Harryup skrev:Visst kan man undersöka om det gör skillnad på asfalt. Eftersom du är en "mjukis"

så undrar jag;
Om testen på asfalten säger att SD dämpar bäst, kommer då SD vara bäst även inomhus? Eller kommer vi veta mer än vad vi vet idag om att det kan vara skillnader? Ni har ju bestämt er för att SD är bättre för att högtalaren står still. Jag påstår att det beror på vad man är ute efter. Är man ute efter att högtalaren skall stå still vid något enskilt tillfälle då man mäter så kan det ju vara så. Fast om man skulle mäta hemma hos mig så kanske det är samma resultat, vid användning av den mätmetoden så står SD still och är bättre trots att ingen komer föredra ljudet som naturligt i en blindtest. Eller kommer testen att säga , ja spikar och SD är olika.
Hur kan man förvänta sig att hur mätningen skall korrelera till hörselintryck i olika rum?
Jag ser en mätning på asfalt lika intressant för en normalperson som mätning på en högtalare i ekofritt rum.
Är väl mycket intressantare att mäta på SD mot något annat i en miljö där SD inte föredras som bästa alternativ?
mvh/Harryup
Jag förväntar mig kanske att testen på asfalt visar om själva högtalaren påverkas av spikes jämfört med SD. Inte vad som dämpar bäst eller sämst, eller nåt liknande.
Alltså om spikar och SD är olika på asfalt, eller om de är lika på asfalt.
Detta därför att det påstås att rummet/delar av inte svänger med, att det inte är anledningen till att använda spikes.
Det i sin tur skulle då leda till att prova samma sak på parkett, om spikar och SD är olika på parkett.
Detta för att undersöka om det inte är så att faktiskt rummet svänger med ändå.
Om något är olika nånstans, så vill jag i så fall hitta vad skillnaden är.
Jag bryr mig inte om
hur det låter, om det är bra eller dåligt, fast bas eller ej och så vidare. Jag vill vet vad som låter i de olika fallen.
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.