Blir ni sågade här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-09-02 15:54

Sågad och sågad.
Men vissa inlägg med "teknologhumor" är det ju alltid så tillslut orkar man inte läsa mer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-02 18:42

Mayro skrev:Sen en otrevlig grej som försikommer väldigt ofta här. Det är att man hela tiden berömmer "sitt" faktiskt via att säga nedlåtande saker om andra forum osv osv...

I privatlivet blir man snabbt ansedd som en ren skitsnackare om man springer runt o berömmer sig själv o kritiserar andra..

Tips. Sluta snacka så förbannat mycket skit om andra forum.

...

Haha, den var fin! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-02 20:53

PS. Kan inom parentes (eller inom PS?) lägga till Jax på listan över "extremt vettigt folk som gärna får hjälpa mig att förklara vad jag menat", när det inte framgått för alla.

Vill även påminna om att Jax spelar med rörförstärkare, och därmed göra tydligt att dessa debatter inte handlar om att alla skall vara likriktade, utan om att förstå. Jag tror att jag förstår Jax, alltid, och jag tror att han alltid förstår vad jag skriver. Vi gör olika val dock. Vi har aldrig bråkat, för vi förstår. Önskar alla gjorde det.

:lol: :lol: :lol: :lol: "för vi förstår".. jojomensan .
Du kan verkligen uppvisa god humor till o från får man säga..

Först uppmuntra till mer stöd.. sedan "adla" en till "talesman" för dig.
:lol: :lol: Detta ÄR humor. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-03 00:11

Mayro, bara för att du inte utmärk dig i konsten att förstå vad jag skriver skall du inte vara ledsen. :wink:

Jag har inte utnämnt någon talesman. Bara klargjort för dig och andra, att om någon tror att jag menat något, och denna någon är en av de som nämnts, så är det de skriver antagligen en korrekt tolkning. Du och andra behöver alltå inte ifrågasätta dem eller be dem sluta berätta vad jag menat. Det handlar verkligen inte att någon talar i mitt ställe - bara att de förstått och eventuellt kan omformulera det jag redan skrivit.

Så du förstod inte den här gången heller. :(

Men no worries! Tycker dock du kan undvika att påstå när det du gör är att gissa, och ofta dessutom fel.

Berätta något trevligt istället! Det du gör är faktiskt att såga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MKo

LOL = Laughing Out Loud

Inläggav MKo » 2005-09-03 01:51

Appropå såga... Vad anser man den här "LOL":lol:-gubben betyder i alla situationer?

Tycker ofta syns LOL-gubben i sarkastiska, besserwisser aktiga och dylika poster vad jag har märkt.

mvh Michael :lol: :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-03 02:35

Jag tycker inte att man skall använda några gubbar alls för elakt menade sarkasmer, eftersom jag inte tycker att man skall ägna sig åt elakt menade sarkasmer överhuvudtaget.

Detta: :lol: tycker jag betyder "vänligt menat gapflabb" och passar bäst när man vill visa att man uppskattat något kul som någon just sagt.

Skall man vara sarkastisk eller ironisk bör det alltid vara på ett positivt sätt - alltså med glimten i ögat. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-03 16:58

lasselite skrev:Det gör IÖ inte heller. Du pratar om bra ljud och IÖ om god återgivning. Har du fortfarande inte förstått skillnaden?

Såkalrt jag har förstått skillnaden, jag sitter ju HELA TIDEN OCH SÄGER ATT VI LYSSNAR PÅ OLIKA SÄTT. Har du svårt att förstå?
Är bara faktiskt ett forum för ETT sätt att lyssna eller inte? Om det är det, förlåt, då ska jag inte skriva något mer. Om inte, då tycker jag att vissa ska ta det mycket lugnare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-03 17:06

MKo skrev:Subjektivisten,

har du kalibrerat din hörsel någon gång? 8)

Jag rekommenderar dig, om du inte har läst i min post att läsa När har du "kalibrerat" din hörsel senast?, där reds det även ut skillnaden mellan vad som är KORREKT LJUDÅTERGIVNING, men samtidigt visar hänsyn till den SUBJEKTIVA LJUDÅTERGIVNINGS SMAKEN.

Jag tror att det är det som Ingvar försöker att reda ut för dig om, det att vara varse om hur korrekt ljudåtergivning skall vara, MEN man får naturligtvis fortsätta o tycka i slutänden för sitt ändmål hur man vill en "god" ljudåtergivningsanläggning skall låta i ens egna öron.
Dvs. ingen tvingar något, men man försöker att upplysa saken och göra folk varse om skillnaden mellan KORREKT LJUDÅTERGIVNING och SUBJEKTIVA LJUDÅTERGIVNINGS SMAKEN.

Då tar jag och ställer några enkla motfrågor:

*Exakt VAD är orignalet?

1. Är det det artisten/gruppen hörde i studion när dom var färdiga?
Om det är så, då bör ju en mastrad skiva vara något helt annat och ICKE originalet. Även kan man ju tänka på att högtalarna i studion var av dålig kvalite så ljudet låt helt annat i studion. Så är inte ljudet det artisten/gruppen hörde då? Eller är det det som finns på bandet, oavsett hur det verkligen låter?

2. Dom flesta skivor som är några år gamla finns det flera olika versioner på. Stora grupper som Pink Floyd, Stones, etc så kan deras äldre skivor finnas i flera 100-tals olika mastringar med olika ljud på skivorna. VAD är då rätt? En felaktig skiva på kanonanläggning är fortfarande felaktig.
Hur kan man bedömma vad som är rätt förut ren subjektiv lyssning?

Sedan en bifråga; små "färgningar" i apparater är ju ofta mycket mindre än vad rummen gör. Så är det verkligen så att alla här har perfekta rum, eller är det lite som snacka om en nål i en höstack?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-03 17:49

Du får lyssna som du vill subjektivisten, i princip varje gång du tror något annat, så är det något du missuppfattat.

Orginalet är det som finns på skivan. (Ja! Oavsett hur illa det låter och oavsett vilken utgåva det är.)

För om man inte utgår från skivan som orginalet, så ställs man, anser jag, inför oöverstigliga hinder. Anser man , som jag (rätt eller fel, rätta mig gärna) tror att du gör, att man kan komma närmre orginalet och musiken med ett eget sound så ställs man inför de problem jag nämnde i ett tidigare inlägg.

Citerar mig själv:
"Är in skivsamling representativ för ditt exempel, och har du hittat en färgning som gör 95% av dem mer njutbara?

I så fall, vad är det för fel på 95% av dina skivor?

Om du anser att du hittat en sådan mirakel färgning, vad har du då testat den mot (för att veta att en annan färgning (eller brist på sådan) inte är bättre)?"

... jag hade tänkt skriva mer. Men ärligt talat så skiter jag i det. Jag och andra har haft denna diskussionen med dig ett oräkneligt antal gånger. Det gick inte fram då, för samma jävla frågor kommer upp igen, och det kommer med all säkerhet inte gå fram nu.

Men du kan vara säker på en sak; Om något pucko försöker tala om för dig vad du ska tycka om, så har du mig på din sida när du står upp för dina ideal, även om jag inte delar dem.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-03 17:57

lasselite skrev:Du får lyssna som du vill subjektivisten, i princip varje gång du tror något annat, så är det något du missuppfattat.

Jaså, det säger du? Så uppfattar jag inte det.

lasselite skrev:Orginalet är det som finns på skivan. (Ja! Oavsett hur illa det låter och oavsett vilken utgåva det är.)

För om man inte utgår från skivan som orginalet, så ställs man, anser jag, inför oöverstigliga hinder. Anser man , som jag (rätt eller fel, rätta mig gärna) tror att du gör, att man kan komma närmre orginalet och musiken med ett eget sound så ställs man inför de problem jag nämnde i ett tidigare inlägg.

Som sagt, om "orginalet" inte låter som den bör, så är det ju inte originalet IMO.

lasselite skrev:Citerar mig själv:
"Är in skivsamling representativ för ditt exempel, och har du hittat en färgning som gör 95% av dem mer njutbara?

I så fall, vad är det för fel på 95% av dina skivor?

Inget fel på mina skivor. Jag har valt den anläggning jag har för den låter bäst hos mig med mitt rum, skivor och öron.

Lasse, har du helt ofärgad återgivning, med apparater och rum? Om inte, varför tjatar du om min "färgning" när du själv sitter med färgad återgivning? :roll:

lasselite skrev:... jag hade tänkt skriva mer. Men ärligt talat så skiter jag i det. Jag och andra har haft denna diskussionen med dig ett oräkneligt antal gånger. Det gick inte fram då, för samma jävla frågor kommer upp igen, och det kommer med all säkerhet inte gå fram nu.

Det är simpelt, du försöker inte tänka utanför dina inkörda banor vad som är "rätt" och "fel".

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-03 18:11

"Som sagt, om "orginalet" inte låter som den bör, så är det ju inte originalet IMO. "

Orginalet låter väl alltid som det bör enligt den som gjort den, om det inte är så att producent/artist inte godkänt slutprodukten. Har du någon exempel på när artist/producent inte godkänt skivan som de gett ut?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-03 18:12

Jag håller med att det du hittills kallat simpelt är just simpelt.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-03 18:23

subben

Det är simpelt, du försöker inte tänka utanför dina inkörda banor vad som är "rätt" och "fel".

Jag förstår dig, men delar inte din uppfattning eller din "angreppsvinkel" på hifi.

Lasse, har du helt ofärgad återgivning, med apparater och rum? Om inte, varför tjatar du om min "färgning" när du själv sitter med färgad återgivning?

Som sagt, vi har haft diskussionen förr, och frågorna har en tendens att återupprepa sig (det kanske blir så när man kör raka spåret i vinylsvängen :wink: ) Jag har kvar samma grejer som sist du frågade. Ochjag har aldrig påstått att jag nått mitt mål. Eller?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-03 18:32

Mayro, bara för att du inte utmärk dig i konsten att förstå vad jag skriver skall du inte vara ledsen.

Iö. Jag förstår du ser det så. Men jag kan bara inte hjälpa att jag anser det rätt "larvigt" att se folk komma "springande" så fort du råkar få mothugg ifrån någon. Eller OM något.

Men ärligt så är det lite humoristiskt också.. :wink: Så vill folk hålla på med detta så är det helt ok för mig. Jag kan ju enbart som en påpekade det skippa att besvara dessa personer....

Ser ju Dimitri också är talesman som sagt..
8)

Och sedan tycker du på annan tråd det är konstigt att detta beteende tolkas såsom lite "sektmentalitet"..

JAG menar inget illa att säga detta.

Utan endast påpekar en orsak som kan bidra till just detta enligt dig tråkiga synsätt..Eftersom du beklagar detta "såsom helt fel" utifrån dina perspektiv på tråden du har runt ämnet...

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-03 18:58

Om två, eller fler, personer delar en uppfattning/synsätt/glass så är det väl troligt att de delar med sig av uppfattningen/förklaringen/glassen på olika sätt. Troligt är också att uppfattningen/synsättet/glassen når ut bättre om fler försöker dela med sig.

Och visst är glass gott.

Lasselite; Andre ordf i GB-sekten :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-03 19:06

" Och sedan tycker du på annan tråd det är konstigt att detta beteende tolkas såsom lite "sektmentalitet".. "

Mayro,

ang. sektmentalitet, skulle du drar det så långt att du skulle kalla hela det vetenskapliga samhället som sektmentalitet? Den röda tråden är vetenskap, inget annat.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-03 19:12

Farlig sekt det där. Men snart trillar dom av kanten allihop, och då är det vi som står där å säjer "va va de vi sa"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-03 19:30

ang. sektmentalitet, skulle du drar det så långt att du skulle kalla hela det vetenskapliga samhället som sektmentalitet? Den röda tråden är vetenskap, inget annat.

Vet inte om du missade att jag hänvisade till Iö´s tråd i ämnet Tomas A :?:
Jag delgav ingen egen åsikt om du tittar igen.
Utan enbart påvisade ett ev tänkbart skäl till detta synsätt som Iö säger är trist osv...

lasselite.

Delar din uppfattning om glass.. Om man ser saken så att det är enbart folk som går dit för glassköp...Och detta är MIN åsikt.

MEN!

OM GB startar en förening där tillverkaren är en av dom tunga ledarna i detsamma. Och ett stort antal suportrar skulle börja säja att alla andra glassar är skit o endast GB är rätt osv.
Samt att överhängande delen av på det forum som dom besöker är anhängare. medlemmar glassägare osv som sedan ger mest mängd inlägg...

Då tror jag lätt många utanför denna grupp skulle se en viss sektmentalitet även inom denna Gb glass "fans kår"...

En "viss" skillnad. eller hur. :?:

Men som sagt. JAG har inga egna värderingar eftersom jag enbart påvisade detta såsom just en MÖJLIG anledning till att man får dessa tankar. Och det är ju här detta sker. så därför säger jag också här detta om denna möjlighet.

Men iofs så kan man läsa tråden jag startade i detta med att starta en sekt. Där kan man nog själv utläsa lite kuriosa runt om hur en dylig fungerar.tråden startades som enbart skoj. detsamma finns på hf.nu.
Och det VAR rena slumpen jag sprang på denna "kokbok" då jag skulle se vad osv som grundar en sekt. Såg nämligen programmet om knutby.. Och ville se hur detta fungerade.. Rätt snopet att finna en "kokbok" för sektskapande.. :lol:

Sedan om man finner saker som stämmer överens eller ej är upp till var o en ju att bedömma...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-04 02:54

Thomas_A skrev:"Som sagt, om "orginalet" inte låter som den bör, så är det ju inte originalet IMO. "

Orginalet låter väl alltid som det bör enligt den som gjort den, om det inte är så att producent/artist inte godkänt slutprodukten. Har du någon exempel på när artist/producent inte godkänt skivan som de gett ut?

Är lite full nu men kan säga det att en skiva som, säg Dark Side of the moon, har haft 100-tals olika mastringar. Om alla låter olika å kan ju inte alls vara "originalet", det som var tänkt, eller hur?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-04 03:28

Subjektivisten:
När du signerar saker - blir signaturen exakt lika varje gång?

Min gissning - nej, det blir den inte.

Frågorna blir då:

1. Är det verkligen ett tecken på att de INTE är Original, var och en av dem?

2. Eller är det ett tecken på att de INTE är samma sak allihopa, nämligen din signatur?

:wink:

Vh, iö

- - - - -

Förtydligande: Varje utgåva av DSotM är ett original. Ett som överensstämmer med intensionerna för varje utgåva.

Verket ändrar sig inte, ej heller original-statusen. Bara utgåvan ändrar sig, och förklarar att versionerna inte är identiska. Det som upphör är ursprungsepitetet. Bara den första utgåvan är ursprungsutgåvan/originalutgåvan. Verket är dock samma varje gång, och var och en av dem är ett original för just den utgåvan.
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-04 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-04 10:59

Nja, Reaktionen uppstår väl först när någon börjar kalla korv för glass, eller när någon marknadsför vispat vatten, mjöl och vanilin som äkta gräddglass.

Inte sagt att man inte får gilla någon av de ovanstående produkterna. Men det är fel att kalla dem glass :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-04 11:38

felet är att det är den lilla gruppen som är med i den av gb ordnade glassklubben som ger sig rätten att bestämma vad som är vad. Och dom utnämner allt utom Gb till korv hamburgare osv.

Så lasselite.. Ditt smakrika exempel var kanonbra som du ser..

Vi kommer tyvärr inte längre här nu. Att då se att denna grupp får en stämpel på sig såsom sekt osv ÄR verkligen inte konstigt alls. Snarare friskt att detta framkommer kanske många anser utanför denna Gb grupp

Iö. Jag är inte med i debatten alls tror jag hurvida ena är rätt eller det andra. jag anser att det är ägaren som ska anse SINA saker såsom rätt.. Inte andra. Bara han inte missonerar att hans sätt är rätt... :)

Nu ska jag ha stereobesök här.. Ha en bra dag..
Tobbe

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-04 11:41

stereobesök? 2personer eller :wink:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-04 12:28

Jag tycker det är bra att någon definierar begreppen. Det minskar risken för att jag kommer hem med korv istället för glass.

Det finns en risk som du säger, att all annan glass kallas korv, Men jag anser att glassekten visat stor integritet. Dessutom är det ju inte GB som är grundare av glasssekten.

Men sen kommer diskussionerna på nätet

- Ååååhhh! Den här glassen är en av dom smaskigaste glassarna jag ätit!

- Öhhh, det där är inte glass, det är korv.

- Joho! Det är visst glass, för den är väldigt god

- Jo asså, den kanske är god, men det är ingen glass.

- Ska du tala om för mig, att jag inte får gilla den här glassen?

- Asså, du får gilla korven hur mycket som helst, men det är per definition ingen glass.

Och sen tjatade dom i all oändlighet om glassar å korvar å hamburgare och vem som sagt vad till vem, när och varför eller varför inte...

... Känns det igen :D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-04 12:46

Jaha, då var man hungrig igen...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-04 13:03

Dimitrit kommer du ihåg "livvakterna"? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-04 14:28

Mats,
Nej. 5 st grinande gubbar, måste ha varit ngt väldigt roligt.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-04 17:23

Jag tycker det är bra att någon definierar begreppen. Det minskar risken för att jag kommer hem med korv istället för glass

Hm tänkvärt. Men varför ska "gbgänget" självådligt utse sig själva såsom dom bäst lämpade till uppgiften att definiera då? Om man inte själv anser dom har rätt ens tex?

Jag vet att typ knutbygänget anser sig ha "sanningen" och förkunnar detta rätt hårt också. Med exakt samma metoder som Gbgänget. Dom "VET" och andra är EJ upplysta - okunniga osv osv...

Så förklara skillnaden i metodik. Dom har ju även dom metoder att VISA upp att "dom har rätt".

För att byta spår här ett tag och faktiskt undersöka detta mer.

Skulle verkligen vara trevligt att få dig att för mig förklara skillnaden i "arbets-sätt"

Och kolla gärna in kokboken som sagt. Tycker mig nämligen se en hel del saker som överenstämmer med "Gbgängets" missonerande samt sektbeeteende.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-04 17:28

Haakan_W skrev:stereobesök? 2personer eller :wink:

:lol: :lol: :lol:
Ja så va det ju faktiskt.... Men klart skoj vinkling det där haakan :lol: :lol:

fattade inte först... :oops: :oops:

Skoj... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-04 17:35

dimitri skrev:Mats,
Nej. 5 st grinande gubbar, måste ha varit ngt väldigt roligt.

Dimitri my friend, om någon säger något han inte gillar med Ino, så kommer det en hel hög med inlägg och säger att den personen har fel. Underbart! Livet är härligt.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi