Hej! Lite förslag på sladdar.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Hej! Lite förslag på sladdar.

Inläggav I-or » 2022-09-07 17:58

Så länge som ledarna ligger tätt tjänar man ingenting på att tvinna dem. Om man har enkelledare så bör man tvinna dem lite löst bara för att minimera avståndet mellan dem om man inte använder buntband eller liknande.

Alla sådana övningar är dock onödiga eftersom man lika gärna kan köpa färdiga dubbelledare som redan sitter tätt och därmed uppvisar en induktans som är mindre än nödvändigt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-07 18:14

Almen skrev:LeifB, försöker du trolla oss, eller?

Du bekräftar inte med ett ord alla de som tipsar dig, försöker förklara för dig, och lägger ned tid och möda på att besvara din ursprungsfråga.

Det enda som händer är att du dyker upp då och då med newbie-frågor som har ältats fram och tillbaka sedan forumet startade och som du själv hade kunnat söka fram på tre sekunder.

Vad är du ute efter, egentligen?

Behöver du fråga? Han kastar in en pinne i brasan när han tycker att vi tappar fart. Snart kommer frågan om kabellyftare!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-07 18:17

Vi har en medlem här på Faktiskt som har rejäla högtalare, förstärkeri från Krell och McIntosh mm. Bakom högtalarna hittade jag lampsladdar och sockerbitar :) Inte f-n lät det illa. Hoppas vederbörande läser det här och kanske bjussar på en bild, jag vill inte outa någon (dessutom tog jag ingen bild vid mitt besök).

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-09-07 19:05

När LTS-kabeln presenterades så var det väl nånting om att den väldigt låga induktansen (pga flätade litz-trådar) kunde orsaka problem vissa förstärkare långt upp i frekvens. Var det att förstärkaren såg kabeln som en kortis alt. vart ostabil? Kommer inte ihåg, men det gör säkert expertisen här. Detta var väl anledningen till att LTS-kabeln hade en slags "avslutning" i högtalarändan?

Tänker på den där Kimber-sladden som hade en liknande konstruktion. Är lagom återigen bäst när det sladdens induktans? :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-07 19:39

I-or skrev:....Alla sådana övningar är dock onödiga eftersom man lika gärna kan köpa färdiga dubbelledare som redan sitter tätt och därmed uppvisar en induktans som är mindre än nödvändigt.

...som t.ex RKUB som finns som dubbelledare i röd/svarta, vita, gråa och bruna varianter, och även i lite grövre dimensioner om man vill ha fetare kabel än lampsladden på 1,5mm2
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-07 21:55

I-or skrev:Så länge som ledarna ligger tätt tjänar man ingenting på att tvinna dem. Om man har enkelledare så bör man tvinna dem lite löst bara för att minimera avståndet mellan dem om man inte använder buntband eller liknande.

Alla sådana övningar är dock onödiga eftersom man lika gärna kan köpa färdiga dubbelledare som redan sitter tätt och därmed uppvisar en induktans som är mindre än nödvändigt.

Tack för svar och skönt då jag inte orkar med att göra något sådant.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-07 23:02

Conan skrev:När LTS-kabeln presenterades så var det väl nånting om att den väldigt låga induktansen (pga flätade litz-trådar) kunde orsaka problem vissa förstärkare långt upp i frekvens. Var det att förstärkaren såg kabeln som en kortis alt. vart ostabil? Kommer inte ihåg, men det gör säkert expertisen här. Detta var väl anledningen till att LTS-kabeln hade en slags "avslutning" i högtalarändan?

Tänker på den där Kimber-sladden som hade en liknande konstruktion. Är lagom återigen bäst när det sladdens induktans? :)

Alla rimligt välkonstruerade förstärkare är försedda med Zobel-nätverk för undvikande av lastberoende högfrekvensinstabilitet. Man behöver således inte bry sig om kabelns impedans i det avseendet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-09-08 00:11

Läst någonstans att en kabel med låg induktans passar bäst till en rörförstärkare.
Vet dock inte varför.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-08 00:26

Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor. :)

LeifB, har du kommit fram till vilken kabel du ska köpa?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-08 00:57

goat76 skrev:Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor. :)

Har du en medlems tråd så är mitt förslag, önskar köpa EKK. Billigt och tillräckligt bra. Jag ska undersöka en annan kabel också, men den är visst hemskt dyr att få hem till Sverige i frakt :? då den finns nere i Europa, Men varför frakten är så dyr ska utredas då kabeln är billig i pris och ska vara mycket bra.....

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2022-09-08 07:31

Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-08 07:42

MichaelG skrev:Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?

Du MÅSTE lasermäta avståndet mellan dem så att de inte flyttas när de väl är inspelade. Någonstans har jag sett en formel för hur man beräknar avståndet rätt, men hittar den inte just nu. Har en app för ändamålet, $4000 per modul (olika beroende på maxhöjd).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-08 07:42

FBK skrev:

Har du en medlems tråd så är mitt förslag, önskar köpa EKK. Billigt och tillräckligt bra. Jag ska undersöka en annan kabel också, men den är visst hemskt dyr att få hem till Sverige i frakt :? då den finns nere i Europa, Men varför frakten är så dyr ska utredas då kabeln är billig i pris och ska vara mycket bra.....

EKK verkar vara en medlemstråd

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2022-09-08 08:10

MichaelG skrev:Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?

Fiskelina från takkrokar. Kan väljas transparent eller färgad efter smak.

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-08 08:14

hifikg skrev:

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-09-08 09:50

Nä nu får ni ju sluta förstöra hobbyn med en massa logik och vetenskap! :wink: :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-08 09:57

hifikg skrev:
FBK skrev:

Jag säger som plastdottern gjorde när hon var ung och jag retades, du ja.... :twisted: :mrgreen: Men att jag en dag skulle sitta och rekommendera EKK, det trodde jag inte för ca: så där 20-22år sedan.... Man kanske börjar bli gammal och gaggig. (vid 52år) Men när kompisen säger att EKK låter bra, då litar jag på det för han har testat allt möjligt av de billigare sorterna och när jag lyssnade hos honom på den andra kabeln som jag yrar om tidigare så var det oj då det här var något extra och då hade vi suttit och lyssnat med Belden innan som också är bra. Finns ju bara mer och mer billiga kablar som dyr kabelälskare ägare borde testa. (Det där tog nästan emot att säga :oops: )

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-08 10:32

Det billigaste är att dela gamla uttjänta tennisbollar och skära en skåra i halvan som kabeln kan ligga i. Det är mao totalt onödigt att köpa sådana här för 2.340:-/st.

Bild

Gamla tennisbollar är förmodligen gratis och tar max 10 minuter per styck att fixa till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-08 10:37

Att lyfta kablarna från golvet är alltid helt onödigt; typiskt audiotrams utan teknisk bäring.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-08 10:44

Morello skrev:Att lyfta kablarna från golvet är alltid helt onödigt; typiskt audiotrams utan teknisk bäring.

Ja, jo.
Men det ser ju lite mystiskt tekniskt ut och vill man impa på grannen så... Det är mycket dyrare att köpa elbil och installera laddbox.

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-08 10:45

FBK skrev:

Jag är inte ute efter några kablar, jag har ju för bövelns skull Linn-godkända kablar! Duger dom för Linn, duger dom för mig. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-09-08 10:47

Bill50x skrev:

Det billigaste är att dela gamla uttjänta tennisbollar och skära en skåra i halvan som kabeln kan ligga i.

Gamla tennisbollar är förmodligen gratis och tar max 10 minuter per styck att fixa till.

/ B

Öpp, öpp, öpp! Det beror på vilket märke du tar! Slazenger ger - ehuru med en fin basåtergivning - ett enormt tapp i upplösning i diskanten. Head briljerar i diskanten men tappar i rumsinformation i mellanregistret. Den enda som klarar av alla register är Wilson US Open.

Jag hoppas verkligen ingen tror att man kan använda vilka gamla tennisbollar som helst.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-09-08 10:51

Almen skrev:
Bill50x skrev:

Det billigaste är att dela gamla uttjänta tennisbollar och skära en skåra i halvan som kabeln kan ligga i.

/ B

Öpp, öpp, öpp! Det beror på vilket märke du tar! Slazenger ger - ehuru med en fin basåtergivning - ett enormt tapp i upplösning i diskanten. Head briljerar i diskanten men tappar i rumsinformation i mellanregistret. Den enda som klarar av alla register är Wilson US Open.

Jag hoppas verkligen ingen tror att man kan använda vilka gamla tennisbollar som helst.

Aj fan! Inte ens om de är inspelade under flera år? :o
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-09-08 10:51

Morello skrev:
hifikg skrev:

:mrgreen:

Haha! Den var riktigt fin! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-08 11:04

Almen skrev:Den enda som klarar av alla register är Wilson US Open.

Gamla slitna tennisbollar är "poor man's entry to the high-end world" (som det skrevs om mina Dahlqvist DQ10:or högtalare) men naturligtvis inte sista ordet i frågan. Luddet på utsidan av en oanvänd boll har givetvis en dämpande effekt men kan också runda av transienterna något. Wilson US Open är förmodligen en bra kompromiss.

Om jag minns rätt är förslaget om tennisbollar kommet från Enid Lumley som skrev några artiklar i the absolute sound i början på 80-talet. Hon menade också att (högtalar-) kablarna skulle ligga i en tunnel av inoljad trä och att det var viktigt vilken olja som användes till inoljningen. Huruvida träslaget var av vikt minns jag inte, det var trots allt 40 år sedan jag läste artikeln.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-09-08 12:10

BUMP!
petersteindl skrev:Apples nya organic cable är det senaste.

signalkabel Apple organic.jpg
signalkabel Apple organic.jpg (665.74 KiB) Visad 1342 gånger

Bättre än tennisbollar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-09-08 12:19

Mmmm Transparente Blanche låter mer... transparant än Macintosh som det där borde vara.
Grillar man dem först blir det mer Svärta ochså.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-09-08 12:38

Granny Smith ger ett fräscht och krispigt ljud.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-08 12:50

Almen skrev:Granny Smith ger ett fräscht och krispigt ljud.

Jag är inte så förtjust i Granny Smith, tycker det är ett aningen för hårt och syrligt äpple med hårdsmält skal. Pink Lady är ett riktigt fint äpple med välbalanserad intensiv smak och härligt krispig konsistens, utan att för den delen upplevas som hårt. Låter bra! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-08 12:54

-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi