Conan skrev:I-or skrev:Det finns gränser för vad man kan åstadkomma med snålkodning. Även mp3 är ganska hårt optimerat och senare codec:ar har bara förbättrat resultaten en aning. Det handlar förvisso om djupt imponerande resultat, men transparens för allt programmaterial uppnår man ej. Informationskrävande, d.v.s. högfrekventa, signaler och små detaljer som inte riktigt maskeras i frekvens- och tidsplanet är huvudproblemen som alltid avslöjar snålkodningen. Detta är inte så märkligt eftersom det är just här man kodar bort information för att reducera datamängden. En stor del av övriga trick handlar mest om en smartare packning av data utan reduktion.
128 kB/s låter alltid ganska hemskt med hifi-krav (målet var bara att 90 % av lyssnarna inte skulle höra skillnad 90 % av tiden), medan 320 kb/s alltid låter riktigt bra även med högt ställda krav (dock ej alltid transparent).
Bra inlägg och viktigt att sätta saker och ting i rätt perspektiv. Kan det vara såhär?:
Master 24 bitar 192 kHz -> Ogg/Vorbis 320 kbps: Låter riktigt nära originalet i en övervägande majoritet av fallen även med högt ställda krav.
Master 24 bitar 192 kHz -> Vinyl: Kan med mycket god avspelningsutrustning låta riktigt bra men nästan alltid en hörbar degradering.
Master 24 bitar 192 kHz -> CDDA 16 bitar 44,1 kHz: Låter riktigt nära originalet i en övervägande majoritet av fallen även med högt ställda krav.
Även i sista alternativet upplever jag att det saknas en dimension från DAWens inspelningar 24 bit 96 KHz ( mina egna ) till konvertering till 16 bit 44,1 KHz . Jag delar helt Jan Eric Perssons uppfattning på opus 3 om detta , fast från min amatörmässiga vy .
Det krävs dock bra högtalare och avspelare för att höra skillnaden .
Inspelningar i 24 bit 96 KHz ( egna inspelningar ) till 320 Kbit snålkodat upplever jag som att det låter lite snällare, mattare på ett behagligt sätt, sämre dynamik, mindre klart och ger svag lyssningströtthet efter 20 minuters lyssning .
Jag kan tillägga att varje liten användning av digital manipulation i DAWen ( Logic Pro X eller Audacity ) även medför en mycket svag upplevd försämring av transparensen i inspelningen .
Även en sådan enkel sak som normalisering ( där nivåerna lyfts digitalt närmare 0 :an ) medför en svag försämring .