Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Ja, det verkar fortfarande diskuteras om vibrationer i golvet. Inte om hur musiken uppfattas.
Mjukfötter ( eller madrasser) är ju jättebra på att dämpa vibrationer så att de inte når golvet.
Det är väl ingen som påstått något annat.
Men mjukfötterna tillför andra, graverande fel iom högtalaren i ett sådant fall är helt beroende av sin egen vikt för att generera en stabil nollpunkt vid transienter. Högtalaren är rörlig vid ALLA frekvenser.
Därför låter det illa om mjukfötterna, ja, effekten kan fås snarlikt med ett baselement som är löst åtdraget. Ljudet blir otydligt och oartikulerat. Precis som ljudet blir med mjukfötter. Ett löst åtdraget ( men lufttätt, nota benne..) element har ingen stabil nollpunkt vid transienter.
Hoppas vi nu kan lämna diskussionen om madrasser och dämpning mot golvet. Det har ingen betydelse för musikåtergivning, jag lovar.
Det handlar istället om musikens transienter. " pace rythm and dynamics" .
Hade nu alla läst Martin Collums artikel om detta ?
andyman_se skrev:Behöver man göra det svårare än att prova bägge och välja det som låter bäst?
Eller gillar ni bara att gnabbas lite? förstår konceptet, jag har småbarn...
tvett skrev:VARFÖR kan folk i denna tråd inte förstå skillnaden på vad man kan diskutera när det kommer till spikar/sd?
Hur fungerar spik vs sd.
Fungerar spik så som säljarna säger.
Fungerar sd så som säljarna säger.
Men skilj det från framför allt ifrån:
Vad låter bättre subjektivt, sd eller spik.
mx skrev:Det handlar inte om att tycka rätt eller fel. Jag hoppar nog snart ut genom
fönstret.
zeke10 skrev:Har tittat in här ibland och kommit fram till att många är oense..
Har inte förmått mig att prova varken spikes eller SD..
Har därför inte förstånd att ha en åsikt i detta.
Kanske det växer fram ett behov att prova det ena eller det andra, men tycker nog att upplevelsen av musiken och den egna anläggningen ändå måste betecknas som högst personligt.
zeke10 skrev:Då kan det vara svårt att "tycka rätt eller fel" i frågan.
zeke10 skrev:Har tittat in här ibland och kommit fram till att många är oense..
Har inte förmått mig att prova varken spikes eller SD..
Har därför inte förstånd att ha en åsikt i detta.
mx skrev:tvett skrev:VARFÖR kan folk i denna tråd inte förstå skillnaden på vad man kan diskutera när det kommer till spikar/sd?
Hur fungerar spik vs sd.
Fungerar spik så som säljarna säger.
Fungerar sd så som säljarna säger.
Men skilj det från framför allt ifrån:
Vad låter bättre subjektivt, sd eller spik.
Därför jag tror att en del bara vill snacka skit, och inte bryr sig om att man
vilseleder andra människor. Hoppas bara att inte dessa människor jobbar inom
grundskolan.
Kanske skulle vara intressant i och för sig. En lektion där man förklarar hur
flygplan fungerar. Flygplan håller sig i luften genom att det är kul att
accelerera snabbt innan man lyfter, och upplevelsen i luften är oslagbar. Men
fröken, den förklaringen lät konstig! Ja, flygplan flyger med magi som inte går
att förklara med fysik annat än genom subjektivt tyckande om flygande. Det
måste du inse, kära barn.
MagnusÖstberg skrev:Det duger![]()
En för mjuk fot sjunker ihop av belastningen, den blir stum.
Effekten är att den kommer agera styvt.
En för mjuk fot och en för hård mjuk fot är alltså lika illa sett ur ett funktionsperspektiv och effekten är likvärdig.
Nej, en för mjuk fot leder alltid ner mer rörelseenergi jämfört med en optimal fot. Men det är ett rätt stort spann innan en mjuk fot blir för mjuk.
Hur det påverkar lyssningsupplevelsen är ju en kul fråga att svara på. Kunde man svara på det så skulle väl inte de här trådarna finnas. Det är ju subjektivt. absolut situationsberoende enligt min erfarenhet.
Men en sak är säker, tänker du använda en för mjuk fot är det bättre att inte använda en mjuk fot alls. Om du inte tycker de är snygga förstås.
Det finns många fall där iallafall jag inte märker någon skillnad alls, det är då för mig, sett ur lyssningsperspektiv. alltså helt skitsamma vad det är för fötter på högtalarna.
mx skrev:andyman_se skrev:Behöver man göra det svårare än att prova bägge och välja det som låter bäst?
Du verkar inte heller förstå skillnaden på en fysisk förklaring av något och en
subjektiv upplevelse. Är dina barn medlem på forumet? I så fall kan du ju
rekommendera tråden.
andyman_se skrev:mx skrev:andyman_se skrev:Behöver man göra det svårare än att prova bägge och välja det som låter bäst?
Du verkar inte heller förstå skillnaden på en fysisk förklaring av något och en
subjektiv upplevelse. Är dina barn medlem på forumet? I så fall kan du ju
rekommendera tråden.
My point exactly... du svarar ju så här bara för att gnabbas lite...![]()
Behöver man förstå skillnaden på en fysisk förklaring och en subjektiv upplevelse för att veta vad man föredrar?
Richard skrev:Ja, det verkar fortfarande diskuteras om vibrationer i golvet. Inte om hur musiken uppfattas.
Mjukfötter ( eller madrasser) är ju jättebra på att dämpa vibrationer så att de inte når golvet.
Det är väl ingen som påstått något annat.
Men mjukfötterna tillför andra, graverande fel iom högtalaren i ett sådant fall är helt beroende av sin egen vikt för att generera en stabil nollpunkt vid transienter. Högtalaren är rörlig vid ALLA frekvenser.
Därför låter det illa om mjukfötterna, ja, effekten kan fås snarlikt med ett baselement som är löst åtdraget. Ljudet blir otydligt och oartikulerat. Precis som ljudet blir med mjukfötter. Ett löst åtdraget ( men lufttätt, nota benne..) element har ingen stabil nollpunkt vid transienter.
Hoppas vi nu kan lämna diskussionen om madrasser och dämpning mot golvet. Det har ingen betydelse för musikåtergivning, jag lovar.
Det handlar istället om musikens transienter. " pace rythm and dynamics" .
Hade nu alla läst Martin Collums artikel om detta ?
Bill50x skrev:Johan
Man kan naturligtvis rekommendera olika mätmetoder för att mäta tex en högtalares rörelser/vibrationer. Men bör man inte istället utgå ifrån vad man hör? Richards förklaring till varför han föredrar spikes kanske inte alls stämmer, men han hör vad han hör. Så vad kan det finnas för andra förklaringar till vad han hör?
Bill50x skrev:Så vad kan det finnas för andra förklaringar till vad han hör?
Almen skrev:Bill50x skrev:Så vad kan det finnas för andra förklaringar till vad han hör?
Det har påpekats ett flertal gånger (och som alla som jobbat i studio vet): När man skär lågbasen på elbas eller baskagge (och eventuellt höjer högre upp och lägger lite dist på toppen) så får man tydligare bas.
Bill50x skrev:Johan
Man kan naturligtvis rekommendera olika mätmetoder för att mäta tex en högtalares rörelser/vibrationer. Men bör man inte istället utgå ifrån vad man hör? Richards förklaring till varför han föredrar spikes kanske inte alls stämmer, men han hör vad han hör. Så vad kan det finnas för andra förklaringar till vad han hör?
Jag var hemma hos en kamrat i Gbg den första december och lyssnade på hans senaste setup bestående av Nottingham skivspelare, Audio Research rör för- och slutsteg samt ett par Focal högtalare. Det lät mycket bra men det som var mest frapperande var att förståelsen av musiken var så hög. Vi lyssnade bland annat på en Red Hot Chilli Pepper-skiva som hos mig är OK men ett typiskt exempel på söndermastrad rock. Hos min kamrat, allt satt som ett smäck. Man hörde hur duktiga musikerna faktiskt är, man hörde melodier, basgångar... men framför allt förstod man vad musikerna ville "säga". En återgivning som de flesta Linnisar bara kan drömma om trots att återgivningen var på deras hemmaplan + att det dessutom ljudmässigt lät bra.
Varför berättar jag detta? Jo, för att jag tror att om man mätte upp kamratens anläggning så skulle den på intet vis vara spektakulär. Jag säger inte att man inte kan mäta välljud, men att vi kanske idag mäter fel saker och gör felaktiga analyser av det vi mäter.
Att mäta om en högtalare gungar eller inte är lätt gjort men att koppla detta till vad man hör är en helt annan sak.
/ B
Harryup skrev:Almen skrev:Bill50x skrev:Så vad kan det finnas för andra förklaringar till vad han hör?
Det har påpekats ett flertal gånger (och som alla som jobbat i studio vet): När man skär lågbasen på elbas eller baskagge (och eventuellt höjer högre upp och lägger lite dist på toppen) så får man tydligare bas.
Min uppfattning av vad folk menar med "tydligare basgångar" är inte att de skall låta onaturligt tydligt på något sätt. Läser man ditt inlägg så känns det lite som att i verkligheten går det inte att höra basgångar så därför är tydligare något av "ondo".
Jag ser det som att vanligtvis vill inte folk ha en felaktig återgivning för att få skärpa, utan man vill att det skall låta så tydligt som det gör om ett instrument.
Kronkan skrev:Förklaringen till hur din kompis upplevelse kan vara att det är rör med en viss form av dist. Olika former och grader får olika konsekvenser för hur vi upplever ljudet. säkert är detta en förenkling men som gör det talbart.
Bill50x skrev:Kronkan skrev:Förklaringen till hur din kompis upplevelse kan vara att det är rör med en viss form av dist. Olika former och grader får olika konsekvenser för hur vi upplever ljudet. säkert är detta en förenkling men som gör det talbart.
Det börjar bli lite tröttsamt med alla förklaringar till att rör kan låta så bra. Den enkelspåriga förklaringen är "dist".
Om det är så enkelt som att dist gör att man förstår musiken bättre, varför gör ingen en distbox? Eller varför bygger man inte in en sådan som en funktion i sin förstärkare:
Knappen "musik":
Läge A - korrekt men tråkigt
Läge B - mäter dåligt men låter bra
Borde väl vara enkelt att fixa, eller hur?
Återgivningen hos min kamrat (som är extremt duktig på att sätta upp apparater) ligger långt utanför "hur det låter". Hos honom förstår man helt enkelt musiken/musikern bättre. Självklart finns det en fysikalisk förklaring till detta, men vilken?
Jag har tidigare berättat om hur jag hos honom (då boende i Lund) på tidigt 80-tal lyssnat på lite kaotiska Zappa-plattor och hur hemma hos honom slanten trillat ner. Jag har alltid gillat Zappa men vissa skivor har varit för krångliga att komma in i. Men hos denna kamrat (då med Linn-spelare/Naim-arm/pu minns ej/Audio Research rörförsteg/TVA10 rörslutsteg/högtalare minns ej) lät dessa jobbiga Zappa-plattor helt självklara och mycket njutbara. Att detta inte har med lite rördist att göra är helt självklart när man väl lyssnar. Det handlar INTE om att ljudet blir mjukare, fylligare eller något annat som brukar tillskrivas rörförstärkare. Det handlar om att man förstår musiken bättre. Förstår musikernas intentioner, förstår vad de vill säga. Den som inte upplevt detta vet inte vad jag pratar om. Men fundera över varför livespelningar ofta låter så trevligt, beror det på sammanhanget eller på att det är så mycket högre och man har lite öl i botten av kistan?
Jag säger inte ens att det beror på rörförstärkarna, det kan lika gärna vara någon annan del i kedjan. Noggrann setup där man lyssnar på musik och inte ljud, kanske? Något liknande upplevde jag förresten vid LTS-mötet med demo av The Dream/Hesselvall. Raka motsatsen var OA5/MMX vid ett senare LTS-möte i Radiohuset. Stendött, men det kan givetvis bero på lokalen. Få HiFi-högtalare är gjorda för återgivning i ett par hundra kvadratmeter stort rum.
/ B
Triggerhappy skrev:Jag skall konstruera ett magnetiskt uppställningssystem med repellerande magneter i alla axlar, dessutom skall alla axlarna kunna ställas i magnetisk "hårdhet" dvs tvinga fast högtalarna i motverkande magnetfält.
Givetvis skall det vara magnetiskt skärmat.
Alt 2 blir en Öhlins-lösning med specialbyggda stötdämpare/fjädrar ifrån Öhlins med justerbar högfarts och lågfarts kompression samt returdämpning....f-sen det var ju en cool ide!
*ironi*
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 41 gäster