Magnuz skrev:petersteindl skrev:Det går alldeles utmärkt att med blindtest styrka att det inte finns skillnader med eller utan eddie curent förutsatt att det inte finns skillnader.
Petitessanmärkning, men vi är nog rätt många som hävdar att det inte går att styrka, åtminstone inte generellt.
Skillnader kan ju finnas utan att man vid ett givet tillfälle lyckas detektera dem.
Jag förstår vad du vill ha sagt, men jag har en helt annan uppfattning. Jag anser att det där med att bevisa eller styrka att saker fungerar generellt i all oändlighet är något som man bör kasta på soptippen. Lyckas man inte detektera någon skillnad vid givet tillfälle under BT så finns det ingen skillnad vid det givna tillfället. Vad betyder det? Jo då måste man dra en hållbar slutsats av sina iakttagelser – tills nästa hållbara slutsats kan dras av kommande iakttagelser och därmed ersätta den gamla.
Och jag anser att det otvetydigt skall redovisas såsom att ingen skillnad detekterades och till följd därav drar man slutsatsen att ingen skillnad finns. Punkt.
Det andra alternativet vore att säga att ingen skillnad detekterades och därför drar man slutsatsen att skillnad finns

(vilket är en falsk utsaga)
eller,
ingen skillnad detekterades och därför drar man inga slutsatser. (vilket är en feg utsaga)
Eller, ingen skillnad detekterades och därför drar man med nöd och näppe måhända slutsatsen att möjligtvis, kanske, eventuellt och till äventyrs ingen skillnad finns under våra premisser och just nu och här och något ansvar för det som sägs eller görs kan överhuvudtaget inte tas och man kan inte stå för någonting och allt är relativt. (vilket är en död utsaga, på engelska: no sense eller i klartext: nonsens)
Ett redovisat resultat måste ge en solklar slutsats för att det skall vara användbart. Det handlar om att ta beslut och inte om att möjligen ta beslut.
Som företagsledare så får man se till att dra ett entydigt beslut under givna premisser. Det gäller att se till att premisserna får så breda gränser som möjligt, eller tillräckligt breda gränser. D v s då man förbereder ett BT så får man förbereda väl.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.