Morello skrev:Igår lyssnade på Keith Jarrett - skivan tror jag heter "whisper not". Jag tror goat76 stör sig, vilket även jag gör, på att man inom populärmusiken ofta spelar in trummor i det extrema närfältet (alltså några centimeter från skinnen). Lyssna på "whisper not" (ECM 1724/25, 543 816-2) för en mer distant upptagning.
Ja, jazzmusik är ju oftast inspelat, mixat och producerat för att bibehålla det naturliga akustiska skeendet och hur de enskilda instrumenten verkligen låter i en akustisk miljö. Trummor, akustisk gitarr, elgitarr, ståbas, elbas, blåsinstrument och piano är alla exempel på instrument där inget av dem låter naturligt utan det akustiska bidrag som tillkommer från den lokal/rum där de spelas i, tyvärr har denna väsentliga del ofta stympats/kapats bort i produktionerna av popmusik/mainstream-musik, antagligen för att få ett mer städat och kontrollerat ljud men dessa instrument låter då inte längre kompletta.
Sen kan det ju finnas musik med blandade inslag av både instrument med ett akustiskt ursprungligt skeende som blandas med diverse elektroniska instrument och ljud som inte har det, då föredrar jag personligen att man åtminstone försöker anpassa dessa för att passa in i mixen med de akustiska inslagen, och inte tvärtom då det av sin natur inte går att få till ett verklighetstroget ljud ifall man gör det omvända och stryper/anpassar de akustiska ljudinslagen till de elektroniska ljuden.
Vill bara tillägga att de som skapar musiken naturligtvis får göra precis som de behagar, bara det att jag personligen inte gillar det och gör att jag tycker många pop-produktioner låter trist.
En annan sak som inte är en naturlig sak i de flesta musikproduktioner men som jag inte stör mig på är hur det hela mixats. Det är ju inte direkt naturligt att exempelvis ett trumset tar hela stereofältet där baskaggen och virveln typiskt sett befinner sig i mitten av mixen, medans pukor, cymbaler och hihat kan befinna sig långt ut åt kanterna. Men dessa saker stör jag mig som sagt inte på, det kan istället ge en häftig, effektfull och engagerande stereobild, men om de enskilda ljuden inte låter övertygande och äkta så tycker jag musiken blir trist att lyssna på.

Keith Jarretts skiva "whisper not" låter naturligt och äkta på ett sätt som jag önskar att merparten av popmusiken också gjorde.