I en annan tråd på forumet är samtalsämnet angående serienummer på OA-52. Jag vill här försöka belysa detta med olika serienummerserier och varför det blivit så. Jag väljer dock att lägga detta inlägg här i denna tråd för allmän kännedom och som en liten del av den historieskildring jag en gång påbörjat.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1811488#p1811488Gällande serienummer på OA-52:
Det företag d v s Carlsson Ortho-Acoustic Systems AB i Skillingaryd som tillverkade och sålde Carlssonhögtalarna på 80-talet gick i konkurs 1987 eller 1988 eller möjligtvis 1989. Konkursboet såldes ut via handlare under en period och detta skedde fram till 1989. Sedan fanns ingen tillverkning eller försäljning fram tills John Larsen Ljudprofilen AB och Stig Carlsson ingick avtal. Detta skedde 1995/96. Tillverkning och försäljning startade enligt överenskommelse mellan John och Stig innan själva avtalet var klart 1996. Då tillverkades OA-52 i ett helt nytt bolag. Jag kan tänka mig att John valde en ny numrering av serienummer vilket också jag anser vara korrekt.
Stig Carlsson dog 1997-03-08 och efter begravningen 1997-04-09 vid samlingen på gravölen som Ingemar Ohlsson kallade det gick jag runt med frågan till de närmaste runt Stig om de ville vara med och bilda en Carlssonstiftelse. Jag hade förberett bildandet tidigare d v s i stort sett samtidigt som jag fick höra den tragiska nyheten av IÖ. Tillräckligt många svarade ja och då startade vi arbetsgruppen för bildandet av Stiftelsen Stig Carlsson. Dessförinnan hade jag kontaktat min advokat som av Kammarkollegiet/Allmänna Arvsfonden 97-03-21 blev förordnad att som god man företräda fonden vid boutredningen gällande Stig Carlssons dödsbo.
I det här skedet hängde allt i luften ur John Larsens synvinkel. Hans avtalspartner fanns inte mer och Audio Pro hade 1994, dels i mars dels i oktober, lämnat in registreringsansökan till Patentverket på namnvarumärket Carlsson, Carlsson Ortho-Acoustic + ett figurmärke rörande Carlsson Loudspeakers och fått dessa eller delar av dessa godkända eller om det var under utredning. Däremot hade Stig Carlsson med John Larsens hjälp lämnat in en invändning vars ärende fortfarande låg för beslut hos Patentverket då Stig dog. Om John Larsen valt att under denna period låta slinka iväg några OA-52 utan serienummer så anser jag detta vara högst förståeligt. På Carlssonplanet står det att varumärkesregistreringsstriden var klar 1996, men jag tror inte det var så. Arbetsgruppen för bildandet av Carlssonstiftelsen och god man var enligt protokoll i slutet av 1997 fortfarande i förlikningsskede med Audio Pro/Stefan Pantzar.
År 1998 den 22 juni fick vi godkänt av Kammarkollegiet Arvsfondsenheten att överta hela dödsboet för bildandet av Stiftelsen Stig Carlsson. Jag och Lars Bäcklund var utsedda till förrättningsmän och vi undertecknade Bouppteckningen som lämnades till god man för Allmänna arvsfonden.
Strax därefter fortsatte SSC förlikning/överenskommelse med Audio Pro att alla tre varumärkesregistreringar överförs till Stiftelsen. Det var först i 28 september 1998 som jag och Lars Bäcklund för SSC undertecknade dokumentet angående innehavare av dessa tre registreringar av varumärken rörande Stig Carlsson och hans högtalare.
Därefter var det fritt fram för John Larsen Ljudprofilen att tillverka och saluföra Carlssonhögtalarna under samma avtal som John hade med Stig och utan bekymmer angående problem rörande varumärket. Om John i denna veva bytte serienummerserie eller fortsatte från senaste tillverkade med serienummer eller räknade in eventuella högtalare som möjligtvis sålts utan serienummer vet jag inte.
Jag hoppas detta kan belysa lite av de frågorna rörande olika serienummer på Carlsson OA-52.
Ha en fortsatt trevlig lördag. Nu skall jag fixa kaffe. Å du, alla barn vill ha fred på jorden.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.