subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Vilken av dessa anläggningar skulle du köpa:
A. Din drömanläggning, distorsionen är eventuellt så hög att man får mäta den omvänt, alltså definiera hur mycket svagare musiken är än distorsionen. Fast i själva verket är det ingen som känner till distorsionen, för ingen har fått mäta den - man skall BARA lyssna. 100% av dina skivor låter bra!

Det låter i själva verket bra till och med när ingen skiva spelas!!

Ja det låter till och med bra när musik du avskyr spelas!!!
Men - den får all mat inom en radie om 200 meter att bli oätlig (ungefär lika sannolikt som att goda tekniska data skulle vara ett hot mot musik

)
B. LTS drömanläggning. Mäter väldigt bra sett ur ett psykoakustiskt perspektiv, inklusive rummets egenskaper - och bra skivor låter bra, dåliga låter dåligt (med kan fortfarande låta som bra musik, och vara väldigt kul att spela, bra musik överlever ju nästan allt, även om den inte blir bättre av att förvrängas ytterligare, av en färgande anläggning). Superba skivor låter superbt!
Inga nackdelar mer än möjligen att du blir tvungen att anklaga dig själv för att vara medlöpare...
Nå, vilken väljer du?
Som du väljer fråga det så väljer jag B.
Kompis! Vi är överens.
Men om maten inte blivit dålig - hur skulle du valt då? (lite nyfiken är jag allt...)
IngOehman skrev:(Om du väljer anäggning A så skall vi se om jag kan berätta vad den heter sen.)
Gör det du.
Nä, du valde ju att gå den goda vägen.
IngOehman skrev:Kan det verkligen vara på det viset att du faktiskt inte inser att du i det ovanstående faktiskt gör just det som du beskyller andra för att göra? Nämligen du
inte låter andra ha sina uppfattningar.
Så uppfattar inte jag det.
Men ändå är det så. När de som du tvingar på dina uppfattningar, läser att du säger att de tycker något som de inte tycker, där har de tolkningsföreträde. Du kan påstå hur mycket du vill att de vill ha en anläggning där musik inte låter som musik, men det är ändå de som vet vad de vill, och inte du.
Du kan inte definiera andras åsikter.
Men när du om och om igen, snackar om fönster och se igenom, så anser jag att det är att du inte låter andra ha sin egna uppfattning.
För mig är det inte lika enkelt, som att säga bästa bilen är den som går snabbast.
Inte alls. Din bild är fel.
Du kan inte definiera egna naturlagar.
Återgivning är verkligen ingenting enkelt, tvärtom. Om du påstår att jag försöker förenkla återgivningen så har du fel. Jag vet bättre än du vad jag försöker göra, och jag vet bättre än du hur jag ser på återgivning.
Det enda jag gjort är att jag försöker bara skapa en liknelse (fönstrets förmåga att släppa igenom "bilden" på andra sidan) som du skall ha lättare att förstå än den komplicerade fysik och de enkoder/dekoderprocesser som inbegrips i musikåtergivning.
Hastighet är
en enda parameter. "Återgivning" är inte någon parameter, utan en ett sammafattande begrepp som inrymmer tusentals parametrar. Bara för att "återgivning" är ett enda ord är dess innehåll ingenting enkelt. Och det har jag heller inte påstått. Den enda jag försökt antyda är att den som inser att man gagnar utsikten med bra fönsterrutor bör ochså inse att man gagnar musiken med en bra återgivning.
Om du tror att jag hävdat att det är enkelt (likt att mäta hastigheten på en bil) så har du missförstått illa. Vad jag säger är att själva återgivningskonceptet är rätt att förstå. För den som försöker.
IngOehman skrev:Andras uppfattning (min exempelvis) är ju att den anläggning som du underkänner är den som (erfarenhetsmässigt) låter mest som musik!
Ja, för ER ja. Men inte för mig. Simpelt.
Hur vet du det? Du har väl aldrig lyssnat på någon anläggning (inkluderande samtliga apparater samt rummet) som jag sagt är en god återgivare?
Eller?
Du kanske har hört någon anläggning med rätt många goda komponenter, men kanske i ett rum som inte varit tillfyllest? Och du har säkerligen hört en och annan enligt LTS god apparat, instoppad i diverse illa färgande kedjor, men har jag någonsin påstått att sådant skulle låta bra?
Det har jag aldrig - och av samma skäl har jag aldrig kritiserat dina erfarenheter av vad du hört, bara dina slutsatser, eftersom det är dom som varit felaktiga.
IngOehman skrev:Förstår du verkligen på allvar inte varför din fråga är obesvarbar?
Nja, en simpel fråga bara. Man bör kunna sätta sig in i dom tankebanorna ganska lätt och fråga sig själv; vad väljer jag av detta.
Jag menar inte att den inte
går att besvara, på samma sak som "vad väljer du - att bli skjuten eller att bli hängd?" också går att besvara.
Men fanns det ingen mening med din fråga alltså? Det är väl rätt själklart att
ingen skulle välja en anläggning som inte låter bra? Men vilken slutsats skulle du kunna dra av det?
Din fråga var ju rätt genomskinlig - den var konstruerad för att du skulle kunna säga att den som valde A tydligen inser innerst inne att LTS har fel, och att den som väljer B erkänner att han inte bryr sig om att det låter bra. Rent trams med andra ord.
Den du ställer frågan till vet ju det som du inte vet (inte har fått chansen att höra ännu / inte tror på) nämligen att den anläggningen som är tekniskt bra - släpper igenom musiken.
lasselite skrev:En mer allvarligt menad fråga. Är in skivsamling representativ för ditt exempel, och har du hittat en färgning som gör 95% av dem mer njutbara?
I så fall, vad är det för fel på 95% av dina skivor?
Om du anser att du hittat en sådan mirakel färgning, vad har du då testat den mot (för att veta att en annan färgning (eler brist på sådan) inte är bättre)?
Jag försöker alltid leta efter saker som mäter så bra som möjligt, MEN, och detta är ett stort men, det jag väljer är det som låter bäst hos mig. Så om apparat A och B var hos mig och A mäter bättre men B låter bättre när jag lyssnar, så väljer jag B.[/quote]
Helt ok, du väljer som du vill, och är i din fulla rätt.
Men det är inget bra argument för att hävda att A inte skulle ha låtit bättre hos den vars anläggning i övrigt är bättre.
Det vill säga det är inget bra argument för att kritisera apparat A, och att även dra med LTS i kritiken som en grupp lallande fånar som inte bryr sig om att det låter dåligt. Det är dålig stil helt enkelt, och sakligt uppåt väggarna dessutom.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).