Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-06-22 09:35

Conan skrev:
I-or skrev:Det finns gränser för vad man kan åstadkomma med snålkodning. Även mp3 är ganska hårt optimerat och senare codec:ar har bara förbättrat resultaten en aning. Det handlar förvisso om djupt imponerande resultat, men transparens för allt programmaterial uppnår man ej. Informationskrävande, d.v.s. högfrekventa, signaler och små detaljer som inte riktigt maskeras i frekvens- och tidsplanet är huvudproblemen som alltid avslöjar snålkodningen. Detta är inte så märkligt eftersom det är just här man kodar bort information för att reducera datamängden. En stor del av övriga trick handlar mest om en smartare packning av data utan reduktion.

128 kB/s låter alltid ganska hemskt med hifi-krav (målet var bara att 90 % av lyssnarna inte skulle höra skillnad 90 % av tiden), medan 320 kb/s alltid låter riktigt bra även med högt ställda krav (dock ej alltid transparent).

Bra inlägg och viktigt att sätta saker och ting i rätt perspektiv. Kan det vara såhär?:

Master 24 bitar 192 kHz -> Ogg/Vorbis 320 kbps: Låter riktigt nära originalet i en övervägande majoritet av fallen även med högt ställda krav.

Master 24 bitar 192 kHz -> Vinyl: Kan med mycket god avspelningsutrustning låta riktigt bra men nästan alltid en hörbar degradering.

Master 24 bitar 192 kHz -> CDDA 16 bitar 44,1 kHz: Låter riktigt nära originalet i en övervägande majoritet av fallen även med högt ställda krav.

Även i sista alternativet upplever jag att det saknas en dimension från DAWens inspelningar 24 bit 96 KHz ( mina egna ) till konvertering till 16 bit 44,1 KHz . Jag delar helt Jan Eric Perssons uppfattning på opus 3 om detta , fast från min amatörmässiga vy .

Det krävs dock bra högtalare och avspelare för att höra skillnaden .

Inspelningar i 24 bit 96 KHz ( egna inspelningar ) till 320 Kbit snålkodat upplever jag som att det låter lite snällare, mattare på ett behagligt sätt, sämre dynamik, mindre klart och ger svag lyssningströtthet efter 20 minuters lyssning .

Jag kan tillägga att varje liten användning av digital manipulation i DAWen ( Logic Pro X eller Audacity ) även medför en mycket svag upplevd försämring av transparensen i inspelningen .
Även en sådan enkel sak som normalisering ( där nivåerna lyfts digitalt närmare 0 :an ) medför en svag försämring .

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-22 13:56

Tangband skrev:
Tell skrev:
[ YouTube ]

Tell- de lyssnar med hörlurar och då är det mycket svårare att höra skillnad. Testet är inte realistiskt och säger ingenting

Det är iofs snarare lättare att höra detaljer med hörlurar, även om frekvensgången generellt sett är krokigare.

goat76 skrev:
Tell skrev:
[ YouTube ]

:lol: :lol: :lol:

Tell, jag hoppas verkligen du förstår hur ofantligt litet värde det där testet har, eftersom det finns åtskilliga andra tester som visar att det finns personer som gång på gång kan höra skillnaden mellan lossy och lossless.

Vad är det du vill ha sagt med videon, kanske ett färgtest utfört av färgblinda är ett bra bevis för att olika färger inte går att se? :D

Nu börjar jag bli ofantligt irriterad av din barnslighet. Du påstår att alla i testet är döva alltså?
Jag ville bara slänga med den som ett litet realistiskt scenario med vanliga människor (med antagligen tämligen normal hörsel) som visar att vanliga människor ftillomed har svårt att höra skillnad på 128kbps AAC och lossless. Jag säger dock inte emot att guldöron KAN höra en SUBTIL skillnad på VISSA låtar. Men ni får det konstant o hela tiden det att låta som att skillnaden är ganska stor vilket den INTE alls är. O att ni sen fortsätter masa om att apples 24/192 också ska göra skillnad är så jävla skrattretande.
Frågan är egentligen vad ditt deltagande här på forumet går ut på?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-22 14:17

Tangband skrev:Även en sådan enkel sak som normalisering ( där nivåerna lyfts digitalt närmare 0 :an ) medför en svag försämring .

Har du blindtestat detta samt hur tusan gör man detta nivåmatchat?

Man kanske skulle kunna normalisera A fem gånger (dra ner nivån någon dB mellan varje) och normalisera B bara en gång.

Det skulle inte kunna vara så att din D/A låter en aning sämre väldigt nära 0 dBFS?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-22 14:24

E skrev:
Tangband skrev:Även en sådan enkel sak som normalisering ( där nivåerna lyfts digitalt närmare 0 :an ) medför en svag försämring .

Har du blindtestat detta samt hur tusan gör man detta nivåmatchat?

Man kanske skulle kunna normalisera A fem gånger (dra ner nivån någon dB mellan varje) och normalisera B bara en gång.

Det skulle inte kunna vara så att din D/A låter en aning sämre väldigt nära 0 dBFS?

Mvh E*

Ja, du har ju rätt i att det finns många fallgropar för att testa detta objektivt.
Jag har inte testat detta nivåmatchat men upplevelsen är densamma oavsett hur högt eller svagt eller hur länge jag spelar mellan olika tillfällen.
Onormaliserat låter bäst - det har ju då manipulerats en sväng mindre i DAW:en och även om det görs i 32 bit floating point så verkar transparensen bli en aning sämre.

Ur ett vetenskapligt perspektiv så kan jag dock inte säga att det skulle duga att göra som jag gjort,- bara lyssnat på resultatet.
Och visst kan man vara påverkad av placebo vid lyssningen.
Det är alltså min subjektiva uppfattning.
Det vore intressant att höra vad HCL och Goat76 tycker om detta, eftersom även de spelar in själva.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-22 14:56

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-22 15:03

pLudio skrev:https://cdvsmp3.wordpress.com/cd-vs-itunes-plus-blind-test-results/ med ett par guldöron på testet.

Från testet :

” In fact, one early participant from Limmerick PA took the test twice and got a score of 15/16 in each try. Such a result is highly improbable, and suggests he was indeed able to spot the differences in the samples he tested”

En lyssnare lyckades alltså 15 gånger av 16 höra skillnaden mellan 256 AAC och lossless. Det beror troligen på att han visste vad han skulle lyssna efter. Vet man det, är det nog svårt att därefter känna sig nöjd med snålkodat .

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-22 15:16

Bertil Hellsten lär ha sagt något i stil med att ju mer man tränar sin förmåga att höra fel/brister, desto mer måste man träna sin förmåga till tolerans.

Eller något mer ordagrant (tror jag):
Man kan så till den milda grad träna upp sin förmåga att uppfatta fel i återgivningen, att man till slut inte står ut med att lyssna på musik längre.

Mvh E*

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-22 15:19

Ja, OM man har guldöron ja, men det är ganska många som tror dom har det men som faktiskt inte har det. Minns från en av Archimagos tester om THD att det var en bunt som svarat att dom var säkra på att dom hört skillnad men som lyckades svara väldigt fel ändå. Säger ju en hel del om dom, o en hel del här skulle säkert passa in i den gruppen.
För övrigt slutar den där artikeln med detta:
AAC 256k VBR codec delivers excellent compression quality that will suffice for most of us. If you think you are a rare bird with golden ears, test yourself blind to know if you truly are before worrying about the quality of lossy compression codecs. Odds are in favor that you’ll be disappointed.

Men oavsett ja, tror dom flesta här går med på att vissa guldöron faktiskt kan höra en fjuttig skillnad på vissa komprimerade låtar. Men den här tråden handlar väl mest om Tangbands nya förälskelse till 24/192, o där finns det inga som helst bevis nånstans för att det skulle göra en tillstymmelse förbättring.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-22 15:24

Duger det verkligen med 192 kHz samplingsfrekvens? "Trappstegen" i det digitala ljudet försvinner väl aldrig helt? 8)

Mvh E*

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-22 15:41

Tangband skrev:Ja, du har ju rätt i att det finns många fallgropar för att testa detta objektivt.
Jag har inte testat detta nivåmatchat men upplevelsen är densamma oavsett hur högt eller svagt eller hur länge jag spelar mellan olika tillfällen.
Onormaliserat låter bäst - det har ju då manipulerats en sväng mindre i DAW:en och även om det görs i 32 bit floating point så verkar transparensen bli en aning sämre.

Ur ett vetenskapligt perspektiv så kan jag dock inte säga att det skulle duga att göra som jag gjort,- bara lyssnat på resultatet.
Och visst kan man vara påverkad av placebo vid lyssningen.
Det är alltså min subjektiva uppfattning.
Det vore intressant att höra vad HCL och Goat76 tycker om detta, eftersom även de spelar in själva.

Får man superhörsel om man spelar in själv? Det har jag inte märkt - jag skulle nog påstå att det inte sällan tycks leda till rena hjärnspöken. Du anser alltså att en ren nivåändring med 32 bitars upplösning (d.v.s. en multiplikation av två digitala ord) är hörbar genom en DAC med kanske 18-20 bitars reell upplösning? Detta är helt enkelt inte möjligt under några som helst omständigheter.

För övrigt kommer en korrekt implementerad DAC att erhålla högre S/N med en högre maxnivå, vilket borde medföra en högre ljudkvalitet när du "normaliserar", d.v.s. i det här fallet höjer nivån. Möjligen kan din DAC inte hantera nivåer runt 0 dBFS på ett korrekt sätt.

Ingenting av det du skriver framstår som rimligt och faktum är att påståendena i dina inlägg tycks vara svårt påverkade av placebo.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-06-22 16:23

Tangband skrev:Jag har inte testat detta nivåmatchat

Testet saknar således all vetenskaplig bäring och resultatet bör förpassas till avdelningen hifi-anekdoter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-06-22 18:49

Tangband skrev:
pLudio skrev:https://cdvsmp3.wordpress.com/cd-vs-itunes-plus-blind-test-results/ med ett par guldöron på testet.

Från testet :

” In fact, one early participant from Limmerick PA took the test twice and got a score of 15/16 in each try. Such a result is highly improbable, and suggests he was indeed able to spot the differences in the samples he tested”

En lyssnare lyckades alltså 15 gånger av 16 höra skillnaden mellan 256 AAC och lossless. Det beror troligen på att han visste vad han skulle lyssna efter. Vet man det, är det nog svårt att därefter känna sig nöjd med snålkodat .

En eller två av drygt 500. Eftersom det var ett online test kan man inte garantera att det inte finns någon eller några som fuskar genom att exempelvis visualisera spektrum av signalen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-06-22 19:29

Jag gjorde en gång ett online test mellan snål kodat och förlustfritt, Det var ett A B test där man skulle välja det man tyckte lät bäst!
Inte ett A B X test där man väljer vilken som låter som originalet, Jag hade 5 av 5 fel!

Men visst är det ett lika bra resultat som 5 rätt av 5 på att man hör skillnad?

Att jag tyckte att de snål kodade lätt bättre med mer punsch berodde nog på att låtarna inte var något som föll mig i smaken :oops:
Och att man antagligen accentuerar vissa saker för att bättre dölja vad som saknas!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-22 22:41

Nu kan jag streama lossless med hjälp av en iPhone, men jäklar vad ström den drar och med adaptern för att streama ansluten kan jag inte ladda den samtidigt, så det blir korta pass om det ska streamas. Hann göra lite jämförelser och oftast hör jag ingen skillnad, men vid ett par tillfällen uppfattade jag mina rippar som varandes bättre än den streamade musiken. Kan självklart bero på olika mastringar och att jag inte har full koll på nivåerna, men inte vid något tillfälle har den streamade musiken klingat vackrare än den rippade, så här långt.
Sitter nöjd :)

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-22 22:48

hifikg skrev:Nu kan jag streama lossless med hjälp av en iPhone, men jäklar vad ström den drar och med adaptern för att streama ansluten kan jag inte ladda den samtidigt, så det blir korta pass om det ska streamas. Hann göra lite jämförelser och oftast hör jag ingen skillnad, men vid ett par tillfällen uppfattade jag mina rippar som varandes bättre än den streamade musiken. Kan självklart bero på olika mastringar och att jag inte har full koll på nivåerna, men inte vid något tillfälle har den streamade musiken klingat vackrare än den rippade, så här långt.

Glöm inte bort placebon, lyssnar du inte i blindo så finns det stor risk att din hjärna aldrig kommer tillåta den streamade musiken att "låta" bättre eftersom så många har sagt till dig att den inte ska kunna göra det. Ni alla borde verkligen läsa på lite om psykologi o om hur mycket ens hjärna faktiskt kan hitta på, det är inte för inte att många med mig faktiskt dra placebo-kortet lite då o då, speciellt vid tillfällen när det inte finns några som helst vetenskapliga belägg för dom skillnader ni påstår er höra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-22 23:04

Tell skrev:
hifikg skrev:Nu kan jag streama lossless med hjälp av en iPhone, men jäklar vad ström den drar och med adaptern för att streama ansluten kan jag inte ladda den samtidigt, så det blir korta pass om det ska streamas. Hann göra lite jämförelser och oftast hör jag ingen skillnad, men vid ett par tillfällen uppfattade jag mina rippar som varandes bättre än den streamade musiken. Kan självklart bero på olika mastringar och att jag inte har full koll på nivåerna, men inte vid något tillfälle har den streamade musiken klingat vackrare än den rippade, så här långt.

Glöm inte bort placebon, lyssnar du inte i blindo så finns det stor risk att din hjärna aldrig kommer tillåta den streamade musiken att "låta" bättre eftersom så många har sagt till dig att den inte ska kunna göra det. Ni alla borde verkligen läsa på lite om psykologi o om hur mycket ens hjärna faktiskt kan hitta på, det är inte för inte att många med mig faktiskt dra placebo-kortet lite då o då, speciellt vid tillfällen när det inte finns några som helst vetenskapliga belägg för dom skillnader ni påstår er höra.

Så kan det säkert vara, men jag har inte hunnit lyssna på särskilt många inspelningar än, så det är för tidigt att bestämt säga något. Största nackdelarna är att det är lite pyssligt att växla källa och att det verkar dra väldigt mycket ström. Har rätt mycket musik på mina hårddiskar och därtill generösa grannar som har mycket musik av den typ som jag gillar. Ska jag bara ha streaming för urval/provlyssning behöver jag inte ens högupplöst.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-23 02:58

Om den är gammal kanske det är dags för ett nytt batteri?

Mvh E*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-23 08:29

E skrev:Om den är gammal kanske det är dags för ett nytt batteri?

Mvh E*

Den fungerar bra när den används till vardags. Får skaffa en sån där som kan laddas trådlöst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-06-23 08:36

hifikg skrev:

Den fungerar bra när den används till vardags. Får skaffa en sån där som kan laddas trådlöst.

Man kan ha en Power-Bank med storlek så man kan fylla på telefonen ett par gånger.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-23 09:13

Hur långt är ett kort pass? Hur lång tid räcker batteriet annars?

Skulle ju vara det med om man skulle köpa någon begagnad äppelpryttel. Bra att du tog upp det KG. Handfast och konkret påpekande. :D Skönt som omväxling till diskussionen kring vad man kan höra eller inte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-23 09:46

Bill50x skrev:
hifikg skrev:

Man kan ha en Power-Bank med storlek så man kan fylla på telefonen ett par gånger.

/ B

Njae, njo... men då hade jag lika gärna kunnat ha laddaren ansluten, problemet är att "laddhålet" är upptaget av välljudsadaptern.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-23 09:47

Baffel skrev:

Skulle ju vara det med om man skulle köpa någon begagnad äppelpryttel. Bra att du tog upp det KG. Handfast och konkret påpekande. :D Skönt som omväxling till diskussionen kring vad man kan höra eller inte.

Från 71% till kritiska nivåer tog det kanske 90 minuter, så kanske två timmar från helt fullt. Annars laddar jag medan jag sover. När jag använder luren som bildskärm för flyg drar den också mycket ström, då kan den dra i backen på en timma.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-06-23 10:04

hifikg skrev:
Baffel skrev:

Från 71% till kritiska nivåer tog det kanske 90 minuter, så kanske två timmar från helt fullt. Annars laddar jag medan jag sover. När jag använder luren som bildskärm för flyg drar den också mycket ström, då kan den dra i backen på en timma.

:? Vilken kamera adepter köpte du? Den jag har går det ladda igenom!

ps Såg nu att det finns två kamera adaptrar en mindre och en större som det går att ansluta extra ström till :|
Den större varianten är att rekomendera!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-23 10:15

hifikg skrev:
Baffel skrev:

Aha. Tja, mobiler och dator det ihop med batterier är väl ett kapitel i sig. Eller ny tråd. I vilket fall, bra påpekande KG. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-23 11:12

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:

Aha. Tja, mobiler och dator det ihop med batterier är väl ett kapitel i sig. Eller ny tråd. I vilket fall, bra påpekande KG. :)

Två påpekande:

1. Med en nyare iPhone med fräscht batteri kan man nog spela betydligt längre , och tar man musiken via wifi och inte via mobildata drar det troligen mindre ström .
Med min iPhone 10 s så kan jag spela ca 6 timmar med Wi-Fi och med Apple high resolution med min USB/bridge strömförsörjd direkt från iPhonen, helt utan extern försörjning.

2. Med rätt adapter kan man strömförsörja iOS-enheten samtidigt som även den anslutna apparaten strömförsörjs.
Senast redigerad av Tangband 2021-06-23 11:17, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-23 11:13

Nu har det utvärderats hur bra Apple Music är :

viewtopic.php?f=9&t=72196&start=30

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-23 12:15

Tangband skrev:
Baffel skrev:
hifikg skrev:

Två påpekande:

1. Med en nyare iPhone med fräscht batteri kan man nog spela betydligt längre , och tar man musiken via wifi och inte via mobildata drar det troligen mindre ström .
Med min iPhone 10 s så kan jag spela ca 6 timmar med Wi-Fi och med Apple high resolution med min USB/bridge strömförsörjd direkt från iPhonen, helt utan extern försörjning.

2. Med rätt adapter kan man strömförsörja iOS-enheten samtidigt som även den anslutna apparaten strömförsörjs.

Ach so, ich bin ein Klant!! Måste kolla om den finns så jag snabbt kan byta.
Hittade bara den utan igår, men nu ser jag att jag för en hundring till kan streama oavbrutet :)
Byter redan idag!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-23 12:56

OT, batterier. Erbjudande Jula nu. 99 kr. :D Får väl se hur den är.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... nk-934671/

shot_2021-06-23_12-53-05.png
shot_2021-06-23_12-53-05.png (403.83 KiB) Visad 5547 gånger

Kanske bara finns på Jula i Tanumshede. De har öppningserbjudanden idag. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-23 14:59

hifikg skrev:

Hur gammalt är batteriet och vad kostar ett nytt?

Att hålla på och ladda ett mer eller mindre uttjänt batteri kommer inte fungera så länge. Och släpa med sig extra batteri överallt har väl sina egna problem.

Mvh E*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-23 17:26

Den fungerar utmärkt vid normal användning, streaming och drönarflyg suger musten ur den, men nu har jag uppgraderat min adapter till en som gör att iPhonen går på ström medan jag streamar. Problem solved :)
Är jag ute i husvagnen så har jag en påse powerbanks mellan 3000 och 20000 mAh, det brukar räcka för några övernattningar. Skulle det inte göra det kan jag ladda i bilen o ibland baxar jag med mig ett fristående elverk :)

Kan rapportera att det jag lyssnar på nu låter alldeles utmärkt, streamat genom iPhonen med bitarna framledda till DAC via biltemakabeln :)
Nu måste jag allvarligt överväga huruvida jag alls ska "äga" fonogram i framtiden eller inte. All världens musik i hög kvalitet för under hundra spänn i månaden. Hur ska hökarna överleva nu?? För bara något år sedan köpte jag 4-5 fullpris CD varje månad i butik. Det händer nästan aldrig numera. Häromsistens köpte jag fyra prisreducerade CD i butik för ett par hundra. Helt i onödan förstås, eftersom jag kan streama dem...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi