Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2015-11-29 21:04

Bild

Så här i jultider och 1a Advent vill jag rekommendera denna skiva.

Bild

Klicka på länken för ett videoavsnitt. Då hamnar man på fliken Overview och där kan man lyssna på korta snuttar på de olika låtarna.

http://www.deutschegrammophon.com/gb/cat/4795300#product_video

Klicka på Videofliken och därefter på de två videos som finns. Det är något visst med denna musik inspelat i Sixtinska kapellet. Det är första gången man gjort en inspelning där inne.

Har varit i Rom några gånger men aldrig i sixtinska. Jag borde nog åka dit :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2015-11-29 23:16

Det är något visst med denna musik inspelat i Sixtinska kapellet

Jag kan bara hålla med..... Tack för musiktipset :)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-05 02:42

Är det någon som kommer ihåg Jan Lindblad? De som sett gamla naturfilmer vet precis. Kolla in Jan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-05 22:23

Klart jag kommer ihåg honom. Förutom naturfilmerna så minna man ju honom för de två tigerungarna han uppforstrade i sverige; Lillan och Ranni(?). Föräldrarna hade hans visslande på en singel, så den har man hört många ggr när manväxte upp. Fantastisk man, snudd på en modern renässnsmänniska.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-14 01:09

Grattis på dagen! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-14 01:44

Har det redan gått ett år? Grattis!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-15 02:08

Tackar för gratulationer. Här har det varit en fantastisk födelsedagsmiddag :) med Baroloviner och Brunellos och allt var jättegott. Det fåniga är att vi hade så trevligt så alla glömde ta bilder. Men ett stort tack till Hans Melander, Bertil Alving, Lilltroll och Ingvar Öhman som med deras närvaro bidrog till ett jättetrevligt födelsedagspartaj.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-15 02:49

petersteindl skrev:Tackar för gratulationer. Här har det varit en fantastisk födelsedagsmiddag :) med Baroloviner och Brunellos och allt var jättegott. Det fåniga är att vi hade så trevligt så alla glömde ta bilder. Men ett stort tack till Hans Melander, Bertil Alving, Lilltroll och Ingvar Öhman som med deras närvaro bidrog till ett jättetrevligt födelsedagspartaj.

Mvh
Peter

Då får ni se fram mot att ha lika trevligt igen, för utan bilder har det aldrig hänt ;-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-23 01:41

Nu går vi mot ljusare tider och snart kommer tomten, eller?

Det är ju för övrigt bevisat att barnen önskar sig fred på jorden i julklapp.

Dessutom är julen matematiskt bevisad. vsb.

Bild

För övrigt råder just nu vissa tekniska problem gällande vädret. Julen verkar bli förskjuten. Lugn, bara lugn, tomten är informerad.

Bild

Snart åker jag till Härnösand. Undrar om det blir dans runt majstången? :| :)

Nå, har ni köpt snöslunga ännu?

GOD JUL på er!

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-30 18:21

I en annan tråd på forumet är samtalsämnet angående serienummer på OA-52. Jag vill här försöka belysa detta med olika serienummerserier och varför det blivit så. Jag väljer dock att lägga detta inlägg här i denna tråd för allmän kännedom och som en liten del av den historieskildring jag en gång påbörjat.

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1811488#p1811488

Gällande serienummer på OA-52:
Det företag d v s Carlsson Ortho-Acoustic Systems AB i Skillingaryd som tillverkade och sålde Carlssonhögtalarna på 80-talet gick i konkurs 1987 eller 1988 eller möjligtvis 1989. Konkursboet såldes ut via handlare under en period och detta skedde fram till 1989. Sedan fanns ingen tillverkning eller försäljning fram tills John Larsen Ljudprofilen AB och Stig Carlsson ingick avtal. Detta skedde 1995/96. Tillverkning och försäljning startade enligt överenskommelse mellan John och Stig innan själva avtalet var klart 1996. Då tillverkades OA-52 i ett helt nytt bolag. Jag kan tänka mig att John valde en ny numrering av serienummer vilket också jag anser vara korrekt.

Stig Carlsson dog 1997-03-08 och efter begravningen 1997-04-09 vid samlingen på gravölen som Ingemar Ohlsson kallade det gick jag runt med frågan till de närmaste runt Stig om de ville vara med och bilda en Carlssonstiftelse. Jag hade förberett bildandet tidigare d v s i stort sett samtidigt som jag fick höra den tragiska nyheten av IÖ. Tillräckligt många svarade ja och då startade vi arbetsgruppen för bildandet av Stiftelsen Stig Carlsson. Dessförinnan hade jag kontaktat min advokat som av Kammarkollegiet/Allmänna Arvsfonden 97-03-21 blev förordnad att som god man företräda fonden vid boutredningen gällande Stig Carlssons dödsbo.

I det här skedet hängde allt i luften ur John Larsens synvinkel. Hans avtalspartner fanns inte mer och Audio Pro hade 1994, dels i mars dels i oktober, lämnat in registreringsansökan till Patentverket på namnvarumärket Carlsson, Carlsson Ortho-Acoustic + ett figurmärke rörande Carlsson Loudspeakers och fått dessa eller delar av dessa godkända eller om det var under utredning. Däremot hade Stig Carlsson med John Larsens hjälp lämnat in en invändning vars ärende fortfarande låg för beslut hos Patentverket då Stig dog. Om John Larsen valt att under denna period låta slinka iväg några OA-52 utan serienummer så anser jag detta vara högst förståeligt. På Carlssonplanet står det att varumärkesregistreringsstriden var klar 1996, men jag tror inte det var så. Arbetsgruppen för bildandet av Carlssonstiftelsen och god man var enligt protokoll i slutet av 1997 fortfarande i förlikningsskede med Audio Pro/Stefan Pantzar.

År 1998 den 22 juni fick vi godkänt av Kammarkollegiet Arvsfondsenheten att överta hela dödsboet för bildandet av Stiftelsen Stig Carlsson. Jag och Lars Bäcklund var utsedda till förrättningsmän och vi undertecknade Bouppteckningen som lämnades till god man för Allmänna arvsfonden.

Strax därefter fortsatte SSC förlikning/överenskommelse med Audio Pro att alla tre varumärkesregistreringar överförs till Stiftelsen. Det var först i 28 september 1998 som jag och Lars Bäcklund för SSC undertecknade dokumentet angående innehavare av dessa tre registreringar av varumärken rörande Stig Carlsson och hans högtalare.

Därefter var det fritt fram för John Larsen Ljudprofilen att tillverka och saluföra Carlssonhögtalarna under samma avtal som John hade med Stig och utan bekymmer angående problem rörande varumärket. Om John i denna veva bytte serienummerserie eller fortsatte från senaste tillverkade med serienummer eller räknade in eventuella högtalare som möjligtvis sålts utan serienummer vet jag inte.

Jag hoppas detta kan belysa lite av de frågorna rörande olika serienummer på Carlsson OA-52.

Ha en fortsatt trevlig lördag. Nu skall jag fixa kaffe. Å du, alla barn vill ha fred på jorden.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2016-01-30 19:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-30 18:51

Psst! Du har ett "som God", som du bör rätta till antingen "som Gud" 8) eller "som God man".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-30 19:12

Bra där Nattis, tackar, jag har nu ändrat.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-30 19:13

Konkursen och att leveranserna upphörde kanske var orsaken till att Kent på Hifi-Art kallade ner mig i butiken och erbjöd mig sina demoex av OA-52, an offer I couldn´t refuse. Men du som är insatt, fanns det en kedja, kan den ha hetat Direct (?) som sålde Carlsson en tid? Jag vill minnas att de hade en butik där Hifiklubben idag huserar. Fleminggatan 89. Jag köpte en Luxman LV-103u där, men då kan det ha varit Hifiklubben redan...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-30 19:20

hifikg skrev:Konkursen och att leveranserna upphörde kanske var orsaken till att Kent på Hifi-Art kallade ner mig i butiken och erbjöd mig sina demoex av OA-52, an offer I couldn´t refuse. Men du som är insatt, fanns det en kedja, kan den ha hetat Direct (?) som sålde Carlsson en tid? Jag vill minnas att de hade en butik där Hifiklubben idag huserar. Fleminggatan 89. Jag köpte en Luxman LV-103u där, men då kan det ha varit Hifiklubben redan...

Japp, det var Wilhelm Lilliehöök som ägde Hifi Direct eller Direct. En av hans butiker låg på Fleminggatan. Wille var distributör av Carlssonhögtalarna. Jag har nog skrivit en del om detta tidigare i tråden. Wille köpte upp konkurslagret från Carlsson Ortho-Acoustic AB. 1988/89 sålde Wille hela butikskedjan Direct. Köpare var Peter Lyngdorf som ägde Hifi-klubben. På så sätt blev det Hifi-klubben av directbutikerna. Wille importerade även Luxman och Cerwin och lite annat.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-30 19:39

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Konkursen och att leveranserna upphörde kanske var orsaken till att Kent på Hifi-Art kallade ner mig i butiken och erbjöd mig sina demoex av OA-52, an offer I couldn´t refuse. Men du som är insatt, fanns det en kedja, kan den ha hetat Direct (?) som sålde Carlsson en tid? Jag vill minnas att de hade en butik där Hifiklubben idag huserar. Fleminggatan 89. Jag köpte en Luxman LV-103u där, men då kan det ha varit Hifiklubben redan...

Japp, det var Wilhelm Lilliehöök som ägde Hifi Direct eller Direct. En av hans butiker låg på Fleminggatan. Wille var distributör av Carlssonhögtalarna. Jag har nog skrivit en del om detta tidigare i tråden. Wille köpte upp konkurslagret från Carlsson Ortho-Acoustic AB. 1988/89 sålde Wille hela butikskedjan Direct. Köpare var Peter Lyngdorf som ägde Hifi-klubben. På så sätt blev det Hifi-klubben av directbutikerna. Wille importerade även Luxman och Cerwin och lite annat.

Med vänlig hälsning
Peter

Var det så Cerwin hamnade hos hifiklubben, eller hade de dem redan innan? För 88/89 är precis i skraven med mitt första besök hos hifiklubbenoch då vill jag minnas de hade Cerwin... Definitivt 90 när jag köpte min 3100 (88/89 var jag bara där och köpte Fostexelement till mina Michelsonhorn.)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-30 19:44

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Var det så Cerwin hamnade hos hifiklubben, eller hade de dem redan innan? För 88/89 är precis i skraven med mitt första besök hos hifiklubbenoch då vill jag minnas de hade Cerwin... Definitivt 90 när jag köpte min 3100 (88/89 var jag bara där och köpte Fostexelement till mina Michelsonhorn.)

De hade Cerwin sedan 1975/76. Redan efter några år satte Peter Lyngdorf upp produktion av Cerwin i Danmark. Dollarn hade stigit så pass mycket att lådor och slutmontering av vissa modeller gjordes i Danmark för att kunna hålla priserna på mattan.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-01-30 19:50

petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Tack :-) Det rätade ut en del frågetecken. Jag köpte min Lux i den butiken som sagt och jag minns att de hade OA-52 i samma butik och det lät helt fel, de stod långt ut från alla väggar, på ett hårt golv och spelade på ett sätt som inte alls gjorde dem rättvisa :-(

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-30 21:10

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Tack :-) Det rätade ut en del frågetecken. Jag köpte min Lux i den butiken som sagt och jag minns att de hade OA-52 i samma butik och det lät helt fel, de stod långt ut från alla väggar, på ett hårt golv och spelade på ett sätt som inte alls gjorde dem rättvisa :-(

Som sagt, Peter Lyngdorf köpte butiken och ett tag fanns gamla personalen kvar. De kände väl till hur högtalarna skulle placeras och mig veterligen stod högtalarna mot vägg. Sedan hände något och hela den gamla personalen ersattes med ny personal. Därefter vet jag inte hur Carlssonhögtalarna demades.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-30 21:20

Hifiklubben på Regementsgatan i Malmö hade en del gammalt sortiment kvar, kan det tänkas vara rester från detta?
Jag köpte ut ett par Magnepan MG1.4 1990(max tidigt '91) som stått där länge för ett bra pris (efter att ha lagt ett bud lägre än de skyltade med 8) )

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-30 21:32

Nattlorden skrev:Hifiklubben på Regementsgatan i Malmö hade en del gammalt sortiment kvar, kan det tänkas vara rester från detta?
Jag köpte ut ett par Magnepan MG1.4 1990(max tidigt '91) som stått där länge för ett bra pris (efter att ha lagt ett bud lägre än de skyltade med 8) )

Tveksamt, men kanske. Direct sålde dock inte Maggisar. Malmöbutiken var dock självständig innan Wille köpte den. Det var Audio Nord som var distributör för Maggisar men han som drev butiken i Malmö kan ha lagt in sina personliga ex. Han var en bra säljare och vän av välljud och väldigt trevlig. Jag minns inte vad han hette.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-30 21:36

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Hifiklubben på Regementsgatan i Malmö hade en del gammalt sortiment kvar, kan det tänkas vara rester från detta?

Tveksamt, men kanske. Direct sålde dock inte Maggisar. Malmöbutiken var dock självständig innan Wille köpte den. Det var Audio Nord som var distributör för Maggisar men han som drev butiken i Malmö kan ha lagt in sina personliga ex. Han var en bra säljare och vän av välljud och väldigt trevlig. Jag minns inte vad han hette.

Med vänlig hälsning
Peter

Ja, det stod Audio Nord på kartongen jag fick med.

Sorry, kan inte hjälpa dig med namn, var aldrig där innan Hifiklubben tog över.

Fast jag är snurrig och tänker fel... Jag menade 95(max 96). När jag slutat studera och börjat jobba, inte när jag började studera. Ibland snurrar man till det... Men då förstår jag att prutningen gått hem om de bara varit väggprydnad i fem+ år...

Väldigt intressant detta... Det borde pillras ihop en mer komplett historik över Svensk Hifihistoria... Detta gav mig ett par pusselbitar extra i min historik. ( Har en butik i Malmö jag inte minns namnet på och nästan aldrig (hann) besöka som jag gärna skulle vilja veta mer om t.ex. )

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-01-31 10:15

Nattlorden skrev:
Väldigt intressant detta... Det borde pillras ihop en mer komplett historik över Svensk Hifihistoria... Detta gav mig ett par pusselbitar extra i min historik. ( Har en butik i Malmö jag inte minns namnet på och nästan aldrig (hann) besöka som jag gärna skulle vilja veta mer om t.ex. )

Har för mig att att Claes Wettebrandt hade planer på en bok om svensk HiFi-historia för några år sedan. Detta var uppe till diskussion i någon tråd här på forumet. Undrar vad som hänt med detta projekt?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-31 14:42

Eri skrev:
Nattlorden skrev:

Har för mig att att Claes Wettebrandt hade planer på en bok om svensk HiFi-historia för några år sedan. Detta var uppe till diskussion i någon tråd här på forumet. Undrar vad som hänt med detta projekt?

Det kan jag mycket väl tänka mig... har pratat med honom om mina tankegångar på en "hifi-amusement park". Det lär dock aldrig bli av, men en bok borde säkert gå att göra... om man tankar av alla medlemmar på allt de vet, typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-08 04:06

Apropå lite historia. Jag råkade på denna.

Bandet har legat i glömska sedan 1969. En svunnen verklighet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-08 17:54

Kanoners . . . typ, tack Peter ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-08 18:10

petersteindl skrev:Apropå lite historia. Jag råkade på denna.

[ YouTube ]

Bandet har legat i glömska sedan 1969. En svunnen verklighet.

Mvh
Peter

Så här ska det vara:
Bandet har legat i glömska från 1969 till 2011, när det sändes i Minnenas Television.
Likväl en svunnen verklighet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-01 21:16

Jag tycker detta var så spännande att jag bara måste länka till detta.

Alexander Siar

Jag har av någon anledning i princip aldrig riktigt gillat AB, men han säger en massa kloka saker här.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-01 23:17

Jag har börjat tro att "vi i Sverige" inte lyssnar på rätt personer, Bard har klagat lite på det och givetvis då talat i egen sak, men till exempel att tala i egen sak är ju inte i sig en bra indikator på att vara irrelevant. I dagens läge får man nog ta vara på de som säger något över huvud taget (och inte bara pratar).

Risken är att snart bara det förväntade kan sägas, och det motsatta - om det är en konstnär eller någon annan som man inte behöver ta på allvar :?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2016-03-02 07:03

Väntar fortfarande på fortsättning av hifistoryn Peter :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-03 23:22

pinnen skrev:Väntar fortfarande på fortsättning av hifistoryn Peter :)

Ok, lite hifi-historia. Idag skulle Alexander Graham Bell fyllt år om han levt.

Med vänlig hälsning
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi