Moderator: Redaktörer
paa skrev:RogerJoensson skrev:Bärande våg har inte mycket till djupbas alls. Under 50Hz är den nästan obefintlig.
Bärande våg har en lågt stämd bastrumma som säger "pluff" ett par gånger i låten, och som nästan inte alls hörs i många mindre anläggningar.
Almen skrev:
Det är ingen dum idé, men tror du att man fixar det på ett knäpp med fingrarna?
Först skall man ha tillåtelse från grabbarna i A&F,
sedan skall korrekta utgåvor fixas (jag har endast en av CD-utgåvorna, jag tror inte någon i LTS har alla), sedan skall det flacas och justeras till korrekta jämförelsenivåer. Eller skall man inte nivåjustera, för att få rätt jämförelse för spelning i radio...?
philip skrev:Det jag känner med tråden är att många inte vill lägga ut klippen. Det kan i min värld endast bero på att man inte är övertygad om att gemene man tycker att LTS utgåvan är subjektivt bättre.
subjektivisten skrev:Skäms du inte över dina påhitt och lögner?philip skrev:Det jag känner med tråden är att många inte vill lägga ut klippen. Det kan i min värld endast bero på att man inte är övertygad om att gemene man tycker att LTS utgåvan är subjektivt bättre.![]()
Det kan beror på att folk tycker du beter dig som en pinsam person. Eller att man inte vill lägga ut klipp hur som helst.
Hur vore det dom du lärde dig lite och höjde kvalitén på ditt eget arbete?
philip skrev:Almen skrev:
Det är ingen dum idé, men tror du att man fixar det på ett knäpp med fingrarna?
Ja, det bör inte ta Pekka eller Svante mer än fem minuter.Först skall man ha tillåtelse från grabbarna i A&F,
Behövs inte.
PekkaJohansson skrev:philip skrev:Men istället gör man något helt annat, något som påminner inte lite om hur man bygger upp en sekt.
fyra kriterier på en sekt: att den är sluten och manipulativ, att medlemmarna anser att de har den absoluta sanningen, att ledarstilen är auktoritär, och att den gör skarp åtskillnad mellan "goda medlemmar" och "onda ickemedlemmar".
Sluta larva dig, philip. Jag har redogjort för vår öppenhet angående utgivningen inom och utom föreningen, debatterat objektiva och subjektiva synpunkter och inte gjort åtskillnad mellan folk. Att någon har blivit grinig för att jag har berättat om sakernas tillstånd kan jag inte lastas för. Slutligen, LTS ordförande Claes Wettebrandt är den siste jag skulle kalla för auktoritär.
I mån av tid ska jag fundera på frågan om ljudfiler. Lusten att göra en extrainsats har inte direkt ökat efter dina inlägg. Till att börja med har jag en tidning att färdigställa.
Vänligen
Pekka
Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:Hade varit intressant att veta vad Dagge ville tweaka på LTS-utgåvan?
Han hade inte haft något emot lite baslyft på vissa spår.
Inte jag heller. Men det är en annan diskussion.
paa skrev:Nu har jag jämfört Blinkar Blå på LTS utgåva med LP-skivan Eldorado Stjärnornas Musik från SR, och Maxisingeln med Blinkar Blå och Bärande våg.
Den nyutgivna CD-skivan har en klang som påminner mycket om LP-skivan, medans maxisingeln har en klart renare, mörkare och djupare klang.
Är det ingen annan här som lyssnat och jämfört med maxisingeln?
PekkaJohansson skrev:I mån av tid ska jag fundera på frågan om ljudfiler. Lusten att göra en extrainsats har inte direkt ökat efter dina inlägg. Till att börja med har jag en tidning att färdigställa.
Vänligen
Pekka
philip skrev:det är ganska stora ord när man inte vågar och/eller orkar ta diskussion.
Hade du gjort rätt från början så hade du såklart skrivit något i stil med:
Resultatet, enligt mig och många andra, är en dynamik och renhet i ljudet som subjektivt överträffar alla tidigare utgåvor av skivan. Lyssna själv på de bifogade klippen så du själv får höra hur bra det kan låta.
Flint skrev:Basökning?
Båda filerna -20dB RMS.
LTS-versionen = röd.
Jag tolkar det som att LTS-skivan har en bashöjning mellan 25-50Hz och att toppigheterna i de övre registren som är större/högre än på den tidigare utgivningen står för den ökade klarheten.
Dagge Lundquist skrev:Vid ... [vinylmastringen] gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.
Flint skrev:Basökning?
Båda filerna -20dB RMS.
LTS-versionen = röd.
Jag tolkar det som att LTS-skivan har en bashöjning mellan 25-50Hz och att toppigheterna i de övre registren som är större/högre än på den tidigare utgivningen står för den ökade klarheten.
petersteindl skrev:Flint skrev:Basökning?
Båda filerna -20dB RMS.
LTS-versionen = röd.
Intressant. Att basen skiljer är uppenbart och det vinner nog LTS-utgåvan på. Jag tittar en del på diskanten. Undrar vad peaken strax under 10 kHz beror på. Den ser inte snygg ut. Är det någon gammal de-s-er som inte finns med?
MvH
Peter
petersteindl skrev:Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:Hade varit intressant att veta vad Dagge ville tweaka på LTS-utgåvan?
Han hade inte haft något emot lite baslyft på vissa spår.
Inte jag heller. Men det är en annan diskussion.
Varför då?
petersteindl skrev:paa skrev:Är det ingen annan här som lyssnat och jämfört med maxisingeln?
Var finns den mastern någonstans?![]()
MvH
Peter
Flint skrev:Almen skrev:Ber om ursäkt, jag var otydlig där - jag syftade på Flint. Jag vet att du är medlem.
Jag har inte bett dig eller någon annan LTS:are lägga ut några filer som "smakprov".
Flint skrev:Ljudet på LTS-versionen är manipulerat/remastrat.
---
Det kan ha skett av misstag.
Almen skrev:Flint skrev:Almen skrev:Ber om ursäkt, jag var otydlig där - jag syftade på Flint. Jag vet att du är medlem.
Jag har inte bett dig eller någon annan LTS:are lägga ut några filer som "smakprov".
Nej, du skrev att Dagge Lundquist av misstag manipulerade LTS-utgåvan så att den "remastrades",
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Är det ingen annan här som lyssnat och jämfört med maxisingeln?
MvH
Peter
Den mastern måste väl finnas hos Sveriges Radio?
Det står bl.a följande på den maxisingeln:
Produktion SR Records
Air Music Scandinavia
MAXI-GLIM 6 DJ
45 ULTRAUNIK
1982
Lite intressant att Bärande Våg ligger på A-sidan, och Blinkar Blå på B-sidan!
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Är det ingen annan här som lyssnat och jämfört med maxisingeln?
MvH
Peter
Den mastern måste väl finnas hos Sveriges Radio?
Det står bl.a följande på den maxisingeln:
Produktion SR Records
Air Music Scandinavia
MAXI-GLIM 6 DJ
45 ULTRAUNIK
1982
Lite intressant att Bärande Våg ligger på A-sidan, och Blinkar Blå på B-sidan!
Almen skrev:Är det inte maxisingeln som är på Eldorado (mastrad från vinylen, dessutom)?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster