Moderator: Redaktörer
Almen skrev:LeifB, försöker du trolla oss, eller?
Du bekräftar inte med ett ord alla de som tipsar dig, försöker förklara för dig, och lägger ned tid och möda på att besvara din ursprungsfråga.
Det enda som händer är att du dyker upp då och då med newbie-frågor som har ältats fram och tillbaka sedan forumet startade och som du själv hade kunnat söka fram på tre sekunder.
Vad är du ute efter, egentligen?
I-or skrev:....Alla sådana övningar är dock onödiga eftersom man lika gärna kan köpa färdiga dubbelledare som redan sitter tätt och därmed uppvisar en induktans som är mindre än nödvändigt.
I-or skrev:Så länge som ledarna ligger tätt tjänar man ingenting på att tvinna dem. Om man har enkelledare så bör man tvinna dem lite löst bara för att minimera avståndet mellan dem om man inte använder buntband eller liknande.
Alla sådana övningar är dock onödiga eftersom man lika gärna kan köpa färdiga dubbelledare som redan sitter tätt och därmed uppvisar en induktans som är mindre än nödvändigt.
Conan skrev:När LTS-kabeln presenterades så var det väl nånting om att den väldigt låga induktansen (pga flätade litz-trådar) kunde orsaka problem vissa förstärkare långt upp i frekvens. Var det att förstärkaren såg kabeln som en kortis alt. vart ostabil? Kommer inte ihåg, men det gör säkert expertisen här. Detta var väl anledningen till att LTS-kabeln hade en slags "avslutning" i högtalarändan?
Tänker på den där Kimber-sladden som hade en liknande konstruktion. Är lagom återigen bäst när det sladdens induktans?
goat76 skrev:Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor.
LeifB, har du kommit fram till vilken kabel du ska köpa?
MichaelG skrev:Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?
FBK skrev:goat76 skrev:Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor.
Har du en medlems tråd så är mitt förslag, önskar köpa EKK. Billigt och tillräckligt bra. Jag ska undersöka en annan kabel också, men den är visst hemskt dyr att få hem till Sverige i fraktdå den finns nere i Europa, Men varför frakten är så dyr ska utredas då kabeln är billig i pris och ska vara mycket bra.....
MichaelG skrev:Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?
hifikg skrev:
EKK verkar vara en medlemstråd
hifikg skrev:FBK skrev:goat76 skrev:Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor.
Har du en medlems tråd så är mitt förslag, önskar köpa EKK. Billigt och tillräckligt bra. Jag ska undersöka en annan kabel också, men den är visst hemskt dyr att få hem till Sverige i fraktdå den finns nere i Europa, Men varför frakten är så dyr ska utredas då kabeln är billig i pris och ska vara mycket bra.....
Morello skrev:Att lyfta kablarna från golvet är alltid helt onödigt; typiskt audiotrams utan teknisk bäring.
FBK skrev:goat76 skrev:Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor.
Bill50x skrev:MichaelG skrev:Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?
Det billigaste är att dela gamla uttjänta tennisbollar och skära en skåra i halvan som kabeln kan ligga i.
Gamla tennisbollar är förmodligen gratis och tar max 10 minuter per styck att fixa till.
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:MichaelG skrev:Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?
Det billigaste är att dela gamla uttjänta tennisbollar och skära en skåra i halvan som kabeln kan ligga i.
Gamla tennisbollar är förmodligen gratis och tar max 10 minuter per styck att fixa till.
/ B
Öpp, öpp, öpp! Det beror på vilket märke du tar! Slazenger ger - ehuru med en fin basåtergivning - ett enormt tapp i upplösning i diskanten. Head briljerar i diskanten men tappar i rumsinformation i mellanregistret. Den enda som klarar av alla register är Wilson US Open.
Jag hoppas verkligen ingen tror att man kan använda vilka gamla tennisbollar som helst.
Morello skrev:hifikg skrev:
Almen skrev:Den enda som klarar av alla register är Wilson US Open.
Jag hoppas verkligen ingen tror att man kan använda vilka gamla tennisbollar som helst.
petersteindl skrev:Apples nya organic cable är det senaste.
Almen skrev:Granny Smith ger ett fräscht och krispigt ljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster