Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MacBruce

Re: Fan vad ”popmusik” låter trist

Inläggav MacBruce » 2020-11-03 16:57

Bill50x skrev:
Tell skrev:
Bill50x skrev:De som med dagens språkbruk kallas Unga Vuxna lägger inga pengar på HiFi-apparatur heller. En blåtandshögtalare någonstans och mono från Spotify verkar vara mer regel än undantag.

Allt som inte är klassiskt eller jazz är "popmusik" o inga under 30 har annat än monoblåtandshögtalare. Som vanligt är det gubbar som tycker sig är lite bättre än kidsen idag o vet exakt hur dom lever o har det, o det trots att det är gubbarna själva som lever kvar inskränkta i sin värld som dom själva byggde upp i sin egen ungdom. Den loopen lär för övrigt fortsätta när dagens ungdomar (inkl jag själv) blivit gubbar ;)

Redan de gamla grekerna förfärades över ungdomen :-)
Själv längtar jag tillbaka till tiden när jag vandrade fram mitt i natten med en ölburk i handen och skrålade "Ol' man river" ;-)

/ B

"Gammal man river - sig i röven" minns man ju... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-03 17:23

ottovonkopp skrev:Är det verkligen en pengafråga när det gäller ljudkvalite på nyare pop\rock inspelningar?

Kostar det verkligen så mycket extra att få till ett vettigt ljud?

Nej, det har aldrig varit så billigt att göra bra inspelningar som nu.
Det handlar om intresse och ambision. Inget annat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tell

Inläggav Tell » 2020-11-03 17:44

Bill50x skrev:Redan de gamla grekerna förfärades över ungdomen :-)
Själv längtar jag tillbaka till tiden när jag vandrade fram mitt i natten med en ölburk i handen och skrålade "Ol' man river" ;-)

/ B

Dom gjorde ju det.
"Förbannade ungdomar som hänger runt med deras små bärbara fåsträngade lyror vid fontänen o skränar, tack jag vet på min tid när vi hade stora bastanta harpor hemma i vardagsrummet, där snackar vi riktig klang!"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-03 18:13

Mycket allmänt bludder här, så ytterligare en rekommendation är nog på sin plats. Den här inspelningen platsar som historiskt ljudkvalitetsdokument eftersom den är utförd redan 1975. Tänk om all 70-talssoul hade låtit så pass bra (förstås inte riktigt toppklass, klangbalansen är något avrullad i topp och botten, något bandproblem, en liten aning distorsion på sina ställen och med en ganska torr akustik, men detta var alltså 1975 8O ): Thelma Houston & Pressure Cooker med I've Got the Music in Me från albumet med samma namn (Sheffield Lab).

Spotifyversionen är inte skruvad: https://open.spotify.com/track/45WZ4ZdxAvoMOldpHSnITL?si=3j3-E3S1QdGHpyxgrkLFgQ
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-03 19:37

I-or skrev:Mycket allmänt bludder här, så ytterligare en rekommendation är nog på sin plats. Den här inspelningen platsar som historiskt ljudkvalitetsdokument eftersom den är utförd redan 1975. Tänk om all 70-talssoul hade låtit så pass bra (förstås inte riktigt toppklass, klangbalansen är något avrullad i topp och botten, något bandproblem, en liten aning distorsion på sina ställen och med en ganska torr akustik, men detta var alltså 1975 8O ): Thelma Houston & Pressure Cooker med I've Got the Music in Me från albumet med samma namn (Sheffield Lab).

Spotifyversionen är inte skruvad: https://open.spotify.com/track/45WZ4ZdxAvoMOldpHSnITL?si=3j3-E3S1QdGHpyxgrkLFgQ

Har skivan och kan jämföra med Tidal och där är den inte skruvad. Fanken vilka bra skivor du rekommenderar. Kom gärna med fler.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-03 19:45

I-or skrev:Mycket allmänt bludder här, så ytterligare en rekommendation är nog på sin plats. Den här inspelningen platsar som historiskt ljudkvalitetsdokument eftersom den är utförd redan 1975. Tänk om all 70-talssoul hade låtit så pass bra (förstås inte riktigt toppklass, klangbalansen är något avrullad i topp och botten, något bandproblem, en liten aning distorsion på sina ställen och med en ganska torr akustik, men detta var alltså 1975 8O ): Thelma Houston & Pressure Cooker med I've Got the Music in Me från albumet med samma namn (Sheffield Lab).

Har (vinyl-)skivan och några låtar klipper rätt rejält. Men i övrigt låter det bra.

För övrigt är 1975 inte så djäkla länge sedan, inte för oss som är torra bakom öronen ;-)
Det finns inspelningar som inspelningar som är gjorda 20 år innan dess som låter bättre än det mesta som produceras idag....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 00:34

Jag tycker att det speciellt inom jazz finns inspelningar som daterar ända tillbaka till 50-talet, vilka är hyggligt bra på en absolut skala och betydligt bättre än nästan allt som produceras idag, men populärmusiken var ju ganska ovanligt förekommande då. 8)

Den tekniska utvecklingen inom audioområdet gick blixtsnabbt under 70-talets andra hälft. 1979 började digitala bandspelare dyka upp och jag tar med det här exemplet för att visa hur häpnadsväckande stor förbättringen var från 1975:
Dave Grusin med Friends and Strangers från albumet Mountain Dance med den fantastiske Marcus Miller på bas. En mycket bra inspelning från JVC/GRP utan att nå upp riktigt till de allra högsta topparna.

För att återknyta till Marcus Miller avslutar vi med Joe Sample och The Road Less Traveled från albumet Ashes to Ashes, vilket är en standardbolagsinspelning från Warner, dock en alldeles ovanligt bra sådan med en superstajlad produktion. Lite odefinierad/obalanserad högfrekvens för trummor/slagverk och ett aningen hårt/ljust pianoljud håller inspelningen borta från det allra bästa.

Inspelningen är tyvärr sönderkomprimerad på Spotify, men med lite fantasi hör man ändå vad det borde ha varit https://open.spotify.com/track/0l7rrwEqLHtQGjG5PrauZE?si=f53eZI5kSPy4chbCRIftwQ.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 01:01

Eftersom jag kom in på 1979 kan jag inte hålla mig borta från The Crusaders med Street Life och den otroliga Randy Crawford på sång. Lite för hög nivå över ca 12 kHz leder bl.a. till en del lite småfula s-ljud från fröken Crawford samt aningen ljusa cymbaler och detta tillsammans med en lite trubbig bas håller inspelningen borta från toppen, men den är ändå riktigt bra med i sammanhanget fina stråkar och fint blås. Oerhört musikalisk och snygg produktion dessutom, någonting jag verkligen saknar i dagens populärmusik. Ett bra exempel på en hitlistelåt med hög ljudkvalitet. Glädjande nog är den Inte skruvad på Spotify, trots en toppfaktor om 22 dB: https://open.spotify.com/track/5CtKsA5lA75wWaqxrC1r02?si=VqDvyY1TT0OC3PfE2G9zWg

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-04 01:26

I-or skrev:Eftersom jag kom in på 1979 kan jag inte hålla mig borta från The Crusaders med Street Life och den otroliga Randy Crawford på sång. Lite för hög nivå över ca 12 kHz leder bl.a. till en del lite småfula s-ljud från fröken Crawford samt aningen ljusa cymbaler och detta tillsammans med en lite trubbig bas håller inspelningen borta från toppen, men den är ändå riktigt bra med i sammanhanget fina stråkar och fint blås. Oerhört musikalisk och snygg produktion dessutom, någonting jag verkligen saknar i dagens populärmusik. Ett bra exempel på en hitlistelåt med hög ljudkvalitet. Glädjande nog är den Inte skruvad på Spotify, trots en toppfaktor om 22 dB: https://open.spotify.com/track/5CtKsA5lA75wWaqxrC1r02?si=VqDvyY1TT0OC3PfE2G9zWg

Den enda produktion av de senaste tipsen som hittills inte låtit rejält stelopererad, platt och riktigt oengagerande vad gäller återgivning av det musikaliska framförandet är skivan med Thelma Houston, den har iallafall fått behålla lite liv.
I övrigt är det helt enkelt något fundamentalt som saknas i flertalet av dina musikexempel, dessa produktioner låter ofta strypta och överpolerade, när musiken blir avsevärt renare än verkligheten så är det något som dör rent(!) musikaliskt sett.

Många produktioner inom popmusik låter verkligen astrista, tur att man inte lyssnar speciellt mycket på pop. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 01:43

Återigen låter jag läsarna av tråden jämföra med de alster du har rekommenderat och vara sina egna domare i den här frågan.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-04 02:00

I-or skrev:Återigen låter jag läsarna av tråden jämföra med de alster du har rekommenderat och vara sina egna domare i den här frågan.

Jag struntar i det här fallet fullständigt i vad majoriteten tycker, då majoriteten av alla produktioner inom popmusik är totalt avskalade från verkligheten, konstlade och överbearbetade så räknar jag faktiskt kallt med att majoriteten vill ha det just på detta vis. Det hindrar inte mig från att vilja ha något bättre, mer äkta och mer verklighetstroget. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-11-04 07:35

goat76 skrev:
I-or skrev:Återigen låter jag läsarna av tråden jämföra med de alster du har rekommenderat och vara sina egna domare i den här frågan.

Jag struntar i det här fallet fullständigt i vad majoriteten tycker, då majoriteten av alla produktioner inom popmusik är totalt avskalade från verkligheten, konstlade och överbearbetade så räknar jag faktiskt kallt med att majoriteten vill ha det just på detta vis. Det hindrar inte mig från att vilja ha något bättre, mer äkta och mer verklighetstroget. :)

Ni säger samma sak Goat, låt var och en vara sin egen domare, vilket du hävdar också, med all rätt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-04 10:54

Igår lyssnade på Keith Jarrett - skivan tror jag heter "whisper not". Jag tror goat76 stör sig, vilket även jag gör, på att man inom populärmusiken ofta spelar in trummor i det extrema närfältet (alltså några centimeter från skinnen). Lyssna på "whisper not" (ECM 1724/25, 543 816-2) för en mer distant upptagning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-04 12:12

Morello skrev:Igår lyssnade på Keith Jarrett - skivan tror jag heter "whisper not". Jag tror goat76 stör sig, vilket även jag gör, på att man inom populärmusiken ofta spelar in trummor i det extrema närfältet (alltså några centimeter från skinnen). Lyssna på "whisper not" (ECM 1724/25, 543 816-2) för en mer distant upptagning.

Ja, jazzmusik är ju oftast inspelat, mixat och producerat för att bibehålla det naturliga akustiska skeendet och hur de enskilda instrumenten verkligen låter i en akustisk miljö. Trummor, akustisk gitarr, elgitarr, ståbas, elbas, blåsinstrument och piano är alla exempel på instrument där inget av dem låter naturligt utan det akustiska bidrag som tillkommer från den lokal/rum där de spelas i, tyvärr har denna väsentliga del ofta stympats/kapats bort i produktionerna av popmusik/mainstream-musik, antagligen för att få ett mer städat och kontrollerat ljud men dessa instrument låter då inte längre kompletta.

Sen kan det ju finnas musik med blandade inslag av både instrument med ett akustiskt ursprungligt skeende som blandas med diverse elektroniska instrument och ljud som inte har det, då föredrar jag personligen att man åtminstone försöker anpassa dessa för att passa in i mixen med de akustiska inslagen, och inte tvärtom då det av sin natur inte går att få till ett verklighetstroget ljud ifall man gör det omvända och stryper/anpassar de akustiska ljudinslagen till de elektroniska ljuden.

Vill bara tillägga att de som skapar musiken naturligtvis får göra precis som de behagar, bara det att jag personligen inte gillar det och gör att jag tycker många pop-produktioner låter trist.

En annan sak som inte är en naturlig sak i de flesta musikproduktioner men som jag inte stör mig på är hur det hela mixats. Det är ju inte direkt naturligt att exempelvis ett trumset tar hela stereofältet där baskaggen och virveln typiskt sett befinner sig i mitten av mixen, medans pukor, cymbaler och hihat kan befinna sig långt ut åt kanterna. Men dessa saker stör jag mig som sagt inte på, det kan istället ge en häftig, effektfull och engagerande stereobild, men om de enskilda ljuden inte låter övertygande och äkta så tycker jag musiken blir trist att lyssna på. :)

Keith Jarretts skiva "whisper not" låter naturligt och äkta på ett sätt som jag önskar att merparten av popmusiken också gjorde.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 12:24

goat76 skrev:

Så du tror att Faktisktmedlemmarna har samma uppfattning som allmänheten, som knappast bryr sig alls, när det gäller ljudkvalitet?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 12:40

Morello skrev:Igår lyssnade på Keith Jarrett - skivan tror jag heter "whisper not". Jag tror goat76 stör sig, vilket även jag gör, på att man inom populärmusiken ofta spelar in trummor i det extrema närfältet (alltså några centimeter från skinnen). Lyssna på "whisper not" (ECM 1724/25, 543 816-2) för en mer distant upptagning.

Jag tycker heller inte om närmikning av instrument och röster, men man får stå ut eftersom det är standardsättet att göra saker på. Dessutom har jag minst lika svårt att acceptera överdriven kompression och onaturlig klangbalans, men man har inget annat val här heller. Samtidigt är all elektrifierad musik annorlunda eftersom PA-systemet/studiosystemet (med närmikning) är en oersättlig del av framförandet.

Inom jazz och klassiskt finns en hel del inspelningar som låter betydligt mer naturliga och äkta (för de delar där man kan uttrycka sig i de termerna), men populärmusik är helt enkelt en annan genre med andra ideal.
Senast redigerad av I-or 2020-11-04 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-04 12:41

goat76 skrev:Jag struntar i det här fallet fullständigt i vad majoriteten tycker, då majoriteten av alla produktioner inom popmusik är totalt avskalade från verkligheten, konstlade och överbearbetade så räknar jag faktiskt kallt med att majoriteten vill ha det just på detta vis. Det hindrar inte mig från att vilja ha något bättre, mer äkta och mer verklighetstroget. :)

Majoriteten är i sin tur högst ointresserad av vad vi sitter här på faktiskt och kokar ihop, dessvärre.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 12:53

jonasp skrev:
goat76 skrev:Jag struntar i det här fallet fullständigt i vad majoriteten tycker, då majoriteten av alla produktioner inom popmusik är totalt avskalade från verkligheten, konstlade och överbearbetade så räknar jag faktiskt kallt med att majoriteten vill ha det just på detta vis. Det hindrar inte mig från att vilja ha något bättre, mer äkta och mer verklighetstroget. :)

Majoriteten är i sin tur högst ointresserad av vad vi sitter här på faktiskt och kokar ihop, dessvärre.

Jag och min bättre hälft satt i bilen häromdagen när radion flera gånger växlade från ett brett stereoljud till mono p.g.a. multipath-störningar när vi körde mellan diverse höga hus. Växlingen skedde mycket snyggt och prydligt och helt utan knaster eller sprak. Jag frågade henne om hon hörde skiftet, vilket hon förstås inte gjorde eftersom hon var upptagen med att lyssna på musiken. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-04 12:58

Apropå mikrofoner i det extrema närfältet kontra mer distant upptagning; man bör hålla i minnet att distant upptagning ställer mycket högre krav på trumslagaren med avseende på dynamikkontroll. Med mikrofoner i det extrema närfältet kan man enklare justera nivåer och/eller tillgripa kompressor på enskilda pukor etc.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-04 13:06

I-or skrev:
goat76 skrev:

Så du tror att Faktisktmedlemmarna har samma uppfattning som allmänheten, som knappast bryr sig alls, när det gäller ljudkvalitet?

Tråden handlar inte om ljudkvalitet, den handlar om kvaliten vad gäller hur inspelningen görs och de val som sedan görs vid mixning, samt hur idealen skiljer sig mellan produktioner av popmusik och exempelvis klassisk musik.

Jag är alldeles säker på att Faktisktmedlemmarna överlag bryr sig mer om ljudkvalitet än folk i allmänhet. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 13:10

Morello skrev:Apropå mikrofoner i det extrema närfältet kontra mer distant upptagning; man bör hålla i minnet att distant upptagning ställer mycket högre krav på trumslagaren med avseende på dynamikkontroll. Med mikrofoner i det extrema närfältet kan man enklare justera nivåer och/eller tillgripa kompressor på enskilda pukor etc.

Exakt, liksom att kompressorer fixar en hel del problem med dålig sångteknik, slarvigt gitarrspel o.s.v.

Att populärmusiktrummisar via panoreringen dessutom känns som jättebläckfiskar bakom resten av bandet är förstås extra störande.
Senast redigerad av I-or 2020-11-04 13:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-11-04 13:11

Blev ju en fin tråd det här med många musiktips, tumme upp :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-11-04 13:23

sprudel skrev:Blev ju en fin tråd det här med många musiktips, tumme upp :)

Håller verkligen med :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-04 13:31

I-or skrev:

Jag tycker heller inte om närmikning av instrument och röster, men man får stå ut eftersom det är standardsättet att göra saker på. Dessutom har jag minst lika svårt att acceptera överdriven kompression och onaturlig klangbalans, men man har inget annat val här heller. Samtidigt är all elektrifierad musik annorlunda eftersom PA-systemet/studiosystemet (med närmikning) är en oersättlig del av framförandet.

Inom jazz och klassiskt finns en hel del inspelningar som låter betydligt mer naturliga och äkta (för de delar där man kan uttrycka sig i de termerna), men populärmusik är helt enkelt en annan genre med andra ideal.

Jag är varken för eller emot närmickning. Det som avgör avståndet till den specifika ljudkällan som ska spelas in och var mikrofonerna bäst placeras för att fånga just det instrumentets ljud i sin fulla prakt vad gäller fyllighet/kropp samt önskat avstånd/rumslighet. Målet avgör metoden, ifall önskad fyllighet och önskat avstånd inte går att uppnå med endast en mikrofon så får man komplettera upp det med ytterligare en eller flera mikrofoner, alternativt ett reverb av bättre slag.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-11-04 13:34

sprudel skrev:Blev ju en fin tråd det här med många musiktips, tumme upp :)

Kan inte annat än hålla med.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-04 13:59

Morello skrev:Jag tror goat76 stör sig, vilket även jag gör, på att man inom populärmusiken ofta spelar in trummor i det extrema närfältet (alltså några centimeter från skinnen).

Det är ju så Steve Albini verkar spela in trummor enligt videon tidigare i tråden. Kör han all den där processningen innan det hamnar på bandet (om det nu är så att han spelar in på analog bandare)? Var det 14 mikrofoner för trumsetet?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 14:27

Om vi går in i gränslandet mellan pop och jazz/blues/folk/latin så har vi förstås en del av Chesky Records produktion att ta med också. Detta är minimalt processade fåmikrofoninspelningar av akustiska instrument med massor av naturlig rumslighet som säkert skulle falla goat76 i smaken. Jag tycker dock att både musikstilen och den närmast totala avsaknaden av elektrifiering gör att detta blir lite av en avstickare i sammanhanget. Som ett par exempel har vi i alla fall:

Sarah K. med med Like a Rolling Stone från albumet Closer Than They Appear https://open.spotify.com/track/0Vei18gbcdlebGPGPsrs4q?si=zZIIhSR4S_Kv2LmINpiSWg

David Johansen and the Harry Smiths med Ham Hound Crave från albumet Shaker: https://open.spotify.com/track/2AzIfEQZ8yz4E7uvPE3EUP?si=1Q2QPuRESCmo_boCVRqyhA

Tell

Inläggav Tell » 2020-11-04 14:35

goat76 skrev:

Men vad spelar det för roll om dom är avskalade från verkligheten, konstatlade o överarbetade sålänge det låter najs o bra rent musikaliskt (vilket dock är en helt annan femma)? Verkligheten måste inte vara en referens, eller är allt Dali målade automatiskt dåligt o allt Zorn gjorde perfekt? Musik är konst, o folk får göra precis vad fan dom vill med konst. Bara lyssna på musiken för vad det är eller håll käften ;)

I-or: Tack för många välljudande tips även om jag inte direkt skulle definiera nån av dom som pop :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-04 14:52

Inte jag heller om vi talar om den moderna definitionen av pop. Egentligen är det fusion, soul, jazz och rock som har rekommenderats av mig. I den bredare bemärkelsen populärmusik, och i vissa fall hitlistemusik, platsar de dock.

Jag har, trots idogt letande, helt enkelt inte hittat någon ren pop som inte är överdrivet komprimerad, har diverse otrevliga artefakter eller märklig klangbalans. Faktum är att jag trodde att jag åtminstone hade hört något exempel på rakt igenom välljudande pop, men så visade sig ej vara fallet. Om man ska peka ut en enstaka faktor är nog kompressionen den viktigaste.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-04 15:20

Jag skulle vilja rekommendera detta popalbum, som låter riktigt hyggligt. Dessutom liras det riktigt bra med ett härligt sväng.

https://www.discogs.com/Joey-DeFrancesco-Joey-DeFrancescos-Goodfellas/master/1000920

Gillar man storbandspop som det lät under 30- och 40-talen är detta album lysande och låter riktigt hyggligt:

https://www.discogs.com/Dick-Hyman-Swing-Is-Here/release/1344607
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi