ju tänkvärd.
Texten ställer high-ends musikupplevelsemålsättning mot studions återgivningsmålsättning, så att säga.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-02 18:41

Det kommer ju in nya ord hela tiden. Barista är tydligen ett av de nyare i nationalencyklopdin som exempel på utländska ord som inte har någon svensk motsvarighet.

De bör nog hålla sig ifrån ordet hi end eller en eventuell svensk översättning..... :D :D :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-02 18:41

paa skrev:Nej, jag hade ingen direkt invändning mot texten, mera mot att Wikipedia skulle vara en instans som man inte kan ifrågasätta.

Ja, det var ju inte riktigt det jag menade, utan snarare tvärtom fast det saknades väl en :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-02 19:00

Margaux skrev:Det kommer ju in nya ord hela tiden. Barista är tydligen ett av de nyare i nationalencyklopdin som exempel på utländska ord som inte har någon svensk motsvarighet.

Kaffekonduktör?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-02 19:14

Nattlorden skrev:
Margaux skrev:Det kommer ju in nya ord hela tiden. Barista är tydligen ett av de nyare i nationalencyklopdin som exempel på utländska ord som inte har någon svensk motsvarighet.

Kaffekonduktör?

Oui

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-02 19:21

Kanske "högt slut". "till slut" eller "den slutgiltliga lösningen".

Fast det sista låter tyskt på något sätt :?

/Joachim

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-02 19:28

Nattlorden skrev:

Kaffekonduktör?

Nja snarare kaffebartender
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-02 19:36

espressomaskinist?

/Joachim

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-02 20:29

ursv

Varför blir jag inte förvånad... :lol: :lol: Om du sagt nåt annat hade det förvånat kanske..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-02 22:45

Harryup skrev:Endast Lotusen är transparent, dvs där den har rostat.

Nerruserru! Den guben gick inte ty Lotus har alltid haft kompositkarosser (förutom vissa delar av Seven då) på sina gatbilar och och även om stålchassiet har rostat sönder helt så ser man ändå inte igenom bilen. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-02 22:51

Och där var Ander Naqref, välkommen tillbaka. Eller så har du varit här hela tiden och det är jag som är borta i skallen :D , eh eller nåt :?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-02 23:34

mats skrev:Och där var Ander Naqref, välkommen tillbaka. Eller så har du varit här hela tiden och det är jag som är borta i skallen :D , eh eller nåt :?

Nja jag var i Malmö/Lund över dagen men sååå länge var det inte tycker jag så att ni behövde sakna mig. Men tack ändå för omtanken! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-03 02:46

Mayro skrev:på ren svenska IÖ så var ditt quoatande med dina senare ord bland det dummaste samt mest medvetna missläsande av mina ord du hitills gjort...

Nej, det var det inte.

Detta sätt gör mig ärligt förbannad på dig Iö.. NU inte bara är du rent medvetet dum. Du trollar friskt här också om du INTE själv ser det..

Först säger du att jag medvetet misstolkat, och sedan säger du att jag inte ser det? Hur skall du ha det? Medvetet eller inte...

Men vill du ha denna typen av debatt med mig så är jag gladeligen med också..

rent bedrövligt att se en så pass kunnig person som dig föregå med SÅ otroligt dåligt föredömme.

Ditt inlägg är ABSURT Mayro. 8O Det finns ingen grund till oförskämdheterna i det. Börja med detta:

Mayro - var inte arg!

Antingen har jag missuppfattat dig, eller missuppfattade du det jag skrev. Om du tror att det jag skrev var illa menat är det definitivt du som missuppfattat mig.

Oavsett vilket - istället för att kritisera ATT jag skrev det jag skrev, så berätta vad som var fel istället, om nu jag (och många andra) kanske har missuppfattat dig. När du som här ovan helt lämnar sakfrågan för att istället gå till personangrepp med förolämpningar (hur var det med det där folkvettet Mayro? :wink: )blir det omöjligt att fortsätta diskssuinen på ett trevligt sätt. Så berätta istället vad du upplever vara feltolkat, så kanske vi kan (i samförstånd, utan bråk) kan reda ut vem som missförstått den andra. Ok?

Eller ännu hellre, berätta: Hur ser du på prisklassens betydelse för ljudkvaliteten? :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-03 04:25

High End vad det gäller synen på kablar i Asien är feta stora klumpiga kablar.
Samtliga disributörer som jag har i Asien idag fick hem och testade mina kablar och tyckte att detta var ju bland det bästa vi har hört hitills, men dina kablar är lite klena. Det blir svårt att enbart sälja på ljudkvalitet. Kan du bygga på lite mer material på kablarna så att dom blir en bra bit grövre så kanske folk nappar på ljudet också!!!
Jag har förklarat för dom att med en massa plastmaterial eller annat så får vi en tjock imponerande kabel, men den kommer att tappa i ljudkvalitet. Jag vägrar att bygga på med onödigt ljudförvrängande material och det är min filosofi att hålla kablarna minimalistiska med endast det material som behövs för att kunna få bästa möjliga ljudkvalitet.
Lifestyle och annat tjafs kommer jag inte att tillföra om det går ut över ljudkvaliteten.
Hitills har samtliga accepterat detta och tackat för upplysningen då dom kan vidareföra detta till sina kunder.
Men det finns säkert många som ändrar sina konstruktioner för att bli "high end" när distributörerna kommer med sånt här.
Det kanske kan tyckas att det är svårt att stå emot, men jag tror att high end stämpeln kommer av att man är konsekvent och inte ger efter för modenycker eller annat.

Jag har idag fått ett liknande mejl från Malaysia som jag tidigare har fått från Japan, Taiwan, Singapoore och Hongkong:

"I've some comments about the outlook of the cable, maybe you can consider to upgrade the outlook, make it thicker or more layers for outer part. Or morestylish, modest & lifestyle. Then will be more easy for our sales since the
cable is in the Mid-range of pricing. "

Jag kommer som vanligt att säga nej till detta vänligt men bestämt och förklara varför jag inte kommer att gå med på detta.
Hitills har dom accepterat min förklaring och i Japan var det tom. mycket positivt att jag förklarade det på detta sätt.

High End på mitt sätt utan att bli "stylish"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-03 09:39

Jorma

På vilket sätt "låter" kabeln sämre för att man har mer "plast" runt dem? Man behöver väl inte öka avståndet mellan ledarna (om det är det som är problemet) för att man har mer "isolering" runt kabeln?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-03 09:58

Ljudet blir mer insängt och mer isolerat liksom. Det låter som musikerna har dunjackor på sig och vokalisten har trätt en lovikavante över micken :wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-03 09:59

Kunskapen om ljud och ljudkvalitet är monumental.

Klippt från siten mobil.se

Nokias mp3-mobil med hårddisk provad
2005-09-02 15:01

3000 låtar lagrade i cd-kvalitet ska man enligt Nokia få plats med i deras kommande mobil Nokia N91.

Jag mejlade redaktionen och föreslog att dom skulle skriva att displayen har HD upplösning nu när de ändå höll på. Jag kanske skulle föreslagit ett de stoppade in ordet "hi end" också. :cry:

/Joachim

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-03 10:05

Låtarna kanske är väldigt korta?? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-03 10:28

Sanny_X skrev:Låtarna kanske är väldigt korta?? :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

/Joachim

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-03 11:05

"Hitills har dom accepterat min förklaring och i Japan var det tom. mycket positivt att jag förklarade det på detta sätt."

Att folk svarar positivt i Japan betyder inte att de har accepterat det, att vara negativa eller säga nej gör de väldigt, väldigt sällan. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-03 12:37

Margaux skrev:Kanske "högt slut". "till slut" eller "den slutgiltliga lösningen".

Fast det sista låter tyskt på något sätt :?

Den svenska motsvarigheten (om inte redan high end är ett etablerat svengelskt ord vill säga...) är spjutspets-audio.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi