High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-09 14:06

Nu har jag jämfört Blinkar Blå på LTS utgåva med LP-skivan Eldorado Stjärnornas Musik från SR, och Maxisingeln med Blinkar Blå och Bärande våg.
Den nyutgivna CD-skivan har en klang som påminner mycket om LP-skivan, medans maxisingeln har en klart renare, mörkare och djupare klang.
Är det ingen annan här som lyssnat och jämfört med maxisingeln?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 14:11

Tror inte det är så många som sitter på vinylsinglarna... Menar du att vinylsinglarna har en renare, mörkare klang än LTS-utgåvan?

Hur var det med nedanstående, paa?
paa skrev:
RogerJoensson skrev:Bärande våg har inte mycket till djupbas alls. Under 50Hz är den nästan obefintlig.

Bärande våg har en lågt stämd bastrumma som säger "pluff" ett par gånger i låten, och som nästan inte alls hörs i många mindre anläggningar.

Har du kollat upp detta?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-09 14:11

Almen skrev:
Det är ingen dum idé, men tror du att man fixar det på ett knäpp med fingrarna?

Ja, det bör inte ta Pekka eller Svante mer än fem minuter.

Först skall man ha tillåtelse från grabbarna i A&F,

Behövs inte. Det är bara klipp som behövs, inte hela låtar och syftet är inte spridandet, inte ens lyssning av musik utan lyssning av teknik i utbildningssyfte. Det finns inga konstigheter här. Inga lagar att ta hänsyn till, ingen tillåtelse att invänta. Hur man än vrider och vänder på det är detta ett icke-argument enligt mig.

sedan skall korrekta utgåvor fixas (jag har endast en av CD-utgåvorna, jag tror inte någon i LTS har alla), sedan skall det flacas och justeras till korrekta jämförelsenivåer. Eller skall man inte nivåjustera, för att få rätt jämförelse för spelning i radio...?

Man kan lyssna genom Masvis, eller använda volymkontrollen.

Det finns inga om eller men i den här frågan enligt mig. Bara att lägga ut, ta diskussionen och känna sig jäkligt nöjd att man tagit ett steg i rätt riktning vad det gäller återutgivningar. I förlängningen kan detta leda till en generell förändring av hur skivor återutges och till och med en förändring av nyutgiven musik.

Det jag känner med tråden är att många inte vill lägga ut klippen. Det kan i min värld endast bero på att man inte är övertygad om att gemene man tycker att LTS utgåvan är subjektivt bättre. Då är det tryggt att bara 300 LTS medlemmar och närmast sörjande är kunder. Men om LTS hade vågat ta upp huvudet ur sanden och köra med raka puckar så hade man vunnit så mycket mer.

Genom att lägga ut klippen säger man, lyssna själv. Genom att inte lägga upp klippen säger man. Vi har lyssnat åt dig och bestämt.

som Peter var inne på kommer med stor sannolikhet mer än 90% tycka lika som LTS och kanske skapa en ny marknad för icke tvåkanals-processad musik. Med de andra 10% kan man ha en konstruktiv diskussion på lika grunder där båda parter utgår från samma material och där en läsare av tråden inte är utelämnad till ett antal proffstyckare utan får använda sina egna öron.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-09 14:18

philip skrev:Det jag känner med tråden är att många inte vill lägga ut klippen. Det kan i min värld endast bero på att man inte är övertygad om att gemene man tycker att LTS utgåvan är subjektivt bättre.

Skäms du inte över dina påhitt och lögner? 8O
Det kan beror på att folk tycker du beter dig som en pinsam person. Eller att man inte vill lägga ut klipp hur som helst.

Hur vore det dom du lärde dig lite och höjde kvalitén på ditt eget arbete?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 14:23

subjektivisten skrev:
philip skrev:Det jag känner med tråden är att många inte vill lägga ut klippen. Det kan i min värld endast bero på att man inte är övertygad om att gemene man tycker att LTS utgåvan är subjektivt bättre.
Skäms du inte över dina påhitt och lögner? 8O
Det kan beror på att folk tycker du beter dig som en pinsam person. Eller att man inte vill lägga ut klipp hur som helst.

Hur vore det dom du lärde dig lite och höjde kvalitén på ditt eget arbete?

Sunkigt påhopp. Bättre kan du! Här vill vi diskutera skivans för- och nackdelar, sandlådeskytte sker annorstädes.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2011-06-09 14:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-09 14:24

Men att ljuga och hitta på saker om andra är alltså okej? Skärp dig bill!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-09 14:25

subjektivisten skrev:Men att ljuga och hitta på saker om andra är alltså okej? Skärp dig bill!
Det har jag inte sagt. Men en avvikande åsikt är inte samma sak som lögner och påhitt.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 14:26

Basökning?
Båda filerna -20dB RMS.
LTS-versionen = röd.

Bild

Jag tolkar det som att LTS-skivan har en bashöjning mellan 25-50Hz och att toppigheterna i de övre registren som är större/högre än på den tidigare utgivningen står för den ökade klarheten.
Senast redigerad av Flint 2011-06-09 14:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 14:26

philip skrev:
Almen skrev:
Det är ingen dum idé, men tror du att man fixar det på ett knäpp med fingrarna?

Ja, det bör inte ta Pekka eller Svante mer än fem minuter.

Först skall man ha tillåtelse från grabbarna i A&F,

Behövs inte.

Jag tror inte vi kommer längre här.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-09 14:27

Almen skrev:Menar du att vinylsinglarna har en renare, mörkare klang än LTS-utgåvan?
Ja, precis så menar jag.
Bärande våg får jag kolla närmare när jag får mer tid.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-09 14:31

PekkaJohansson skrev:
philip skrev:Men istället gör man något helt annat, något som påminner inte lite om hur man bygger upp en sekt.

fyra kriterier på en sekt: att den är sluten och manipulativ, att medlemmarna anser att de har den absoluta sanningen, att ledarstilen är auktoritär, och att den gör skarp åtskillnad mellan "goda medlemmar" och "onda ickemedlemmar".

Sluta larva dig, philip. Jag har redogjort för vår öppenhet angående utgivningen inom och utom föreningen, debatterat objektiva och subjektiva synpunkter och inte gjort åtskillnad mellan folk. Att någon har blivit grinig för att jag har berättat om sakernas tillstånd kan jag inte lastas för. Slutligen, LTS ordförande Claes Wettebrandt är den siste jag skulle kalla för auktoritär.

I mån av tid ska jag fundera på frågan om ljudfiler. Lusten att göra en extrainsats har inte direkt ökat efter dina inlägg. Till att börja med har jag en tidning att färdigställa.

Vänligen

Pekka

Ok, jag tar tillbaka. Men bara för att gillar Claes.

Att du inte la ut filerna när du skapade tråden är anmärkningsvärt.

Så här skriver du:

Adolphson & Falks album ”Med rymden i blodet” från 1982 är för många en omistlig del av den svenska popmusikhistorien. I samarbete med Ljudtekniska Sällskapet tar nu gruppen fram en specialutgåva av albumet. Inspelningen överförs i enlighet med LTS önskemål direkt från originalmasterbandet till cd utan några som helst dynamiska eller klangliga förändringar. Resultatet är en dynamik och renhet i ljudet som överträffar alla tidigare utgåvor av skivan.

det är ganska stora ord när man inte vågar och/eller orkar ta diskussion.

Hade du gjort rätt från början så hade du såklart skrivit något i stil med:
Resultatet, enligt mig och många andra, är en dynamik och renhet i ljudet som subjektivt överträffar alla tidigare utgåvor av skivan. Lyssna själv på de bifogade klippen så du själv får höra hur bra det kan låta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-09 14:40

Almen skrev:
MagnusÖstberg skrev:
phloam skrev:Hade varit intressant att veta vad Dagge ville tweaka på LTS-utgåvan?

Han hade inte haft något emot lite baslyft på vissa spår.

Inte jag heller. Men det är en annan diskussion.

Varför då? Om Dagge velat fixa vissa saker inför en okomprimerad utgåva så hade i varje fall jag välkomnat ett försök. Det handlar om en musikalisk helhet som man vill ha så bra som möjligt. Då blir tonkurvan i basen väsentlig och om upphovsmännen skulle vilja göra justeringar inför okomprimerad utgåva så skulle jag tycka att det vore intressant att lyssna på. Om det skulle visa sig att det skulle bli ännu bättre och även väldigt bra, så skulle jag inte tveka på att kalla just denna utgåva för det original som hela tiden har likt en puppa väntat på att bli en fjäril. Att lansera flygande puppor är inte min melodi. Fjärilen är mycket vackrare. Jag hoppas att LTS arbete kan ge blodad tand hos musiker och producenter att ge ut fjärilar som lämnat puppstadiet. Jag tror sista ordet inte är sagt i mastringsfrågan, vare sig från LTS eller andra. Paas observation tycker jag är synnerligen intressant.

paa skrev:Nu har jag jämfört Blinkar Blå på LTS utgåva med LP-skivan Eldorado Stjärnornas Musik från SR, och Maxisingeln med Blinkar Blå och Bärande våg.
Den nyutgivna CD-skivan har en klang som påminner mycket om LP-skivan, medans maxisingeln har en klart renare, mörkare och djupare klang.
Är det ingen annan här som lyssnat och jämfört med maxisingeln?

Var finns den mastern någonstans? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-06-09 14:42

PekkaJohansson skrev:I mån av tid ska jag fundera på frågan om ljudfiler. Lusten att göra en extrainsats har inte direkt ökat efter dina inlägg. Till att börja med har jag en tidning att färdigställa.

Vänligen

Pekka

Hoppas att du kan bortse från philips uppträdande i den här tråden, som också jag anser vara väldigt överdrivet, och som bitvis har varit rent otrevligt. En jämförelse vore väldigt intressant, och dessutom tror jag ett en sådan vore nyttig - för den goda sakens skull.
Senast redigerad av Kimpost 2011-06-09 14:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-09 14:43

You go Flint!

Tjusigt :D
FUCK ART - LET`S FUCK

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-09 14:45

philip skrev:det är ganska stora ord när man inte vågar och/eller orkar ta diskussion.

Hade du gjort rätt från början så hade du såklart skrivit något i stil med:
Resultatet, enligt mig och många andra, är en dynamik och renhet i ljudet som subjektivt överträffar alla tidigare utgåvor av skivan. Lyssna själv på de bifogade klippen så du själv får höra hur bra det kan låta.

Suck. Här har man ägnat femton sidor åt en mestadels trevlig diskussion om skivan och du hävdar att jag inte vågar och/eller orkar ta diskussionen?

Dynamik, klang och renhet är objektiva egenskaper - inte subjektiva.

Som sagt, jag har noterat förslaget om ljudfiler men vet inte om och när jag hinner ta det med A&F. Jag vill också diskutera vidare i LTS masteringarbetsgrupp.

Jag föreslår att vi stannar här.

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2011-06-09 14:47, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-09 14:46

Flint skrev:Basökning?
Båda filerna -20dB RMS.
LTS-versionen = röd.

Bild

Jag tolkar det som att LTS-skivan har en bashöjning mellan 25-50Hz och att toppigheterna i de övre registren som är större/högre än på den tidigare utgivningen står för den ökade klarheten.

Flint, har du fortfarande inte läst citatet?

Dagge Lundquist skrev:Vid ... [vinylmastringen] gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.

Det är INTE LTS-skivan som har en bashöjning, det är den du jämför med som blev bassänkt, diskantlyft och lätt komprimerad. Vilket ju stämmer väl med dina grafer om du bara tolkar dem på rätt håll!
Senast redigerad av Nattlorden 2011-06-09 14:48, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-09 14:47

Båda filerna -20dB RMS.
LTS-versionen = röd.

Bild

Intressant. Att basen skiljer är uppenbart och det vinner nog LTS-utgåvan på. Jag tittar en del på diskanten. Undrar vad peaken strax under 10 kHz beror på. Den ser inte snygg ut. Är det någon gammal de-s-er som inte finns med?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-06-09 14:51

PekkaJohansson skrev:
Dynamik, klang och renhet är objektiva egenskaper - inte subjektiva.

Jag föreslår att vi stannar här.

Pekka

Det är nog bäst. :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 14:54

petersteindl skrev:
Båda filerna -20dB RMS.
LTS-versionen = röd.

Intressant. Att basen skiljer är uppenbart och det vinner nog LTS-utgåvan på. Jag tittar en del på diskanten. Undrar vad peaken strax under 10 kHz beror på. Den ser inte snygg ut. Är det någon gammal de-s-er som inte finns med?

MvH
Peter

Grundnivån i diskanten filerna emellan påverkas tyvärr av att basnivån också är ändrad. Eftersom RMS-mätningen väger in helheten kommer den ökade basen på LTS-versionen att få det att se ut som om diskanten på den samma ligger lägre. Alltså en mätmässig sak. Mer bas ger lägre diskant för samma totala RMS-värde grafiskt visad, och tvärs om.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 14:57

petersteindl skrev:
Almen skrev:
MagnusÖstberg skrev:
phloam skrev:Hade varit intressant att veta vad Dagge ville tweaka på LTS-utgåvan?

Han hade inte haft något emot lite baslyft på vissa spår.

Inte jag heller. Men det är en annan diskussion.

Varför då?

Jag menar att LTS-utgåvan är som den är, och det i sig är inte mycket att diskutera. Om man gör en sådan rak överföring så vet alla vad det är och då blir det i alla fall inga "vad skulle ni dit och pilla för?"-argument.

Däremot kan man inför kommande utgåvor diskutera vad som kan göras och inte. Jag är absolut för en försiktig eq-korrigering för att överensstämma med grundintentionen hos artisterna som eventuellt inte togs till vara ursprungligen på grund av kanske bristfällig lyssning eller vad det nu kan vara. (Rhinos återutgivning på DTS av quad-versionen av Chicago Transit Authority är ett lyckat exempel på detta. Samma bolags CD-utgåva är fruktansvärd och nästan olyssningsbar.)

Hur nu än LTS väljer att göra så kommer det alltid att finnas de som hellre ser det negativa än det positiva, och det är ju inte så mycket att göra något åt.

För mig är det faktum att en liten ideell förening över huvud taget har lyckats få artister att göra en specialutgåva så fantastiskt kul, och känns som ett så stort steg framåt så att jag har svårt att ta negativ kritik riktigt på allvar. Sorry. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 15:04

Almen skrev:Ber om ursäkt, jag var otydlig där - jag syftade på Flint. Jag vet att du är medlem.

Jag har inte bett dig eller någon annan LTS:are lägga ut några filer som "smakprov".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-09 15:06

petersteindl skrev:
paa skrev:Är det ingen annan här som lyssnat och jämfört med maxisingeln?

MvH
Peter

Den mastern måste väl finnas hos Sveriges Radio?
Det står bl.a följande på den maxisingeln:

Produktion SR Records
Air Music Scandinavia
MAXI-GLIM 6 DJ
45 ULTRAUNIK
1982

Lite intressant att Bärande Våg ligger på A-sidan, och Blinkar Blå på B-sidan!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 15:11

Flint skrev:
Almen skrev:Ber om ursäkt, jag var otydlig där - jag syftade på Flint. Jag vet att du är medlem.

Jag har inte bett dig eller någon annan LTS:are lägga ut några filer som "smakprov".

Nej, du skrev att Dagge Lundquist av misstag manipulerade LTS-utgåvan så att den "remastrades", vilket var det som startade hela cirkusen.

Flint skrev:Ljudet på LTS-versionen är manipulerat/remastrat.
---
Det kan ha skett av misstag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 15:13

Almen skrev:
Flint skrev:

Nej, du skrev att Dagge Lundquist av misstag manipulerade LTS-utgåvan så att den "remastrades",

Fullständig lögn och toktolkning.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 15:14

paa skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Produktion SR Records
Air Music Scandinavia
MAXI-GLIM 6 DJ
45 ULTRAUNIK
1982

Är det inte maxisingeln som är på Eldorado (mastrad från vinylen, dessutom)?

Tror detta är en jämförelse mellan 81-87 och Eldorado (Stjärnonas [sic!] musik):

Bild
Bild

http://user.faktiskt.io/Almen/MasVis/Blinkar%20Bl%e5/BlinkarBl%e5.html
Senast redigerad av Almen 2011-06-09 16:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-09 15:17

paa skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Produktion SR Records
Air Music Scandinavia
MAXI-GLIM 6 DJ
45 ULTRAUNIK
1982

:D Ja det verkar ju som det är the Cream of the Crop på maxisingeln.

Du får 50 spänn så slipper du ha den ståendes och damma :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-09 15:44

Farsan skänkte bort alla sina vinyler innan han skulle flytta för några veckor sedan, det kan ha stått en sån där också, LP:fanns definitivt där.
:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-09 15:49

Almen skrev:Är det inte maxisingeln som är på Eldorado (mastrad från vinylen, dessutom)?

Det är möjligt, men så här skrev jag då, när jag skaffat Eldorado-CD-skivan från SR:

"Ljudet är hårdare, vassare och med beskuren bas på CD-skivan.
Däremot ger den större kanalseparationen mm en lite större rymdupplevelse från CD-skivan. Det sistnämnda kan dock bero på att min skivspelare bara är "bra" och inte av referensklass."

Så att det är nog som Peter skriver, att det är maxisingeln som gäller, än så länge.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 15:51

Lyssna ordentligt så hör du vinylknastret på CD:n.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 15:53

Almen
Kan du krympa din bild lite. Den förstör läsbarheten på sidan med sin stora bredd.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi