Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 15:45

silver skrev:Detta oavsett så kallad teknisk bevisning,allt går inte att förklara i vår värld och tur är väl det.

Nej, det behöver man inte.

Det jag framför allt har vänt mig emot i den här debatten är när man ändå försöker förklara det man har hört, men använder fysiken felaktigt. Att tex inte nöja sig med att säga att man tycker att det låter bättre med spikfötter, utan i stället försöka förklara skillnaden med att högtalaren står mer stilla. Då invänder jag emot förklaringen, eftersom den är felaktig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 15:47

Miper skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Jag har testat,dels skruv i parketten men även borrat 10mm hål genom parketten och dragit 9,5mm stålskruv rakt ner i betongen.
Körnslag i skruv/bultskallen och spikesen däri.Skruven/bulten rakt ner i betongen utan plastplugg är bättre.

Men,man ska vara 100% säker på att man ställt/tunnat in högtalarna innan detta 8) .
Undrar om det är sådant här som gör att audiofiler kan upplevas märkliga :D

Ja, en av orsakerna är det i alla fall :)

Håller definitivt med BildBildBild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 15:48

phon,

... fast blanda inte in harryup i snacket om att rummet inte saknar betydelse.

Harryupp är helt öppen för att använda vad som helst som funkar bäst, men värjer sig från påståendet att mjuka fötter alltid ger bäst resultat oavsett övriga förutsättningar.

Det gör jag med.

Däremot har jag flera upplevelser där en mjuk fot absolut räddat situationen och SD-foten är en såpass billig produkt att jag varmt kan rekommendera alla att prova den.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 15:51

Så bra då Phon att nått blev klarare.
Jag är ju nu inte ens förespråkare för spikes bara att de borde testas på bästa sätt. Vilket jag inte ens vet är bästa sätt men det var uttalat det bästa sättet då Rundling hade High Fidelity. Och har inga naturlagar ändrats så kanske inte hans åsikter heller har ändrats.
Så en sådan test som du pratar om utomhus är ju bra för dom som tänker spela på asfalt. ;-)
Men jag tror faktiskt att generella utsagor går inte riktigt att göra då folk har så olika rum, så olika golv, så olika stativ, så olika högtalare så jag tror ma måste inse att "bästa" finns inte. Man får faktiskt undvika att gissa och vad som är bäst för högtalaren på asfalt kanske inte är bäst för högtalaren i ett betongrum eller någon parkett som ligger på olika underlag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 16:03

Svante skrev:
silver skrev:Detta oavsett så kallad teknisk bevisning,allt går inte att förklara i vår värld och tur är väl det.

Nej, det behöver man inte.

Det jag framför allt har vänt mig emot i den här debatten är när man ändå försöker förklara det man har hört, men använder fysiken felaktigt. Att tex inte nöja sig med att säga att man tycker att det låter bättre med spikfötter, utan i stället försöka förklara skillnaden med att högtalaren står mer stilla. Då invänder jag emot förklaringen, eftersom den är felaktig.

Här håller jag med dig,du har vad jag förstått en teknisk kompetens på sanslöst hög nivå :wink: .Då förstår jag mkt väl om ngn ska försöka vrida till resonemanget i en annan riktning....det blir bara så fel.

Som du säger,bara att lyssna själv...eller var det jag som sa det :oops: .

Min erfarenhet,på konstruktionsnivå behövs mätningar,hög teknisk kompetens mm mm
På installationsnivå av musiksystem i hem om man är noga med Attention To Detail så gäller det att vara openminded och våga prova.
Obs:enkelt sammanfattat.... :wink:

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 16:07

Harryup skrev:Men jag tror faktiskt att generella utsagor går inte riktigt att göra då folk har så olika rum, så olika golv, så olika stativ, så olika högtalare så jag tror ma måste inse att "bästa" finns inte. Man får faktiskt undvika att gissa och vad som är bäst för högtalaren på asfalt kanske inte är bäst för högtalaren i ett betongrum eller någon parkett som ligger på olika underlag.

mvh/Harryup

Spot on :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-11 16:10

KarlXII skrev:
phon skrev: För vana MA-lyssnare kan det kanske kännas som en förlust när ringningarna är borta, men det går enkelt att kompensera genom att ställa högtalaren på spikes så att parketten ringer med på ett liknande sätt som korg och väggar gjorde tidigare. På så sätt får man tillbaks den onaturligt skärpta basen som alla MA-ägare så hett eftertraktar.

Onaturligt skärpt bas?
Är det resultatet av medveten ingenjörskonst som medger högtalaren att hugga av bassekvenser i början och slutet för att få en skarpare kontur?
Kan det överhuvudtaget åstadkommas i högtalarändan av ljudkedjan?

Kan bas bli "onaturligt skärpt" överhuvudtaget?

Eller är inlägget spydhumoristiskt snömos?

Phons inlägg är inte korrekta.
Stereon och dess högtalare är väl förjösse namn inte intelligenta och kan omöjligen " skärpa till " bastonerna så att det låter tydligare, renare och
detaljrikare. Inte om det inte fanns tekniska fördelar på riktigt med spikes, nämligen att högtalaren står mer still vid låga frekvenser.

Självklart ( då man lyssnar ) förbättrar spikes både instrumentkaraktärer och tydligheten av VAD som spelas. Mjuka fötter försämrar instrumentkaraktärerna och det blir otydligare vilka toner som spelas.

Om man inte bryr sig om musik utan bara gillar ljud så duger mjuka fötter bra.

Det handlar istället om att ostabila högtalare som står och svajar återger ljudet sämre än högtalare som står stilla. Konsekvensen med mjuka fötter blir ofta otydligare, orenare och med sämre musikalisk kommunikativ förmåga. Det blir svårt att höra hur musikerna spelar med en ostabil högtalare där allting låter en aning ostämt dessutom.

Det blir ingen glad av- möjligen kan man avnjuta sinustoner eller mäta med sitt oscilloskop med mjuka fötter under högtalaren men vad har det med musik att göra ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-11 16:16

Richard skrev:Självklart ( då man lyssnar ) förbättrar spikes både instrumentkaraktärer och tydligheten av VAD som spelas. Mjuka fötter försämrar instrumentkaraktärerna och det blir otydligare vilka toner som spelas.

Nej, det är inte alls självklart någonting utöver att DU tycker så.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 16:16

Richard, dina inlägg påminner mer om en skadeskjuten kråka än informativa nu.

Du bara brölar ur dig samma mantra inlägg efter inlägg helt utan eftertanke.

Har du fått en spik i foten?

Läser du några inlägg eller förklaringar överhuvudtaget, för om du inte gör det kan du väl säga det så ingen riskerar att lägga tid på dina skitinlägg.

Objektiv och subjektiv - det lärde du dig aldrig i skolan. Mer pengar till skolan.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-03-11 16:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-03-11 16:17

Objektivisten skrev:
silver skrev: Jag använder mig inte av ”objektiva mätmetoder” för att avgöra den exakta storleken på hennes bröst, och sen gå in på http://www.bröstfaktiskt.se och diskutera med andra bröstfixerade hur stora morgonbröst ska vara...

Länken funkar inte.

BildBildBlev du nyfiken...BildBild
Senast redigerad av silver 2012-03-11 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 16:20

En lösning som är bästa för allt och alla finns väl inte, men det utesluter ju inte att man upprepat måste kunna konstatera med lyssning och/eller mätning att dom skillnader som nu kan finnas verkligen finns. Och dessutom var dom kan finnas, i golv/rum eller i högtalare. Då är det en bra metod att isolera bort påverkande saker, som t.ex. golv/rum.

harryup skrev:Så en sådan test som du pratar om utomhus är ju bra för dom som tänker spela på asfalt.

Om det är som Richard säger, att det beror på att högtalarna står mer stilla med spikes, så står dom mer stilla även på asfalt. Det borde vara enklare att både höra och mäta om rummet är helt borta ur resonemanget.

Testen gäller ju inte var högtalaren låter bra, den gäller för om det blir någon skillnad. Att det sen låter bättre inomhus än på asfalt är en helt annan fråga, jag vill bara veta skillnaderna, inte hur bra det låter.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 16:25

Att dämpa bort allt vetikatten hur bra det är. Någonstans går en gräns för då ens egna sinnen räknar med att det finns resonanser beroende på var man är. Annars så skulle man kanske kunna förledas till att tro att musikåtergivning är bäst i ekofria rum. För alla rumsbidrag är ju just bidrag som inte finns på skivan som man vill höra hur den är.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 16:25

Richard skrev:Det handlar istället om att ostabila högtalare som står och svajar återger ljudet sämre än högtalare som står stilla. Konsekvensen med mjuka fötter blir ofta otydligare, orenare och med sämre musikalisk kommunikativ förmåga. Det blir svårt att höra hur musikerna spelar med en ostabil högtalare där allting låter en aning ostämt dessutom.

Richard på s 127 skrev:... utan fortsätter predika sina inlärda ståndpunkter som ett mantra.

Svante skrev:Det jag framför allt har vänt mig emot i den här debatten är när man ändå försöker förklara det man har hört, men använder fysiken felaktigt. Att tex inte nöja sig med att säga att man tycker att det låter bättre med spikfötter, utan i stället försöka förklara skillnaden med att högtalaren står mer stilla. Då invänder jag emot förklaringen, eftersom den är felaktig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 16:28

Richard skrev: Det blir ingen glad av- möjligen kan man avnjuta sinustoner eller mäta med sitt oscilloskop med mjuka fötter under högtalaren men vad har det med musik att göra ?

Musik består av rena sinustoner.

Frågan är vilka sinustoner spikes lägger till och tar bort, resp vilka sinustoner SD lägger till och tar bort, från musiken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 16:33

Är ju böjd att tänka på att attacken är roligare att mäta än kontinuerliga toner i min värld.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 16:35

Harryup skrev:Är ju böjd att tänka på att attacken är roligare att mäta än kontinuerliga toner i min värld.

mvh/Harryup

Man kan bygga attacker av kontinuerliga toner.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 16:38

Jo, är det det vanliga resonemanget man gör?
Är väl bara att testa med något impulsigt så kan man transferera det mellan tids och frekvensdomänen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 16:38

Harryup skrev:Att dämpa bort allt vetikatten hur bra det är. Någonstans går en gräns för då ens egna sinnen räknar med att det finns resonanser beroende på var man är.

Ja jo, men hur skall vi ha det nu?

Påverkar högtalaren genom sina spikes rummet så att själva rummet eller några delar av det kommer i resonans genom spikesen?

Eller är det endast själva högtalaren enbart som påverkas?

Annars så skulle man kanske kunna förledas till att tro att musikåtergivning är bäst i ekofria rum. För alla rumsbidrag är ju just bidrag som inte finns på skivan som man vill höra hur den är.

mvh/Harryup

Rummet finns ju i båda fallen, med SD och med spikes, och om rummet inte påverkas speciellt för att det är spikes, (lös parkett osv) så låter rummet lika i båda fallen. Då kan man utesluta rummet, t.ex genom att flytta ut på asfalt.

Jag vill inte undersöka var det låter bäst utan om det finns nån skillnad, bäst låter det förstås inomhus i ett lämpligt rum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-11 16:39

silver skrev:
Harryup skrev:Har han testat att sätta spiken i en sruv i golvet?

Jag har testat,dels skruv i parketten men även borrat 10mm hål genom parketten och dragit 9,5mm stålskruv rakt ner i betongen.
Körnslag i skruv/bultskallen och spikesen däri.Skruven/bulten rakt ner i betongen utan plastplugg är bättre.

Men,man ska vara 100% säker på att man ställt/tunnat in högtalarna innan detta 8) .

För att vara säker på att allting är korrekt intunat räcker det med ett ackord.... :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-03-11 16:43

silver skrev:
Objektivisten skrev:
silver skrev: Jag använder mig inte av ”objektiva mätmetoder” för att avgöra den exakta storleken på hennes bröst, och sen gå in på http://www.bröstfaktiskt.se och diskutera med andra bröstfixerade hur stora morgonbröst ska vara...

Länken funkar inte.

Den har nog aldrig funkat, eftersom inlägget inte funnits förr... 8)

Det krävs bara litet "attention to detail" för att märka det.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 16:46

Harryup skrev:Är ju böjd att tänka på att attacken är roligare att mäta än kontinuerliga toner i min värld.

mvh/Harryup

Attacken består också av sinustoner. Det är alltså dom jag vill åt i mina resonemang om medsvängande parkett, eller möjligen medsvängande kabinett. Det som Richard kallar fastare bas, rytm och vad det nu är.

Om man tillsätter ett gäng uddatoner från parketten så blir det mer skärpa i en kontinuerlig baston. Golvresonanser ligger i häradet några hundra Hz, alltså precis där de behöver ligga för att tillsätta skärpa.

Då skulle jag vilja mäta att det blir såna resonanser från nåt golv, men det har jag inte gjort så jag vet inte än.

Om en högtalare skulle stå mer still med spikes, samt att golvet och rummet absolut inte är inblandat, då saknar jag förklaringar på hur en skärpning av basen sker.

.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 16:46

Visst kan man undersöka om det gör skillnad på asfalt. Eftersom du är en "mjukis" ;-) så undrar jag;
Om testen på asfalten säger att SD dämpar bäst, kommer då SD vara bäst även inomhus? Eller kommer vi veta mer än vad vi vet idag om att det kan vara skillnader? Ni har ju bestämt er för att SD är bättre för att högtalaren står still. Jag påstår att det beror på vad man är ute efter. Är man ute efter att högtalaren skall stå still vid något enskilt tillfälle då man mäter så kan det ju vara så. Fast om man skulle mäta hemma hos mig så kanske det är samma resultat, vid användning av den mätmetoden så står SD still och är bättre trots att ingen komer föredra ljudet som naturligt i en blindtest. Eller kommer testen att säga , ja spikar och SD är olika.

Hur kan man förvänta sig att hur mätningen skall korrelera till hörselintryck i olika rum?

Jag ser en mätning på asfalt lika intressant för en normalperson som mätning på en högtalare i ekofritt rum.
Är väl mycket intressantare att mäta på SD mot något annat i en miljö där SD inte föredras som bästa alternativ?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 16:47

Richard skrev:
För att vara säker på att allting är korrekt intunat räcker det med ett ackord.... :wink:

... och ackordet består av rena sinustoner ... :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-11 16:47

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Finns en viss skillnad i Richards och vår test med att vi faktiskt inte använder spikar utan en hård fot som är 2-delad över en keramisk kula och kan skjuva.
Sen använde vi min White-Tac också som en viss dämpning. Vid en beröring på högtalarn så är känslan helt olika mot SD. SD alladåbar sig i alla riktningar i jämförelse medans med hådfot går högtalaren att trycka bakåt men återvänder till utgångsläget snabbt.
Ungefär så att ögonen bekräftar hörselintrycket, basen stannar inte med SD utan ringer iväg lite.

mvh/Harryup

Nu känns det som du ger dig in på kvasivetenskapliga områden harryup ;)

White-tac dämpar inte nämnvärt. Det trycks ihop något kopiöst som du märkte. Däremot inför de en friktionskoefficient vilket jag tror/tycker att de där konerna vi använde (på det sättet vi använde dom) tjänar på.

Konerna upplevs som stenhårda i vertikalriktning, och med skjuvmöjlighet i horisontalled. White-tac i vår tillämpning ökade konernas möjlighet till skjuvning istället för att riskera att högtalarna gled ovanpå konerna. Nu har jag inte läst på om konerna något nämnvärt, men det förefaller som om konernas keramiska kärna är tänkt att via friktion i sitt hus omvandla rörelse till värme. Jag håller dock med om att de absolut inte skall förväxlas med vanliga spikes, även om de för vertikalkrafter påverkas lika mycket av den elaka Newtons lagar som allt annat.

När man tänker efter skulle kanske "felvalda" SD-kuddar anpassade för mycket lägre vikt och som således trycktes ihop och blev stumma i vertikalled möjligen fortfarande kunna ge lite av den skjuvningsmöjlighet konerna har?

Menar du att friktion inte har något med dämpning att göra? Har jag förstått dig rätt då? :) Jag har lärt mig tvärtom nämligen. :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-11 16:48

Harryup skrev:Jo, är det det vanliga resonemanget man gör?
Är väl bara att testa med något impulsigt så kan man transferera det mellan tids och frekvensdomänen.

mvh/Harryup

Mm, jag jobbade i flera år intill ett labb som det kom märkliga ljud ur. Plonk. Plonk. Plonk.

Det var en fiolforskare som hade riggat upp en liten hammare som knackade på stallet under kontrollerade former.

Så Fouriertransformerade han svaret för att få tonkurvan.

För linjära system är resultatet detsamma om man mäter med impulser eller sinussvep. Skillnaden är att eftersom impulsen är så kortvarig är det svårt att få in tillräckligt med energi i systemet. SNR blir bättre med sinussvepet eftersom det ger full effekt in i systemet under hela mättiden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 16:49

Richard skrev:
silver skrev:
Objektivisten skrev:

Länken funkar inte.

Den har nog aldrig funkat, eftersom inlägget inte funnits förr... 8)

Det krävs bara litet "attention to detail" för att märka det.

Du verkar sakna just det..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=758915#758915
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-11 16:52

petersteindl skrev:Menar du att friktion inte har något med dämpning att göra? Har jag förstått dig rätt då? :) Jag har lärt mig tvärtom nämligen. :)

MvH
Peter
Finns ingen friktionskoefficient i vertikalled.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 16:52

Svante skrev:
Harryup skrev:Jo, är det det vanliga resonemanget man gör?

mvh/Harryup

Mm, jag jobbade i flera år intill ett labb som det kom märkliga ljud ur. Plonk. Plonk. Plonk.

Det var en fiolforskare som hade riggat upp en liten hammare som knackade på stallet under kontrollerade former.

Så Fouriertransformerade han svaret för att få tonkurvan.

För linjära system är resultatet detsamma om man mäter med impulser eller sinussvep. Skillnaden är att eftersom impulsen är så kortvarig är det svårt att få in tillräckligt med energi i systemet. SNR blir bättre med sinussvepet eftersom det ger full effekt in i systemet under hela mättiden.

Jo, men med ett sinussvep kan du ju inte få summan av problemen vid olika frekvenser. Jag tycker det är tilltalande att kanske få veta vad händer med 1,26kHz om man skickar in 36Hz och 182Hz samtidigt under en kort period. Hur länge klingar det då i resonanserna osv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-03-11 16:56

Harryup skrev:Visst kan man undersöka om det gör skillnad på asfalt. Eftersom du är en "mjukis" ;-) så undrar jag;
Om testen på asfalten säger att SD dämpar bäst, kommer då SD vara bäst även inomhus? Eller kommer vi veta mer än vad vi vet idag om att det kan vara skillnader? Ni har ju bestämt er för att SD är bättre för att högtalaren står still. Jag påstår att det beror på vad man är ute efter. Är man ute efter att högtalaren skall stå still vid något enskilt tillfälle då man mäter så kan det ju vara så. Fast om man skulle mäta hemma hos mig så kanske det är samma resultat, vid användning av den mätmetoden så står SD still och är bättre trots att ingen komer föredra ljudet som naturligt i en blindtest. Eller kommer testen att säga , ja spikar och SD är olika.

Hur kan man förvänta sig att hur mätningen skall korrelera till hörselintryck i olika rum?

Jag ser en mätning på asfalt lika intressant för en normalperson som mätning på en högtalare i ekofritt rum.
Är väl mycket intressantare att mäta på SD mot något annat i en miljö där SD inte föredras som bästa alternativ?

mvh/Harryup

Jag förväntar mig kanske att testen på asfalt visar om själva högtalaren påverkas av spikes jämfört med SD. Inte vad som dämpar bäst eller sämst, eller nåt liknande.

Alltså om spikar och SD är olika på asfalt, eller om de är lika på asfalt.
Detta därför att det påstås att rummet/delar av inte svänger med, att det inte är anledningen till att använda spikes.

Det i sin tur skulle då leda till att prova samma sak på parkett, om spikar och SD är olika på parkett.
Detta för att undersöka om det inte är så att faktiskt rummet svänger med ändå.

Om något är olika nånstans, så vill jag i så fall hitta vad skillnaden är.

Jag bryr mig inte om hur det låter, om det är bra eller dåligt, fast bas eller ej och så vidare. Jag vill vet vad som låter i de olika fallen.

.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-11 17:01

Om jag skall vara lite mera negativ så kommer du inte få fram det. DU kommer få fram att en viss sorts spikar med spikinfästning i en viss sorts högtalare låter/mäter på ett visst sätt.
Spikar är ingen homogen grupp som SD-fötter är. SÅ jag ser det mer som att man får faktiskt fundera på utförandet på spikarna också och inte bara säga att man testar SD mot spikes. Man testar endast det man testar.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi