Moderator: Redaktörer
Mayro skrev:Sen en otrevlig grej som försikommer väldigt ofta här. Det är att man hela tiden berömmer "sitt" faktiskt via att säga nedlåtande saker om andra forum osv osv...
I privatlivet blir man snabbt ansedd som en ren skitsnackare om man springer runt o berömmer sig själv o kritiserar andra..
Tips. Sluta snacka så förbannat mycket skit om andra forum.
...
PS. Kan inom parentes (eller inom PS?) lägga till Jax på listan över "extremt vettigt folk som gärna får hjälpa mig att förklara vad jag menat", när det inte framgått för alla.
Vill även påminna om att Jax spelar med rörförstärkare, och därmed göra tydligt att dessa debatter inte handlar om att alla skall vara likriktade, utan om att förstå. Jag tror att jag förstår Jax, alltid, och jag tror att han alltid förstår vad jag skriver. Vi gör olika val dock. Vi har aldrig bråkat, för vi förstår. Önskar alla gjorde det.
lasselite skrev:Det gör IÖ inte heller. Du pratar om bra ljud och IÖ om god återgivning. Har du fortfarande inte förstått skillnaden?
MKo skrev:Subjektivisten,
har du kalibrerat din hörsel någon gång?![]()
Jag rekommenderar dig, om du inte har läst i min post att läsa När har du "kalibrerat" din hörsel senast?, där reds det även ut skillnaden mellan vad som är KORREKT LJUDÅTERGIVNING, men samtidigt visar hänsyn till den SUBJEKTIVA LJUDÅTERGIVNINGS SMAKEN.
Jag tror att det är det som Ingvar försöker att reda ut för dig om, det att vara varse om hur korrekt ljudåtergivning skall vara, MEN man får naturligtvis fortsätta o tycka i slutänden för sitt ändmål hur man vill en "god" ljudåtergivningsanläggning skall låta i ens egna öron.
Dvs. ingen tvingar något, men man försöker att upplysa saken och göra folk varse om skillnaden mellan KORREKT LJUDÅTERGIVNING och SUBJEKTIVA LJUDÅTERGIVNINGS SMAKEN.
lasselite skrev:Du får lyssna som du vill subjektivisten, i princip varje gång du tror något annat, så är det något du missuppfattat.
lasselite skrev:Orginalet är det som finns på skivan. (Ja! Oavsett hur illa det låter och oavsett vilken utgåva det är.)
För om man inte utgår från skivan som orginalet, så ställs man, anser jag, inför oöverstigliga hinder. Anser man , som jag (rätt eller fel, rätta mig gärna) tror att du gör, att man kan komma närmre orginalet och musiken med ett eget sound så ställs man inför de problem jag nämnde i ett tidigare inlägg.
lasselite skrev:Citerar mig själv:
"Är in skivsamling representativ för ditt exempel, och har du hittat en färgning som gör 95% av dem mer njutbara?
I så fall, vad är det för fel på 95% av dina skivor?
lasselite skrev:... jag hade tänkt skriva mer. Men ärligt talat så skiter jag i det. Jag och andra har haft denna diskussionen med dig ett oräkneligt antal gånger. Det gick inte fram då, för samma jävla frågor kommer upp igen, och det kommer med all säkerhet inte gå fram nu.
Det är simpelt, du försöker inte tänka utanför dina inkörda banor vad som är "rätt" och "fel".
Lasse, har du helt ofärgad återgivning, med apparater och rum? Om inte, varför tjatar du om min "färgning" när du själv sitter med färgad återgivning?
Mayro, bara för att du inte utmärk dig i konsten att förstå vad jag skriver skall du inte vara ledsen.
ang. sektmentalitet, skulle du drar det så långt att du skulle kalla hela det vetenskapliga samhället som sektmentalitet? Den röda tråden är vetenskap, inget annat.
Thomas_A skrev:"Som sagt, om "orginalet" inte låter som den bör, så är det ju inte originalet IMO. "
Orginalet låter väl alltid som det bör enligt den som gjort den, om det inte är så att producent/artist inte godkänt slutprodukten. Har du någon exempel på när artist/producent inte godkänt skivan som de gett ut?
Jag tycker det är bra att någon definierar begreppen. Det minskar risken för att jag kommer hem med korv istället för glass
Haakan_W skrev:stereobesök? 2personer eller
dimitri skrev:Mats,
Nej. 5 st grinande gubbar, måste ha varit ngt väldigt roligt.
Användare som besöker denna kategori: dewpo, Google [Bot], HakanC, RogerGustavsson och 11 gäster