LTS - marknadsföringskampanj

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-17 11:12

Jag har, hör och häpna, hos Bilregistret tagit reda på att det i Småland finns en Volvo av årsmodell 1988 med registreringsnummer NAD 208! Jag var väldigt sugen att lägga ett bud senast jag skulle byta bil, men eftersom Volvo värde varar så nöjde jag mig med en Ford Sierra, också från -88, för 3 500 kr. På så vis blev det mer pengar över till musiken, och jag slipper riskera att göra mig skyldig till förargelseväckande beteende, anstiftan till upplopp eller, i värsta fall, hjärtattack bland hififolk som inte förstår sig på självironi... :-) :wink:

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2004-11-17 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 11:13

En klurig fråga.

Snövit och dom 208 dvärgarna.

Vem var snövit? (Själv har jag ingen aning)
Senast redigerad av Flint 2004-11-17 11:16, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-17 11:15

Björn Borg? Lennart Hyland? Flint himself, kanske?

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2004-11-17 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-17 11:15

Flint skrev:En klurig fråga.

Vem var snövit?

För mig är det en gåta.
Nån konstruktör på Nad med kokainpulver runt näsan?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 11:17

PekkaJohansson skrev:Flint, kanske?

Pekka

He, he... Nix , jag har gått ur föreningen. Kanske var det orföranden himself...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-17 11:20

Det törs inte tusan utge sig för att vara Snövit. Man kan ju få den israeliske ambassadören på sig...

Pekka

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 11:25

PekkaJohansson skrev:Det törs inte tusan utge sig för att vara Snövit. Man kan ju få den israeliske ambassadören på sig...

Pekka

Min låga IQ tillåter mig icke att bearbeta så subtila associationer. Vänligen översätt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-17 11:30

Jag syftade på den israeliske ambassadörens okonventionella attack på konstverket "Snövit och sanningens vansinne" på Historiska muséet inför Folkmordskonferensen i Stockholm den 26-28 januari i år.

Pekka

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 11:36

PekkaJohansson skrev:Jag syftade på den israeliske ambassadörens okonventionella attack på konstverket "Snövit och sanningens vansinne" på Historiska muséet inför Folkmordskonferensen i Stockholm den 26-28 januari i år.

Pekka

Du ser så dåligt politiskt bevandrad jag är. Jag har bara ett intresse och det är distbekämpning. Inte terroristbekämpning. Har du två intressen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-17 11:42

Flint - vilken dist tycker du dig bekämpa genom att skriva en massa divergerande meddelanden på ett diskussionsforum?

Tror det vore mindre dist här om du lät bli. :twisted: :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 11:59

Nattlorden skrev:Flint - vilken dist tycker du dig bekämpa genom att skriva en massa divergerande meddelanden på ett diskussionsforum?

Tror det vore mindre dist här om du lät bli. :twisted: :wink:

Du börjar väl aldrig bli arg? Det är inte jag. Jag försöker bara göra lite nytta och rätta till LTS:s vanföreställning att HiFi börjar med en mätsignal halva vägen in i återgivningskedjan. Hifi börjar där det börjar, med ett originalljud. Det är dist. att inte ta med hela kedjan. Som att mäta en bils egenskaper utan att ta med motorn. Att börja oja sig vid växellådan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-17 12:06

Arg? Nej, då tolkar du smileysarna fel. Det var bara en smådjävul.

1) Kallar du musiken på en skiva för mätsignal?

2) Hur bär du dig åt för att både kunna återge platta ett, som vi exempelmässigt kallar styrbord-distad, och platta två, som vi kallar babord-distad, så naturligt som möjligt? Två olika anläggningar? (De två är alltså felrattade i studion eller mastringen åt motsatta håll.) Förstår du om jag då tycker att en återgivningskedja som inte rör signalen känns lämpligast?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 12:10

Kort svar.
Det som låter mest likt verkligheten är det minst distade, oavsett mätvärden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-17 12:11

Flint skrev:Kort svar.

Skit i mätvärden och dist för några ögonblick och svara logiskt sett på frågan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 12:15

Flint skrev:En klurig fråga.

Vem var snövit? (Själv har jag ingen aning)

Beklagar Pekka. Så här ska det givetvis vara:

Snömos och dom 208 dvärgarna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 12:16

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Kort svar.

Skit i mätvärden och dist för några ögonblick och svara logiskt sett på frågan.

Det var precis det jag gjorde. Det är inte jag som fixerar mig vid mätvärden som du märker.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-17 12:19

Flint skrev:Det var precis det jag gjorde.

Nope, du försökte ducka frågan på ett sätt som mindre nogräknade läsare skulle kunna missta för ett svar.

Det är inte jag som fixerar mig vid mätvärden som du märker.

Jo, det är det. Du sade mätsignal, jag sade musik, du återgår till mätvärden igen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 12:49

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Det var precis det jag gjorde.

Nope, du försökte ducka frågan på ett sätt som mindre nogräknade läsare skulle kunna missta för ett svar.

Det är inte jag som fixerar mig vid mätvärden som du märker.

Jo, det är det. Du sade mätsignal, jag sade musik, du återgår till mätvärden igen.

Jasså... Kan du precisera frågan?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-17 13:38

Frågan kan väl knappast bli så mycket tydligare än det jag skrev, men kan frasera om det och se om det funkar bättre för dig:

Om du har två skivor med motsatta inspelningsfel, hur bär du dig åt för att få båda att låta så naturtroget som möjligt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 13:42

Nattlorden skrev:Frågan kan väl knappast bli så mycket tydligare än det jag skrev, men kan frasera om det och se om det funkar bättre för dig:

Om du har två skivor med motsatta inspelningsfel, hur bär du dig åt för att få båda att låta så naturtroget som möjligt?

Byter stereo, eller byter skiva. Har aldrig haft det problemet eftersom allt jag spelar låter bra på mina grejer. Jag är en nöjd lyssnare av/på reproducerad musik. Hur många kan säga detsamma?

(Ordet aldrig bör bytas till: "de senaste tjugo åren")

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-17 13:48

Flint - då får vi bara konstatera att du inte är så nogräknad eftersom i stort sett inga två skivor lider av exakt samma typ av inspelningsfel. Dina krav är alltså betydligt lägre än för några av oss andra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 13:54

Nattlorden skrev:Flint - då får vi bara konstatera att du inte är så nogräknad eftersom i stort sett inga två skivor lider av exakt samma typ av inspelningsfel. Dina krav är alltså betydligt lägre än för några av oss andra.

Det är möjligt eller så är min stereo bra på att återge musik. Jag hade nämligen samma problem med ljudet som du när jag tänkte som du. Kanske beror det också på vad man spisar. Listmusik och reklamkanalsmörja är som den är men den klassar jag ju inte heller som musik. Så fördomsfull är jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-17 14:04

Flint - vem påstår jag har några problem? :evil:
Det låter underbart och naturligt hos mig oavsett vad jag spelar (undantaget felen som finns i inspelningar, av vilken typ de nu råkar vara). :D :D :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 14:10

Nattlorden skrev:Flint - vem påstår jag har några problem? :evil:
Det låter underbart och naturligt hos mig oavsett vad jag spelar (undantaget felen som finns i inspelningar, av vilken typ de nu råkar vara). :D :D :D

Så bra. Då är vi två som är nöjda trots att vi har nått målet på lite olika sätt. Det finns många sätt att ta sig från Gränna till Knutby. Man kan lifta, gå, åka tåg, åka väghyvel, flyga helikopter, hoppa osv...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-17 14:37

Japp, men kan ju ha tur eller ovanligt bra förmåga att hitta rätt utan att ha en princip/teori att luta sig på. Men det är mycket begärt att alla skall klara av det.

( Och jag är inte helt säker på om jag tycker du egentligen svarat på frågan trots allt. :wink: )

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 14:40

Nattlorden skrev:Japp, men kan ju ha tur eller ovanligt bra förmåga att hitta rätt utan att ha en princip/teori att luta sig på. Men det är mycket begärt att alla skall klara av det.

( Och jag är inte helt säker på om jag tycker du egentligen svarat på frågan trots allt. :wink: )

Jag har den enda principen som kan gälla för HiFi-återgivning, den ursprungliga - att det ska låta som originalet.

Du får gärna ha en annan. Eller flera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-17 14:48

*skratt* Okej, då letar du upp en skiva, tar reda på vad studion hade för elektronik, högtalare och hur mixerrummet såg ut och bygger upp exakt kopia. Då har lyckats få en skiva som den skall låta. (Under förutsättning att mastringsfirman inte pillrat på materialet).

Det var en platta. Hur gör du med resten?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 14:50

Nattlorden skrev:*skratt* Okej, då letar du upp en skiva, tar reda på vad studion hade för elektronik, högtalare och hur mixerrummet såg ut och bygger upp exakt kopia. Då har lyckats få en skiva som den skall låta. (Under förutsättning att mastringsfirman inte pillrat på materialet).

Det var en platta. Hur gör du med resten?

Skaffa dig massor med goda referenser i form av väl spelad livemusik. Helst akustisk. Stråkkvartetter, kyrkomusik, gitarrduo, gå på Jazzklubb, besök spelmanstämmor osv...
Senast redigerad av Flint 2004-11-17 15:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-17 15:01

Okej, men om vi nu glömmer dig och din pappa som har råd med att bygga upp en kopia av alla studior som dina plattor spelats in i och koncentrerat oss på hur man får _en_ anläggning att persentera alla möjliga skivor med alla sina möjliga fel så verklighetstroget som möjligt... ?

Det säger ju sig själv att du inte kan lyckas få alla plattor att låta "som originalet" (de är ju inspelade i olika studior, med olika mickar, olika elektronik, olika nedmixningshögtalare etc), så då har vi (så vitt jag kan se - du får gärna stoppa dit något mer om du kan) två metoder att komma vidare:

1) Välja bort en hop med plattor som inte går att få att låta original och välja en mindre mängd som skall låta så nära original som möjligt.

2) Anse att den gyllene medelvägen är att inte försöka kompensera varken fel Y eller fel X eller fel Z för all egen korrektion kommer bara att få en annan platta att låta sämre.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-17 15:08

En bra anläggning klarar sämre skivor bra men talar om att inspelningen kanske inte var den bästa. So what? Musiken kan ju vara hur bra som helst ändå. Jag har massor med såna skitbra skivor. Du menar väl inte att du väljer skivor efter hur ljudeffektimponerande dom är? Du väljer väl skivor för musikens skull? Annars lever du ju upp till min satiriska tes; HiFi vore kul om man slapp musiken.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi