Flint skrev:Tycker du? Motivera!
27
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Tycker du? Motivera!
Chaconne skrev:Morello skrev:Chaconne skrev:För min egen del känns det konstigt att tillverkare av hifi, går in och rackar ner på andra tillverkare, känns inte seriöst, hur dålig denna produkt än må vara.
Mvh
När det handlar om bondfångeri ser jag det som en plikt att sätta ned foten. Jag är heligt trött på aktörer som bidrar till audiobranschens dåliga rykte.
Jag syftar inte på någon specifik person eller någon specifik aktör, utan i allmänhet på ormolje-sektorn.
Jag förstår dina motiv till det, biprodukten av det är att du tappar i trovärdighet, även om du har rätt i sak.
Mvh
adagio skrev:Jo jag har full förståelse för Morellos åsikt och skulle hålla med OM jag var Morello. Vi är olika och jag respekterar den hållning Morello har, det betyder inte att jag anser att det är det enda eller rätta synsättet. Nu blev det som många ggr förr OT men å andra sidan finns mycket att lära. Förr reagerade även jag med ilska och frustration, men det har jag numera insett, att det bara blockerar mig själv. Klart man kan bli provocerad men att inse att det är något man själv väljer är en viktig insikt.
Morello skrev:Vilka urvalskriterier syftar du på som du tror jag inte sett?
Det måste vara uppenbart för alla att det förhåller sig just så, alltså att det finns tillräckligt många som INTE väljer kablar på grundval på faktiska, tekniska egenskaper, utan förlitar sig på dogmer, myter, lögner och givetvis ett ordentligt inslag av ren inbillning/suggestion.

arkman skrev:Den här tråden är ovanligt intressant för att vara en kabeltråd![]()
Eftersom kablar från Nordost nämns i tråden så passar jag på att ställa en fråga om dessa kablar. Nordost högtalarkablar har en ganska ovanlig design med flera parallella ledare i en ganska platt kabel. Jag har funderat över om det finns några egentliga "fysikaliska" fördelar med den designen?
(Jag syftar alltså inte på hörbara eller upplevda egenskaperna utan bara på dom rent fyskaliska)
lennartj skrev:Jag använder Twin-Ax både till balanserad och obalanserad överföring.
Skärmarna är bara anslutna i den ände som sitter i försteget.
.
lennartj skrev:Finessen med den här metoden är ju att den gör blindtester överflödiga beträffande dynamiska egenskaper och klanglig färgning, skillnaderna presenteras ju i realtid.
Man slipper enerverande och tröttande ju omkopplingar, repetitioner och statistik.
Som sagt, skillnader i ljudbild kommer man inte åt med den här metoden, man kan inte få allt.
Det ÄR repeterbart hörbara skillnader mellan medvetet färgade dyra märkeskablar.
[ Bild ]
Dessa kan jag inte höra skillnad på.
lennartj skrev:Finessen med den här metoden är ju att den gör blindtester överflödiga beträffande dynamiska egenskaper och klanglig färgning, skillnaderna presenteras ju i realtid.
Morello skrev:lennartj skrev:Jag använder Twin-Ax både till balanserad och obalanserad överföring.
Skärmarna är bara anslutna i den ände som sitter i försteget.
.
Nu ska vi se, har du lämnat pinne 1 på mottagarsidan oansluten?

sprudel skrev:lennartj skrev:Finessen med den här metoden är ju att den gör blindtester överflödiga beträffande dynamiska egenskaper och klanglig färgning, skillnaderna presenteras ju i realtid.
Man slipper enerverande och tröttande ju omkopplingar, repetitioner och statistik.
Som sagt, skillnader i ljudbild kommer man inte åt med den här metoden, man kan inte få allt.
Det ÄR repeterbart hörbara skillnader mellan medvetet färgade dyra märkeskablar.
[ Bild ]
Fast det är ena styva rackare. Nu har de knäckt en kontakt på mitt filter. Jag byter dem mot en mjukare variant.
lennartj skrev:Den var dock inte ens påtänkt när jag, eller rättare sagt Hiraga, upptäckte TwinaAx-kabelns förtjänster som audiokabel.
.
Morello skrev:lennartj skrev:Den var dock inte ens påtänkt när jag, eller rättare sagt Hiraga, upptäckte TwinaAx-kabelns förtjänster som audiokabel.
.
Vad är det för tekniska förtjänster som avses?
Morello skrev:RG58,59,62 samt CT100 är fullgoda alternativ för den som söker det bästa är ljudanläggningen.
Morello skrev:Filtret Sprudel använder är Ino CR80, vilket inte har balanserade anslutningar. Att använda en så grov kabel som 8 mm tarvar chassiemonterade don.
I sprudels fall är det alltså direkt olämpligt (och dessutom höggradigt onödigt) att använda en så grov kabel.
RG58,59,62 samt CT100 är fullgoda alternativ för den som söker det bästa är ljudanläggningen.
lennartj skrev:sprudel skrev:lennartj skrev:Finessen med den här metoden är ju att den gör blindtester överflödiga beträffande dynamiska egenskaper och klanglig färgning, skillnaderna presenteras ju i realtid.
[ Bild ]
Fast det är ena styva rackare. Nu har de knäckt en kontakt på mitt filter. Jag byter dem mot en mjukare variant.
Då kan jag rekommendera Gothams AES/EBU-kabel som är betydligt mjukare men ändå har snarlika elektriska parametrar.
https://www.elfa.se/sv/audiokabel-2x0-19-mm-lila-gotham-gac-aes-ebu-purple/p/15581343
Den var dock inte ens påtänkt när jag, eller rättare sagt Hiraga, upptäckte TwinaAx-kabelns förtjänster som audiokabel.
Jag får dock en känsla av att den "låter" lite mjukare, men det är säkert inbillning för att den är fysiskt mjukare.
Man slipper enerverande och tröttande ju omkopplingar, repetitioner och statistik...
...Det ÄR repeterbart hörbara skillnader mellan medvetet färgade dyra märkeskablar.
sprudel skrev:lennartj skrev:sprudel skrev:
Då kan jag rekommendera Gothams AES/EBU-kabel som är betydligt mjukare men ändå har snarlika elektriska parametrar.
https://www.elfa.se/sv/audiokabel-2x0-19-mm-lila-gotham-gac-aes-ebu-purple/p/15581343
Den var dock inte ens påtänkt när jag, eller rättare sagt Hiraga, upptäckte TwinaAx-kabelns förtjänster som audiokabel.
Jag får dock en känsla av att den "låter" lite mjukare, men det är säkert inbillning för att den är fysiskt mjukare.
Tack för tips, det får bli Gotham då.
boom skrev:http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom.
Morello skrev:boom skrev:http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom.
Där skulle jag ahndla om jag inte kunde löda själv!
En kamrat har bytt ut alla sina Transparent Reference mot Blue Jeans.
shifts skrev:Namnet ger dålig feelgood.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster