Blir ni sågade här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-01 09:16

Öhman: "Skulle vilja gå så långt som till att säga att Beach Boys är av lika stor pop-historisk betydelse som Beatles! Kanske till och med större, i varje fall om Revolver och sgt Pepper inte funnit."

Det är onekligen fascinerande att man kan vara så rörande överens om en sak, men ha så fundamentalt skilda synsätt när det gäller en annan.

:)

Men nu tycker jag vi alla gör som Ines Usman (heter hon va?) föreslog. Låt oss ta och gemensamt sjunga "We shall overcome!", eller förresten vi kanske kan sjunga "Wouldn't it be nice" eller någon annan Beach Boys-pärla istället!

:wink:

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 09:32

Usman....det var ju hon med det berömda citatet:

"Internet är bara en övergående fluga".

Sug på den...

/M

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-01 09:38

Blue skrev:Men nu tycker jag vi alla gör som Ines Usman (heter hon va?) föreslog. Låt oss ta och gemensamt sjunga "We shall overcome!", eller förresten vi kanske kan sjunga "Wouldn't it be nice" eller någon annan Beach Boys-pärla istället!

:wink:

Birgit Friggebo var det väl :?:

:lol: :lol:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-01 09:56

Haha... Usman eller Friggebo...

Det är inte lätt att hålla reda på de olika tomtenissorna.

(Men Friggebo var det nog ja, och självaste Carl Bildt var väl även med vid detta tillfälle, och försökte förgäves avstyra det hela).

:D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-01 09:59

Blue skrev:Haha... Usman eller Friggebo...

Det är inte lätt att hålla reda på de olika tomtenissorna.

(Men Friggebo var det nog ja, och självaste Carl Bildt var väl även med vid detta tillfälle, och försökte förgäves avstyra det hela).

:D

Så skolpojken var med där med. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 11:42

Finns det någon som vill och kan svara på dessa frågor angående LTS rekade produkter.

Jag skrev följande tidigare i denna tråd:

"Ok...det var ju tråkigt och lite förvånande. Men i.o.m att du inte hade full koll på det så kanske någon som vet svarar på detta senare.

Men under test måste det ju finnas flera produkter och några av dom måste väl klara detta lyssningstest?

För en novis som mig så vore det bra med en "karta" och en lista över produkter som jag lätt kan hitta på marknaden.

/Micke"

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-01 11:44

Starta en ny tråd, Många har nog tröttnat på denna 8)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-01 12:26

IngOehman skrev:Man skall INTE vara löjlig. Det har du helt rätt Subjektivisten.

Så då frågar jag dig Subjektivisten (som förstås kommer att besvara frågan utan att slingra/löjla sig):

En enkel fråga. Vilken av dessa anläggningar skulle du köpa:

A. Din drömanläggning, distorsionen är eventuellt så hög att man får mäta den omvänt, alltså definiera hur mycket svagare musiken är än distorsionen. Fast i själva verket är det ingen som känner till distorsionen, för ingen har fått mäta den - man skall BARA lyssna. 100% av dina skivor låter bra! :P Det låter i själva verket bra till och med när ingen skiva spelas!! :P :P Ja det låter till och med bra när musik du avskyr spelas!!! :o
Men - den får all mat inom en radie om 200 meter att bli oätlig (ungefär lika sannolikt som att goda tekniska data skulle vara ett hot mot musik :lol: )

B. LTS drömanläggning. Mäter väldigt bra sett ur ett psykoakustiskt perspektiv, inklusive rummets egenskaper - och bra skivor låter bra, dåliga låter dåligt (med kan fortfarande låta som bra musik, och vara väldigt kul att spela, bra musik överlever ju nästan allt, även om den inte blir bättre av att förvrängas ytterligare, av en färgande anläggning). Superba skivor låter superbt!
Inga nackdelar mer än möjligen att du blir tvungen att anklaga dig själv för att vara medlöpare...

Nå, vilken väljer du? :wink:

Som du väljer fråga det så väljer jag B.

IngOehman skrev:(Om du väljer anäggning A så skall vi se om jag kan berätta vad den heter sen.)

Gör det du.

IngOehman skrev:Kan det verkligen vara på det viset att du faktiskt inte inser att du i det ovanstående faktiskt gör just det som du beskyller andra för att göra? Nämligen du inte låter andra ha sina uppfattningar. :(

Så uppfattar inte jag det. Men när du om och om igen, snackar om fönster och se igenom, så anser jag att det är att du inte låter andra ha sin egna uppfattning.
För mig är det inte lika enkelt, som att säga bästa bilen är den som går snabbast.

IngOehman skrev:Andras uppfattning (min exempelvis) är ju att den anläggning som du underkänner är den som (erfarenhetsmässigt) låter mest som musik!

Ja, för ER ja. Men inte för mig. Simpelt.

IngOehman skrev:Förstår du verkligen på allvar inte varför din fråga är obesvarbar?

Nja, en simpel fråga bara. Man bör kunna sätta sig in i dom tankebanorna ganska lätt och fråga sig själv; vad väljer jag av detta.

lasselite skrev:nin: du har ju gett dig in i den här diskussionen 100? gånger. Är det i själva verket så att Du vill bli omvänd?

Det handlar inte om att bli omvänd eller något. Jag ifrågarsätter alltid mina egna val, hela tiden. I politiska frågor så försöker jag alltid se från båda sidor. Denna sommaren t ex så har jag letat efter (värdiga) motståndare till Chomsky's uttalande, för att försöka se olika sidor på samma fråga.

lasselite skrev:En mer allvarligt menad fråga. Är in skivsamling representativ för ditt exempel, och har du hittat en färgning som gör 95% av dem mer njutbara?

I så fall, vad är det för fel på 95% av dina skivor?

Om du anser att du hittat en sådan mirakel färgning, vad har du då testat den mot (för att veta att en annan färgning (eler brist på sådan) inte är bättre)?

Jag försöker alltid leta efter saker som mäter så bra som möjligt, MEN, och detta är ett stort men, det jag väljer är det som låter bäst hos mig. Så om apparat A och B var hos mig och A mäter bättre men B låter bättre när jag lyssnar, så väljer jag B.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-01 12:31

Nattlorden skrev:
Skillnaden är att jag tycker det är helt okej att man har olika synsätt, medans flera andra INTE verkar göra det utan måste HELA JÄVLA TIDEN åter om och om igen komma med att deras sätt är det RÄTTA.

Eh... det är ju du som försöker påtvinga folk uppfattningar... så ta du och upprepa stycket ovan framför en spegel och lyssna noga på dig själv. Jag bryr mig föga om vad du lyssnar på för ljudgeneratorer, så länge du inte tvingar mig till att nyttja de samma.

Nej, jag skiter fullständigt i om du tillbedjer F/E eller vad det nu som gäller. Men när man läser om och om igen att man ska se genom fönster och bla bla bla, fast man redan sagt sin åsikt, då är det knappast att låta andra ha sin åsikt imo
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-01 12:48

Subjektivisten skrev:Jag försöker alltid leta efter saker som mäter så bra som möjligt, MEN, och detta är ett stort men, det jag väljer är det som låter bäst hos mig. Så om apparat A och B var hos mig och A mäter bättre men B låter bättre när jag lyssnar, så väljer jag B.

Men det var väl ändå inte svar på frågan?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-01 12:51

subjektivisten> Den anläggning jag har nu mäter tämligen bra och kan väl sägas vara åt LTS håll. Jag har upptäckt att aldrig har så mycket musik låtit så njutbart, lite märkligt faktiskt. Du är välkommen hem på lyssning o lite intressant diskussion :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-01 12:59

lasselite skrev:
Subjektivisten skrev:Jag försöker alltid leta efter saker som mäter så bra som möjligt, MEN, och detta är ett stort men, det jag väljer är det som låter bäst hos mig. Så om apparat A och B var hos mig och A mäter bättre men B låter bättre när jag lyssnar, så väljer jag B.

Men det var väl ändå inte svar på frågan?

Juppz

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-01 13:00

Rydberg skrev:subjektivisten> Den anläggning jag har nu mäter tämligen bra och kan väl sägas vara åt LTS håll. Jag har upptäckt att aldrig har så mycket musik låtit så njutbart, lite märkligt faktiskt. Du är välkommen hem på lyssning o lite intressant diskussion :)

Ja, om jag har vägarna förbi kan jag komma in och lyssna. 8)
Vad har du nu då?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-01 13:13

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:subjektivisten> Den anläggning jag har nu mäter tämligen bra och kan väl sägas vara åt LTS håll. Jag har upptäckt att aldrig har så mycket musik låtit så njutbart, lite märkligt faktiskt. Du är välkommen hem på lyssning o lite intressant diskussion :)

Ja, om jag har vägarna förbi kan jag komma in och lyssna. 8)
Vad har du nu då?

Benchmark DAC-1
Bryston BP25 (MPS-1 nätdelen)
Bryston 7B-ST
Ino Audio pi60s

Btw, hade ett par Jadis-JA80 ett kort tag, kolla in bilderna här
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-01 13:49

S: Våra uppfattningar skiljer sig åt på mer än ett område.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-01 15:36

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Vilken av dessa anläggningar skulle du köpa:

A. Din drömanläggning, distorsionen är eventuellt så hög att man får mäta den omvänt, alltså definiera hur mycket svagare musiken är än distorsionen. Fast i själva verket är det ingen som känner till distorsionen, för ingen har fått mäta den - man skall BARA lyssna. 100% av dina skivor låter bra! :P Det låter i själva verket bra till och med när ingen skiva spelas!! :P :P Ja det låter till och med bra när musik du avskyr spelas!!! :o
Men - den får all mat inom en radie om 200 meter att bli oätlig (ungefär lika sannolikt som att goda tekniska data skulle vara ett hot mot musik :lol: )

B. LTS drömanläggning. Mäter väldigt bra sett ur ett psykoakustiskt perspektiv, inklusive rummets egenskaper - och bra skivor låter bra, dåliga låter dåligt (med kan fortfarande låta som bra musik, och vara väldigt kul att spela, bra musik överlever ju nästan allt, även om den inte blir bättre av att förvrängas ytterligare, av en färgande anläggning). Superba skivor låter superbt!
Inga nackdelar mer än möjligen att du blir tvungen att anklaga dig själv för att vara medlöpare...

Nå, vilken väljer du? :wink:

Som du väljer fråga det så väljer jag B.

Kompis! Vi är överens. :P

Men om maten inte blivit dålig - hur skulle du valt då? (lite nyfiken är jag allt...)

IngOehman skrev:(Om du väljer anäggning A så skall vi se om jag kan berätta vad den heter sen.)

Gör det du.

Nä, du valde ju att gå den goda vägen. :wink:

IngOehman skrev:Kan det verkligen vara på det viset att du faktiskt inte inser att du i det ovanstående faktiskt gör just det som du beskyller andra för att göra? Nämligen du inte låter andra ha sina uppfattningar. :(

Så uppfattar inte jag det.

Men ändå är det så. När de som du tvingar på dina uppfattningar, läser att du säger att de tycker något som de inte tycker, där har de tolkningsföreträde. Du kan påstå hur mycket du vill att de vill ha en anläggning där musik inte låter som musik, men det är ändå de som vet vad de vill, och inte du.

Du kan inte definiera andras åsikter.

Men när du om och om igen, snackar om fönster och se igenom, så anser jag att det är att du inte låter andra ha sin egna uppfattning.

För mig är det inte lika enkelt, som att säga bästa bilen är den som går snabbast.

Inte alls. Din bild är fel.

Du kan inte definiera egna naturlagar.

Återgivning är verkligen ingenting enkelt, tvärtom. Om du påstår att jag försöker förenkla återgivningen så har du fel. Jag vet bättre än du vad jag försöker göra, och jag vet bättre än du hur jag ser på återgivning.

Det enda jag gjort är att jag försöker bara skapa en liknelse (fönstrets förmåga att släppa igenom "bilden" på andra sidan) som du skall ha lättare att förstå än den komplicerade fysik och de enkoder/dekoderprocesser som inbegrips i musikåtergivning.

Hastighet är en enda parameter. "Återgivning" är inte någon parameter, utan en ett sammafattande begrepp som inrymmer tusentals parametrar. Bara för att "återgivning" är ett enda ord är dess innehåll ingenting enkelt. Och det har jag heller inte påstått. Den enda jag försökt antyda är att den som inser att man gagnar utsikten med bra fönsterrutor bör ochså inse att man gagnar musiken med en bra återgivning.

Om du tror att jag hävdat att det är enkelt (likt att mäta hastigheten på en bil) så har du missförstått illa. Vad jag säger är att själva återgivningskonceptet är rätt att förstå. För den som försöker.

IngOehman skrev:Andras uppfattning (min exempelvis) är ju att den anläggning som du underkänner är den som (erfarenhetsmässigt) låter mest som musik!

Ja, för ER ja. Men inte för mig. Simpelt.

Hur vet du det? Du har väl aldrig lyssnat på någon anläggning (inkluderande samtliga apparater samt rummet) som jag sagt är en god återgivare?

Eller?

Du kanske har hört någon anläggning med rätt många goda komponenter, men kanske i ett rum som inte varit tillfyllest? Och du har säkerligen hört en och annan enligt LTS god apparat, instoppad i diverse illa färgande kedjor, men har jag någonsin påstått att sådant skulle låta bra?

Det har jag aldrig - och av samma skäl har jag aldrig kritiserat dina erfarenheter av vad du hört, bara dina slutsatser, eftersom det är dom som varit felaktiga.

IngOehman skrev:Förstår du verkligen på allvar inte varför din fråga är obesvarbar?

Nja, en simpel fråga bara. Man bör kunna sätta sig in i dom tankebanorna ganska lätt och fråga sig själv; vad väljer jag av detta.

Jag menar inte att den inte går att besvara, på samma sak som "vad väljer du - att bli skjuten eller att bli hängd?" också går att besvara.

Men fanns det ingen mening med din fråga alltså? Det är väl rätt själklart att ingen skulle välja en anläggning som inte låter bra? Men vilken slutsats skulle du kunna dra av det?

Din fråga var ju rätt genomskinlig - den var konstruerad för att du skulle kunna säga att den som valde A tydligen inser innerst inne att LTS har fel, och att den som väljer B erkänner att han inte bryr sig om att det låter bra. Rent trams med andra ord.

Den du ställer frågan till vet ju det som du inte vet (inte har fått chansen att höra ännu / inte tror på) nämligen att den anläggningen som är tekniskt bra - släpper igenom musiken.

lasselite skrev:En mer allvarligt menad fråga. Är in skivsamling representativ för ditt exempel, och har du hittat en färgning som gör 95% av dem mer njutbara?

I så fall, vad är det för fel på 95% av dina skivor?

Om du anser att du hittat en sådan mirakel färgning, vad har du då testat den mot (för att veta att en annan färgning (eler brist på sådan) inte är bättre)?

Jag försöker alltid leta efter saker som mäter så bra som möjligt, MEN, och detta är ett stort men, det jag väljer är det som låter bäst hos mig. Så om apparat A och B var hos mig och A mäter bättre men B låter bättre när jag lyssnar, så väljer jag B.[/quote]
Helt ok, du väljer som du vill, och är i din fulla rätt.

Men det är inget bra argument för att hävda att A inte skulle ha låtit bättre hos den vars anläggning i övrigt är bättre.

Det vill säga det är inget bra argument för att kritisera apparat A, och att även dra med LTS i kritiken som en grupp lallande fånar som inte bryr sig om att det låter dåligt. Det är dålig stil helt enkelt, och sakligt uppåt väggarna dessutom.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-01 21:30

IngOehman skrev:Kompis! Vi är överens. :P

Men om maten inte blivit dålig - hur skulle du valt då? (lite nyfiken är jag allt...)

Spelar teater.

IngOehman skrev:Inte alls. Din bild är fel.

Du kan inte definiera egna naturlagar.

Återgivning är verkligen ingenting enkelt, tvärtom. Om du påstår att jag försöker förenkla återgivningen så har du fel. Jag vet bättre än du vad jag försöker göra, och jag vet bättre än du hur jag ser på återgivning.

Det enda jag gjort är att jag försöker bara skapa en liknelse (fönstrets förmåga att släppa igenom "bilden" på andra sidan) som du skall ha lättare att förstå än den komplicerade fysik och de enkoder/dekoderprocesser som inbegrips i musikåtergivning.

Hastighet är en enda parameter. "Återgivning" är inte någon parameter, utan en ett sammafattande begrepp som inrymmer tusentals parametrar. Bara för att "återgivning" är ett enda ord är dess innehåll ingenting enkelt. Och det har jag heller inte påstått. Den enda jag försökt antyda är att den som inser att man gagnar utsikten med bra fönsterrutor bör ochså inse att man gagnar musiken med en bra återgivning.

Om du tror att jag hävdat att det är enkelt (likt att mäta hastigheten på en bil) så har du missförstått illa. Vad jag säger är att själva återgivningskonceptet är rätt att förstå. För den som försöker.

Se där igen så försöker du trycka ner mina åsikter och uppfattning om hifi. Varför kan du inte försöka förstå att alla inte alls är ute efter exakt samma som du? Istället får man höra: "Din bild är fel."
"Du kan inte definiera egna naturlagar"

"Den enda jag försökt antyda är att den som inser att man gagnar utsikten med bra fönsterrutor bör ochså inse att man gagnar musiken med en bra återgivning"

etc.

Inse att alla är inte ute efter exakt samma sorts ljud DU har med dina appararter. Inse det tack.
Rent generellt sett så föredrar jag rörstärkare t ex.

IngOehman skrev:Du kanske har hört någon anläggning med rätt många goda komponenter, men kanske i ett rum som inte varit tillfyllest? Och du har säkerligen hört en och annan enligt LTS god apparat, instoppad i diverse illa färgande kedjor, men har jag någonsin påstått att sådant skulle låta bra?

haha, detta är lite lustigt. Ungfär samma sak säger folk som påstår att det är hur stor skillnad som helst på ljudkablar/stenar/träd/etc.

IngOehman skrev:Det har jag aldrig - och av samma skäl har jag aldrig kritiserat dina erfarenheter av vad du hört, bara dina slutsatser, eftersom det är dom som varit felaktiga.

Så VAD för slutsatser jag drar är felaktiga?

IngOehman skrev:Jag menar inte att den inte går att besvara, på samma sak som "vad väljer du - att bli skjuten eller att bli hängd?" också går att besvara.

Ja, det är väl hur lätt som helst att kunna välja mellan att bli skjuten eller hängd? 8O

IngOehman skrev:Men fanns det ingen mening med din fråga alltså? Det är väl rätt själklart att ingen skulle välja en anläggning som inte låter bra? Men vilken slutsats skulle du kunna dra av det?

Slutsatsen är om man är först och främst ute efter att musiken låter bra eller om man först och främst är ute efter att anläggningen är så bra som möjligt.

IngOehman skrev:Helt ok, du väljer som du vill, och är i din fulla rätt.

Men det är inget bra argument för att hävda att A inte skulle ha låtit bättre hos den vars anläggning i övrigt är bättre.

Det vill säga det är inget bra argument för att kritisera apparat A, och att även dra med LTS i kritiken som en grupp lallande fånar som inte bryr sig om att det låter dåligt. Det är dålig stil helt enkelt, och sakligt uppåt väggarna dessutom.

haha, du är för lustig. Ibland hävdar du att du låter andra ha sina egna åsikter medans sen så häver du ut dig som nu. Så jag får inte välja det JAG tycker låter bäst i MIN anläggning, eftersom det kanske är tvärtom i någon annans? Hur inskränkt är du herr Öhman?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-01 21:43

subjektivisten skrev:Slutsatsen är om man är först och främst ute efter att musiken låter bra eller om man först och främst är ute efter att anläggningen är så bra som möjligt.

...tycker du.

Jag tycker:
Slutsatsen är om man är först och främst ute efter att musiken låter bra så ser man till att anläggningen är så bra som möjligt.

Edit: fann ett sätt att skriva det ännu bättre.
Senast redigerad av Nattlorden 2005-09-01 21:52, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-01 21:51

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Helt ok, du väljer som du vill, och är i din fulla rätt.

haha, du är för lustig. Ibland hävdar du att du låter andra ha sina egna åsikter medans sen så häver du ut dig som nu. Så jag får inte välja det JAG tycker låter bäst i MIN anläggning, eftersom det kanske är tvärtom i någon annans? Hur inskränkt är du herr Öhman?

Men snälla... LÄS.... det står klart och tydligt att du får välja och tycka som du vill. Det IÖ sen pratar om är bevisningsfrågan om vad som de facto är bäst som återgivare. Inte om tyckande.

Aldrig någon som invänder mot tyckande, det invänds bara när tyckande nedskrivs som påståenden om fakta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-01 23:25

Inse att alla är inte ute efter exakt samma sorts ljud DU har med dina appararter. Inse det tack.
Rent generellt sett så föredrar jag rörstärkare t ex.

Det gör IÖ inte heller. Du pratar om bra ljud och IÖ om god återgivning. Har du fortfarande inte förstått skillnaden?

IÖ talar inte om för dig vilket sound du får gilla. Han talar om att stoppa in 123 i ena änden och få ut 123 i den andra. Ursprungstrohet, high fidelity.

Du menar att du gillar +5, och att 123 inte är lika kul som 128. Inte heller 234, då tycker du 239 är bra mycket trevligare. Har man bara ungefär +5, så blir det mesta bättre.

Om du bara inser det, så kommer ni komma överens, även om ni inte är ense. Men det tror jag är OK för er båda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-01 23:33

Subjektivisen!

Angånde ditt långa inlägg: Jösses vad med missförstånd, nästan inget av det jag skrev nådde fram. :(

Jag vet inte om du missförstår avsiktligt eller oavsiktligt, men det kanske inte spelar någon roll. Det räcker med att jag kan konstatera att det jag skriver inte går fram.

Allt jag skrev var att: Din bild av vad jag tycker är felaktig.
Det vet jag, för jag är expert på vad jag tycker. Kan du hålla med mig om det, eller är det du som vet bäst vad jag tycker?

Av praktiska skäl för framtiden: Om du tror att du vet vad jag tycker, så kom ihåg att det är rätt troligt att du tror fel.

Vh, iö

- - - - -

PS.
Nåja. Jag gör ett sista försök:

iö skrev:"Du kan inte definiera egna naturlagar."

Detta talar väl för sig själv. Jag kan det inte heller. Naturlagarna har vi gemensamt.

iö skrev:"Den enda jag försökt antyda är att den som inser att man gagnar utsikten med bra fönsterrutor bör också inse att man gagnar musiken med en bra återgivning" [/i]

Detta förtjänar att upprepas ännu en gång med tanke på ditt genmäle. Och igen - innan du dömer ut den tanken tycker jag du bör undersöka den. Men du slipper förstås om du inte vill.

Subjektivisten skrev:Inse att alla är inte ute efter exakt samma sorts ljud DU har med dina appararter. Inse det tack. Rent generellt sett så föredrar jag rörstärkare t ex.

Jag har inte skrivit ett ord om vilket ljudideal varken du eller jag har. Ditt ljudideal är din sak (själv har jag inget för övrigt, jag vill höra musiken som den är, tycker för det mesta at det låter väldigt bra, och framförallt spännande och kul) och jag varken vet vad du är ute efter i "soundväg", eller tycker frågan är det minsta intressant. Du får ju tycka precis vad du vill!

Men när du tror att du vet något om min uppfattning, och har fel, igen, så måste jag ju får protestera.

Subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Du kanske har hört någon anläggning med rätt många goda komponenter, men kanske i ett rum som inte varit tillfyllest? Och du har säkerligen hört en och annan enligt LTS god apparat, instoppad i diverse illa färgande kedjor, men har jag någonsin påstått att sådant skulle låta bra?

haha, detta är lite lustigt. Ungfär samma sak säger folk som påstår att det är hur stor skillnad som helst på ljudkablar/stenar/träd/etc.

Det är sakfrågan som skiljer. Huruvida dumma och kloka saker argumenteras på liknande sätt är bara indikativt för den som inte förstår sakfrågan. Eller vad ville du säga med kommentaren?

Subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Det har jag aldrig - och av samma skäl har jag aldrig kritiserat dina erfarenheter av vad du hört, bara dina slutsatser, eftersom det är dom som varit felaktiga.

Så VAD för slutsatser jag drar är felaktiga?

Att apparater som återger musiken bra får musiken att låta dåligt :o , även när de kombineras i en kedja alltså. Det var ju de förutsättningar du lade fram i din frågeställning. Om jag förstått ditt svar rätt så har du defacto inte hört någon kedja som jag har sagt återger musiken tekniskt bra. Stämmer det? Hur vet du då att du inte gillar det?

Subjektivisten skrev:Ja, det är väl hur lätt som helst att kunna välja mellan att bli skjuten eller hängd? 8O

Mitt val är att slippa. :wink: Förstår du nu vad jag menar?

Saken är den, att din frågeställning gjorde anspråk på att vara realistisk, men den var hypotetisk. Dina valmöjligheter gjorde axiom av att "god återgivning drabbar musiken". :o Den kännetecknade alltså inte den situation som finns i verkligheten.

I verkligheten finns ju goda musikåtergivningsanläggningar att välja också, i vilka de flesta skivor låter bra, och vissa låter helt underbart. :P

Slutsatsen är om man är först och främst ute efter att musiken låter bra eller om man först och främst är ute efter att anläggningen är så bra som möjligt.

Här försöker du definiera vad andra skall tycka, genom att undekänna möjligheten att det kan vara samma sak.

Igen: Du får välja precis hur du vill. Jag har ingenstans påstått något annat.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-02 00:01

nattlorden o lasselite. 8)

vet ni.
Jag tror Iö kan tala för sig själv faktiskt.. 8O
Jag träffade Iö för inte sååå länge sedan både i tal. o nyligen i skrivt...

Tänkte att jag skulle brätta detta för er efterson ni missar detta tydligen rätt ofta både här o där grabbar... :) Men kanske behöver Iö hjälp mot nån hemsk fabror som hotar honom på nåt vis här.. :lol: :lol: :lol: :lol:

fast även där verkar Iö ha sk "svar på tal" rätt ofta.. 8) 8)

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-09-02 00:36

Subjektivisten,

har du kalibrerat din hörsel någon gång? 8)

Jag rekommenderar dig, om du inte har läst i min post att läsa När har du "kalibrerat" din hörsel senast?, där reds det även ut skillnaden mellan vad som är KORREKT LJUDÅTERGIVNING, men samtidigt visar hänsyn till den SUBJEKTIVA LJUDÅTERGIVNINGS SMAKEN.

Jag tror att det är det som Ingvar försöker att reda ut för dig om, det att vara varse om hur korrekt ljudåtergivning skall vara, MEN man får naturligtvis fortsätta o tycka i slutänden för sitt ändmål hur man vill en "god" ljudåtergivningsanläggning skall låta i ens egna öron.
Dvs. ingen tvingar något, men man försöker att upplysa saken och göra folk varse om skillnaden mellan KORREKT LJUDÅTERGIVNING och SUBJEKTIVA LJUDÅTERGIVNINGS SMAKEN.

Tror man inte på det så bör man fundera på det jag skriver om i min post När har du "kalibrerat" din hörsel senast?, dvs. gå på kvalitativa, fördeles akustiska, klassiska, konserter och skaffa sig live referenser på korrekt ljudåtergivning, Konstigare OCH svårare än så här är det inte att bevittna för sig själva helt utan någon annans påtryckande,, hur korrekt ljudåtergivning skall låta! :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-02 07:22

Dito tobbe :wink:

Men det bidde mycke IÖ hit å dit :oops:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-02 08:30

Mayro skrev:nattlorden o lasselite. 8)

vet ni.

Tänkte att jag skulle brätta detta för er efterson ni missar detta tydligen rätt ofta både här o där grabbar... :) Men kanske behöver Iö hjälp mot nån hemsk fabror som hotar honom på nåt vis här.. :lol: :lol: :lol: :lol:

MVH
Tobbe

Säger en som aldrig ger svar på tal?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-02 10:14

jonasp skrev:

vet ni.

MVH
Tobbe

Säger en som aldrig ger svar på tal?

Men oj. 8O . Är det något seriöst du frågat :?: som jag ej besvarat? Eller menar du alla ggr jag skitit i att besvara dig bland annat då du som på Faktiskt.se kallas "trollar" och jag helt enkelt skippat att besvara dig :?:

Om det är nåt seriöst så ber jag om ursäkt.. Det är svårt att sålla bland skräpposten som du vet. Och kanske jag missat ett o annan därvid. I så fall ber jag om ursäkt.

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-02 10:47

Mayro/Tobbe,

du behöver inte be om ursäkt till mig, då jag framgångsrikt undvikit att kasta mig in i den senaste tiden hetlevrade debatter/pajkastningar! :)

Däremot upplever jag ganska ofta att det ställs frågor direkt till dig, som du helt enkelt undviker att svara på. Därav min kommentar!

Jag har absolut ingen tagg i sidan till någon här, och undviker helst att ytterligare kontaminera vissa trådar.

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-02 10:55

Däremot upplever jag ganska ofta att det ställs frågor direkt till dig, som du helt enkelt undviker att svara på. Därav min kommentar

Så kan vara fallet rätt ofta ja. Beroende på att OM jag skriver tex svar till Iö om något så rasar det emellan in flera som ska stödja Iö eller annan person. Dessa sk "svansar" besvaras ofta inte då dom alltid dyker upp igen direkt efter i alla fall..

Och fråga inte var jag får detta ifrån.. Det är bara att kolla in i varenda tråd så ser du.

enkelt som sjutton att "besvara" denna delen av ditt svarsinlägg.

Så du ser. OM man frågar något seriöst så får man också svar.

Och som du ser så besvaras detta tex utan elakhet eller ironi.. :)

Så hoppas du ser "skillnaden" mellan att få svar eller inte.

MVH
Tobbe

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-09-02 11:42

Jag kan tänka mig att vissa personer känner sig sågade här.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-02 11:57

vet ni.

MVH
Tobbe

Tobbe, det kanske är mig du borde säga åt att inte hindra Nattlorden och lasselite att tala för sig själv? :wink:

Om du läser den här tråden noga så ser du att det faktiskt var dom som var först, och jag som "lade mig i". :oops:

Å andra sidan tror jag du gör samma misstag som många andra, nämligen anser att alla som är överens "talar åt varandra vägnar", men det tror jag inte alls är fallet.

Jag har inte varken tid eller möjligheter att säga alla kloka saker som behöver sägas, och då är jag förstås glad att andra gör det! :wink: Det finns ju många som kan tänka och förstå på alldeles egna meriter. De två nämnda är två av dem.

Och om de i något fall till och med vill ställa upp och förklara vad jag har menat så är de hjärtligt välkomna, så länge de gör det så bra som i nämnda fall. Det vill säga så länge de förstår vad jag menat, och håller med, eller i själva verket till och med själv menar samma sak, och i förekommande fall även gjort det innan jag gjorde det! :o

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan inom parentes (eller inom PS?) lägga till Jax på listan över "extremt vettigt folk som gärna får hjälpa mig att förklara vad jag menat", när det inte framgått för alla. :wink:

Vill även påminna om att Jax spelar med rörförstärkare, och därmed göra tydligt att dessa debatter inte handlar om att alla skall vara likriktade, utan om att förstå. Jag tror att jag förstår Jax, alltid, och jag tror att han alltid förstår vad jag skriver. Vi gör olika val dock. Vi har aldrig bråkat, för vi förstår. Önskar alla gjorde det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi