Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav shifts » 2020-11-03 11:54

En tråd skiftar ämne en smula med tiden och så även denna. Har ingenstans sett från Strmbrg att tråden endast handlar om den mest högdynamiska popskiveutgåvan.

Strmbrg skriver till och med Det verkar alltså inte enbart kunna förklaras med det där om förstörande mastringar. Det verkar vara skit även om ingen varit framme och pillat sönder det hela., vilket borgar för att man kanske ska lyfta blicken lite utöver endast hög dynamik som inte blivit förstörd i mix-/mastringsledet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-03 12:06

Prozac skrev:
Som sagt, för att vara inom pop/rock genren tycker jag tex hans egna album "Shine" låter bra men även Dylans "Oh mercy" eller Emmylou Harris "Wrecking ball".

Lyssnar på Tidal Hifi och en MASTER av Emmylou Harris - Wrecking ball. Den kan man väl inte säga låter bra. Låten är det inget fel på, men inspelningen låter grötigt och distat. Lyssna 3,20 in i låten. Går ju knappt att utskilja vad dom spelar eller vilka instrument dom använder.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-03 12:09

goat76 skrev:Men hur kan han ha fel i sin egna önskan om att produktionen av popmusik skulle göras mer likt de klassiska produktionerna.

Han har inte fel i önskan om sådan musik, han har möjligtvis fel i att den i så fall heter "pop". Mer troligt det heter "indie" eller något annat då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-03 12:11

Redovisar Tidal något katalognummer?

Albumet har återutgivetvis några gånger och är groteskt vandaliserat.

Den första "CD-"utgåvan, vilken tarvar HDCD-avkodning, låter fullt tillräckligt illa (även med HDCD-avkodning)- ytterligare kompression kan ej anses nödvändig. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-03 12:16

shifts skrev:En tråd skiftar ämne en smula med tiden och så även denna. Har ingenstans sett från Strmbrg att tråden endast handlar om den mest högdynamiska popskiveutgåvan.

Strmbrg skriver till och med Det verkar alltså inte enbart kunna förklaras med det där om förstörande mastringar. Det verkar vara skit även om ingen varit framme och pillat sönder det hela., vilket borgar för att man kanske ska lyfta blicken lite utöver endast hög dynamik som inte blivit förstörd i mix-/mastringsledet.

Somliga sitter väl och lyssnar på ljudet istället för musiken. Max Headroom har massor av bra och engagerande musik som är kul att lyssna på, man som har måttlig ljudkvalitet, rent tekniskt. Men dålig musik kan ingen ljudkvalitet i världen rädda. Är musiken bra skiter man i inspelningen (om den inte är helt galen, men då tar man sig besäret att mastra om skivan. Den blir aldrig bra, men kan bli bättre...).

Just nu spelar Max Headroom albumet "Lav Sol! Høy Himmel" med Anne Grete Preus. Ett musikalsikt mästerverk. Produktionen är orginell, men det låter ganska snyggt. Har man riktiga grejjor och lyfter basen lite så låter det fint.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-03 12:19

Morello skrev:Redovisar Tidal något katalognummer?

Albumet har återutgivetvis några gånger och är groteskt vandaliserat.

Den första "CD-"utgåvan, vilken tarvar HDCD-avkodning, låter fullt tillräckligt illa (även med HDCD-avkodning)- ytterligare kompression kan ej anses nödvändig. :)

Inte vad jag ser. Här kommer en bild om det är till hjälp.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-03 12:28

Riktigt trist att dessa tjänster slagit undan benen för riktiga fonogram.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-03 12:35

Morello skrev:Riktigt trist att dessa tjänster slagit undan benen för riktiga fonogram.

Mjae. Själv köper jag åtminstone en vinyl i månaden och du själv försöker väl hålla igång cd-försäljningen?

Strömmande musik är ganska händigt, det jag saknar är kontrollen. Dels att musiken faktiskt finns där när man önskar, dels att man borde veta vilken utgåva man lyssnar på. Framför allt borde alla producerade utgåvor finnas på plats så kidsen kan spela de sönderkomprimerade och vi med öronen i behåll kan lyssna på de välljudande...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-03 12:35

Morello skrev:Som redan påpekats av Isidor är det helt meningslöst att prata om musiksmak om tråden handlar om ljudkvalitet.

Men tråden handlar INTE heller om ljudkvalitet, den handlar om hur musik ur olika genres produceras olika, hur olika ideal som ligger till grund för pop-inspelningar kontra inspelningar inom klassisk musik. Hur det låter ur det tekniskt rena eller orena perspektivet är i denna tråd INTE en frågeställning vilket även uttryckligen nämndes i första inlägget.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-03 12:35

Morello skrev:Riktigt trist att dessa tjänster slagit undan benen för riktiga fonogram.

Håller med till 100%.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-03 12:42

Nja, det har dom enetligen inte. Det är bara det att "vanligt folk" inte vill ha en massa wax som tar upp en massa plats i lägenheten/huset. Dom är inte intresserade av det. Och skivbolagen vill ju absolut inte hålla på med fysiska produkter eftersom det bara kostar perngar.

Men allt är inte bara skit! Musik lagrat som datafil och enbart datafil gr det möjligt för artister att sälja driekt till kund. Kostanden för att tillverka skivor och omslag och sånt kan för många (mindre) artister bli en stor ekonomisk risk. Men datafiler kan säljas ganska billigt. Så folk kan få tag i musik som annars inte hade varit tillgänglig eftersom ingen vill/kan ta den ekonsmiska risken att trycka upp kanske 10000 CDs och skeppa dom jorden runt.
Själv köpte jag nyss ett album på Mp3 (Gary Numan - Jagged, Live). Det fanns inte att få tag i på annat sätt. Och ett album på M3 är mycket bättre än inget album.
Senast redigerad av Max_Headroom 2020-11-03 12:52, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-11-03 12:43

Morello skrev:Wrecking ball saknar i mina öron all rimlig dynamik, låter genomskitigt och dessutom helt beslöjat. Om du jämför Wrecking ball med tex Michael Ruff som det talas om i tråden - hur uppfattar du skillnaden?

Äger tyvärr inga album med Ruff så en jämförelse låter sig inte göras.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-03 12:51

Prozac skrev:
Morello skrev:Wrecking ball saknar i mina öron all rimlig dynamik, låter genomskitigt och dessutom helt beslöjat. Om du jämför Wrecking ball med tex Michael Ruff som det talas om i tråden - hur uppfattar du skillnaden?

Finns både på Spottan och Tidal. Hur dessa låter jmf med cd vet jag dock inte, har inte jämfört. Men jag kan lägga upp en cd-ripp på Dropbox om du vill jämföra.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-03 12:52

Max_Headroom skrev:

Nja, det har dom enetligen inte. Det är bara det att "vanligt folk" inte vill ha en massa wax som tar upp en massa plats i lägenheten/huset. Dom är inte intresserade av det. Och skivbolagen vill ju absolut inte hålla på med fysiska produkter eftersom det bara kostar perngar.

Men allt är inte bara skit! Musik lagrat som datafil och enbart datafil gr det möjligt för artister att sälja driekt till kund. Kostanden för att tillverka skivor och omslag och sånt kan för många (mindre) artister bli en stor ekonomisk risk. Men datafiler kan säljas ganska billigt. Så folk kan få tag i musik som annars inte hade varit tillgänglig eftersom ingen vill/kan ta den ekonsmiska risken att trycka upp kanske 10000 CDs och skeppa dom jorden runt.
Själv köpte jag nyss ett album på Mp3 (Gary Numan - Jagged, Live). Det fanns inte att få tag i på annat sätt. Och ett album på M3 är mycket bättre än inget album.

Det är nog en pengafråga också - det finns nog ganska många som inte köper fonogram, utan ägnar sig enkom åt piratkopiering och kanske ett Spotifykonto samtidigt som betydenade belopp förbrukas på hifi.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-03 12:55

Morello skrev:Det är nog en pengafråga också - det finns nog ganska många som inte köper fonogram, utan ägnar sig enkom åt piratkopiering och kanske ett Spotifykonto samtidigt som betydenade belopp förbrukas på hifi.

De som med dagens språkbruk kallas Unga Vuxna lägger inga pengar på HiFi-apparatur heller. En blåtandshögtalare någonstans och mono från Spotify verkar vara mer regel än undantag.

/ B

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-03 13:08

CD skivor kan man fynda skamligt billigt. Själv köpte jag en samling på Blocket 2000 cd skivor. Pris 1500kr. Här är en annons på Blocket 275 cd 600kr. :D
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... s/92638152

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-03 13:12

Bill50x skrev:
Morello skrev:Det är nog en pengafråga också - det finns nog ganska många som inte köper fonogram, utan ägnar sig enkom åt piratkopiering och kanske ett Spotifykonto samtidigt som betydenade belopp förbrukas på hifi.

De som med dagens språkbruk kallas Unga Vuxna lägger inga pengar på HiFi-apparatur heller. En blåtandshögtalare någonstans och mono från Spotify verkar vara mer regel än undantag.

/ B

Ja, det är en förfärlig utveckling - har medelklassen helt tappat intresse för tonkonsten för att istället ägna sig åt konsumtionsfrosseri och onödiga solresor? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-11-03 13:16

Är det verkligen en pengafråga när det gäller ljudkvalite på nyare pop\rock inspelningar?

Kostar det verkligen så mycket extra att få till ett vettigt ljud?

Känns som det hela bara är en enda stor missuppfattning från musik-branschens sida att det ska låta som det gör.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-03 13:35

Även om jag har nämnt bolaget DMP tidigare måste jag rekommendera ett alster från deras katalog också:

Flim & The BB's med Just Another Beautiful Day från albumet Neon inspelat av ljudpuristen Tom Jung. Hög dynamik och rent ljud, bra rumslighet och mycket bra klangbalans (även om gnällI-or skulle vilja ha aningen mer bas, men som ni redan vet så har jag ju det :D )

Detta är alltså en audiofilbolagsproduktion av högsta klass, t.o.m. bättre än en hel del av Sheffield labs produktioner. För övrigt är den inte heller sönderskruvad på Spotify https://open.spotify.com/track/28pPiEtFWTPDV7GfCFOjQH?si=WHk27zDGTeuV278-_vMIOg

Lyssna på detta och kontemplera det faktum att all modern musik skulle kunna ha motsvarande ljudkvalitet.

Jaja, jag vet, fusion igen...
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-03 13:45

ottovonkopp skrev:Är det verkligen en pengafråga när det gäller ljudkvalite på nyare pop\rock inspelningar?

Känns som det hela bara är en enda stor missuppfattning från musik-branschens sida att det ska låta som det gör.

Nej, bra ljud kräver bra ljudtekniker och skickliga producenter. Mindre skruvning blir nog t.o.m. billigare i längden. Med dagens utveckling tror jag dock att välljudande inspelningar är ett minne blott (hur många populärmusikalster med högsta ljudkvalitet har vi hittat från de senaste två decennierna?). Det var åtminstone kul så länge det varade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-03 13:51

När jag skrev "pengafråga" syftade jag på konsumentens ovilja att betala pengar för musik.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-03 14:07

Angående den frågan tror jag att det kunde ha slutat annorlunda om inte skivbolagen hade fått tokspel i mitten av 90-talet när de jackade upp CD-priserna till löjeväckande nivåer. Jag vill minnas att Sonys VD i någon intervju från den tiden tyckte att över 300 kr (d.v.s. ca 400 kr i dagens penningvärde) inte var orimligt. När man sedan också hårdnackat vägrade att släppa musik för nedladdning stod dörren öppen för Napster, vilket sedermera ledde till dagens alla musikströmningstjänster.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-03 14:16

Morello skrev:
Bill50x skrev:

Ja, det är en förfärlig utveckling - har medelklassen helt tappat intresse för tonkonsten för att istället ägna sig åt konsumtionsfrosseri och onödiga solresor? :D

Det korta svaret är: Ja. Men, det springs rätt mycket på konserter (utan just nu dårå) vilket är positivt. Musik är nästan alltid bättre live och betydligt mer socialt. Musik i det lilla formatet är oftast ett bra val. Som när vi var 50 pers som lyssnade på DiLeva i Sala i somras.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-11-03 14:41

Coldplay: NPR Music Tiny Desk Concert

https://youtu.be/j82L3pLjb_0
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-11-03 14:46

I-or skrev:
ottovonkopp skrev:Är det verkligen en pengafråga när det gäller ljudkvalite på nyare pop\rock inspelningar?

Nej, bra ljud kräver bra ljudtekniker och skickliga producenter. Mindre skruvning blir nog t.o.m. billigare i längden. Med dagens utveckling tror jag dock att välljudande inspelningar är ett minne blott (hur många populärmusikalster med högsta ljudkvalitet har vi hittat från de senaste två decennierna?). Det var åtminstone kul så länge det varade.

Jo, såklart men jag menar inte asbra ljud, utan mer "vanligt". Borde ju räcka att de kör filerna genom loudness penalty sidan med avsikten att få noll. Borde ju bli ett ljud man kan stå ut med.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-11-03 14:47

Bill50x skrev:
Prozac skrev:

Finns både på Spottan och Tidal. Hur dessa låter jmf med cd vet jag dock inte, har inte jämfört. Men jag kan lägga upp en cd-ripp på Dropbox om du vill jämföra.
/ B

Tack! jag har Spotify för strölyssning men inte Tidal. Jag avvaktar med M Ruff innan jag kollat upp om det är tillräckligt bra för att lägga tid på men tack för erbjudandet :)
Ha en rimligt trevlig dag.

Tell

Inläggav Tell » 2020-11-03 15:15

Bill50x skrev:

/ B

Allt som inte är klassiskt eller jazz är "popmusik" o inga under 30 har annat än monoblåtandshögtalare. Som vanligt är det gubbar som tycker sig är lite bättre än kidsen idag o vet exakt hur dom lever o har det, o det trots att det är gubbarna själva som lever kvar inskränkta i sin värld som dom själva byggde upp i sin egen ungdom. Den loopen lär för övrigt fortsätta när dagens ungdomar (inkl jag själv) blivit gubbar ;)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-11-03 15:17

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Först tänkte jag svara nåt om hur prylavgudande hifidårar betraktas av allmänheten, men så insåg jag att du nog är ironisk.

Ja, modern populärmusik låter förfärligt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-11-03 16:07

Tell skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Allt som inte är klassiskt eller jazz är "popmusik" o inga under 30 har annat än monoblåtandshögtalare. Som vanligt är det gubbar som tycker sig är lite bättre än kidsen idag o vet exakt hur dom lever o har det, o det trots att det är gubbarna själva som lever kvar inskränkta i sin värld som dom själva byggde upp i sin egen ungdom. Den loopen lär för övrigt fortsätta när dagens ungdomar (inkl jag själv) blivit gubbar ;)

Nä, yngsta dottern skippade sin JBL xtreme och skaffade en integrerad två-kanalare och ett par stativare. Hon är helnöjd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-03 16:14

Tell skrev:
Bill50x skrev:

Redan de gamla grekerna förfärades över ungdomen :-)
Själv längtar jag tillbaka till tiden när jag vandrade fram mitt i natten med en ölburk i handen och skrålade "Ol' man river" ;-)

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi