Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Nja, Meridian konstruerade kort som inte passade ihop för att busshastigheten var för låg. Man tog tillbaka kort som inte passade bra med andra.
Och kostsamma uppgraderingar gäller ju också moderkortet ihop med ingångskort så allt uppgraderas ju tillsammans.
Är mera att man inte skall behöva betala för in och utgångar man inte behöver än att kunna plocka ihop valfria kort till valfritt moderkort över tiden.
Det funkar inte.
/Harryup
Rille skrev:Jag undrar vilka stereo försteg som är bäst i världen. Det borde finnas en lista med de 5-10 bästa som inte har ett hörbart egenljud. Och där dessa även sållas med mätningar för att visa den bästa. Det skulle jag tycka vore lite trevligt att läsa. Eller blir det en annan tråd? Vilken/vilka är världens bästa försteg?/har inget hörbart färgande egenljud..
Listan borde börja med
Morellos Sterling dynamics SP-1
Bernströms Sentec SC9
Karlssons holographic Audio Pre Twentyfive
NLE/DACT
Jag gissar att LAP-2.V3 tillhör denna skara förförstärkare också
Och sen?
Eargasm skrev:Appropå modul-uppbyggda försteg, detta måste rent praktiskt vara den ultimata uppbyggnaden, ur en amatörs ögon iaf.
Men varför ska dom alltid bli så mycket dyrare gentemot liknande prestanda fast, "fast"?
Är det avsaknaden av intäkter i den beräknade en "ny-apparats-försäljning" som räknas in i slutpriset?
ps. det är Primares senaste som jag har i tankarna.
Rille skrev:Jag undrar vilka stereo försteg som är bäst i världen. Det borde finnas en lista med de 5-10 bästa som inte har ett hörbart egenljud. Och där dessa även sållas med mätningar för att visa den bästa. Det skulle jag tycka vore lite trevligt att läsa. Eller blir det en annan tråd? Vilken/vilka är världens bästa försteg?/har inget hörbart färgande egenljud..
Listan borde börja med
Bernströms Sentec SC9
NLE/DACT
Och sen?
JM skrev:En undran från en amatör på förförstärkare - är det underförstått att förförstärkaren är en klass A konstruktion och att övergångsdistorsionen är inget problem?
JM
Rille skrev:Lite tuffa siffror att uppnå men vilka försteg kommer närmst?
2-ch skrev:Lazyworm skrev:2-ch skrev:Hur länge till tror ni HDMI är aktuellt?
Då hdmi 2.0 som är relativt nytt stödjer 4k bild och 32 ljudkanaler m.m har jag väldigt svårt att tror att det skulle vara omodernt inom 5år.
Om 3-5år är har nog 4k TV blivit lika vanliga som 1080P är idag men svårt att tro att man kommit så långt att HDMI är obsolete om 5år, dessutom är
det svårt att veta hur många nya versioner av HDMI det kommer komma då det kommit förbättringar med några års mellanrum senaste 12 åren.
Står man inför att köpa ett kvalitetsförsteg så är inte en 5 (eller för den delen 10)-årsplan aktuell. En sån ska hålla länge.
Det är bara att titta på baksidan av några gamla stereoprylar. En del anslutningar är obrukbara av ett eller annat teknikbyte.
Andra kräver någon form av konverter som kanske inte ens finns kvar i handeln idag.
Så att ligga i framkant betyder tyvärr att apparaten snabbt kommer kännas omodern.
Så tror jag det förhåller sig.
DQ-20 skrev:Rille skrev:Lite tuffa siffror att uppnå men vilka försteg kommer närmst?
Lite tuffa?
Men allvarligt, man kan faktiskt starkt ifrågasätta det vettiga i att förbättra saker som inte spelar någon roll. All optimering måste ske på relevant systemnivå och att förbättra en del i systemet som inte påverkar slutresultatet är suboptimalt.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Rille skrev:Jag undrar vilka stereo försteg som är bäst i världen. Det borde finnas en lista med de 5-10 bästa som inte har ett hörbart egenljud. Och där dessa även sållas med mätningar för att visa den bästa. Det skulle jag tycka vore lite trevligt att läsa. Eller blir det en annan tråd? Vilken/vilka är världens bästa försteg?/har inget hörbart färgande egenljud..
Listan borde börja med
Bernströms Sentec SC9
NLE/DACT
Och sen?
Listan kan säkert göras längre. Frågan är vad man menar med "bäst". Redan idag är förstegsdelarna i hemmabioförstärkare så bra att man endast med svårighet kan höra någon ljudlig påverkan. Det gäller även Sentec och Holographic Audio som är de som jag känner till. Skall man upptäcka någon skillnad måste man tillgripa mätinstrument eller konstiga testsignaler. Ljudligt är det många försteg som "flyger under radarn" och det är inte särskilt svårt att åstadkomma vare sig man använder integrerade eller diskreta komponenter. Svårast med att tillverka en förförstärkare tror jag är att få ekonomi i det.
Tycker,
DQ-20
Rille skrev:Ja listan kan säkert göras längre. Det är där mätningar kommer in. Vad är bara tillräckligt bra och vad är 15-20db mindre brusigt än den som precis flyger under radarn? Vilken har 0.002% dist och vilken har 0.0002% eller 0.000002% dist? Jag skulle vilja veta vilket försteg som är bäst helt enkelt. Jag vet att /försteg i dag blivit generellt mycket bättre över lag än vad det var för 25år sen.. låt mig omformulera frågan. Hur bra är det möjligt i dag att konstruera en förförstärkare och vilka kommer i närheten av att vara så bra? Kan brus ligga -140db ner? Kan disten vara 0.000001% och kan dynamiken vara 140db? Lite tuffa siffror att uppnå men vilka försteg kommer närmst?
KarlXII skrev:Sverige är allt för jävla bra på försteg alltså.
MagnusÖstberg skrev:Hur tror du en liknande lista ser ut i Tyskland, Italien, Ryssland, respektiva USA?
Rille skrev:Precis Magnus, jag tror att det är ganska lätt med dagens komponenter att få till ett försteg som är tillräckligt bra. Vad jag skulle vilja veta är samma sak som gjorde att jag köpte en SC9a för snart 20 år sen, nämligen vilken är bäst/har lägst dist och brus, inte vilken är tillräckligt bra.
DQ-20 skrev:Rille skrev:Precis Magnus, jag tror att det är ganska lätt med dagens komponenter att få till ett försteg som är tillräckligt bra. Vad jag skulle vilja veta är samma sak som gjorde att jag köpte en SC9a för snart 20 år sen, nämligen vilken är bäst/har lägst dist och brus, inte vilken är tillräckligt bra.
Poängen är att om man söker det försteg som har bäst mätbara prestanda så kommer det att kosta mycket mer än "tillräckligt bra" utan att det ger någon positiv påverkan ljudet. Då hade det varit bättre att lägga pengarna på annat i anläggningen där det verkligen blivit en skillnad. Det är det som är min poäng. Dina siffror är för övrigt rena fantasier i en kommersiell produkt men normala kretsimpedanser. Sentec SC9 lyftes ju fram av LTS på 1990-talet som en bra produkt. Men inte för att den hade bäst mätbara prestanda utan för att det inte gick att upptäcka någon påverkan på ljudet, dvs. tillräckligt bra för i princip alla. Att sänka distorsion eller brus till en tiondel eller hundradel av vad den hade skulle alltså inte ha spelat någon roll för ljudet men det hade ökat kostnaden radikalt.
/DQ-20
Helmut skrev:Var länge sedan jag köpte ett försteg men jag kommer ihåg att jag i min ungdom lyssnade på flera olika försteg och kom fram till att ett försteg med bättre värden kunde låta sämre än förstärkaren som hade sämre värden.
En annan underligt fenomen jag råkade ut för var att ljudet blev mycket bättre om jag lät signalen gå från försteget till rullbandspelaren och från rullbandspelaren till slutsteget. Gissar att orsaken var att försteget inte klarade av att lämna tillräckligt många "AMPER" varför försteget blev överbelastad när den skulle driva ett slutsteg med låg ingångs impendans?
Vet inte om man kan utgå från att alla dagens försteg klarar av att driva alla på marknaden förekommande slutsteg. Eller måste jag lyssna om försteg fungerar tillsammans med mina slutsteg.
Har för mig att THX normen på biograferna föreskrev att slutstegen skulle ha högre ingångs impendans eftersom ljudet då skulle bli bättre.
IngOehman skrev:Ditt konstaterande i första stycket är ju att du kan föredra det som mäter sämre.
Om det mätte sämre eller bättre med rullbandaren med i kedjan eller inte vet ingen av oss, men det finns ingen orsak som jag sett, att utgå ifrån att det blivit tekniskt bättre bara för att du föredrar det. Det kan lika gärna bero på att du föredrar färgningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster