En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-19 08:13

MagnusÖstberg skrev:Eftersom jag är mitt uppe i en intensiv period och inte kunde delta vill jag bara meddela att jag misstror vad ni än skriver tills vi gjort om det :D

Sa inte du att du skulle träffa en dam istället? En intensiv dam? ;-)

Ja, vi har kvar nya nätdelar som skall beställas och andra upptåg kommer säkert. Finns förstås flera fabrikat av cider att testa ytterligare också. Kalle och Peter vill testa Kalles Dac igen hemma hos mig för att kanske kunna smutskasta Dac-1 också. Såg föresten att man kan byta klocka i Touchen också, vore ju nästan roligt om man kunde få ett World Clock uttag.
SB3 med originalfiber börjar verkligen kännas precis så dålig som jag på slutet tyckte att den möjligen var. Och Touchen börjar verkligen kännas som ett alternativ som det är dyrt att slå, och inte bara kostsamt. Lite nyfiken är man ju på vad annat som vi skulle tycka var en klar ljudmässig förbättring gentemot en Touch idag. Idag är det numera så att det definitivt låter bättre att spela Touch än att spela CD-skivan via en studio Teac Tascam spelare.
Så på den punkten verkar ju Linn ha helt rätt, utan att ha hört alla kombinationer förstås.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-08-19 08:19

Kan man på något sätt få reda på vad som gör SB3 optisk ut sämre än Touch optisk ut? Vad ställer de olika signalerna för krav på mottagande DAC?

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-19 08:42

Till att börja med så är ju skillnaderna vi funnit vid öppen lyssning hemma hos mig så jag skulle inte vilja påstå att de finns eller är hörbara hos andra.
Varje testresultat gäller alltid för den uppställning precis som det man finner i en arrangerad F/E-test gäller då.

Men för min del tycker jag snarare att det vore märkligt om inget skulle ha hänt på 5 år när det inte känns så fräscht men en gammal CD-spelare i jämförelse med andra nyare. Blurayspelare är det ju heller ingen som tror skall vara lika och nya Oppon kanske slår det mesta enligt väldigt många.
Dessutom så kanske en nyproducerad SB3 hade låtit bättre, de kanske blir sämre över tiden? Så svårt att veta, finns det skillnader hos andra?
Kanske min SB3:a knäar? Men våra som vi tyckte identiska Touchar lät olika efter modd av firmware. Och jag har också tyckt att mina digitala elektroniska filter en gång tog ett rejält hopp i ljudkvalité efter en firmware uppgradering.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-08-19 09:39

Ja fy satan. Nu är man djupt, djupt nere i träsket. :(

Lyssnar på kablar. Och hör skillnad. I den digitala domänen..!Bild

Men som sagt, visst var det skillnad. Klart luddigare och rundare med den långa epakabeln, och kristallklart och sprött med den korta finkabeln. Vi bytte plats på Harryups och min Touch för att verifiera att det inte var någon komponent inne i Touchen som ställde till det; hans är ju lite nyare än min.

Kan vara så att fem meter är i längsta laget för en optisk.
Det var ju något som Peter misstänkte när vi lyssnade sist - min DAC lät ju inte riktigt så pigg som den brukar - och Peter har ju på känt manér grävt djupt i D/A-omvandlingssäcken när han byggde DAC för några år sen.

Nästa gång måste vi köra den korta dyrkabeln mot en lika kort billig. Baraföratt.
Jag tror inte det borde bli någon skillnad då. :roll:

Moddarna på Touch var också intressant. Efter modden slog Harryup av WLAN, displayen och även de analoga utgångarna och visst hördes det skillnad. Ljudet blir ytterligare lite renare på något sätt. Svårt att sätta fingret på men det spelade mer avkopplat och naturligt utan något tapp i detaljerna.

Alltså - bitperfect i all ära men det räcker inte.
Det måste vara jittret som ställer till med skillnaderna.
Eller? Bild

Vid det här laget spelade det löjligt bra hemma hos Harryup. Vilket ljud han har!
Det var nästan, eller nästan..det var jäkligt skönt att få gnälla lite på basåtergivningen som var sämre än sist Bild efter byte till SD-fötter. En liten resonans gjorde entré som inte funnits där förut. Annars är det svårt att klaga på någonting faktiskt.
Dags att bygga om nu, Harryup! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-19 10:03

F-n vad ni ställer till. :)
Jämförde ni med elektrisk koppling och fin-optisk?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-19 14:19

Jodå, klart vi kan testa lyxfiber mot kanske helst någon digital approved silverkabel.

Mvh/Harryup

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-08-20 00:35

kul test att läsa om , tack för det :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-20 01:31

Vad säger subben . . . ? :o :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-20 01:50

Våra observationer tar vi inte lätt på. Allt är ju vad vi upplevt då vi spelat fram och tillbaka och vi bytte ganska många gånger. Visst hade det varit kul om lyxfiber inte spelat någon roll. Men nu verkar det göra det i vissa lägen i vart fall.

Mvh / Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-08-20 01:57

Installerar toolbox just nu! :)

Har dessutom kopplat upp den med både fiber och koppar mot DAC-9 och tänkte köra lite fram å tillbaka.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-20 02:04

Kan dä verkligen va nyttit . . . ?
(Dä däringa mä "fram å tillbaka" . . . )* 8O

*Påminner snarast om ett småtaskigt ligg på/i en
utnött hotellsäng i Paris . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-08-20 02:17

:mrgreen:

Går ju som smort det här... 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-22 21:29

Nu skall lilla gruppen iväg på onsdag och lyssna på en Touch som stängts inne i .......

Gissa vad, det här blir bara värre och värre och bättre och bättre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-22 21:40

Kattsingen också :)

Det är nu sanningen skall fram. Vilket låter bättre på violiner?

Ever Clean Extra strenght eller Katty Kompakt eller Pussi Ultra kompakt eller Tidy Cats Instant action blå eller Toa-Lätt eller World’s Best Cat Litter eller Fresh and Easy eller Eldorado.

Spänningen är olidlig.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-22 21:44

8O

men....
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-22 21:46

Magnus ta kontakt med den där Steindeln om du har tid.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-22 21:50

Jag har inte gjort nåt :)
Naqref skrev:
gnypp45 skrev:Är det nån som har sett att Almen fått en titel under sitt nick: Hilbert.
Almen skrev:Jag har upprepade gånger sagt (för några år sedan i en replik till dig, Svante) att man skulle kunna kalla det för mätning (medelst både klyvning och dragning av hår). Man skulle också kunna säga att allt vi upplever egentligen dröms av en dvärg som heter Hilbert.
:mrgreen:

Jag är helt oskyldig! ...

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-22 21:56

Harryup skrev:Magnus ta kontakt med den där Steindeln om du har tid.

mvh/Harryup
ok!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-08-22 23:43

Det luktar kattskit allithopa. :x

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-08-24 13:12

Nu börjar det verkligen osa katt... :twisted:

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2011-08-25 11:34

Har ni hittat katten?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-08-25 12:39

Visst katten hittade vi men...det blev inte så mycket nätverksspelartester gjorda. Vi hade ingen möjlighet att switcha eller jämföra så vi återkommer i ärendet. Vi ska rigga en setup hemma hos Harryup.

Det var annars en mycket trevlig kväll med bra musik och fantastiskt ljud. :) Kul också att träffa han vi var hemma hos."Han" finns på forumet men missade vad han kallar sig här. :D

Kvällens ciderduell gick mellan referensen Peach och en uppkomling med flädersmak. Jag tror flädern vann trots mina protester. :x

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-25 17:41

Vår värd för kvällen är extremt väl förtrogen med digitalteknik och dessutom gått samma väg som jag med SB3 -> Touch.
Han påpekade det dumma med att spela musik in i en Touch och vibrera kristallen, och han hade gjort ett eget litet möjligen stationärt provisorium genom att lägga Touchen i en stor burk omgiven av dämpande kattsand. Nu var inte kattsanden just en slump eftersom lite tidigare empiriska tester givet erfarenheten att det ger ett resultat i önskad riktning. Om man kan optimera ytterligare kanske vi orkar testa. Men i vart fall kommer vi kunna köra. Blindtest och perfekt optimerad nivåmatchning mellan våra olika Touchar.
Fortsättning följer. I övrigt tackar jag för besöket. Det var riktigt trevligt och musiken lät alldeles utmärkt.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2011-08-25 18:59

Jag har Logitech Transporter men när jag läser om era moddningar blir jag nästan sugen på att köpa en Touch och modda bara för att jämföra.
Tack för intressanta utlåtande
/P-E

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-08-25 20:07

Klumpfritt, antar jag?
Everclean Lavendel, den bidrar med en romatisk touch, alltså inte helt neutral.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-25 21:05

Vår värd mailade Jon Atkinson och frågade hur Stereophile testade DAC'ar om man spelade musik samtidigt och om man hade gjort några mätningar på isolation.
Han fann tankarna mycket intressanta och tänkvärda så han skulle definitivt göra mätningar och se vad om något han kunde få fram.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-26 01:21

En sak som förstås inte spelar någon roll är ju server OS.
Fast nu finns det ju lite folk som påstår att det gör det. Och tydligen skall Win just nu ge bästa ljud. Man kanske skulle ta och jämför det.
Har en Ready Pioneer Pro NAS med Linux, och en MiniMac och en WHS 2011 inte kan dom väl låta olika? Lilla gruppen måste kanske prova detta också frågan är bara om det bör göras vid fullmåne eller inte?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-26 01:30

Jag tror fullmåne låter bra. Det skall vara speciellt bra på trumpeter och basuner :)

Obbie, kanske har nåt att tillägga :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2011-08-26 08:54

Har ni provat att lägga musiken på en SSD så ni slipper en vibrerande och slå hårddisk ?

:wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-26 09:09

Bamsefar skrev:Har ni provat att lägga musiken på en SSD så ni slipper en vibrerande och slå hårddisk ?

:wink:
Det blir lätt dyrt när man har 15TB data...
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi