Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav Conan » 2016-06-21 22:53

Flint skrev:Tycker du? Motivera!

27

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-21 23:41

Chaconne skrev:
Morello skrev:
Chaconne skrev:För min egen del känns det konstigt att tillverkare av hifi, går in och rackar ner på andra tillverkare, känns inte seriöst, hur dålig denna produkt än må vara.

Mvh

När det handlar om bondfångeri ser jag det som en plikt att sätta ned foten. Jag är heligt trött på aktörer som bidrar till audiobranschens dåliga rykte.

Jag syftar inte på någon specifik person eller någon specifik aktör, utan i allmänhet på ormolje-sektorn.

Jag förstår dina motiv till det, biprodukten av det är att du tappar i trovärdighet, även om du har rätt i sak.

Mvh

Det tycker inte jag. Jag ser det i ett lite större perspektiv eftersom det som t.ex. Nordost håller på med är pseudovetenskap i syfte att tjäna pengar. Deras affärsidé är marginellt mer försvarbar än Shakti och Bybee eftersom Nordosts produkter åtminstone gör något för att det skall komma ut ljud i högtalarna.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-22 00:21

adagio skrev:Jo jag har full förståelse för Morellos åsikt och skulle hålla med OM jag var Morello. Vi är olika och jag respekterar den hållning Morello har, det betyder inte att jag anser att det är det enda eller rätta synsättet. Nu blev det som många ggr förr OT men å andra sidan finns mycket att lära. Förr reagerade även jag med ilska och frustration, men det har jag numera insett, att det bara blockerar mig själv. Klart man kan bli provocerad men att inse att det är något man själv väljer är en viktig insikt.

Jag ser inget som hindrar mig från att hålla med er båda.

Men med det sagt ser jag heller inget i det du skriver som är en invändning mot det Morello skriver.

Ni pratar ju om helt olika saker. Men ändå undrar jag över ditt "OM". Det antyder att du inte håller med honom - eftersom du är Adadio. Men vem man än är finns det ju inget skäl att inte hålla med Morello om det han skrivit, då det ju är riktigt.

Han skriver att det han talar om är kabelns egenskaper som potentiell ljudpåverkare, inte upplevelsepåverkare (för då kan man ju inkludera färg och prislapp, för att nämna två egenskaper). Om jag vill tolka ditt inlägg vänligt (jag bortser ifrån att det ser ut som om du menar att Morello har fel, trots att du hade hållit med honom "om du vore Morello") så säger du att du är intresserad av allt som kan påverka upplevelsen även om det inte har med ljudet utan bara suggestion att göra.

Och vem kan hindra dig från det? Ingen. Men det är inget argument mot det Morello skrivit, eller hur?

Jag delar för övrigt din uppfattning, även jag tycker allt som kan påverka upplevelsen är intressant (kunskapsperspektivet).

Med det sagt är jag bara är intresserad av att använda och laborera med det som påverkar ljudet. Och skälet till denna min inställning är att jag är mera intresserad av musiken än av min upplevelse sedd ur ett "njutningsperspektiv". Jag är nyfiken på musiken, och vill därför höra den som den var - hellre än på ett attraktivare sätt.

Och dessutom är det min erfarenhet att det inte finns så många exempel på färgningar som verkligen gör allt trevligare. Så även om jag hittar en färgning som jag finner ökar upplevelsen på låt 1 så kommer jag att vilja koppla bort den när jag spelar låt två, tills jag vet att det är positivt bidragande även för låt två. Och sen när jag spelar låt 3 så vill jag koppla bort den igen...

Mest praktiskt är därför oftast att inte koppla in den alls. :)

Men det betyder självklart inte att en enskild länk inte kan vara bättre för kedjan när den påverkar än när den inte gör det. Det beror ju på hur den samverkar med resten av kedjan. Vem sa att det skulle vara enkelt? ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-06-22 00:30

Den här tråden är ovanligt intressant för att vara en kabeltråd :wink:
Eftersom kablar från Nordost nämns i tråden så passar jag på att ställa en fråga om dessa kablar. Nordost högtalarkablar har en ganska ovanlig design med flera parallella ledare i en ganska platt kabel. Jag har funderat över om det finns några egentliga "fysikaliska" fördelar med den designen?
(Jag syftar alltså inte på hörbara eller upplevda egenskaperna utan bara på dom rent fyskaliska)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-22 00:35

Morello skrev:Vilka urvalskriterier syftar du på som du tror jag inte sett?

Det måste vara uppenbart för alla att det förhåller sig just så, alltså att det finns tillräckligt många som INTE väljer kablar på grundval på faktiska, tekniska egenskaper, utan förlitar sig på dogmer, myter, lögner och givetvis ett ordentligt inslag av ren inbillning/suggestion.

Jag tror ingenting om urvalskriterier vare sig du har sett dem eller ej.
Däremot kanske du skulle ägna lite tid till att jämföra några kablar i mono
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1855619#p1855619
Åtskilliga kabeltillverkare gör ju inte så "transparenta" kablar som möjligt utan
bemödar sig om att de ska ha en viss "husfärgning" i alla prisklasser.
För en del år sedan jämförde jag slutstegskablar, 6 meter långa med XLR-kontakter
från bl.a. Audioquest och Transparent med mina favoriter sedan snart 30 år,
TwinAx IBM P/N:7362211, finns på ELFA från minst 2 olika tillverkare.
Partnumret innebär att kabeln uppfyller ett antal specifikationer.
Under åren har jag gjort kompletteringsköp från 5 olika tillverkare.
Jag betraktar dem som neutrala, något måste jag ju sätta som MIN referens.
Mellan dem hör jag definitivt ingen skillnad, men mellan dem och de andra
fanns uppenbara skillnader i färgning i olika frekvensområden, det vill säga
att ljudbilden svajade mellan olika frekvenser. I basområdet fanns också
uppenbara skillnader, en upplevdes som kort, torr och mindre utsträckt på
djupet, en annan verkade sakna både kontroll och begränsning på djupet
och kändes "hal som en ål" i stället för att leverera solida basblock som
man nästan kan ta på i rummet.
Jag använder Twin-Ax både till balanserad och obalanserad överföring.
Skärmarna är bara anslutna i den ände som sitter i försteget.
Egentligen skulle jag kunna spara lite pengar på att använda t.ex.
RG62 för obalanserad analog överföring för de låter väldigt lika.
Å andra sidan ökar feelgood av att vara konsekvent.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-22 00:36

Och hur uppfattade du samma saker då du lyssnade blindt på kablarna (den ena mot den andra mot den tredje mot en blandning mellan den ena och andra, eller andra och tredje eller första och tredje eller...)?

Låt mig gissa... Alla skillnader, inklusive svajande ljudbilder, försvann? (Ursäkta den djupa ironin = att jag låtsas att du testat.)

Låt mig gissa MK II (utan ironi): Du testade aldrig blindt - eftersom du tyckte att skillnaderna var så tydliga att du inte behövde testa blindt för att känna dig övertygad om att de fanns? :)

- - - - -

arkman:

Flera parallella ledare i en platt kabel får en väldigt låg induktans om varannan av dem används som plus och varannan används som minus. Speciellt om de är nära varandra (lite isolering). I gengäld stiger kapacitansen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-22 01:06

Finessen med den här metoden är ju att den gör blindtester överflödiga beträffande dynamiska egenskaper och klanglig färgning, skillnaderna presenteras ju i realtid.
Man slipper enerverande och tröttande ju omkopplingar, repetitioner och statistik.
Som sagt, skillnader i ljudbild kommer man inte åt med den här metoden, man kan inte få allt.
Det ÄR repeterbart hörbara skillnader mellan medvetet färgade dyra märkeskablar.

Bild

Dessa kan jag inte höra skillnad på.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 08:37

arkman skrev:Den här tråden är ovanligt intressant för att vara en kabeltråd :wink:
Eftersom kablar från Nordost nämns i tråden så passar jag på att ställa en fråga om dessa kablar. Nordost högtalarkablar har en ganska ovanlig design med flera parallella ledare i en ganska platt kabel. Jag har funderat över om det finns några egentliga "fysikaliska" fördelar med den designen?
(Jag syftar alltså inte på hörbara eller upplevda egenskaperna utan bara på dom rent fyskaliska)

Tar man två platta ledare och lägger bredvid varandra på följande vis, så blir kapacitansen väldigt låg och induktansen hyggligt stort.
Är kabeln lång och lasten lågohmig vid höga frekvenser (tex QUAD ESL63, MArtin Logans etc) så kanske man kan se ett litet diskantfall.

http://www.custom-cable.co.uk/images/de ... peaker.jpg
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 08:44

lennartj skrev:Jag använder Twin-Ax både till balanserad och obalanserad överföring.
.

Nu ska vi se, har du lämnat pinne 1 på mottagarsidan oansluten?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-22 08:56

lennartj skrev:Finessen med den här metoden är ju att den gör blindtester överflödiga beträffande dynamiska egenskaper och klanglig färgning, skillnaderna presenteras ju i realtid.
Man slipper enerverande och tröttande ju omkopplingar, repetitioner och statistik.
Som sagt, skillnader i ljudbild kommer man inte åt med den här metoden, man kan inte få allt.
Det ÄR repeterbart hörbara skillnader mellan medvetet färgade dyra märkeskablar.

[ Bild ]

Fast det är ena styva rackare. Nu har de knäckt en kontakt på mitt filter. Jag byter dem mot en mjukare variant.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-22 11:15

lennartj skrev:Finessen med den här metoden är ju att den gör blindtester överflödiga beträffande dynamiska egenskaper och klanglig färgning, skillnaderna presenteras ju i realtid.

Blint kan det (behöva) vara ändå, förstås. Det där med förväntanseffekter och sånt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-22 11:40

Morello skrev:
lennartj skrev:Jag använder Twin-Ax både till balanserad och obalanserad överföring.
.

Nu ska vi se, har du lämnat pinne 1 på mottagarsidan oansluten?

Nu rotar vi i 20-30 år gamla "synder" varav somligt bytts ut och minnet
sviktar delvis beträffande hur det en gång var kopplat.
För 30 år sedan gick det knappast att finna RCA-kontakter som rymde drygt
8 mm grov kabel som dessutom är så styv att den kan bryta sönder kontakten
invändigt om dragavlastningen är för vek.
Därför försåg jag mina Perka-moddade Dynaco-slutsteg med XLR-kontakter
trots att de fortfarande har obalanserat ingångssteg.
I mina hemlöjdade kablar är alltså skärmen inte ansluten i sladdhanen som
kopplas till slutstegets chassihona där stift 1 och 3 är byglade, vilket även
fungerar ihop med en transformatorbalanserad källa och fullansluten XLR-kabel.

Jag har tyvärr glömt hur jag anslöt de lånade "dyrkablarnas" XLR-honor till
mitt dåvarande försteg som bara hade RCA-kontakter. :oops:

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 11:44

Lennart, jag talar om din XLR-kabel. Du skrev att du bara sanslutit skrämarna på förstegssidan.

Men det klarnar nu - jag trode givetvis att slutsteget hade balanserad ingång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-22 11:59

sprudel skrev:

[ Bild ]

Fast det är ena styva rackare. Nu har de knäckt en kontakt på mitt filter. Jag byter dem mot en mjukare variant.

Då kan jag rekommendera Gothams AES/EBU-kabel som är betydligt mjukare men ändå har snarlika elektriska parametrar.
https://www.elfa.se/sv/audiokabel-2x0-19-mm-lila-gotham-gac-aes-ebu-purple/p/15581343
Den var dock inte ens påtänkt när jag, eller rättare sagt Hiraga, upptäckte TwinaAx-kabelns förtjänster som audiokabel.
Jag får dock en känsla av att den "låter" lite mjukare, men det är säkert inbillning för att den är fysiskt mjukare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 12:06

Filtret Sprudel använder är Ino CR80, vilket inte har balanserade anslutningar. Att använda en så grov kabel som 8 mm tarvar chassiemonterade don.
I sprudels fall är det alltså direkt olämpligt (och dessutom höggradigt onödigt) att använda en så grov kabel.

RG58,59,62 samt CT100 är fullgoda alternativ för den som söker det bästa är ljudanläggningen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 12:07

lennartj skrev:Den var dock inte ens påtänkt när jag, eller rättare sagt Hiraga, upptäckte TwinaAx-kabelns förtjänster som audiokabel.
.

Vad är det för tekniska förtjänster som avses?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-22 13:14

Morello skrev:
lennartj skrev:Den var dock inte ens påtänkt när jag, eller rättare sagt Hiraga, upptäckte TwinaAx-kabelns förtjänster som audiokabel.
.

Vad är det för tekniska förtjänster som avses?

Du skrev tekniska förtjänster, inte jag, men ok.
T.ex. kapacitansen ligger bland de lägsta, vilket kan vara bra ibland.
En gång i tiden hade ELFA en utmärkt jämförelsetabell med mekaniska och elektriska data för de flesta RG-koaxer och twinaxkablar som också gav lite insikt i vilka andra parametrar som drabbas negativt för en kabeltyp som är optimerad avseende en viss parameter.
Där hade man också kunnat utläsa det du säger
Morello skrev:RG58,59,62 samt CT100 är fullgoda alternativ för den som söker det bästa är ljudanläggningen.

Jag hittar ingen motsvarande tabell på nätet idag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 13:28

Jag gissar att du koppalt en aledaren som jord och sedan anslutit strumpan till jord i ena änden.
Om så är fallet har du knappast en lågkapacitiv kabel - vi talar om styva 100 pF/meter.

En helt vanlig Rudolf Gunnar 59 ligger på cirka hälften avdet, dvs runt 50 pF/m.

Men å andra sidan är siffror om 100 pF/meter knappast ett reellt problem om vi talar om längder på fåtalet meter och adekvat drivning, så du behöver inte oroa dig. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-22 14:27

Morello skrev:Filtret Sprudel använder är Ino CR80, vilket inte har balanserade anslutningar. Att använda en så grov kabel som 8 mm tarvar chassiemonterade don.
I sprudels fall är det alltså direkt olämpligt (och dessutom höggradigt onödigt) att använda en så grov kabel.

RG58,59,62 samt CT100 är fullgoda alternativ för den som söker det bästa är ljudanläggningen.

Korrekt, men slustegen Hypex Ncore är ballade, då blir det semibalanserad kabel. Det kan man göra med andra än den jag tyvärr valt. :oops:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-22 14:32

lennartj skrev:
sprudel skrev:

[ Bild ]

Då kan jag rekommendera Gothams AES/EBU-kabel som är betydligt mjukare men ändå har snarlika elektriska parametrar.
https://www.elfa.se/sv/audiokabel-2x0-19-mm-lila-gotham-gac-aes-ebu-purple/p/15581343
Den var dock inte ens påtänkt när jag, eller rättare sagt Hiraga, upptäckte TwinaAx-kabelns förtjänster som audiokabel.
Jag får dock en känsla av att den "låter" lite mjukare, men det är säkert inbillning för att den är fysiskt mjukare.

Tack för tips, det får bli Gotham då.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-22 16:42

Man slipper enerverande och tröttande ju omkopplingar, repetitioner och statistik...

...Det ÄR repeterbart hörbara skillnader mellan medvetet färgade dyra märkeskablar.

Då tar vi frågan igen, i ny version: Varför menar du att du kan påstå detta trots att du inte har testat blindt?

Vad är det som gör att du hävdar att det du hör när du har facit inte kan bero på suggestion utan måste ha med kablarnas fysikaliska egenskaper att göra? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 17:49

Det undrar jag med!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 17:50

sprudel skrev:
lennartj skrev:
sprudel skrev:

Tack för tips, det får bli Gotham då.

Det är en mycket sund kabel!
-Innehar F-skattsedel-

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-22 18:43

http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 19:03

boom skrev:http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom. :)

Där skulle jag ahndla om jag inte kunde löda själv!

En kamrat har bytt ut alla sina Transparent Reference mot Blue Jeans.
-Innehar F-skattsedel-

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-22 20:13

Morello skrev:
boom skrev:http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom. :)

Där skulle jag ahndla om jag inte kunde löda själv!

En kamrat har bytt ut alla sina Transparent Reference mot Blue Jeans.

Dom är krimpade med 75ohms kontakter. jo jag vet hur man använder en lödkolv.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-22 20:24

Jag har några olika Blue Jeans kablar, helt Ok och bra kontakter.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-22 20:33

Namnet ger dålig feelgood.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-22 20:36

shifts skrev:Namnet ger dålig feelgood.

Kablar inte prata med mig! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-06-22 20:36

ohmslag.jpg
ohmslag.jpg (28.08 KiB) Visad 12216 gånger
Apropå kabelresistans, -impedans, ström och spänning.

Kanske en smula off topic men kunde inte motstå bilden.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi