Harryup skrev:Nu tänkte jag inte enbart på spikfoten men även att Hevi nämner att han inte tror att dra åt skruvarna på element spelar roll.
Säger han verkligen det eller säger han att det inte spelar någon roll om man drar åt skruvarna "vanligt" eller "stenhårt". Om det nu är så att han håller på med vibrationer å professionens vägnar, varför tror du då att han uttrycker denna skepsis? För att han är arrogant? För att han förlitar sig på ytligt "inlärda sanningar"? För att ni har olika bilder av vad "stenhårt" betyder. Ny tråd med fråga till hevi känns ju som ett naturligt sätt att gå vidare för att dra nytta av denna yrkeskunskap istället för att antyda arrogans inför era empiriska erfarenheter.
Harryup skrev:Eller att IÖ säger att digital delay inte funkar
Inte fungerar alls eller inte fungerar som du tror, dvs att du kanske påverkar andra saker än bara delay? IÖ brukar ju sällan vara så svepande som att "det funkar inte".
Harryup skrev:eller att Svante vet hur illa en rörförstärkare låter trots att han inte hört den eller vill höra på den för att reality kolla sig en aning för att se om vad ögon och hjärnan kan räkna på kanske inte i alla avseenden är direkt överförbart till vad öronen och hjärnan ihop upplever.
Jag vet inte hur mycket du vet om Svantes professionella liv, men han har ju ägnat stora delar av sin yrkeskarriär att skapa och lyssna på effekterna av olinjära system (som resulterar i distortion och kompression) under kontrollerade förhållande. Om han, efter omfattande vetenskaplig empirisk erfarenhet, kommit fram till att han inte gillar ljud och musik som återges med de distortionsnivåer och kompressionnivåer som regelmässigt förekommer i rörförstärkare utan återkoppling, varför måste detta tas som intäkt för arrogans eller åtminstone en klandervärd brist på "nyfikenhet"? Vad är det du vill säga? Att rörförstärkare har en särskild sorts harmonisk distortion och kompression som inte låter som annan distortion och kompression? (Jag vet dessutom att Svante varit med på minst ett av LTS rörmöten, men det hör inte till saken som jag ser det.)
Harryup skrev:Jag ser en fara för att subjektivt upplevda kvalitéer förringas med inlärda kunskaper som i brist på egna tester och uppdateringar kanske gått i stå.
Nu använder du "inlärda" kunskaper i nedsättande meningen. Men all vetenskaplig kunskap är "inlärd" och måste normalt sätt inläras om det skall vara av verkligt värde eftersom riktigt nyttiga insikter ofta är icke-intuitiva. Det roliga med teoretisk kunskap är ju att samma teori kan användas för att förklara nya empiriska fenomen. Den teoretiska mångfalden är mycket mindre än den empiriska. Det är därför ingenjörer lär sig samma teorier år från år trots att omvärlden ställer upp nya problem. Jag tycker också att du gör dig skyldig till retorisk ohederlighet genom att dra de som har djupa teoretiska och praktiska kunskaper och de som har reproducerar ytligt inlärda "läxor" över samma kam genom att använda begreppet "inlärda" (som ju har konnotationer ytlighet och utanläxa). Jag vill också påpeka att du också försöker med en retorisk fint när du skriver "subjektivt upplevda kvalitéer". Att de är subjektiva och upplevda är visserligen korrekt, men jag tror du har högre anspråk än så, nämligen att dessa "subjektiva upplevda" upplevelser skulle beror på något som har sin grund i ljudet, och inte bara är ett resultat av inbillning eller en social process. Därom vet vi dock intet. Inte ens de som faktiskt har de subjektiv upplevda erfarenheterna. Att man är överens om sina intryck i en grupp är verkligen ingen intäkt för att det bygger på något yttre stimuli. Risken för att subtila social processer ger en "förhandlad" uppfattning är överhängade, för att inte säga förväntad.
Harryup skrev:Så ingen sida är oskyldig men en gissning ifrån en lekman är mycket ofarligare jämfört med en som det tycks väl underbyggt antagande ( dvs. ren gissning ändå ofta) ifrån en auktoritet.
Det där med "gissning" tycker jag säger mer om din egen underlägsenhet inom domänen än vad "auktoriteter" egentligen bygger sina bedömningar på. Din enda väg ur underläget verkar vara att köra med den gamla vanliga retoriska finten om "lika goda kålsupare" vilket är som är att erbjuda kunskapsteoretisk remi när man själv är schack matt. Utan att veta vem du är mer än det jag läst på faktiskt.se tycker jag att det är talande att du efter ett helt liv med hifi som yrke och hobby fortfarande ägnar dig åt att lyssna på högtalarfötter "med öppet sinne", dvs. utan någon egentlig förklaringsmodell.
/DQ-20