Nattlorden skrev:Floyd skrev:Men är det kanske så att de är absolut nödvändiga för att få ut det mesta av produkterna? Vad händer t.ex. med ljudet om piP inte har gott om ljuddämpning på väggen bakom sig?
Snabbt svar: De slår fortfarande i princip allt annat.
Nästa fråga?
jag kan till fullo hålla med nattlorden. jag tillhörde förut skeptiskerna till att Pip högtalarna skulle låta så bra. Ända tills jag hade möjlighet att lyssna på dessa i umeå. Högtalarna hade ingen dämpning på den bakre väggen, samt stod nästan en meter för långt ifrån varandra ( ej 23 grader ). Dessa drevs av en gammal, billig nadreceiver på 20 watt.
Ändå lät det bättre än allt annat jag hört, inklusive linnanläggningar för 100000:- tals kronor. ( den linnhögtalare som kommer närmast ljudmässigt, dvs. likvärdigt enligt min mening. är akurat 242- men dessa kostar 90000:-) .
Framförallt var det den stora skillnaden på olika inspelningar som imponerande. Goda sådana lät förbluffande bra. Dåliga ( vi hade en sådan med oss också, ) lät ändå bättre än på min egen anläggning. Man kunde helt enkelt höra allt som hänt vid mixningen- ingen färgning finns som högtalaren skapat.
Vid klassisk musik lät det hårresande bra- precis som jag upplever det då jag spelar tillsammans med en duktig sångerska/sångare.
Men tro inte att högtalaren endast duger till klassisk musik, megadeath manglades också på hög volym, endast svag klippning från förstärkaren kunde höras ibland.
Vad det gäller djupbas behövs ingen subwoofer, väldigt annorlunda då man jämför med alla andra stativhögtalare.
Detta låter som en reklamtext, och man kan tycka vad man vill om IÖ och hans kunskap ( som enligt mig är extremt hög ) , men en sak är säker: konstruera högtalare kan han, troligen är han en av världens bästa konstruktörer för närvarande.
Jag kan bara uppmana alla intresserade att lyssna till dessa högtalare. Bäst är ju att bilda sig en egen uppfattning.
H. Richard.